Jump to content

Hvilken type svinger er best til ekkolodd?

larsen2000

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe en Garmin 521s og lurer på å kjøpe ekkoloddsvinger i samme slengen. Ser det finnes flere typer til den, er det noen fordelere/ulemper med de ulike typene? Ser for meg at det er dumt med en sånn til å skru fast på hekken (frister svært lite å bore rett inn i båten, samt at den sitter utsatt til når man slipper båten fra henger), men er det mye arbeid å montere en slik på innsiden i dobbeltbunnen? Har skjønt det slik at det finnes en versjon som kan sitte på innsiden av båten uten gjennomgående hull.

jeg har hekksvinger på snekka mi, montert innvendig i ei svær kløse med tec7. Med hekksvinger montert innvendig må en bare passe på at det ikke er luft mellom skrog og svinger, altså dubbeltbunn fungerer det dårlig. Fungerer greit hos meg, men over 70-80meter sliter den litt. Men på slike dybder har jeg strengt talt ikke særlig bruk for informasjon om bunnen heller.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Hekkgiver følger vel med i settet når du kjøper plotter med ekkolodd.Du kan montere den på innsiden selvom du har dobbelbunn.Du må bare skjære deg gjennom det innerste skroget slik at du kan feste den mot ytterskroget.Du kan bruke en "brønn" med en eller annen veske,eller lime den med ett eller annet.Det finnes spesiele givere til å feste på innsiden,men da har du fort en utgift på en tusing eller mer.

MVH Gutek

Du kan støpe fast en ordinær svinger på innsiden av ytterskroget. Men som nevnt over så må du passe på at det ikke er luftbobler i "støpen". Jeg har støpt fast svingeren på en båt med polyester, fungerte helt fint det.

Ulempen med invendig svinger er at temperatumålingen ikke er vanntemperatur lengere, men en kombinasjon av skott/skrog temperatur. Jeg har nå svingeren skrudd fast i hekken og tar opp båten på henger etter hver tur. Lekkasje er ikke problem (tec-7 på skruer), og den tar heller ikke nedi ved opptak/sjøsetting.

Dersom den skulle ta nedi, så vipper den seg bare opp.

Gjennomgående er den beste løsningen etter mitt syn, må bare passe på at den ikke treffer ruller på hengeren.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)

Min klare anbefaling er å gå for en B60 svinger. Dette er en svinger som er konstruert som en vanlig skroggjennomføring i bronse, hvor svingerelementet er vinklet i forhold til endeflaten. Finnes i utgaver med 12 og 20 graders vinkling. Stikker bare ca 5mm på utsiden av skroget.

Krever et 60mm hull i skroget, men er på grunn av konstruksjonen 100% sikker mot lekkasje hvis installasjonen gjøres riktig. Siden installasjonen er som for andre skroggjennomføringer er det enkelt å få dette tett.

Har B60 på begge båtene mine.

Skal du bruke ekkoloddet til å se fisk eller bunnforhold med, eller bare for å gi deg dybden?

Jeg, som bare skulle ha dybden, kjøpte en arimar innvendig giver til min Raymarine plotter. Har vel også en garmin variant tror jeg. Giveren har innstillinger for å ha riktig vinkel ut fra skrogvinkelen. Min giver hadde innstillinger nedtil omlag 24 graders skrogvinkel Den viser 100 meter hos meg (med godt signal bestandig). over 100 meter vises ingenting, så det virker som den er innstilt på å stoppe der. Snakker med plotteren via nmea. Veldig fornøyd. Men jeg ser altså ikke fisk.

Link

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Det finnes kun en måte å montere en svinger optimalt.

Det er under båten, løftet ca. 10 cm ut fra skroget og vinklet svakt forover.

Flushmontering er marginalt dårligere. Blir litt forstyrret av vannstrømmer rundt båten, men loddet fungerer etter hensikten.

All innvendig montasje er bare tull.

Å montere med epoksy forårsaker at svingerflaten stives opp og nesten ikke virker. Loddet bruker all sin effekt på å prøve å bøye epoksyen, hvilket den ikke klarer.

Monering med Sikaflex er like dumt da den elastiske Sikaflexen absorberer all energien.

Montering i en liten tank innvendig er den innvendige metoden som fungerer best, men kan gi uønskede effekter. Skutebunnen blir satt i bevegelse og brukt som sendeflate, det gjør den forøvrig med de to metodene over også men de er kraftig dempet, denne sendeflaten vil fortsette å være i bevegelse etter at loddet har koblet over til mottak og korte dybder vil drukne i støy.

Å snakke om vinkler ved innvendig montasje er bare tull. En vet ikke hvor loben peker.

Jeg illusterer igjen:

dypt01.jpg

300 W lodd.

Å snakke om vinkler ved innvendig montasje er bare tull. En vet ikke hvor loben peker.

Det var et godt poeng! Nå skjønner jeg hvorfor jeg får fisk når jeg ikke ser noe på loddet og omvendt. :fishing:

Loddet fulgte med nybåten. Vurderer nå gjennomgående svinger. Lirer da på hva som egentlig er forskjellen på plast og bronse når det gjelder egenskaper? Bortsett for prisen. Ser at bronse anbefales for trebåter, men jeg har plastbåt.

Hvis man vil eksperimentere med innvendig montering og plassering kan man fylle en plastpose med vann, legge den på innsiden av skroget og svingeren mot oversiden av den igjen. Skal visst funke.

Fagfolk kan ha rett...

Dette er ikke mitt fagfelt, så jeg skal være ydmyk i forhold til det. Men denne tråden handler vel ikke om å utstyre et seismikk-skip, men noe som skal virke akseptabelt i en fritidsbåt. Jeg kjenner meg ikke igjen i den påståtte fullstendige ubrukeligheten av innvendig givere som beskrives over. Jeg har i båten ikke mindre enn 3 ekkolodd - alle med innvendig givere (brukes ikke samtidig). En i epoxy, og to i rør med flytende innhold. Jeg registrer samsvar mellom det instrumentene viser og det som er angitt i kartet. Har foreløpig ikke indikasjoner på at strålen er på villspor, eller den ikke viser på grunt vann. Dog synes jeg den i epoxy "gir seg" fortest. Innvendig montering er nok langt fra optimalt, men jeg kan ikke se at det for mitt formål (dybdeangivelse i en fritidsbåt) er utilstrekkelig.

Enklere å fjerne igjen enn om man har limt en kloss fast?

Hvis du limer med Sikaflex 291 kan klossen fjernes ved å sage den løs med pianotråd.

Og du slipper å bore i akterspeilet.

Og skulle du treffe noe hardt ødelegger du treklossen og ikke akterspeilet.

Lirer da på hva som egentlig er forskjellen på plast og bronse når det gjelder egenskaper?

Langt ut i teorien skal bronse være bedre mtp ballast.

I praksis betyr det ingenting.

Jeg har en plastsvinger innfelt i blister under båten.

Det var da veldig så mye negativt det skulle stå om innvendig montasje av svinger da...

Jeg har en innvendig 500w Airmar P79 koblet til en Garmin GSD22 og Garmin 4008 plotter i min båt. Den fungerer helt utmerket. Jeg ser fisk på store dyp. Jeg klarer å holde bunnen i alle hastigheter (opp til 45 knop). Jeg får utmerket signal tilbake fra bunn ned til ca 250 meter. Har opplevd å få lås på 510 meter over et lengre stykke, men det hører til unntakene.

Airmar sin P79 modell leveres med en meget god montering som gjør at all problematikk med vinkler elimineres. Du måler simpelthen bare skrogvinkel og setter montasjen på denne vinkelen. Montasjen limer du mot skroget med ett eller annet som ikke herder 100% og kan sprekke. Så fyller man opp med frostveske og skrur fast selve ekkoloddet oppi montasjen. Dette blir helt tett, riktig vinkel og gir utmerket ekko. Og best av alt - man slipper å bore i båten!

Innlegget til Mulligan tyder bare på at han/hun ikke har gjort jobben skikkelig med sine innvendige svingere.

Jeg har montert billigloddet fra maritim, humminbird et-eller-annet. Monterte innvendig svinger til det gamle Humminbird loddet i fjor, det gamle tok kvelden, plugga bare den gamle svingerern inn i det nye loddet og fungerer perfekt ned til 150 meter. Fisk kommer opp, men jeg fisker veldig sjelden så jeg veit jo ikke om det stemmer.

Min svinger er så stor som en hockeypuck og limt innvendig med epoxy. Så lenge du ikke skal lete etter olje og gass så tror jeg en innvendig montering vil fungere også, så sant den gjøres riktig!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Jeg tror du skal repetere grunnskolens fysikktimer som omhandlet releksjon og refraksjon.

Kjære deg Mulligan.. Jeg tror alle her inne forstår at det er bedre å la signalet gå rett i vannet enn å la det gå gjennom skroget to ganger. Men det er da heller ikke poenget. Saken er den at en riktig montert innvendig svinger fungerer svært tilfredsstillende til både fisking på ganske store dyp og til normal dybdemåling i ukjente farvann.

Uttalelser dine som "Å snakke om vinkler ved innvendig montasje er bare tull. En vet ikke hvor loben peker." stemmer overhodet ikke og er kun egnet til å forvirre folk som spør om hjelp.

Denne diskusjonen bunner vel tilslutt i om du har lyst å skjære hull i skroget eller ikke.Jeg vil ikke settte i gang hullsaga og lage et 60 mm hull i bunnen.Du kan forsegle med epoksy og allverdens kitt,En vet likevel ikke om dette om en liten mannsalder kan lekke og slippe vann in i laminatet.Jeg har liggende en bronsegiver for gjennomgående montering,men den skal monteres på innsiden med "brønn".I forrige båten hadde jeg montert en hekkgiver i en brønn og et Garmin lodd på 500 W.Jeg såg fint bunnen på 300 m.Det holder.

Gutek

....Jeg vil ikke settte i gang hullsaga og lage et 60 mm hull i bunnen.Du kan forsegle med epoksy og allverdens kitt,En vet likevel ikke om dette om en liten mannsalder kan lekke og slippe vann in i laminatet....

Dette hullet kan vel ikke gjøre mer skade enn alle de andre hullene en lager for diverse skroggjennomføringer. Det er ingen sak å forsegle dette 100% både mot vannintrenging i båten og i laminatet.

Jeg har nettop montert svinger i brønn inne i båten mens den lå på vannet. Prøvde også signalet med svingeren hengende over ripa. Begge deler gir bra signal for dybdemåling, men det siste ga svært mye skarpere og mer detaljert bilde. Jeg så til å med en fisk som passerte under båten i marinaen. Så jeg er ikke i tvil: ved første opptak lager jeg hull i skutebunnen og monterer gjennomgående svinger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Mister aldri bunnen.

:crazy: Du må virkelig ha funnet opp kruttet med den transducer montasjen din! Er ikke mange som kan skryte på seg at de aldri mister bunnen. Nesten så du bør kontakte Airmar og fortelle dem at de kan skrinlegge 1KW og 2KW modellene sine og heller gå for ditt montasjeprinsipp.. :lol:

Det kan godt hende du faktisk har noe å komme med Mulligan, men det er ikke så lett å ta deg seriøst når du skriver innlegg der du anbefaler folk å sette seg på skolebenken mens du selv kommer med umulige påstander... (bare et tips)

Jeg ser ikke for meg at den ekstern-montasjen er veldig solid mot pinner og kvister og annen driv-ved en treffer i fjorden hvis man først har litt fart på båten. Dette var sentralt for mitt valg - jeg hadde allerede hullet i skroget og satt en blindplugg i hullet og giveren på innsiden ikke så langt unna. I mitt tilfellet er egnet montasjested ikke så lang unna der løftestroppene må gå ved opptak, så jeg ønsker inne noe som kan bli most i den forbindelsen heller. Men jeg har eller ikke krav til utstyret som er såpass høyt som enkelte andre har i denne tråden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...