Jump to content

Når reduserer dere seilarealet?


jensemann2

Recommended Posts

Aner jeg at du ligger under broen på motsatt side av foreningen. Stikk bort og prat med folket i morgen før regattaen og du treffer sikker noen fra :flag_bp: vist jeg ikke tar mye feil.

Ligger på klasaskjæret, motsatt side av der Lunde drev butikken sin.

 

Erik... Filip og jeg skal være med på regatta i morgen, i båten Eureka... Hiv deg med der?

Vet ikke om jeg tørr :wink::blush::lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

 

Vet ikke om jeg tørr :wink::blush::lipseal:

 

Det er ikke noe å lure på. Det er et for godt tilbud til å vurdere å takke nei.

(Om det ikke er slik at du vet hvem disse folkene er og ikke tåler trynet på dem :giggle: )

 

Jeg garanterer deg at du ikke vil angre. Dessuten, blir du ikke med som skipper og er derved fratatt alt ansvar.

 

Jobb som flyttbar dødvekt og fokkeslask er en utmerket måte å lære seiling på og så har du god tid til å sammenligne deres le-vant mot dine egne.

 

Hopp i det.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått tak i Vajert :thumbsup:

 

Helge Myhre hadde, men bare for 2-4mm.

 

Men Jamar hadde. 4-6mm og 6-8 mm

 

Med mine på 5,6 & 7mm måtte jeg mao ha 2, men nå kan jeg måle de fleste kombinasjoer, to og to i slengen, og prisen var tilsammen under den som tok alt. Dog er de ikke kjempe nøyaktige, fikk litt ulikt utslag på den vaieren på 6 mm med å måle med de to instrumentene, men de var i samme område om enn ikke identisk..

 

MEN :

Riggen min er SKREMMENDE slakk :eek:

 

Dette er måle resultatene :

.....5 mm......6mm....7mm

SB....1,5.......6......>1

BB....2,5.......7......>1

 

7mm er undervant, 6 mm er yttervant helt opp og 5mm er yttervant til øverste 'salingsrot'.

 

Skalaen på begge Vajerter er slik at måltall 6 er 10% og 7,5 er 15%

 

Mao er det kun en av Stagene som passerer 10%, og undervantet har mindre spenning enn det som kommer inn på skalaen. Ikke rart det ble så slakt at det slang på le side :rolleyes:

 

Jeg er veldig glad denne tråden dukket opp (og at Filip her på båtplassen ba meg sjekke Le vant under belastning forleden natt vi satt og :cheers: ombord i skuta hans :giggle: ).

 

Jeg skal lese meg opp litt på rigg stramming (bla via selden linken her i tråden :thumbsup: ) men er det noen enkel tommelfinger regel på dette ? Hvilke vant strammer jeg først. Eller tar jeg alle gradvis, litt og litt, til alle er der de skal ?

 

Er det noe minimum jeg ihvertfall bør ha på de ulike stagene?

 

Påvirker de ulike stagene hverandre ? Hvis jeg f.eks strammer understag til 20%, og så strammer ytterstagene. Vil spenningen i understaget øke ytterligere da ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Må jo det, vi 3 skal jo stille i egen båt neste år...kanskje, hvis vi tørr:-) 1630 i morgen hvis du vil.

Må tenke litt på det. Har egentlig ikke tid i morgen. Men må jo begynne å trene hvis vi skal innfri disse ambisjonene :lol:

 

(Om det ikke er slik at du vet hvem disse folkene er og ikke tåler trynet på dem :giggle: )

Tvert i mot, vi var på hyggelig Kvitsøy tur sammen senest i Helga :clap:.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

MEN :

 

Jeg skal lese meg opp litt på rigg stramming (bla via selden linken her i tråden :thumbsup: ) men er det noen enkel tommelfinger regel på dette ? Hvilke vant strammer jeg først. Eller tar jeg alle gradvis, litt og litt, til alle er der de skal ?

 

Er det noe minimum jeg ihvertfall bør ha på de ulike stagene?

 

Påvirker de ulike stagene hverandre ? Hvis jeg f.eks strammer understag til 20%, og så strammer ytterstagene. Vil spenningen i understaget øke ytterligere da ?

 

Hvis riggen din står rett sån som den står nå så tar du det som utgangspungt. Med rett mener jeg rett sideveis og at mastesporet du kikker opp i er en rett linje.

 

Trekk hovedvantene opp til 15-20% Du må ut i litt vind å se hvor mye båten trenger.

Følg med på krummingen på maste men du trekker hovedvant slik at ikke masten krummer for mye. juster etter med undervant underveis hvis den buer mye, jeg tror ikke det blir noe problem siden riggen står som den er i dag.

 

Trekk til undervant til du får den krummingen i masten trenger. Dette er avhengig av designet av seilet og alder. Men et ok utgangspungt er ca 4 cm hvis seilet ikke er for gammelt. Det er krummingen som er viktigst. Men normalt vil det bli nok.

 

trekk såmellomvant pass på at riggen er rett underveis. Disse trenger normalt ikke opp til maks men skal ikke slakke seg under seiling. Men holde masten rett under belastning. Sikt opp når du testseiler. Disse hjelper også hovedvantene.

Det er hovedvantene som også holder spenningen i forstaget når man ikke har lensetakkler. Du vil nok se at forseillet blir flatere med en flatere utgang, det er bra.

Link to post
Share on other sites

 

 

Påvirker de ulike stagene hverandre ? Hvis jeg f.eks strammer understag til 20%, og så strammer ytterstagene. Vil spenningen i understaget øke ytterligere da ?

 

Last ned og print ut den PDFn fra Selden.

Jeg synes forøvrig at det er rart om du har forskjellig spenning i samme vant på Styrbord og babord side. Siden hvert vant er festet til samme sted i masta, skal det teoretisk være like stramt på begge sider helt av seg selv.

Når du har lest PDFn, vil du se at det å stramme opp undervantene til 20% FØR du begynner på ytter(top)vantene, er helt feil måte å gå frem.

 

rekkefølgen er: Stram til toppvant for hånd, sjekk logg (hvor mye masten heller bakover), sjekk at masten står "loddrett" ved å måle med feks storseil opphal ut i borde på begge sider. Så skal du stramme toppvant til 15-20% (3-4mm strekk av vantet). Når dette er gjort, skal øvre og undre undervant strammes til sånn at masten er rett hele veien ned. resten av strammingen av disse vantene skal gjøres ved seiling. Nå båten krenger oppimot 20grader, skal masten fortsatt være rett. Toppvantene holder masten oppe og toppen rett over kjølen, mens om nedre delen av masten faller ut i le når det krenger, skal du stramme undre undervant. går den opp i lo, må den slakkes. osv osv

 

Så for all del.... IKKE start med å stramme undervantene. Det er toppvantene som skal ha mellom 15 og 20%.

Alt er nøye forklart i PDFn der det står om tommestokkmetoden. Selv om du skal bruke en riggmåler i stedet, er fremgangsmåten og rekkefølgen den samme.

I min kjappe fremtilling, er ikke forstag, mastebøy og akterstag med i forklaringen.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Takker for både link og forklaring RSL :thumbsup:

Tror jeg skal få til dette. Om ikke perfekt, så ihvertfall en hel del bedre enn det er nå.

 

Men en ting som slår meg. Så slapp som riggen er, og sikkert har vært lenge... Kan det ha gjort permanent skade, når det tross alt har vært seilet endel med dette :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

 

Men en ting som slår meg. Så slapp som riggen er, og sikkert har vært lenge... Kan det ha gjort permanent skade, når det tross alt har vært seilet endel med dette :confused:

 

Det tviler jeg på, men jeg er ingen ekspert på dette.

Det er bare det at jeg i våres gjorde samme jobben. Hadde misstanke om at forrige eier ikke hadde gjort ting riktig, så jeg slakket alle vantene før forrige vinter. Dette for å tvinge meg til å stramme opp på nytt i våres og det var da jeg leste meg opp på hvordan det skulle gjøres.

Ikke sikkert jeg har gjort det helt optimalt, men den seiler bedre enn i fjor og jeg føler meg trygg på at den er strammet nok. Det verste er vist den ikke er strammet nok. Da kan man risikere rigghavari, men siden stokken din fortsatt står oppreist, er den nok antagelig helt i orden.

 

Pass på at gjengene på strekkfiskene er rengjorte og smurte før du starter. Jeg gjorde ikke det og endte opp med fire nye strekkfisker. :blush:

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Som RSL sier, siden riggen din fremdeles står der er den nok OK.

Det syndes mye mot dette med riggspenning.

Og riggen står oppe år etter år uten kontroll.

Jeg tar ned min hver høst for lagring og kontroll. Forsikringselskapet har også dette som et krav fra i år. Tas båten på land, så skal riggen ned.

Prosedyre for opprigging:

Alle stag og vant hektes på. Ved gjennomgående mast også avlasterstag under dekk.

Masten settes på riktig plass i mastekraven.

Alle vant teites for hånd.

Sentrering av topp gjøres ved målebånd hivd opp i storseilfallet.

Spenning i toppvant økes gradvis ved å teite på begge sider inntil 20%.

Det følges hele tiden opp med undervant slik at masten er rett.

Undervant teites til 15%. Dette kan gi et noe dypt storseil. Må justeres under seil.

Link to post
Share on other sites

Lest litt i rigg guiden til Selden. Ser tilforlatelig og greit ut. Men reagerer på en ting.

 

Det står : • Spänn akterstaget hårt, men till max 20% av wirens brottlast.

 

Jeg har trimbart akterstag (dog har jeg sjelden brukt det, for jeg vet ikke helt når det skal benyttes). Men i går målte jeg det mens jeg strammet, mest for å teste instrumentet egentlig. Fikk aldri særlig utslag på instrumentet, selv om jeg dro til så mye jeg bare turte. Mao aldri i nærheten av 5 % engang.

 

Hva bør hvile spenning på dette være? Jeg pleier spenne det helt ned når jeg ikke seiler, og dra det til bare litt når jeg seiler.

Kan jeg virklelig dra til så mye at instrumentet viser ihvertfall 15% ?

Jeg er redd for å brekke/deformere masta... :confused:

Hva er minimum det bør være på når jeg seiler ?

 

Nå har jeg jo instrument, så jeg kan sette merker og trimme etter det, men jeg føler at at jeg bruker for mye krefter hvis jeg skal opp på 10, 15 eller tilogmed 20% .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Så lenge du holder på for hånd får du ikke ødelagt noe.

Dette med akterstaget varierer med riggtype.

Har du mastheadrigg setter det spenningen i forstaget. Da skal det teites hardt og trenger skjelden justeres.

Med brøkdelsrigg er det annerledes. Da er det toppvant eller takler som setter forstagspenning.

Akterstaget brukes til å sette krumming i toppen av masta. Strammer du det får du mer twist og øverste del av seilet settes ut av spill. Samtidig flates nedre del av seilet litt.

Båten min kan fint seiles uten akterstag, men jeg mister en trimmulighet.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten min kan fint seiles uten akterstag, men jeg mister en trimmulighet.

 

Jeg ar 2 aktervendte salinger, og brøkdelsrigg (altså at forstaget ikke går helt til topps).

 

Sitatet : • Spänn akterstaget hårt, men till max 20% av wirens brottlast.

er hentet fra kapitelet side 44 : Partialrigg, flerspridarrigg,svepta spridare

 

Mao gjelder 20% i akterstag for min type rigg. Eller er det Svensken min det skorter på kanskje ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Sitatet : • Spänn akterstaget hårt, men till max 20% av wirens brottlast.

er hentet fra kapitelet side 44 : Partialrigg, flerspridarrigg,svepta spridare

 

Mao gjelder 20% i akterstag for min type rigg. Eller er det Svensken min det skorter på kanskje ?

 

Det du siterer er riktig. De 20%-ene er da max akterstagsspenning. Det er derfor du skal merke av der. Så skal du spenne toppvantene til 20% (de har blitt slakkere når du spente akterstaget).

Når dette er gjort, skal du slakke akterstaget igjen og kontrollere at du ikke har mer enn 25% spenning i toppvantene.

De 20%-ene er

 

Jeg har mastheadrigg, så jeg har ikke lest denne beskrivelsen før, men det virker rett. På mastheadrigg, skal man også merke av max akterstagsspenning, men der vil ikke toppvantene bli slakkere tror jeg. Det har vel med det at forstaget går helt til topps på en slik rigg.

 

Jeg nekter å tro at du klarer å ødelegge masten med håndkraft uansett hvor sterk du er.

 

(En gammel seiler fortalte meg en gang at man med inntil 30cm langt verktøy, ikke vil være i stand til å stramme en rigg for mye..... Jeg har valgt å ikke stole på akkurat den uttalelsen. Man har liksom møtt en og annen "verdensmester" før.)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det du siterer er riktig. De 20%-ene er da max akterstagsspenning. Det er derfor du skal merke av der. Så skal du spenne toppvantene til 20% (de har blitt slakkere når du spente akterstaget).

Når dette er gjort, skal du slakke akterstaget igjen og kontrollere at du ikke har mer enn 25% spenning i toppvantene.

 

Jeg nekter å tro at du klarer å ødelegge masten med håndkraft uansett hvor sterk du er.

 

OK, da får jeg dra til det jeg klarer, men er fortsatt tvilende til at jeg greier å oppnå 20% med håndmakt.

 

Men hva bør nomal belstningen på akterstaget være, når man seiler (Max bruker man vel bare på skarp kryss i mye vind?) med brøkdelsrigg.

 

Og er det rett å spenne helt ned når jeg ikke seiler ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan det er med brøkdelsrigg, men på min båt prøver jeg å huske å slakke til et min-merke når jeg er ferdig å seile. Det viktigste er at ikke masten pumper pga for lite spenning i akterstaget, men det er mulig at det ikke er noe problem med brøkdelsrigg med bakoverlente salinger. (min er tilnærmet rette).

Stramming av akterstag i mye vind, gjøres for å lette presset på storseilet og da få mindre krengning ved at kraften slippes ut i toppen. I lite vind vil jeg tro at du på din båt kunne seilt uten akterstag og ergo kan ha det så løst du bare vil.

Her er det mange andre seilere med mer erfaring enn meg som kan tipse deg og du burde ønske deg boken "seil og riggtrim" til Jul. Masse nyttig lesing der for både rigging og trimming av rigg og seil.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Takker for alle innspill og Info :flag_bp:

 

du burde ønske deg boken "seil og riggtrim" til Jul. Masse nyttig lesing der for både rigging og trimming av rigg og seil.

Jeg har den, men det er så mye å forholde seg til i den at jeg har konsentrert meg om en ting om gangen. I fjor var det hovedseil, i år forseil, så det får bli riggen nå til Vinteren da :yesnod:

 

Ser nå at jeg kanskje burde begynt bakerst da men :giggle::-)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at 20% var å ta hardt i.

Men det kommer også an på brøken. Den ustagede delen av min mast er ca tto meter. Hadde jeg trukket til 20% i akterstaget hadde Windexen kun vært til å måle fallvinder med.

 

en ting om gangen.

 

Alt henger sammen med alt som Moder Gro sa.

Det er en av de tingene som er fascinerende med seilbåt, Jeg lærer noe hver eneste gang jeg bruker båten.

Link to post
Share on other sites

Erik, du må bli litt "doktor" i dette, slik vi kan bruke deg til å sjekke og justere våre rigger etterpå...så kan jeg heller hjelpe deg med å...ehh..kremt..ja...

drikke opp ankerdrammen din?!..eller vent nå litt, det klarte vi jo sist helg :cheers_wine:

Hehe, ja det klarte vi jo fint :cheers_wine:

 

Jeg snakka med Filip da jeg var innom ham med hua hans som blåste på sjøen og som vi greide å fiske opp på hjemveien søndag, og da snakket vi litt om å se på dette sammen, men så slapp som riggen min viser seg å være, må jeg nok ta tak i dette allerede før neste seiltur.

 

Doktor blir jeg neppe, men litt basiskunskap får jeg jo i prosessen, samt at jeg nå har verktøy til å måle stag med diameter mellom 4 og 8 mm, så er dine det, så kan vi ihvertfall sjekke det på neste tur (det er meldt høytrykk og fint mot neste helg :cool: ).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tommelfingerregel mhp akterstag er å stramme det til utgang av øverste spile er parallell med storseilbommen (kryss). Da har du passe tvist. I mye vind kan det være nødvendig å stramme mer for å slippe ut kraft og flate seilet mer, men da begrenset til max- merket (20% av bruddspenning). Se på knopmåleren når du strammer og prøv deg frem for å se effekten av akterstagstrim.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...