Jump to content

"Reiseradio" med RDS


pinnebaat

Recommended Posts

A Guide to the Radio Data System

Takk for oversikt over RDS systemet John_Kr. Selv om jeg er mer enn snittet interessert i tecno ting, var jeg ikke helt oppdatert her..

 

Er det noen spesiell årsak til at du ikke vil ta høl for eksterne høyttalere? Du får sprutsikre innbyggingshøytalere, vet du.

 

Eller, du får også sprutsikre kassehøyttalere av den typen som monteres oppå hatthylla. Da slipper du høl til annet enn ledningene.

Flott løsning. E#nkel løsning. Og når du sitter på skjæret og griller, eller på dekk og leser en bok, kan du tørne opp volumet på stereoen, så det høres over HELE bukta. De andre er sikkert like glade i DIN musikk som det DU er.

 

JEG derimot, tar med meg min SANGEAN ATS909 i land, setter den på ganske så lavt, og nynner til "Kostervalsen" mens biffen klargjør seg. Hodetelefoner har jeg å, for å kunne lytte til BBC World News, mens mannskapet sover.

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Av og til overser man den enkleste løsningen...

 

Jeg tolker deg dithen at du har RDS-mottager inni båten. Er det noen spesiell årsak til at du ikke vil ta høl for eksterne høyttalere? Du får sprutsikre innbyggingshøytalere, vet du.

 

Eller, du får også sprutsikre kassehøyttalere av den typen som monteres oppå hatthylla. Da slipper du høl til annet enn ledningene.

Er allergisk mot å ta unødvendige hol i cockpit. Dersom eg skulle ta hol til høgtalarar,

ville det måtte blitt svært nært cockpitdørken. Er skeptisk mot å lage unødvendige hol der, spesielt så store som til høgtalarar.

Lause høgtalar er heller ingen god løysing under seilas.

 

Ynskjer ein liten, dedikert radio når eg seiler. I kahytten har eg stereo så det holder.

Ynskjer eg meir lyd ute - så har eg ein ghettoblaster... (har enno ikkje brukt denne ombord - synes ikkje det heilt passer seg :cheers: )

Link to post
Share on other sites

Flott løsning. E#nkel løsning. Og når du sitter på skjæret og griller, eller på dekk og leser en bok,  kan du tørne opp volumet på stereoen, så det høres over HELE bukta. De andre er sikkert like glade i DIN musikk som det DU er.

Suzuki

Enkelte tilsvar den siste tida tyder kanskje på at Suzuki burde prøve å legge seg litt tidligere?

 

:discuss:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Enkelte tilsvar den siste tida tyder kanskje på at Suzuki burde prøve å legge seg litt tidligere?

 

:discuss:

Tidlig i seng, tidlig opp. Reine morgenfuglen jeg. Synes ikke alle er like flinke til å lese hva folk EGENTLIG spør om. Pinnebaat gjorde i sitt innledende innlegg ganske så klart at det var en REISERADIO han var ute etter, ikke en bilstereoløsning.

 

Og ja - jeg irriterer meg når noen setter stereo`n på fullt i en stille fin bukt. Fler og fler gjør det, etter min mening vitner det om dårlig folkeskikk.. Jeg tror ikke ved mine fulle 5 at DU gjør dette, men noen er det jo, hvis ikke hadde det ikke vært et problem...

 

At min noe fleipete tone ikke slo an, beklager jeg.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Suzuki i at det er irriterende når nabobåten har rockekonsert for hele bukta. Men det er vel strengt tatt ikke noen garanti for at man ikke kan gjøre akkurat det samme med en portabel reiseradio?

 

Er det en løsning å montere to søte høyttalere på en plankebit som passer ned i sporet til cockpitnedgangen? Så kan du legge opp et høyttaleruttak på innsiden av lukekarmen. De fleste bilstereoer har uttak for 2 par høyttalere. Vil du høre på radio, setter du opp planken, plugger inn ledningen og skrur volumet ned (for ikke å irritere Suzuki :lol: ). Du trenger ingen hull i cockpit og ingen lange ledninger. Har du lyst, får du sikkert plass til koppeholder og telefaks på den samme plankebiten også...

 

Fordelen med en sånn løsning er at "radioen" ikke flyr rundt i cockpit mens du seiler.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Fordelen med en sånn løsning er at "radioen" ikke flyr rundt i cockpit mens du seiler.

Borrelås tape. Sjennialt til sånt bruk. Finnes i biter, og i rull.

Akkurat solid nok til å hindre at alt løst flyr veggimellom. Fjernes igjen, uten et spor ( bruk ACETON på limrestene )

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Og ja - jeg irriterer meg når noen setter stereo`n på fullt i en stille fin bukt. Fler og fler gjør det, etter min mening vitner det om dårlig folkeskikk.. Jeg tror ikke ved mine fulle 5 at DU gjør dette, men noen er det jo, hvis ikke hadde det ikke vært et problem...

 

At min noe fleipete tone ikke slo an, beklager jeg.

 

Suzuki

Enig at man ikke skal spille for hele bukta. Det kan ødelegge en hel kveld for de omkringliggende. Her har enkelte mye å lære. En reiseradio eller et par løse høytalere foran på hyttetaket kan skape hyggelig stemning for de som sitter inne på brygga eller svaberget. (Spesiellt lørdagskvelden med "På Dansfot) :lol::cheers::cheers::cheers:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Båtradioen min har dansemusikkfilter, trekkspilldiskriminator og nynorsksperre. :wink:

 

Nynorsksperre??? Då får du nok heller legge inn sperre på innlegga mine og!

Dessutan - nynorsk er noko ein skriv, ikkje pratar. Det folk flest pratar er dialekt i ein eller annan form :boxing::cool:

 

Elles mange greie tilbakemeldingar. Trur nok at eg kjem til å gå for ein eller annan kvalitetsradio (dvs rimeleg brukbar) som er lett å feste fleire stader i cockpiten. Trur det er ein litan reiseradio som blir løysinga på dette spørsmålet.

Hadde ein runde og sjekka på diverse butikkar i dag utan å finne den heilt ideelle. Får bruke litt tid å leite i juleferien.

 

Elles så er det godt med vind her i dag. Vindmåleren var opp i 28 m/s då eg var i havna og sjekka fortøyningane. Heldigvis ganske roleg sjø der båten ligg :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg er innom gutta på Serviceavdelingen på Sony hver mandag. Skal høre med de om de har en liten reiseradio med RDS. Du får tilbakemelding her hvis jeg finner noe.

Takker og bokker :yesnod:

Var innom heimesida deira, såg ut til at Sony har to aktuelle modellar.

Sende mail til Sony-importøren i går, men har ikkje fått svar enno.

 

Den billigaste ser ut til å koste ca 550 kr på nettbutikk her i landet, den dyrare ca 800 kr. Så

dersom radiodelen er OK, og RDS'en fungerer som ønskt så er nok ein av desse

ein grei radio til mitt bruk.

 

Dei ser ut til å vere så små at eg kan feste dei til rattpidestalle, vinkle dei bakover. Då vil eg få høyre

det eg vil når eg seiler. Frøken Fryd vil få sole seg i fred med boka si - med andre ord vil alle vere fornøgde :lol:

Link to post
Share on other sites

Og det same gjeld nok mine.  Spørst om me rett og slett må danna Båtplassens nynorsk- front, pinnebaat! :lol:

 

Men dansemusikkfilteret og trekkspeldiskriminatoren til Krapyl, kunne eg godt tenkt meg...

Der er vi sikkert ganske ulike, men en ting har vi felles, nemlig båten. Og jeg føler at både Odd Børresen, måkeskjærsvalsen og annen musikk som svinger passer en fin sommerkveld. Ingen hissig popmusikk ombord i Astor, takk.

 

Prisen på Sony sin reiseradio med RDS koster 700 i butikken. Den heter ICF-M33RDS/S. Den har digital FM/LB. 15 forvalg. Integrert klokke og drives av 2 stk AA batterier. Den finnes ikke på lager i Norge men skaffer den fra Danmark på 2-3 dager.

Jeg fallt for den lille Sonyen, og bestilte en selv.

 

Slik ser den ut:

 

Bilde

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Den Sony saken der, er det også en s.k. "verdensradio" med kortbølge, eller er det bare en ordinær FM/AM-radio i reiseformat..?

Den var jo fin da, når den også har AF-funksjonen. Det fungerer jo uansett bare på FM.

 

Med tanke på at DAB også begynner å bli aktuelt (ikke her oppe i gokk), hvordan er det med rekkevidde. Jeg regner med at det er som alt annet digitalt utstyr med en høyfrekvent bærer, det vil si dårlig. Lurer derfor på om det er noe særlig å ha i båt (untatt i Oslofjorden)..? Selv med god deknng nær land, så skal man vel ikke så fryktelig langt utpå før man må ta fram de analoge godsakene igjen.

 

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Den Sony saken der, er det også en s.k. "verdensradio" med kortbølge, eller er det bare en ordinær FM/AM-radio i reiseformat..?

Den var jo fin da, når den også har AF-funksjonen. Det fungerer jo uansett bare på FM.

 

Med tanke på at DAB også begynner å bli aktuelt (ikke her oppe i gokk), hvordan er det med rekkevidde. Jeg regner med at det er som alt annet digitalt utstyr med en høyfrekvent bærer, det vil si dårlig. Lurer derfor på om det er noe særlig å ha i båt (untatt i Oslofjorden)..? Selv med god deknng nær land, så skal man vel ikke så fryktelig langt utpå før man må ta fram de analoge godsakene igjen.

 

:santcheers:

Du får DAB reiseradio med nåde FM og DAB. Da kan du prøve deg fram.

Sony-radioen har FM og langbølge.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...