jensemann2 Startet 17.September.2011 Del på Facebook Startet 17.September.2011 jeg er interessert i å høre hvor mye vind det er når dere med turseilbåter i 30 fots klassen tar rev i seilene. (rullegenua og storseil) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Tja. Ved 7-8 m/s begynner hun å bli litt balstyrig og det må reves. Annetrevet settes ved 13-14. Det skal blåse noe inni h---- før tredjerevet kommer. Regulerer i mellom med genoaen for balanse i båten. Forutsetter kryss og turseilas. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Dette er vel veldig avhengig av båttype. Men jeg synes at mulligans stemmer bra hvis båten er utstyrt med stor genoa og er typisk 70-80 talls båt med finnekjøl. Forskjellen med tur og regatta er jo også at på tur har man seilføring som er optimal i de sterkeste kastene og på regatta har man optimal seilføring når det er på det minste. Størrelse på seilføring på tur (og regatta) avhenger også mye på hvordan seilene er i forfattning og evne til å holde fasongen. Jeg har bare med meg genoa 3 når jeg er på ferie (I tilegg til spinnaker eller gennaker) det er det flere å flere turbåter som erstatter den store rullegenoaen med. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Dekken Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Jeg har vel aldri opplevet følelsen av å ha revet for tidlig.... som regel for seint, men slutter meg til Mulligan sine betraktninger. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Dette varierer mye fra båt til båt. Hr 29 tåler greit 10 knop. Oceanis 311 tåler ikke det. Bare som eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Det avhenger veldig. Hadde en Albin Ballad (70 tall - 30 foter). Den gikk fint med fullt seilareal til ca 10 ms. Nåværende båt begynner jeg å reve storseilet ved ca 8 ms. (Da seiler jeg også med kryssfokk ikke stor genua.) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
jensemann2 Svart 17.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2011 skjønner. Jeg har en Oksø 32 med rullegenua. Seilte kryss i 10-12 ms for fulle seil. det gikk unna, men følte at jeg burde revet Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Heisan Hiver meg med i denne tråden jeg også. Jeg rever(burde rev)omtren omtrent som mulligan sier over her. Men vil ikke kvalitet på seil og hvor godt man har trimmet, være med på å bestemme litt av følelsen på hvilket tidspukt man bør reve? Når vi er ute å turseiler så er det heller hvor mye båten krenger, som størrelsen på sjøen som er med på å bestemme dette tidspunktet. Må vel også legge til at vi har bare to års erfareing i seilbåt!! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Krenger båten mer enn 20 grader er det på tide å reve. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 skjønner. Jeg har en Oksø 32 med rullegenua. Seilte kryss i 10-12 ms for fulle seil. det gikk unna, men følte at jeg burde revet Ofte føles det som det går unna. Men man driver ofte sidelengs! Får man rettet opp båten litt får kjølen løft igjen og høyden kommer tilbake. Dette ser man ikke så lett når man seiler tur men det er lettere når man seiler regatta for da kan man sammenlikne med andre. Min båt (i tilegg til a drive sidelengs) får kraftig turbulens bak kjølen og mister fart hvis det er for mye krefter. Dette varierer fra båt til båt. På ferie er det etter min mening riktig å ha den seilføringen som mannskapet er komfortabelt med. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Mulligan Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 mer enn 20 grader er det på tide å reve. Alt for mye. Iallefall med min båt. Jeg vil tro det også gjelder for nye flatbunninger. Ved 20 grader konstant krenging seiler jeg ineffektivt. Enten for mye seil eller feil trim. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 På ferie er det etter min mening riktig å ha den seilføringen som mannskapet er komfortabelt med. Gjelder nok også i regatta. Jeg ville vært en dårlig skipper vist jeg presset unna uten å ta hensyn til mannskapets innstillinger til det komfortable. Men det har nok hendt at jeg har presset på for egen gevinst, men da som resultat at mannskapet kjefter fælt etterpå Mulligan har en bra løsning for Oksø, men forsøk å trim så godt som mulig slik at du får minst mulig krenkning. Det er fremover en skal og helst ikke inn til pubben på BB side. Og føler du at det er på tide å reve - så rev uten å tenke noe mere over den avgjørelsen. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Lazyjack Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 skjønner. Jeg har en Oksø 32 med rullegenua. Seilte kryss i 10-12 ms for fulle seil. det gikk unna, men følte at jeg burde revet Det hørtes voldsomt ut! Min Oksø(solgt for mange år siden) var svært logjerring uten at jeg noen gang klarte å gjøre noe med det. Skulle jeg seilt den urevet på kryss i 10-12 ms så måtte jeg nok stått med begge beina på kulten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Mulligan har en bra løsning for Oksø, men forsøk å trim så godt som mulig Nå har ikke jeg en Oksø. Den er mastheadrigget med et lite storseil på 17.5 kvm. Når båten min ble redesignet i 1982 med nytt seilplan og ny innredning fikk den en klassisk seilføring med stort storseil og ei lita fokk. Folk fant fort ut at hun bar mer seil enn som så og nå er storseil på 30 og genoa av samme størrelse vanlig. Overrigget spør du meg. Trimming er selvsagt viktig. Løygang, akterstag og Cunningham må brukes. Den svarer relativt kontant på trim. Men vindstyrkene jeg listet opp er kun en tommelfingerregel for komfortabel seilas. I regatta kunne jeg nok presse henne mer, men det blir veldig slitsomt. Liker å ligge på benken med en god bok mens hun seiler seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Jeg rever når rorvinkelen blir for stor på kryss. Den bør ligge på ca 4 grader, er den oppe i 10 grader begynner jeg å redusere seilføringen. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
ravddo Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Gjelder nok også i regatta. Jeg ville vært en dårlig skipper vist jeg presset unna uten å ta hensyn til mannskapets innstillinger til det komfortable. Men det har nok hendt at jeg har presset på for egen gevinst, men da som resultat at mannskapet kjefter fælt etterpå Joda. Men i regatta handler det førsts å fremst om å seile fortest. Fortest går det med riktig seilføring. Vi skal ha det gøy, men komfortabelt... Det kommer i andre rekke. Nå er jeg heldig og har mannskap som må holdes i tøylene. Men av og til har vi med nye folk og det hender de er skeptisk underveis, men jeg setter selvfølgelig ikke dem på spinnakerskjøtet når det blåser kuling! Jeg er skipper, det er min båt, jeg betaler når noe ryker, jeg tar den siste avgjørelsen. På ferie med familien gjør jeg ALT for at alle skal ha det så bra som mulig slik at de vil fortsatt være med å gjøre det jeg liker best! Men for å komme tilbake det trådstarter spurte om så betyr seilenes tilstand mye for hvor mye vind båten tåler, samt riktig trim. En bakbusa genoa, eller et storseil som lukker i bak-kant gir ekstra krengning. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Jawik Svart 18.September.2011 Del på Facebook Svart 18.September.2011 Dette blir som trippelutsagnet: "Trim-Trim-Trim" Når jeg nevnte komfortabelt så tenkte jeg ikke på hjemmekos, men komfortabelt etter forholdene under regatta. Under turseiling kan en tillate seg buser både her og der slik at en får noe ekstra å bryne seg på vist tilværelsen begynner å bli kjedelig. Men det er unødvendig å la skuta krenke vist kone og unger er med. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
arkmarin Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Ved turseiling krenger jeg aldri mere enn 10-15 grader pga av komforten ombord. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Erik Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Før var svaret aldri, for hvis båten la seg for mye over i kasta så slapp jo roret, og da gikk vi opp i vinden istedet for å hvelve uansett. Måtte bare holde meg unna trange steder i sterk vind da I det siste har jeg forsøkt å reve i sterk vind, og aha opplevelsen da er at båten faktisk begynner å gå raskere en før jeg tok ned på seilene. Har fortsatt tilgode å ta mer enn ett rev i seilet da, men kanskje det gir en en ny ahaopplevelse når jeg tester det også Jeg la merke til i går, med ett rev i seilet, og ca 12 m/s at det innerste staget på le side, det staget som går fra inne ved masta på den nederste salingen og ned, at dette var slakt. Seilte på skarp kryss. Betyr dette at jeg har for mye seil oppe, eller at staget er feil strammet, eller at jeg burde strammet akterstaget kanskje ? Eller skal det kanskje være sånn Greide ikke å få mer enn 4,5-5 knopp og normalt så får jeg litt over 7 knopp med fulle seil og 7 m/s vind, så jeg seiler saktere i mye vind enn i lite PS : jeg er nybegynner, så mine metoder er nok ikke å anbefale hvis noen lurer på det Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
wave Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 (redigert) Seiler jeg alene, rever jeg i alle fall ikke før 20 graders krengning eller sånn cirka vind på 8 m/s med mindre det er i ferd med å blåse opp. Med mange om bord er kravet til komfort en noe annen, og 15 grader nok, ikke minst om noen av mannskapet er mindreårige. Redigert 19.September.2011 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Erik: Nå seilte du i mye vind. Men ingen av vantene skal være slakke, selv på le side. Da kan du med fordel stramme opp riggen. Når du seiler på kryss i så mye vind skal du også helt klart stramme akterstaget. Da strammes forstaget, samtidig som du slipper ut vind i toppen av storseilet, og dermed reduserer krengningen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 eller at staget er feil strammet, Riggen er altfor slakk. Ved seiling i grov sjø kan du risikere at den går overbord. Det er vel en slags masthead rigg på den der. Vant skal teites til 15-18% av brudd. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Erik: Nå seilte du i mye vind. Men ingen av vantene skal være slakke, selv på le side. Da kan du med fordel stramme opp riggen. Når du seiler på kryss i så mye vind skal du også helt klart stramme akterstaget. Da strammes forstaget, samtidig som du slipper ut vind i toppen av storseilet, og dermed reduserer krengningen. Ville straming av akterstaget hjulpet også på side staget, eller kun på selve trimmen ? Staget var så slakt at jeg kunne se at det beveget seg litt i bølgene. Det var mao helt slakt. Stagene ytterst så ikke slakke ut, men jeg hadde bare joggesko på, så jeg kom meg ikke ned dit for å kjenne på dem. Klarer jeg å stramme riggen selv bare ved å følge rådene i Seil og riggtrim boka, og ellers ingen erfaring, eller risikerer jeg å gjøre vondt verre og i verste fall ødelegge riggen ? PS : Alle stag kjennes stramme og fine ut når båten ligger til kai uten seil. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
wave Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Når du strammer akterstaget, er tanken at toppen av masta dras akterover slik at akterliket i storseilet åpnes og slipper ut noe av vindkraften. Tanken er også at forstaget da strammes samtidig. Ved mye vind vil man jo gjerne ha så flate seil som mulig. Er undervantet ditt for slakt, vil den nedre del av masta bøye seg frem når du drar i akterstaget. Da får du rett og slett ikke strammet opp forstaget. Undervantet er da sikkert strammere, men mastebøyen blir feil. Da en titt på forstaget ditt når du krysser i frisk vind. Det skal helst sagge så lite som mulig til le. Men vel så viktig er det Mulligan skriver. En for slakt satt rigg er skummelt, spesielt i mye og rotete sjø. Riggen tåler å bli satt mye hardere enn de fleste tror. "Seil og riggtrim" er en nyttig bok. Du kan også kjøpe deg en vajert, som effektivt viser hvor stramt hvert stag og vant er satt i forhold til bruddstyrken. En noenlunde riktig satt rigg har jo mye å si for muligheten til å kunne flate ut seilene og dermed redusere krengningen, som jo var tema i i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Er undervantet ditt for slakt, vil den nedre del av masta bøye seg frem når du drar i akterstaget Og du vil i tillegg få et storseil som er flatt som ei fjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.