onkel_ove Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 t, så kan vi ihvertfall sjekke det på neste tur (det er meldt høytrykk og fint mot neste helg ). Da blir det riggsjekk i Skudesneshavn neste helg :-) forøvrig rått på regattai dag... Stiv og støl...logget over 12 knop med spinnaker Sitér dette innlegget Navigare neccesse est, vivere non est neccesse. Link to post
RSL Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 Tommelfingerregel mhp akterstag er å stramme det til utgang av øverste spile er parallell med storseilbommen (kryss). Da har du passe tvist. I mye vind kan det være nødvendig å stramme mer for å slippe ut kraft og flate seilet mer, Flott tommelfingerregel Med ti sånne tommelfingerregler (en til hver tommel), ville seilsporten vært såre enkel og rett frem RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
MajH Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 Men det er den altså heldigvis ikke ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kjappfot Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 (redigert) Ja, takk og pris :) Akterstag for tvist gjelder også bare på brøkdelsrigg, og i lite vind bør man heller trimme på annen måte. Men, et sted må man jo begynne læringen. Og da hjelper det med noen enkle huskeregler :) Redigert 22.September.2011 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Erik Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Tommelfingerregel mhp akterstag er å stramme det til utgang av øverste spile er parallell med storseilbommen (kryss). Da har du passe tvist. I mye vind kan det være nødvendig å stramme mer for å slippe ut kraft og flate seilet mer, men da begrenset til max- merket (20% av bruddspenning). Se på knopmåleren når du strammer og prøv deg frem for å se effekten av akterstagstrim. Parallel i høyde, altså nokså vannrett, eller paralell i bredde, mao ca 18 grader på vindrettningen? Eller paralell begge veier ? Har man noen enkle metoder for hva man kan sikte etter for å se om det er satt rett ? Da blir det riggsjekk i Skudesneshavn neste helg :-) forøvrig rått på regattai dag... Stiv og støl...logget over 12 knop med spinnaker Ja, nå kommer endelig sommeren, så det blir Skudesnestur neste helg, og da skal vi måle riggen din Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kjappfot Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 (redigert) Hei, trikset første gang er å stå under bommen og se opp. Bom og utgang av spile skal peke samme vei. Etterhvert ser du det også når du styrer uten å sikte så nøye. Ofte vil du se at spilen peker innover i båten før du begynner å stramme akterstaget ( kraften i toppen av seilet virker da mer tvers enn fremover som man jo ønsker for å få fart). Strammer du for mye vil spilen peke lengre ut fra båten enn bommen gjør (mister da kraft). Tvist kan også endres ved å bruke kicken, men da er du på neste læretrinn i trimming av seil. Redigert 22.September.2011 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Erik Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Takker, da forstår jeg . Tvist kan også endres ved å bruke kicken, men da er du på neste læretrinn i trimming av seil. Inntil jeg begynner å skjønne meg på å trimme Kick, hva bør nøytralinnstillingen på den være ? Jeg har den i dag helt slakk. Blir det mest fornuftig ? (Det er en sammentrekkbar aliminimums sak, rodkick?) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kjappfot Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 (redigert) Helt slakk bør den ikke være, da tvister seilet ditt i meste laget for de fleste forhold. Grunninnstilling er å stramme den hardt for hånd på kryss, og så slakke den litt før du skal på slør/lens (ellers får du ikke sluppet ut bommen særlig). Men, her kommer man inn på det mer vanskelige med trimming, hva som er riktig vil variere med vindstyrker og bølger. Anbefaler deg å lese seil og riggtrim av Jens Dedekam, men først etter at du har prøvd å se i virkeligheten hva som skjer med tvisten når du strammer og slakker akterstag og kick (en om gangen). Slike bøker blir fort litt tørt og teoretisk så det hjelper å ha noe på netthinna først. Få med deg en til å styre og stramme mens du sikter så får du en fin aha-opplevelse :) Redigert 22.September.2011 av Kjappfot (see edit history) Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Erik Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Men, her kommer man inn på det mer vanskelige med trimming, hva som er riktig vil variere med vindstyrker og bølger. Anbefaler deg å lese seil og riggtrim av Jens Dedekam, men først etter at du har prøvd å se i virkeligheten hva som skjer med tvisten når du strammer og slakker akterstag og kick (en om gangen). Slike bøker blir fort litt tørt og teoretisk så det hjelper å ha noe på netthinna først. Få med deg en til å styre og stramme mens du sikter så får du en fin aha-opplevelse :) Det er akurat det. Har pløyd boka flere ganger, og plukker opp ting hver gang som jeg kan relatere til egne opplevelser og obesrvasjoner siden sist gjennomlesing, men det blir for mye kunskap til å absorbere alt på en gang. Men det er jo dette som er gøy da, gradvis progresjon, og stadig noe nytt å fundere på. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Xtian Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 [Obligatorisk on-topic] Som regel litt i seneste laget... [/Obligatorisk on-topic] Helt slakk bør den ikke være, da tvister seilet ditt i meste laget for de fleste forhold. Her er det nok store forskjeller fra båt til båt. På vår båt er det skjøtet som styrer twist på kryss og løygangen som justerer skjøtevinkelen, trodde det var det vanligste? Pleier å bare ta inn slakken vi har i kicken på kryss før vi faller av; da pleier twisten å bli sånn omtrent riktig på slør også. Bruker også akterstaget primært for å flate ut seilene når vinden øker, twisten justeres først og fremst med skjøte på kryss og kick på slør og lens. Vi seiler med løs kick på kryss, for å kjapt kunne "depowre" ved å slakke skjøtet om det skulle komme et kraftig vindkast. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
RSL Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Takker, da forstår jeg . Inntil jeg begynner å skjønne meg på å trimme Kick, hva bør nøytralinnstillingen på den være ? Jeg har den i dag helt slakk. Blir det mest fornuftig ? (Det er en sammentrekkbar aliminimums sak, rodkick?) En veldig enkel nøyralstilling er å ta inn slakken om du ser bommen jage opp og ned. Trimme kicken kommer etterhvert i læringskurven og ikke noe du trenger bruke mye tid på i starten. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Erik Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 [Obligatorisk on-topic] Som regel litt i seneste laget... [/Obligatorisk on-topic] Her er det nok store forskjeller fra båt til båt. På vår båt er det skjøtet som styrer twist på kryss og løygangen som justerer skjøtevinkelen, trodde det var det vanligste? Pleier å bare ta inn slakken vi har i kicken på kryss før vi faller av; da pleier twisten å bli sånn omtrent riktig på slør også. Bruker også akterstaget primært for å flate ut seilene når vinden øker, twisten justeres først og fremst med skjøte på kryss og kick på slør og lens. Vi seiler med løs kick på kryss, for å kjapt kunne "depowre" ved å slakke skjøtet om det skulle komme et kraftig vindkast. Christian 8-) Jeg har ikke løygang på min båt, men kan relativt enkelt skaffe meg det. Men i dag er bare skjøtet festet i ett øye i cocpitdørken. Er det mye å hente på å få seg Løygang ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kjappfot Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Ja, det er forskjell fra båt til båt, og også personlige preferanser ute og går. Selv toppseilere gjør ting ulikt under ellers samme forhold, så her er det lett å bli forvirret Jeg glemte løygang og skjøte (har ikke løygang på min båt), men de er jo også sentrale trimmeverktøy. Justering ett sted gjør at man må justere et annet og slik går det i en evig runddans :) Her blir man aldri utlært eller ferdig. Men, begynn i det små og se hvilken effekt de ulike har på seilene -etterhvert som man lærer skjer det utrolige at man både krenger mindre og får mer fart i båten noe som jo er nyttig både på tur og regatta. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Kjappfot Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Jeg har ikke løygang på min båt, men kan relativt enkelt skaffe meg det. Men i dag er bare skjøtet festet i ett øye i cocpitdørken. Er det mye å hente på å få seg Løygang ? Dette har igjen med båttype og personlige preferanser å gjøre. Jeg klarer meg helt fint uten (bruker da kick aktivt), mens andre ikke kan klare seg uten. En god løygang bør i tilfelle gå fra karm til karm i cockpit, ikke bare mellom benkene. Sitér dette innlegget Heller lite, men lekkert laget Link to post
Enzo Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Fant denne loos måleren her http://www.saltyjohn.co.uk/riggingtensiongauge.htm til 1740.- inkl frakt + moms Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 (redigert) Har et sånt arrangement for løygangen. Dette er ikke min båt. Min løygang står litt lengre akterover. Kan enkelt hektes av i havn. Redigert 22.September.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Du trenger ikke bygge om båten med løygang. Ja det er bedre men det er mye man kan gjøre det viktigste er å bruke det man har riktig. Finn deg en lokal båt å seile regatta på som mannskap. Da snakkes det trim hele tiden underveis. Nå går regattasesongen mot slutten men sett av onsdagene neste år. Du vil lære mere trim da, kombinasjon med egen båt, trimbøker og regattaseiling er uslålig. Du har allerede fått et tilbud om å være med! Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
RSL Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Det er enda en god stund til de trimmulighetene jeg skjønner litt av sitter under huden, så løygangen ser jeg bort fra en god stund enda. Har forsøkt meg litt frem, men får ikke helt taket på hva som hjelper mest, så inntil videre står løygangen konstant i midten til daglig. Seiler stort sett alene på tirsdags-regattaene, så det er allerede litt overkant mye å passe på. Siden autopiloten ikke funker, er det mye mer å tjene på å ikke slippe roret enn å forøke seg frem med løygang i tillegg til alle andre trimmuligheter. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
alidal Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 Her er en annen tråd som omhandler spørsmål om hvordan lære seiling Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 Når tar man ned gennaker? Har kjøpt 116 m2 gennaker på rull, men har ikke seilt med noe slikt før.... (Hanse 400) Sitér dette innlegget Link to post
Trykkern Svart 23.September.2011 Del på Facebook Svart 23.September.2011 Kommer an på flere faktorer. Hvor my sjø er det, hvor flink er du og hvor lenge tør du.. :-) "Hansesvingen" er det noe som heter. Hansene er breie i rompa og roret kunne med fordel ha hvert noe dypere. Jeg, med min erfaring, sier stopp ved 8-9 m/s. Har en 107 m2(mener jeg å huske) på vår Hanse 370. Har ikke seilt med Gennaker på rull, men med strømpe anbefaler jeg at en har storseilet oppe når en skal redde Gennakeren. Det er STORE krefter i sving og da er det greit å ha noe noe å gjemme den bak "når det drar seg til". Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2011 Kjøpte en slik Loos sak og testet den i dag. Overvantene var spent til 20% Undervant 10% D2 vet jeg ikke da jeg ikke gadd å klatre opp men de er temmelig stramme, tipper like stramme som undervant, det er kanskje litt over the top. Nå står jo riggen som panser men det er kanskje ikke ideelt å ha den for stram heller ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.