Jump to content

Er det skummelt med kajakk for en nybegynner?

haugi

Recommended Posts

Jeg og guttungen har prøvd de første turene våres idag. Var i en flomfull bekk. Gikk helt fint. Jeg skvatt litt da jeg skulle snu i strømmen mens guttungen valgte et litt roligere sted å snu. Kan det være lurt å prøve et skogsvann først? Ikke veit jeg:-)

https://baatplassen.no/i/topic/84242-taaler-glassfiber-10aar-under-vann/

Les litt her: http://www.padling.no/files/%7B7EBF12F1-C3D6-45BE-AB73-AEDE1B96E482%7D.pdf

Gleder meg til neste tur, starter pent, kort tur:-)

Hei.

Jeg anbefaler stor cockpit for nybegynnere, og øv på å gå rundt uten spruttrekk først, deretter med mens en kompis er med. Du må vite hvordan det føles før du går på tur. Ideelt bør starte med et av de mange nybegynner kursene som er.

Det finnes flere typer kajakker. Er din første tur i en havkajakk med trang cockpit og stramt sprutrekk og du velter feks. med skolisser på kan du i verste fall omkomme.

Her er en som døde 5 meter fra land med kona som vitne

http://debatt.sol.no/content/ulykken-ved-holmen-fjorhotell

Ikke for å skremme, men folk generelt synes jeg har litt for liten respekt for denne flotte sporten.

Redigert av sveinis (see edit history)

Til trådstarter; Det kan kanskje være litt skummelt å begynne å padle, men bare den første eller de to første gangene, du vil raskt føle deg tryggere ombord, og videre er kajakkpadling en fantastisk givende og kjekk sport/ fritidsaktivitet. Nå og utover blir det fredeligere på sjøen i forhold til større båter og naturopplevelsene står i kø.

Som nevnt tidligere skal du ha respekt for nedkjøling i forbindelse med evt. velt. Selv bruker jeg som regel en tynn form for våtdrakt (hydroskin long-john) og ull overdel med vindtett jakke. Da tåler jeg litt bading med dagens temperaturer. Tørrdrakt kan også anbefales, spesielt når det blir veldig kalt i vannet og det kan være fare for at du må oppholde deg noe tid der før du kommer deg opp. Dersom du havner i vannet og kommer deg våt oppi kajakken igjen, blir du vedig nedkjølt av vind og lufttørking, derfor er det viktig med vindtett ytterplagg. Om du også padler relativt nær land kan du komme deg i land og skifte til tørt reservetøy ved behov.

Nå vil jeg samtidig si at dersom du starter padlekarrieren din med en stødig havkajakk av nybegynnertype. Er det liten fare for velt, mange av disse kajakkene er stødige og trygge.

Når du har kjøpt kajakk, bør du legge den forsiktig på mykt underag, f.eks. på plenen, sett deg oppi og ta på spruttrekk og alt slik du har tenkt å padle. Juster pedaler og sete slik at du finner rette sittestillingen. Prøv nå hvordan det vil være å komme seg ut om du velter, kan du bare sparke fra og trekket spretter av? eller må du dra i utløserlina? finn ut disse tingene og bli trygg på at du kommer deg løs selv om du skulle oppleve en stressende situasjon. Sko bør du ikke ha på i kajakken, tenk om skolissenen hekter seg i pedaler eller annet i sittebrønnen, bruk heller spesielle padlesko eller ullsokker, som kan være like bra.

Det finnes redningsutstyr som bør være standard ombord: Fløyte, for å påkalle oppmerksomhet, Årepose, tres på åra i forbindelse med velt og brukes som flottør når du klatrer ombord igjen og pupme for å lense kajakken for vann før du padler videre. Disse bør ligge på dekk slik at de kan nås enkelt ved behov. I tilegg bør det ligge en vanntett sekk med tørre klær og håndkle til skift, og kankje litt næring i bagasjerommet. kan også være greit med åresnor slik at du ikke mister åra. Vær nøye med å velge havkajakk med vanntette skott i begge ender, dette sørger for at kajakken kun fylles med vann i cockpit og fortsatt flyter vannrett etter velt. En kajakk uten vanntette skott vil ikke kunne tømmes i sjøen og egenredning blir umulig.

Så begynner du selvfølgelig padlinga under trygge omgivleser, langs land i rolig sjø ett sted du lett kan ta deg til land for justeringer.

Lykke til, vær forsiktig og du får en fantastisk fin hobby og opplever sjøen på nært hold.

Redigert av h2o (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...