Jump to content

lokk til smørekopp på propellaksel falt av, er dette vanlig?


Pettern1972

Recommended Posts

Som emnetittel sier, har lokket på smørekoppen på propellaksel falt av. Jeg har vært nøye med å skru den til ca en halv omdreining annenhver tur jeg har har vært ute med båten. Den ble skrudd til 10 omdreinger etter påfyll av nytt fett i junimnd, og etter mange turer i sommer vil jeg tippe at den totalt er skrudd rundt minst 15 omdringer. På torsdag fant jeg båten full av vann og lokket til fettkoppen lå nede i kjølen. Smørekoppen hadde fortsatt mye fett igjen. Er det fysisk mulig at lokket kan skru seg av 15 omdreininger og falle av, eller lukter dette litt sabotasje?

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Er det fysisk mulig at lokket kan skru seg av 15 omdreininger og falle av, eller lukter dette litt sabotasje?

 

Jeg har opplevd akkurat det samme, med masse vann i båten. Vibrasjoner kan få lokket til å skru seg opp og falle av. Hos meg ordnet jeg det ved å slå et par hakk i gjengene, slik at lokket blir trått å skru. Da vibrerer det seg ikke løs.

 

Stephan

Link to post
Share on other sites

Nå er jo ikke fettkoppen beregnet til å holde vannet ute, inni pakkboksen skal det være fett med en simmering i hver ende og null vann. Har vannet kommet inn i båten via pakkboksen, er simmerringen ut mot hylserøret dårlig. Dette kan ha noe med at du stadig har drevet og presset fett inn i pakkboksen og via bakre simmerring der det kun skal være vann og ikke noe som helst fett. Smørekoppen skal kun trekkes til maks et tørn et par ganger i løpet av en sommersesong. Sjekk også gummihylsen mellom pakkboksen og hylserøret. Er den dårlig eller slangeklemmene løse, kan selvfølgelig vann komme inn der.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan være talgpakning istedet for simringer, Lars. Uansett er det ikke fettet som skal holde tett. Ville bare nevne det siden pakkbokser med talgpakning kan dryppe litt under gange, det er ikke unormalt.

 

Normalt skal ikke koppen løsne, men hvis du har en del vibrasjoner så kan det jo kanskje skje? Pakkboks med simringer skal holde helt tett, og om fettkoppen er åpen skal det ikke komme inn vann såsant ikke bakerste simring er defekt.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme en enkelt gang og da hadde eksosslangen flyttet seg litt slik at den tok borti lokket og med eksosristingen i slangen skrudde det seg av. Tror nok det skal mye og/eller intens vibrasjon til for at lokket skal skru seg av uten annen hjelp...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Etterstrammet en kvart omdreining på torsdag, før vi tok en liten kveldtur, og den satt da godt, lyddemperen fra eksosen ligger nærme, men kommer ikke nær lokket under kjøring. Fredag var jeg i båten, ingen vann i kjølen i det hele tatt, båten ble ikke brukt på fredag. Lørdag var det x antall tusen liter vann i den...Vannet lå helt opp til toppene på motor...tømte ut ca 15 liter saltvann fra motor via hullet til peilepinnen, hadde på nytt filter, halvblandet 2 liter olje og 2 liter diesel, kjørte motor i 5 minutter, tømte for olje igjen, hadde på nytt filter og ny olje, nye 5 minutters gange, tømte motor for olje, og byttet filter for 3. gang. Kan ikke se vann på peilepinne nå, men regner med det ligger saltpartikler rundt om i motoren allikevel, så motoren skal pelles i atomer i vinter. Samme runde med girkasse i morgen. Etter siste start av motor tok starter fyr....Har ikke hatt båten så lenge, så åssen historien på pakninger kjenner jeg ikke. Hadde planer om å skifte dette i vinter, men som sagt nå sprutet vannet inn, og det var rett før hele båten gikk ned. Men uansett, lokket var trått å skru på igjen, og liten vibrasjon her, så jeg synes det er rart at slikt skjer.

 

Slik ser pakkboksen ut:

dscn0650.jpg

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Ut fra bildet synes jeg nå at potten ser ut til å ligge farlig nærme griskoppen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo ikke fettkoppen beregnet til å holde vannet ute, inni pakkboksen skal det være fett med en simmering i hver ende og null vann. (klipp)

Lars H.

 

 

Ikke alle pakkbokser har simmerringer, vet du. Min har talgpakning, og bildet viser at pakkboksen til trådstarter er av samme type. Fjerner man lokket på smørekoppen renner det inn vann. Helt normalt slik denne typen er konstruert, og det er et velkjent fenomen. Så jeg gjentar: Slå noen merker i gjengene så det går trått å skru på lokket. Da skrur det seg ikke opp av seg selv.

 

Stephan

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...