Jump to content

Hvilke type Marna og Sleipner er dette?


Retox_93

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Ny topppakning, samt ny toppbolt.

 

Tok å gikk over litt ting i dag, og skrudde av dekslet slik at e kan se inn i bunnpanna og veiva/rådene. Det lagg olje/vann i bunnpanna og det skal vel ikke være noe vann eller olje i bunnpanna på de motorene?

someone help me!

 

Bilde0173.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Er oljen hvit / grå har vannet kommet inn mens motoren har vært i drift, er oljen og vannet ublandet har det kommet inn mens motoren har stått stille.

Uansett så er det å bytte olje, og få start på motoren. Kjør den god og varm, bytt olje igjen.

Får du ikke start på motoren, ut med pluggen sveiv til du kjenner blodsmaken i munnen, bytt olje igjen.

 

Det er utenpåliggende vannpumpe på de motorene.

Da må du prøve å finne ut hvor vannet har kommet inn, kan være så banalt som lukepakningen( hvis motoren har stått ute), hvis ikke må kjølekappen sjekkes nøye.

Link to post
Share on other sites

Hei. Kan være så enkelt som luka. satt ikke særlig godt de boltene. får ta å tømme den og se hva som skjer.

 

Men det skal da ikke være noe olje der egentlig trodde e. ? Er jo vekesmøring ( vekeapperat) ?

 

og ja motoren har lenge stått ute uten pressening

 

Vannpumpa er jo stempelpumpa så tviler litt på at det er årsakten for vannet i bunnpanna, satser på ny pakning på luka thumbsup.gif

 

Takk for tipset, Men Neste spørsmål. Skal det være noe olje i bunnpanna ?

Link to post
Share on other sites

HVa mens med plasksmøring i bunnrammen?

 

Plaskesmøring betyr at veiva slår ned i oljesumpen og slår med seg olje opp i sylinder og til lagrene i råden. Det er ofte en liten "kopp" på veiva til dette formålet.

 

Oljenivået skal være slik at veiva akkurat slår nedi ved nedre dødpunkt.

Link to post
Share on other sites

Tips til hva slags olje e burde bruke? Er en Marna 5hk H vis noen lurte

Takk for hjelpen sålangt :) Får se om e kan finne et kamerat å filme første oppstart

Her står det at man skal bruke 10-30 mineralolje :)

Ser ut som det er type H du har?

 

Film av oppstart er viktig :flag_bp:

Redigert av Vegard_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kjøpte idag en komplett sleipner 3 hk med skilt for en billig penge. Det var med aksling og propell og forgasser, men jeg fikk med 2 kasser med masse rot og deler og oppi de kasse lå det 5 magneter av forskjellige merker.

 

Er vertfall en SEM Magnet, men 2 av de vet e jeg ikke merket på eller noe om de. Er de 2 største.

 

Noen som vet hva slags motor de var til og merke? evt tidsalder. Noen som trenger de?

IMG_0005.JPGIMG_0003.JPGIMG_0001.JPGIMG_0002.JPGIMG_0004.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Godt å høre :) Motoren har antagelvis sotte seg, men ligger i diesel nå. fulgte med 5 magneter og forgaser til den. + ekstra manifoil og aksling og 2 propeller! Har en 2.5hk og 6 hk som er i tåli god stand, så tenkte å få fiksa sprekken i blokka og hive på magneten der., Har jo magnet til alle sleipneren nå.flag_bp.gif Så hive den inn i en 16 fots sjekte yesnod.gifyesnod.gif

 

IMG_0006.JPG

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Motoren har ligget i diesel i en lang stund nå, og den sitter fremdeles, Er det noen som har noen tips til å få den opp? Kan jo ikke akuratt bruke en vedkubbe å slå ned stempletconfused.gif.

 

Og noen som har spleiset og fikset en slik sprekk som dette på blokka? Første tanken var å bruke en plate å lime fast, men vil tro at det ikke holder så lenge. Motoren skal jo aldri i en båt igjen. Bare til såkalt ''kose kjøring''

 

02172010324.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere benyttet meg av en syreblanding som heter Strip-All. Denne løser opp og løsner rust og møkk, men angriper ikke rent stål. Kanskje du kunne heldt litt oppi sylinderen, eventuelt lagt hele greia i et syrebad?

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

Som den skrotnissen jeg er,fikk jeg en slik Sleipner for noen år siden. Jeg skal ikke si det for skråsikkert, men jeg tror det er snakk om en 3-hester. Av utseende er den i alle fall lik din. Vannkappa er hel på den, og stempelet sitter ikke. Den kan du få om du er interessert - vel å merke uten magnet, manifoil, forgasser og vannpumpe. Men da må du hente den i Vestfold.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte idag en komplett sleipner 3 hk med skilt for en billig penge. Det var med aksling og propell og forgasser, men jeg fikk med 2 kasser med masse rot og deler og oppi de kasse lå det 5 magneter av forskjellige merker.

 

Er vertfall en SEM Magnet, men 2 av de vet e jeg ikke merket på eller noe om de. Er de 2 største.

 

Noen som vet hva slags motor de var til og merke? evt tidsalder. Noen som trenger de?

IMG_0005.JPGIMG_0003.JPGIMG_0001.JPGIMG_0002.JPGIMG_0004.JPG

 

 

Her er det både Sem,Bosh og Wipac,den store er jeg usikker på.Hadde passet godt i samlingen min,men det blir litt langt å kjøre.

Men fortsett å skrive om det dere holder på med,beste stoffet på hele forumet! Har forresten fikset min Marna R1 i dag,skiftet til

Bosh magnet

Link to post
Share on other sites

IMG_0021.JPG Var heldig å fikk en sleipner 3 hk og et lass med deler, 3 manifoiler, 2.3 forgassere og alle de magnetene som du linka. + mye annet for en båtlappthumbsup.gif. Har 2 bosch magneter til som fungerer, ene sitter på en marna 5 hk og en annen på en sleipner . Den store er også en Wipac tror e det stod, Bare til en 2 syl. Marna motorer skal ha Bosch etter min mening :) Er vel de de ble levert med også ? Holder på å renovere denne 2 syl motoren her. av ukjent merke. Ene stemplet sitter fast enda etter et halvt år i diesel, så tror e må finne fram en hydraulisk benk og sette litt press på den. De fleste delene er pusset ned og malt, og alt av rør,Vannpumpe,smørkopper er pusset ned og glanser. Veldig mye av det er av messing thumbsup.gif Satser å bli ferdig iløpe av et par ukerDSC00777.JPG

 

 

HAr noen bilder av litt av vært vis du er int. = https://picasaweb.go...feat=directlink

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...