Jump to content

Ny båt +/- 35 fot som "skal kunne alt" - hvilken?

twisterx

Recommended Posts

Dette må da være en ultimat båt for å få "litt av alt":

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=24010767

Heftige saker, ingen tvil! Men hvor skal mor sole seg?

Kjenner ikke båtene selv, men er ikke Flem/Spirit gode båter med massevis av gjennomtenkte løsninger? Se

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26489795

Nja.. Legger litt vekt på at produsenten er av en viss størrelse/stabilitet. Flem/Spirit er vel konk?

Heftige saker, ingen tvil! Men hvor skal mor sole seg?

Tja, du pratet om å bruke den i trøndelag. Løsningen må være å ha med et solarium på akterdekket... :giggle:

Jeg syntes den Flem Spirit 360 virket som en veldig ok båt. La den til på min liste, over potensielle "bobåter".

Vet ikke om du får til å se listen: http://www.finn.no/finn/myprofile/myfindings?folderId=1801540

De fleste der er litt under prissjiktet du er ute etter :tongue:

Jeg stusset litt på at Flemen er 36 fot med en bredde på 3,3m. Noe sier meg at det skroget er strekt litt...

Denne bryter kravet om en solid fabrikant av en viss størrelse, men tilfredstiller de fleste andre kravene du stiller:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=28901490

Den har tre romslige lugarer, usnobbete selvlensende akterdekk som bør egne seg til å fiske fra med styreposisjon ute, plass til å sole seg og innta karsken på styrhustaket, og en motor som gir god marsfart men samtidig god driftsøkonomi :thumbsup:

Et pluss til, det er litt mindre "hemsløyd" over styreposisjonen enn på NW..

Den har ligget lenge til salgs, så det kan jo hende han er åpen for et bud?

Vaagen 40 (og Vaagen 420 som den siste utgaven heter) er helt klart knallfine båter. Men jeg er oppriktig nervøs for å kjøpe en båt som kanskje kan ses på som noe "ukurant". Båten skal jo selges videre en dag, og da er det nok lettere med et kurant merke enn med en båt til 2-3 millioner fra et verft som omsetter for 4 mill per år http://www.proff.no/selskap/vaagen-boats-as/aukra/oppf%C3%B8ringer-uten-bransjetilknytning/Z0I41I82/

Det er jo dumt at det er sånn for det blir jo utrolig vanskelig for disse små produsentene å overleve i lengden. Men jeg er nok såpass kynisk at jeg tror det vil bli en tøff konsolidering i den bransjen de neste 5-10 årene. Og da tipper jeg det ikke vil lønne seg å eie en Vaagen. Da ville jeg heller hatt en "Stubbe fra Orust" for å si det sånn..

NordWest omsetter for ca 300 mill i året. Ca 50/50 i nye og brukte båter. Her står litt om 390 http://np.netpublicator.com/netpublication/n08228963

Vedr valg av konsept - lær av mine feil :smiley: Vi gikk fra kalesjebåt til hardtop til flybridge. I det klimaet du skal bruke båten i er det etter min mening perfekt med bakdør som gjør at du sitter lunt og godt når det er dårlig vær, oppe når det er fint vær (du vil elske den flotte oversikten du får) også kan dere trygt fiske fra akterdekket.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Stemmer for stubbe fra Orust hehe!! Synes NW har noe av den flotteste innredningene! Jeg synes også Viksund og Viknes er flotte båter, men om du e optatt av design, så synes jeg ikke dem er så spessielt interessante! For meg handler båt mye om det visuelle også selv om det kansje er lit snevert hehe.. synes flotte inredninger av tre er vakkert.. er vel lit vel mye fiksert på treverk da jeg er en ivrig hobbygitarist og veldig optatt av forskjellige treslag og dems forskjellige egenskaper! Jeg er vel ganske konservativ da og liker båter med skutefølelsen og med maritime flotte tradisjoner. Kunne aldrig hatt en Baviara der solsenga tar halve uteplassen! Den har man ikke bruk for i Trønderlagen! hehe..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Bitteliten, Stubbebåt og Gubbegåt har jeg fått med meg. Men hva er "Duppebåt"?

Ja, det lurte jeg også på. Hva i huleste er en "duppebåt"? Dårlig skrog så den flyter som en balje? Eller?

Synes forøvrig den nye Viksund 335 er blitt en flott båt! Et langt steg i riktig (mer moderne) retning i forhold til 340/360. Sett fra siden så virker den litt "stutt", det er det eneste. Blir spennende å se hvilken pris den varslede 390'en kommer til å ligge på. Det tror jeg kommer til å bli en kanonbåt.

Forøvrig så deler jeg alle synspunkter på at NordWest er dønn solid og flotte båter. Men jeg kan ikke hjelpe for at båtene (ikke Sport modellene) virker litt for gammeldagse i design. Det blir litt "bestemors stue" følelse.

Synes forøvrig den nye Viksund 335 er blitt en flott båt! Et langt steg i riktig (mer moderne) retning i forhold til 340/360. Sett fra siden så virker den litt "stutt", det er det eneste. Blir spennende å se hvilken pris den varslede 390'en kommer til å ligge på. Det tror jeg kommer til å bli en kanonbåt.

Jeg har jo Duppebåt, har jeg nå skjønt... :yesnod:

Enig i at Viksund 335 er en flott båt. Jeg kikket nøye på den i Sandvika, selvsagt. Den har faktisk romsligere akterdekk enn 340 og 360, og det til tross for at den har skikkelig trapp opp til fly. Salongen blir jo noe kortere enn jeg er vant til fra min 350, men det er imponerende at de har fått til en lugar med to så brede senger.

Viksund 390 gleder jeg meg veldig til å se, selv om den ikke kommer til å ligge i et prisleie som passer min økonomi.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Forbina 40 er en flott FB-båt, synes jeg, og ikke så dyr. Romslig med 3 kabiner, ett bad. veldig bred, med god plass inne, ute og på taket. Lettdrevet skrog - 2x D4225 ofte, gir god brennstofføkonomi. Lys treinnredning, stor bysse ved negangen til kabinene, gjør byssa veldig luftig selv om den ikke er oppe. Bitteliten vil nok si at forskipet er litt bredt og at det derfor finnes båter som går bedre i sjøen, men alt er et kompromiss. Dette er ingen NordWest, men en båt med grei finish som vil gi mye båtglede. Det finnes ikke alt for mange av den, men det dukker stadig opp noen for salg. Jeg har vært ombord og prøvekjørt den, riktignok i smult farvann på Vänern (bygges i Karlstad).

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Marex 370 har vært vurdert men vi faller liksom ikke helt for den heller..

Hva var galt med denne ? Det er kalesjebåt, vet.. men om man budsjetterer med en duk hvert 6/7.år, så har jo denne økonomien i orden. 1 motor og aksling.. En av de flotterste båtene designet (og produsert) i dette årtusen! For oss som elsker cabinen bak, adskilt fra unga, er dette en drømmebåt ! Den har sine drawbacks, men mange meninger da.. :smiley: Heia Norge :flag:

Enig med bitteliten om nw. Fantastisk flotte båter. Kanskje litt ironisk å kalle seg bitteliten med en 420...?

Siden twisterx bor i mitt opphavs fylke, må jeg jo komme med mine erfaringer:

Trondheimsfjorden er lim kjedelig og mye dårlig sjø

Sjøen drar seg opp fort. Blikkstille en time og halvannen meters kvaps "fra alle kanter" den neste.

og så mye regn det er!

Men fjorden er isfri erlik båtliv 365.

Om du ikke har tenkt å bruke bruke båten i annet enn sommerhalvåret ville jeg fulgt bittelitens råd: en nw 390.

God i sjøen, tre lugarer og overdekket akterdekk under fb.

Men om du skal bruke båten 365 er det bare ett alternativ i mine øyne. Mine øyne er dessverre forblendet, men vil likevel anbefaler en Targa.

Ligger en flott 35 på finn nå innen budsjettet.

Var selv tre uker fra Hitra og ned til Geiranger og tilbake i sommer i all slags vær. Vi har båten ute hele året. Skal nå i oktober til Ålesund.

På nyåret en tur til leka. Hentet båten i tromsø for atten måneder siden. Etter en tur over Vestfjorden i tredve knop ble rask asyl en for båten endret til dyp, dyp kjærlighet!

Kanskje litt trang inne i forhold til en 390, men er været dårlig er det bare å dra igjen døra. Er været godt sitter du på jagerbroen mens mor soler seg på akterdekket.

Konemor var litt skeptisk (dette har far og sønn spleiset på) men etter ukene ombord i sommer, var hun helfrelst. Hennes argumenter som følger: barna springer rundt. Her ombord faller de ned i båten og ikke ut. Og så er det deilig å vite at om vi må gå i dritværet (noe vi hadde endel av, særlig over hustadvika) så kan vi gå om vi må.

Kanskje ikke en båt for alle, men du verden for en båt.

Hvad med forbina 40?

Forbina 40 er en flott FB-båt, synes jeg, og ikke så dyr.

Har ikke sett noe særlig på denne. Men det er muligens dumt. Ser ved første øyekast ut som en svært brukbar båt. Men synes å huske noe om at Forbina har blitt omtalt som elendige sjøbåter - kan det stemme? Eller er det jeg som tuller nå?

Hva var galt med denne?

Nei, si det.. Husker første gang vi var oppi en Marex 370 så ble vi svært så positive begge to. Dette var en knallbåt! Og akterkabinen er jo et funn - spesielt for oss med 3 unger. De hadde kost seg glugg i hjel der bak! Vi er vel litt usikre på hvordan vi vil like solsengen oppå akterkabinen. Den blir veldig "Bavaria" og vi er som sagt usikre på om vi vil komme til å ligge der.. Er den stor nok? Det er helt klart langt bedre å ha en akterkabin under solsengen i forhold til Bavaria som kun har stuverom/motor. Og så er det dette med fisking da. Marexen har jo en veldig god badeplatform, men båten ligger ikke på topp-3 for fisking..

Men om du skal bruke båten 365 er det bare ett alternativ i mine øyne. Mine øyne er dessverre forblendet, men vil likevel anbefaler en Targa.

Ligger en flott 35 på finn nå innen budsjettet.

...

Og så er det deilig å vite at om vi må gå i dritværet (noe vi hadde endel av, særlig over hustadvika) så kan vi gå om vi må.

Kanskje ikke en båt for alle, men du verden for en båt.

Targa/Delta o.l. er rå båter som glatt appellerer til meg. Men jeg ser ikke helt for meg dette som en feriebåt for en familie på 5. Blir litt mer en sånn "fra A til B uansett vær".

Redigert av twisterx (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...