Jump to content

Hva er levetid for en moderne 4-takt utenbordsmotor?


Gabi

Recommended Posts

Det største problemet er etter min mening intern korrosjon i kjølevannskanalene i motorblokken. En 4T motor kan egentlig gå tusenvis av timer med et normalt vedlikehold,

Men saltvanns kjølingen har desverre en klar negativ innvirkning på levetiden til motoren,og dette er det lite vi kan gjøre noe med.

En moderne utenbordsmotor bør vare en 15 års tid.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått et problem med at motoren er blitt varm, og demonterte termostaten for å se. Da tok jeg også et bilde i kjølekanalen, og det ser helt strøkent ut. Se bilde

 

270920114489.jpg

 

Fikk opplyst på nettet at Mercury dypper alle motorene sine i EDP ( Electro-deposition painting). Elektrisk ladet korrosjonsbeskyttelse. Verado-motoren min er 2006 modell, men gått kun 150timer. Men hvis resten av motorens kjølekanaler ser slik ut så burde det tyde bra for levetiden iallefall mht korrosjon....

 

Hvordan er det med andre nyere 4-taktere mht dette, noen som vet? Hvis det er slik som dette bør vel ingen være særlig bekymret de neste årene ved vanlig spylefrekvens....?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...