haugi Startet 24.September.2011 Del på Facebook Startet 24.September.2011 Som dere ser så lurer jeg på hvordan det er og padle kajakk for en som aldri har tatt i en kajakk før? Ser kjekt ut og padle helt nedi havflaten men er litt i tvil om det er vanskelig med hensyn til balanse og og kantring? Noen som har erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Det er næsten som og sykle, bare enklere.. Bor du i nærheten av en større kystby finnes der sikkert en padlebutikk, hvor du kan få prøve en tur og evt ta et kurs. Det er bare og gi seg i kast med det. Selv har jeg en Coho kajakk. Den er en god turkajakk. Lengde 530cm og bredde 60cm Sitér dette innlegget Link to post
jadal Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Jeg og guttungen har prøvd de første turene våres idag. Var i en flomfull bekk. Gikk helt fint. Jeg skvatt litt da jeg skulle snu i strømmen mens guttungen valgte et litt roligere sted å snu. Kan det være lurt å prøve et skogsvann først? Ikke veit jeg:-) https://baatplassen.no/i/topic/84242-taaler-glassfiber-10aar-under-vann/ Les litt her: http://www.padling.no/files/%7B7EBF12F1-C3D6-45BE-AB73-AEDE1B96E482%7D.pdf Gleder meg til neste tur, starter pent, kort tur:-) Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
MB Angst Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Eit hjartesukk frå meg som jobbar på havet berre. Bruk sterke fargar og lys, også når det berre er "litt" mørkt. Kayak midtfjords er vaskelig å sjå... Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
Frivakten Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 I tillegg til ovenstående vil jeg også råde dere sette seg inn i hva hypotermi egentlig betyr. Dvs. gjette hvor mange minutter dere har på å redde dere hvis dere faller i vannet og blir våte. Satt på spissen så er egentlig sesongen over uten tørrdrakt. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
jadal Svart 24.September.2011 Del på Facebook Svart 24.September.2011 Her er en graf http://padleforumet.com/viewtopic.php?f=4&t=1799&start=0 Sitér dette innlegget Prosjekt: Mykt akterspeil Link to post
Bergen Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Det er ikke skummelt men anbefaler at du tar et grunnkurs og får elementer opplæring og blir også innehaver av våtkort. Ellers er alle trådende om vannsport inkludert padling her på forumet samlet i eget underforum som ligger her https://baatplassen.no/i/forum/233-vannsport/ Sitér dette innlegget Link to post
sveinis Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 (redigert) Hei. Jeg anbefaler stor cockpit for nybegynnere, og øv på å gå rundt uten spruttrekk først, deretter med mens en kompis er med. Du må vite hvordan det føles før du går på tur. Ideelt bør starte med et av de mange nybegynner kursene som er. Det finnes flere typer kajakker. Er din første tur i en havkajakk med trang cockpit og stramt sprutrekk og du velter feks. med skolisser på kan du i verste fall omkomme. Her er en som døde 5 meter fra land med kona som vitne http://debatt.sol.no/content/ulykken-ved-holmen-fjorhotell Ikke for å skremme, men folk generelt synes jeg har litt for liten respekt for denne flotte sporten. Redigert 25.September.2011 av sveinis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 Takker for tips og innspill, får se til våren da tenker jeg:) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Her er en som døde 5 meter fra land med kona som vitne Huff, kjente mannen og møter (og snakker med) kona regelmessig. Utrolig trist historie som har gjort dypt inntrykk i nærmiljøet. Kona og barna klarer seg bra, men...... Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
h2o Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Utrolig trist historie fra Asker. Ikke godt å si hva som er gått galt her, men desverre med tragisk utfall, tankene går til kona og familie. Setter inn ett nytt svar til trådstarters opprinnelige spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 (redigert) Til trådstarter; Det kan kanskje være litt skummelt å begynne å padle, men bare den første eller de to første gangene, du vil raskt føle deg tryggere ombord, og videre er kajakkpadling en fantastisk givende og kjekk sport/ fritidsaktivitet. Nå og utover blir det fredeligere på sjøen i forhold til større båter og naturopplevelsene står i kø. Som nevnt tidligere skal du ha respekt for nedkjøling i forbindelse med evt. velt. Selv bruker jeg som regel en tynn form for våtdrakt (hydroskin long-john) og ull overdel med vindtett jakke. Da tåler jeg litt bading med dagens temperaturer. Tørrdrakt kan også anbefales, spesielt når det blir veldig kalt i vannet og det kan være fare for at du må oppholde deg noe tid der før du kommer deg opp. Dersom du havner i vannet og kommer deg våt oppi kajakken igjen, blir du vedig nedkjølt av vind og lufttørking, derfor er det viktig med vindtett ytterplagg. Om du også padler relativt nær land kan du komme deg i land og skifte til tørt reservetøy ved behov. Nå vil jeg samtidig si at dersom du starter padlekarrieren din med en stødig havkajakk av nybegynnertype. Er det liten fare for velt, mange av disse kajakkene er stødige og trygge. Når du har kjøpt kajakk, bør du legge den forsiktig på mykt underag, f.eks. på plenen, sett deg oppi og ta på spruttrekk og alt slik du har tenkt å padle. Juster pedaler og sete slik at du finner rette sittestillingen. Prøv nå hvordan det vil være å komme seg ut om du velter, kan du bare sparke fra og trekket spretter av? eller må du dra i utløserlina? finn ut disse tingene og bli trygg på at du kommer deg løs selv om du skulle oppleve en stressende situasjon. Sko bør du ikke ha på i kajakken, tenk om skolissenen hekter seg i pedaler eller annet i sittebrønnen, bruk heller spesielle padlesko eller ullsokker, som kan være like bra. Det finnes redningsutstyr som bør være standard ombord: Fløyte, for å påkalle oppmerksomhet, Årepose, tres på åra i forbindelse med velt og brukes som flottør når du klatrer ombord igjen og pupme for å lense kajakken for vann før du padler videre. Disse bør ligge på dekk slik at de kan nås enkelt ved behov. I tilegg bør det ligge en vanntett sekk med tørre klær og håndkle til skift, og kankje litt næring i bagasjerommet. kan også være greit med åresnor slik at du ikke mister åra. Vær nøye med å velge havkajakk med vanntette skott i begge ender, dette sørger for at kajakken kun fylles med vann i cockpit og fortsatt flyter vannrett etter velt. En kajakk uten vanntette skott vil ikke kunne tømmes i sjøen og egenredning blir umulig. Så begynner du selvfølgelig padlinga under trygge omgivleser, langs land i rolig sjø ett sted du lett kan ta deg til land for justeringer. Lykke til, vær forsiktig og du får en fantastisk fin hobby og opplever sjøen på nært hold. Redigert 26.September.2011 av h2o (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 26.September.2011 Del på Facebook Svart 26.September.2011 Fant en fin film om åreposeredning og andre egenrednings teknikker på nettet, sjekk denne: Åreposeredning. Dette og andre teknikker bør en øve på før en legger ut på tur alene, slik at man vet man kan takle en situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 26.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2011 Tusen takk for en meget god forklaring på det meste h2o, var jo rene bruksanvisningen jo Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.