Jump to content

Når reduserer dere seilarealet?


jensemann2

Recommended Posts

Men vel så viktig er det Mulligan skriver. En for slakt satt rigg er skummelt, spesielt i mye og rotete sjø. Riggen tåler å bli satt mye hardere enn de fleste tror. "Seil og riggtrim" er en nyttig bok. Du kan også kjøpe deg en vajert, som effektivt viser hvor stramt hvert stag og vant er satt i forhold til bruddstyrken.

 

En noenlunde riktig satt rigg har jo mye å si for muligheten til å kunne flate ut seilene og dermed redusere krengningen, som jo var tema i i tråden.

Jeg skjønner at jeg bør får dette i orden, helst før neste seiltur, ihvertfall i litt vind. Var godt denne tråden dukket opp, og at jeg spurte da :yesnod:

Har sjekket på nettet, og finner Vajert på en svensk nettbutikk, men må ha en for rett diameter vaier, så jeg må ta med skyvelæret i båten før jeg kan bestille.

Men bruddstyrken, hvordan kan jeg finne den ? Båten er brukt, og selv om jeg har papirer på båten, så står vel ikke bruddstyrken på vairene der vil jeg tro? Eller er bruddstyrken gitt ut i fra tykkelsen, finnes det noen standard på det ?

 

Jeg har forresten større diameter på dette inderste staget, enn på de dobble lenger ut. Jeg må mao ha en vajert for hver dimensjon ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det der med stramming av vant er noe jeg har brukt en god del tid på. Jeg opplevde at undervant var veldig løse da vi seilte båten hjem fra verft. Etter en del søk på nettet fant jeg ut at det lå en video fra North sails som viste fremgangsmåte med verdier for setting/trimming av mast til vår båt, en Hanse 370. For å måle spenning i vant ble det benyttet en Loos-PT3m spenningsmåler. Jeg gikk til innkjøp av en tilsvarende måler og finner at verft har satt rigg korrekt, bortsett fra at overvant skulle settes noe strammere.

Følte meg ikke helt bekvem med så slakke undervant og tok kontakt med noe riggere. Fikk svært liten respons bortsett fra en rigger som på det tidspunktet var sykmeldt. Av den årsak kunne han ikke ta jobben, men han var grei og tok seg tid til å svare på henvendelsen. Etter hans skjønn, var det viktigste at masten ikke "falt ut" når båten krenger og masten belastes. "Gå frem og sikt langs mastesporet. Ser dette rett ut, var nok alt i orden". Han påpekte også at for stramme undervant kunne medføre at mast inverterte i gitte situasjoner.

Jeg er fortsatt ikke helt klok på det der med spenning av vantene og klarer ikke helt å slå meg til ro. Når båten ligger i havn og mast er uten belastning kan jeg se at forspenning på ca 17-18% av bruddstyrke. Når jeg seiler med krenging er masta rett. Slik sett er alt korrekt. Har lest boka til Dedekam ørten ganger og hans råd er jo at alle vant skal forbli stramme under alle forhold. Men det kan jo være at ikke alle båter skal følge samme mal...? Noen som har en teori på årsak til slakke undervant på min båt?

Link to post
Share on other sites

Det der med stramming av vant er noe jeg har brukt en god del tid på. Jeg opplevde at undervant var veldig løse da vi seilte båten hjem fra verft. Etter en del søk på nettet fant jeg ut at det lå en video fra North sails som viste fremgangsmåte med verdier for setting/trimming av mast til vår båt, en Hanse 370.

 

Noen som har en teori på årsak til slakke undervant på min båt?

Min båt er en Hanse 312 fra 2004. Kan dette være ett generelt Hanse problem ?

 

Forutsatt at riggen er korrekt når båten er ny, hvor lang tid går det før det bør/må etterstrammes? Min båt er ca 8 år nå, og jeg tviler på at forrige eier heller stammet dette :headbang: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

På en brøkdelsrigg med aktervendte salinger er en riggspenning på 20% av bruddlast ikke uvanelig. Jeg har en tynn rigg med kort avstand ut til røsjern og den har jeg faktisk litt høyere en dette også selv om jeg ikke har aktersvepte salinger. Kan også være lurt og trekke til det siste på riggen når man seiler da det blir mindre krefter på le vant. Husk å bruke fett på gjengene så ikke de syrefaste sjaklene skjærer seg.

 

Du sier at undervantene slakker seg er det når du er revet? Hvis ikke er krummingen til masten tilpasset storseilet eller bare satt etter en bok? Kan være et spesielt problem på en brøkdelsrigget båt når man rever til under forstaget at masten krummer feil vei. Det er ikke bra for mast eller seilfasong. Er det gjennomgående mast? Er da evt masten kilet godt opp i dekket?

 

Forstaget på de fleste båter er ofte for slakt til overal trim. Et stramt forstag gir et flatere forseil man kan stå høyere mot vinden med. er det mye sjø kan et forstag være litt slakkere en maks for å gi båten mere kraft i bølgene. Båt med lensetakler kan regulere dette under seilas. Men å få det "riktig" er lettere sagt en gjort!

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lest boka til Dedekam ørten ganger og hans råd er jo at alle vant skal forbli stramme under alle forhold. Men det kan jo være at ikke alle båter skal følge samme mal...? Noen som har en teori på årsak til slakke undervant på min båt?

 

I Seldéns "råd og tips til rigging", står det at le toppvant skal være stramme inntil man har 20graders krengning. Det betyr vel at det er relativt normalt at man har litt "slakk" på de når det krenger 20 grader eller mer.

Slik er det på min båt og masten er rett sidelengs uansett krengning. (justeres med undervant mens man seiler med ca 20 graders krengning)

 

Sitat fra side 33: "Trimning under segling

• Segla båten och kontrollera att toppvanten inte börjar slacka

förrän vid ca 20° krängning."

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

En kan vel ikke se på dette som et Hanse problem tror jeg. Er vantene for slakke er det vel egentlig bare å stramme vantene. Jeg tror det er slik at ikke alle rigger skal trimmes helt likt. I følge North sails trimguide skal overvant settes veldig hardt. Nærmere 25% av bruddstyrke mener jeg å huske. Dette gjør at masten logger mer en på en del andre båter. Dette igjen kan vel ha en sammenheng med seilene som sys til denne båttypen. Kunne være artig om noen som har greie på dette kunne komme med et innspill.

Når det gjelder stramming av vant og trimming av rigg er dette noe jeg gjør hvert år. Når seilene er pakket bort for sesongen pleier jeg å slakke ned riggen litt. Om våren setter jeg riggen på nytt. Viktig at dette gjøres når du seiler med krenging og at du har rengjort og smørt trekkfiskene før du setter i gang. Ellers "brenner" du gjengene. Den tabben har jeg gjort en gang og det var ikke gøy ta det sa "pang" midt i Færder'n :cryin:

Link to post
Share on other sites

 

Jeg la merke til i går, med ett rev i seilet, og ca 12 m/s at det innerste staget på le side, det staget som går fra inne ved masta på den nederste salingen og ned, at dette var slakt. Seilte på skarp kryss.

 

Betyr dette at jeg har for mye seil oppe, eller at staget er feil strammet, eller at jeg burde strammet akterstaget kanskje ?

Eller skal det kanskje være sånn :confused:

 

Etter det jeg kan se har Hanse 312 en brøkdelsrigg. Da kan det være vanskelig å unngå at toppvantet faller litt ut i le og slakkes noe på kryss i mye vind. Undervantet skal være stramt. Det du uansett må gjøre er å stramme aksterstaget på bidevind. Både av hensyn til seiltrimmen og for å forhindre at toppen dras fremover. Da riskikerer du mastehavari.

Det beste rådet er antagelig å la en profesjonell riggtrimmer se over riggen og ta seg av grovtrimmen. Ikke minst om riggen kanskje ikke har vært sjekket og justert siden båten var ny.

 

Når det gjelder seil- og riggtrim er det vel Gros utsagn som best beskriver problemet. For her henger alt sammen med alt, og svært mange av oss har mange lerret å bleke og seil vi skal slite ut før vi får en sånn noenlunde oversikt.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

svært mange av oss har mange lerret å bleke og seil vi skal slite ut før vi får en sånn noenlunde oversikt.

 

Amen.

Noe man aldri kan si man kan helt ut.

 

 

Det sagt, med enkle bakoversvepte salingshorn kan man ikke tillate at toppvant blir slakt. Da er også forstaget slakt.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt dårlig samvitighet her for å ha kuppet en tråd om når reve til å handle om rigtrim og stagstramming, selv om det er relatert. Kanskje vi burde fått flyttet riggdelen av denne tråden over i en egen tråd ?

 

Jeg har nå fått målt vairene mine. Undervantet er 7 mm. De to ytterste er 5 og 6 mm. Er det noen standard på hvilken bruddstyrke disse da har ?

 

Noen som vet hvor man kan kjøpe Vajert over disk i Stavangeriområdet? Ser ikke ut for at maritim har. Er dette såpass spesielt at man må bestille på nett ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fått målt vairene mine. Undervantet er 7 mm. De to ytterste er 5 og 6 mm. Er det noen standard på hvilken bruddstyrke disse da har ?

Tommestokkmetoden fungerer uavhengig av wiretykkelse. 1mm strekk = 5% av bruddstyrken. Gjelder wire og ikke Rod.

Metoden er beskrevet i PDFn til Selden som det er linket til i mitt forrige innlegg.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Riggtrim er viktig.

Både for fart og sikkerhet.

 

Jeg vet ikke om noen som selger Vajert, eller Wiret som den nå heter, i Norge.

Jeg kjøpte min hos Hjertmans.

Tabell over wirespenning følger med.

Det som er no' dritt er at du må ha to. Det er ingen som dekker området 5 til 7 mm.

Den koster SEK 440.-.

 

Tommestokkmetoden er grei, men du kan ikke hekte på en tommestokk og måle riggspenning.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Loos PT2M dekker 5, 6 og 7 mm wire.

Supert.

Men jeg klarer ikke å bestille den fra linken. Ser at jamar Marina i Stavanger er forhandler, men finner den ikke i sortimentet deres på nett, men tar en tur innom i ettermidag og ser der.

 

Inntil dette er kontrollert og utbedret, bør jeg la være å seile med båten, eller er det greit hvis det er lite vind, eller jeg tar mer rev i seilene ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

 

Inntil dette er kontrollert og utbedret, bør jeg la være å seile med båten, eller er det greit hvis det er lite vind, eller jeg tar mer rev i seilene ?

Hadde det vært meg, ville jeg strammet et par omdreininger på hver side på undervantene som er litt slakke, og seilt under ellers greie forhold. Og studert litt på rigg og seil underveis. Står masten rett sideveis på kryss? Får jeg strammet opp forstag med akterstaget? Er mastebøyen grei? Toppstaget stramt i le?

Kikk på andre tilsvarende rigger i havna

 

Som sagt før; det kan være greit å få en proff til å se over riggen, om du ikke føler deg kompetent sjøl. Og det er noen år siden sist. Han kan også sette opp en grovtrim som gjør at du kan føle deg trygg på at det ikke er noe fundamentalt galt.

Ideelt sett bør riggen ettersees årlig.

Link to post
Share on other sites

Supert.

Inne i Vågen på Dicens siden var det (er muligens der ennå) en maritim butikk med alt mulig på loftet og i butikken. Ikke den ting de ikke kunne skaffe ut av kaoset. Også ute ved Tau-fergen (kaien) lå det en skipshandel som også var godt forsynt med utstyr. Ligger du i Stvgr. Seilforening sin marina er det jo bare å forhøre seg om det er noen som har en til låns.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Inne i Vågen på Dicens siden var det (er muligens der ennå) en maritim butikk med alt mulig på loftet og i butikken. Ikke den ting de ikke kunne skaffe ut av kaoset.

Helge Myhre ? De er der enda, men har klesbutikk på loftet (vet det for det er yndlingsbutikken til dama) :rolleyes:

Jobber i Sentrum, så stikker bort og kikker på hjemvei.

Også ute ved Tau-fergen (kaien) lå det en skipshandel som også var godt forsynt med utstyr. Ligger du i Stvgr.

Handlet alt av båtutstyr hos John Dahle der som hadde opphørsalg/flytte salg der da jeg fikk min første båt. Dette var i forrige århundre. Nå er det narvesen der.

Seilforening sin marina er det jo bare å forhøre seg om det er noen som har en til låns.

Ligger på privat brygge. Ikke så langt unna, men er ikke med i det gode selskap :blush:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

 

Ligger på privat brygge. Ikke så langt unna, men er ikke med i det gode selskap :blush:

 

Jeg vil uansett sterkt anbefale deg å melde deg inn i nærmeste seilforening og bli med på tirsdags/onsdags-seilasene deres.

Gjør det allerede nå og du vil oppdage at du får masse lærdom samtidig er det jo lett å spørre noen du prater med på brygga etter seilasen om de kjenner noen som har et slikt måleapparat og om hvordan det fungerer. Spør du slik, er riggen din målt og justert før du vet ordet av det.

Man trenger ikke ha båtplass der de andre har det. Hos oss er det flere fra en helt annen båtforening (BSF) som seiler og jeg kjenner en som seiler for Hallingdal Seilforening her i Oslo (i protest).

 

Jeg har lært masse seiling av å være med på slike litt uhøytidelig seilaser (ikke alle tar det like uhøytidelig).

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle akurat til å svare. stavanger seilforening (og de andre i området) er meget aktive. På klubbhuset til Stavanger seilforening er det ofte medlemsmøter samt at det ofte samles folk i klubbhuset for sosial båtprat hele året. Du trenger ikke seile regatta for å være med. Ta en tur innom og jeg er sikker på at noen hadde vært mer en velvillig. Jeg har mange bekjente og seiler noe med en båt der og første gangen jeg stilte opp alene i klubbhuset ble jeg godt motatt selv om ingen viste hvem jeg var.

Båtplass medlemer med seilbåt: Meld dere inn i en lokal seilforening selv om dere ikke har tenkt å seile regatta jeg tror ikke dere vil angre!

Link to post
Share on other sites

Ligger på privat brygge. Ikke så langt unna, men er ikke med i det gode selskap :blush:

Aner jeg at du ligger under broen på motsatt side av foreningen. Stikk bort og prat med folket i morgen før regattaen og du treffer sikker noen fra :flag_bp: vist jeg ikke tar mye feil.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...