Jump to content

nmea fra opencpn til vhf

pondus/påsan

Recommended Posts

Jeg har gjort som FrFryd foreslår med min Tiki Navigator. Jeg vet ikke med Opencpn, men Tiki sender ikke ut noe NMEA som kan brukes i vhf. Jeg har paralellkoblet i serieporten og henter signalet rett fra GPSen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Evt burde vel en USB til Serie også fungere, men er litt usikker på om det er strøm nok i serieporten alene til å drive GPSen....

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Etter det jeg kan se, så gir OpenCPN ingen mulighet til å velge hvilke NMEA telegrammer som skal sendes ut på Autopilot eller AIS port. ( Jeg har versjon 2.4.606.) Kan velge Autopilot utgang og AIS utgang baudrate osv., men ikke hvilke NMEA data som skal sendes ut på disse portene.

Løsningen kan da være å bruke et annet program, for eksempel GpsGate, som lytter på USB porten og kan sende dette ut på en annen COM port på pc'n. Se gpsgate multiplexer

SailorBoy

Autopilot Output Port: Connect any NMEA 0183 compatible autopilot. Select the correct serial port from the list. OpenCPN does accept autopilot output on the main GPS input port, using the same baud rate, unless it is set to "AIS Port (Shared)".

If you need the NMEA RMC sentence output on your autopilot port, add the following in the opencpn.ini file, called opencpn.conf in Linux:

..........

[settings]

AutoPilot NMEA Sentence Out=RMB;RMC

..........

Default is RMB only, and works for most autopilots.

Most users will not need this config entry.

Kan jo prøve å velge RMC eller GGA telegram i ini-filen som finnes i C:\Users\All Users\opencpn

Jeg har gjort denne endringen i opencpn.ini -filen, men da ved å tillegge RMC i tillegg til RMB. Det fungerte helt OK.

Forsøkte også å legge til APB -setning istedet for RMC, men det fungerte ikke !!

Så det er mulig at det her er kun snakk om å tilføye RMC i tillegg til RMB !??

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Nei, kjøp deg en GPS antenne med seriell utgang heller.

Del signalet mellom VHF og PC, det er mye sikrere løsning.

Hmmm !! Jeg lurer på hva som finnes av helt selvstendige "GPS-antenner" med seriell utgang?

Med GPS-antenner så forstår jeg en antenne-enhet med innebygget GPS-mottaker, ala USB-puck, som i de fleste tilfeller er avhengig av PC med tilhørende driver programvare. En seriell "GPS-antenne", slik jeg forstår, vil vel også være avhengig av en ekstern strømtilførsel utenom den serielle porten ??

Vær også oppmerksom på at ved bruk av OCPN's Autopilot-utgang så vil programmet sende til denne utgangen kun når en rute er aktivert. Den er derfor ikke så egnet til å bruke som kilde til VHF'en !

Slik jeg ser løsningen så er det enkleste, og billigste, er å benytte en USB-seriell adapter, f.eks. Denne hos Clas Ohlson.

Deretter, som tidligere nevnt i tråden, å installere Franson GPSgate, eller lignende programvare.

Deretter defineres GPSgate til å splitte det vanlige GPS signalet til å sende ut på den nye serielle porten som USB-serielle adapteren har opprettet. Fra denne kobles så NMEA inngang til VHF.

Denne løsningen er avhengig av at PC'en alltid er påslått for at VHF'en skal få signal, men jeg formoder at det er vel tilfelle i de fleste tilfeller når man forflytter seg på vannet !?

Ligger man i ro så er gjerne navigasjons-PC'en avslått og VHF'en vil da ikke få NMEA setninger fra PC'en!!

Da må man selv vurdere nødvendigheten av at VHF mottar posisjonsdata!

Det er kanskje mulig for VHF'en å huske siste posisjonsangivelse den har mottatt via siste sendte NMEA setning ???

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Hmmm !! Jeg lurer på hva som finnes av helt selvstendige "GPS-antenner" med seriell utgang?

Med GPS-antenner så forstår jeg en antenne-enhet med innebygget GPS-mottaker, ala USB-puck, som i de fleste tilfeller er avhengig av PC med tilhørende driver programvare. En seriell "GPS-antenne", slik jeg forstår, vil vel også være avhengig av en ekstern strømtilførsel utenom den serielle porten ??

... kjøp deg en Garmin 17 sopp antenne, kobles til 12V og gir seriel nmea ut.

Her ga du meg svaret ! Denne er jo absolutt å foretrekke fremfor min skisserte løsning. Ikke avhengig av PC og kan gi signal til både PC og VHF ! (Plug And Play! :yesnod: )

Prøvde å google "Garmin 17", men fikk bare opp at produktet ikke lenger var i produksjon !??

Finnes der andre tilsvarende ?

Link til forhandlere og Pris ?

Bjørn

Garmin 17 selges fortsatt, Furuno har en tilsvarende. Vær oppmerksom på at de leveres både som vanlig nmea og nmea2000. Noen modeller kan også deles opp slik at foten forsvinner, man kan da felle ned hele antennen slik at kun toppen av "soppen" viser, det gir ett renere design og man kan ikke få tauverk ol. fast i antennen. Du kan jo prøve eBay også.

..........

Noen modeller kan også deles opp slik at foten forsvinner, man kan da felle ned hele antennen slik at kun toppen av "soppen" viser, det gir ett renere design og man kan ikke få tauverk ol. fast i antennen. Du kan jo prøve eBay også.

Sjekka ebay og fant bl.a. denne

Nå har jeg selv 3 GPS kilder ombord (2 faste og en puck) så for meg uaktuelt, men kanskje et tips til trådstarter ??

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

kikket på flere løsninger her nå. ender på en aktiv gpsantenne tilsvarende garmin 17.. den er fortsatt i salg hos seatronic hvertfall. der har de også en standard horizon til en litt hyggeligere pris.. så nå får jeg det oppsettet jeg vil ha..

skjønner nå hvorfor jeg ikke fikk signal fra autopilotutgangen. tenke jo ikke på at en må være i en rute for å få signal der.. hmm

takk for innspill....

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...