Jump to content

Når reduserer dere seilarealet?


jensemann2

Recommended Posts

Tommelfingerregel mhp akterstag er å stramme det til utgang av øverste spile er parallell med storseilbommen (kryss). Da har du passe tvist. I mye vind kan det være nødvendig å stramme mer for å slippe ut kraft og flate seilet mer,

 

Flott tommelfingerregel :thumbsup:

Med ti sånne tommelfingerregler (en til hver tommel), ville seilsporten vært såre enkel og rett frem :lol:

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Tommelfingerregel mhp akterstag er å stramme det til utgang av øverste spile er parallell med storseilbommen (kryss). Da har du passe tvist. I mye vind kan det være nødvendig å stramme mer for å slippe ut kraft og flate seilet mer, men da begrenset til max- merket (20% av bruddspenning). Se på knopmåleren når du strammer og prøv deg frem for å se effekten av akterstagstrim.

Parallel i høyde, altså nokså vannrett, eller paralell i bredde, mao ca 18 grader på vindrettningen? Eller paralell begge veier ?

Har man noen enkle metoder for hva man kan sikte etter for å se om det er satt rett ?

 

Da blir det riggsjekk i Skudesneshavn neste helg :-) forøvrig rått på regattai dag... Stiv og støl...logget over 12 knop med spinnaker

Ja, nå kommer endelig sommeren, så det blir Skudesnestur neste helg, og da skal vi måle riggen din :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei, trikset første gang er å stå under bommen og se opp. Bom og utgang av spile skal peke samme vei. Etterhvert ser du det også når du styrer uten å sikte så nøye. Ofte vil du se at spilen peker innover i båten før du begynner å stramme akterstaget ( kraften i toppen av seilet virker da mer tvers enn fremover som man jo ønsker for å få fart). Strammer du for mye vil spilen peke lengre ut fra båten enn bommen gjør (mister da kraft). Tvist kan også endres ved å bruke kicken, men da er du på neste læretrinn i trimming av seil.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Takker, da forstår jeg :yesnod: .

Tvist kan også endres ved å bruke kicken, men da er du på neste læretrinn i trimming av seil.

 

Inntil jeg begynner å skjønne meg på å trimme Kick, hva bør nøytralinnstillingen på den være ? Jeg har den i dag helt slakk. Blir det mest fornuftig ? (Det er en sammentrekkbar aliminimums sak, rodkick?)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Helt slakk bør den ikke være, da tvister seilet ditt i meste laget for de fleste forhold. Grunninnstilling er å stramme den hardt for hånd på kryss, og så slakke den litt før du skal på slør/lens (ellers får du ikke sluppet ut bommen særlig). Men, her kommer man inn på det mer vanskelige med trimming, hva som er riktig vil variere med vindstyrker og bølger. Anbefaler deg å lese seil og riggtrim av Jens Dedekam, men først etter at du har prøvd å se i virkeligheten hva som skjer med tvisten når du strammer og slakker akterstag og kick (en om gangen). Slike bøker blir fort litt tørt og teoretisk så det hjelper å ha noe på netthinna først. Få med deg en til å styre og stramme mens du sikter så får du en fin aha-opplevelse :)

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Men, her kommer man inn på det mer vanskelige med trimming, hva som er riktig vil variere med vindstyrker og bølger. Anbefaler deg å lese seil og riggtrim av Jens Dedekam, men først etter at du har prøvd å se i virkeligheten hva som skjer med tvisten når du strammer og slakker akterstag og kick (en om gangen). Slike bøker blir fort litt tørt og teoretisk så det hjelper å ha noe på netthinna først. Få med deg en til å styre og stramme mens du sikter så får du en fin aha-opplevelse :)

 

Det er akurat det. Har pløyd boka flere ganger, og plukker opp ting hver gang som jeg kan relatere til egne opplevelser og obesrvasjoner siden sist gjennomlesing, men det blir for mye kunskap til å absorbere alt på en gang.

 

Men det er jo dette som er gøy da, gradvis progresjon, og stadig noe nytt å fundere på.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

[Obligatorisk on-topic]

Som regel litt i seneste laget... :blush:

[/Obligatorisk on-topic]

 

Helt slakk bør den ikke være, da tvister seilet ditt i meste laget for de fleste forhold.

Her er det nok store forskjeller fra båt til båt. På vår båt er det skjøtet som styrer twist på kryss og løygangen som justerer skjøtevinkelen, trodde det var det vanligste? Pleier å bare ta inn slakken vi har i kicken på kryss før vi faller av; da pleier twisten å bli sånn omtrent riktig på slør også.

 

Bruker også akterstaget primært for å flate ut seilene når vinden øker, twisten justeres først og fremst med skjøte på kryss og kick på slør og lens. Vi seiler med løs kick på kryss, for å kjapt kunne "depowre" ved å slakke skjøtet om det skulle komme et kraftig vindkast.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Takker, da forstår jeg :yesnod: .

 

 

Inntil jeg begynner å skjønne meg på å trimme Kick, hva bør nøytralinnstillingen på den være ? Jeg har den i dag helt slakk. Blir det mest fornuftig ? (Det er en sammentrekkbar aliminimums sak, rodkick?)

 

En veldig enkel nøyralstilling er å ta inn slakken om du ser bommen jage opp og ned.

Trimme kicken kommer etterhvert i læringskurven og ikke noe du trenger bruke mye tid på i starten.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

[Obligatorisk on-topic]

Som regel litt i seneste laget... :blush:

[/Obligatorisk on-topic]

 

 

Her er det nok store forskjeller fra båt til båt. På vår båt er det skjøtet som styrer twist på kryss og løygangen som justerer skjøtevinkelen, trodde det var det vanligste? Pleier å bare ta inn slakken vi har i kicken på kryss før vi faller av; da pleier twisten å bli sånn omtrent riktig på slør også.

 

Bruker også akterstaget primært for å flate ut seilene når vinden øker, twisten justeres først og fremst med skjøte på kryss og kick på slør og lens. Vi seiler med løs kick på kryss, for å kjapt kunne "depowre" ved å slakke skjøtet om det skulle komme et kraftig vindkast.

 

Christian 8-)

Jeg har ikke løygang på min båt, men kan relativt enkelt skaffe meg det. Men i dag er bare skjøtet festet i ett øye i cocpitdørken. Er det mye å hente på å få seg Løygang ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ja, det er forskjell fra båt til båt, og også personlige preferanser ute og går. Selv toppseilere gjør ting ulikt under ellers samme forhold, så her er det lett å bli forvirret :crazy:

 

Jeg glemte løygang og skjøte (har ikke løygang på min båt), men de er jo også sentrale trimmeverktøy. Justering ett sted gjør at man må justere et annet og slik går det i en evig runddans :) Her blir man aldri utlært eller ferdig. Men, begynn i det små og se hvilken effekt de ulike har på seilene -etterhvert som man lærer skjer det utrolige at man både krenger mindre og får mer fart i båten noe som jo er nyttig både på tur og regatta.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke løygang på min båt, men kan relativt enkelt skaffe meg det. Men i dag er bare skjøtet festet i ett øye i cocpitdørken. Er det mye å hente på å få seg Løygang ?

 

Dette har igjen med båttype og personlige preferanser å gjøre. Jeg klarer meg helt fint uten (bruker da kick aktivt), mens andre ikke kan klare seg uten. En god løygang bør i tilfelle gå fra karm til karm i cockpit, ikke bare mellom benkene.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke bygge om båten med løygang. Ja det er bedre men det er mye man kan gjøre det viktigste er å bruke det man har riktig.

 

Finn deg en lokal båt å seile regatta på som mannskap. Da snakkes det trim hele tiden underveis. Nå går regattasesongen mot slutten men sett av onsdagene neste år. Du vil lære mere trim da, kombinasjon med egen båt, trimbøker og regattaseiling er uslålig.

Du har allerede fått et tilbud om å være med!

Link to post
Share on other sites

Det er enda en god stund til de trimmulighetene jeg skjønner litt av sitter under huden, så løygangen ser jeg bort fra en god stund enda. Har forsøkt meg litt frem, men får ikke helt taket på hva som hjelper mest, så inntil videre står løygangen konstant i midten til daglig.

Seiler stort sett alene på tirsdags-regattaene, så det er allerede litt overkant mye å passe på. Siden autopiloten ikke funker, er det mye mer å tjene på å ikke slippe roret enn å forøke seg frem med løygang i tillegg til alle andre trimmuligheter.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Kommer an på flere faktorer. Hvor my sjø er det, hvor flink er du og hvor lenge tør du.. :-) "Hansesvingen" er det noe som heter. Hansene er breie i rompa og roret kunne med fordel ha hvert noe dypere. Jeg, med min erfaring, sier stopp ved 8-9 m/s. Har en 107 m2(mener jeg å huske) på vår Hanse 370. Har ikke seilt med Gennaker på rull, men med strømpe anbefaler jeg at en har storseilet oppe når en skal redde Gennakeren. Det er STORE krefter i sving og da er det greit å ha noe noe å gjemme den bak "når det drar seg til".

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøpte en slik Loos sak og testet den i dag.

 

Overvantene var spent til 20%

Undervant 10%

D2 vet jeg ikke da jeg ikke gadd å klatre opp men de er temmelig stramme, tipper like stramme som undervant, det er kanskje litt over the top.

Nå står jo riggen som panser men det er kanskje ikke ideelt å ha den for stram heller ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...