ElDart Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Da jeg ikke fikk startmotoren til å gå i det hele tatt etter en del motorproblemer tidligere i sommer, valgte jeg å kjøpe en ny Iskra startmotor fra Maritim. Denne er nå montert, men når jeg skal starte så skjer ingenting. Dvs jeg hører det klikker i startreleet. Hvor skal jeg begynne å feilsøke? Bildet viser koblingene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 Da kan det vel ikke være så mye annet enn dårlig batteri, eller dårlig kontakt på de store + og - kablene, eller defekt hovedbryter. obs nå er det tid for kysten rundt på NRK 1 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
peso Posted September 25, 2011 Share Posted September 25, 2011 ut ifra bildet ser det ut som starteren er 2polt. i såfall må du jorde den nederste bolten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ElDart Posted September 26, 2011 Author Share Posted September 26, 2011 Takk, da prøver jeg å jorde den nederste bolten. Batteriene er gode og friske, så jeg kan ikke se at de er problemet. Og ledningene ser ok ut. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 (edited) Det kan også være releet som kortslutter så starter slår inn som er gåent. Min starter klikket også (uten å slå inn). Releet heter 846762 (Volvo) men det er erstattet med nytt varenummer. De finner det nye om du har dette nummeret. LaSa har dette ! Men du må jorde den nederste, til konstant jord. Jeg jorda rett på blokka. Du kan sjekke om det er releet om du kobler fra ledningene før, og holder disse mot hverandre. Det var slik jeg fant det ut. Releet er det første du møter på om du følger plussen fra starteren (den som ikke går rett på batteri) Koble av 3 og 4 og hold de mot hverandre. Funker det er det releet som er defekt. Edited September 26, 2011 by Worry II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Posted September 26, 2011 Share Posted September 26, 2011 Du må mest sansynlig trekke ein ny jordingskabel som går fra batteri til starter også beholder du jordingkabelen som står i blokken. Alle sensorene på motoren er 1polt(eller dei felste om eg ikkje tar heilt feil) Mvh Tom Erik Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ElDart Posted October 2, 2011 Author Share Posted October 2, 2011 Vel... Jeg har jordet den andre polen på starteren. Og nå klikker det i den. Skikkelig tikk-tikk-tikk når jeg vrir om nøkkelen. Men starteren tar åpenbart ikke tak i svinghjulet (eller hva det nå heter). Motoren har ikke vært staret siden slutten av mai, og siden den hadde fått en del vann på seg er jeg litt bekymret for at problemene sitter dypere inn. Jeg har forsøkt å sjekke om svinghjulet sitter fast, og jeg klarer iallfall å rikke på det med en kraftig skrutrekker, så helt stuck er det ikke ... Jeg hadde bare en 16 mm² kabel til å jorde med, og denne ble ordentlig varm da jeg prøvde å starte. Jeg skal selvsagt skaffe en tjukkere kabel til jordinga, men det er vel ikke dette som er problemet siden den åpenbart får nok strøm? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 (edited) ElDart : Jeg hadde bare en 16 mm² kabel til å jorde med, og denne ble ordentlig varm da jeg prøvde å starte. Jeg skal selvsagt skaffe en tjukkere kabel til jordinga, men det er vel ikke dette som er problemet siden den åpenbart får nok strøm? Joda, det er nok det som er problemet ja. Hvorfor tror du det benyttes 70mm. Edited October 2, 2011 by hegra (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joda3300 Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 prøv å tørn motoren i framkant da, nede på svingningdempern. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 Sitter motor fast så hjelper det vel ikke med tykkere kabel heller, men 16mm2 høres veldig tynt ut uansett. Lykke til Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Prolimit Posted October 2, 2011 Share Posted October 2, 2011 Siden det er en to polig startmotor ville jeg testet den demontert fra motoren får å se at utkastet fungerer og at den går rundt. Hvis den gjör det er det nok problemer med den grönne. Sverre Quote Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Har du forsøkt å kortslutte før releet (som forklart over) ? Har gammel starter vært under vann ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pipp Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Her er det mange tips og teorier gitt. Jeg ville først forsøkt med startkabel mellom minus på starter og batteri.Med tanke på 16m2 minuskabel. Det må være alt for lite. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
peso Posted October 3, 2011 Share Posted October 3, 2011 Jeg hadde bare en 16 mm² kabel til å jorde med, og denne ble ordentlig varm da jeg prøvde å starte. Jeg skal selvsagt skaffe en tjukkere kabel til jordinga, men det er vel ikke dette som er problemet siden den åpenbart får nok strøm? Du bør nok ha et kraftigere tverrsnitt en 16mm2 for å dra rundt denne starteren. mener den er på 2,2 kW. dvs en startstrøm på nærmere 200A. hvis du bare har 16mm2 tilgjengelig, kan du legge den dobbelt. men for en permanent løsning bør du ha minst 50mm2. Timex Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 Jeg er ikke så sikker på at det er kablingen som er problemet her. Dere ser av bildet til ElDart at han har feit kabel som går til pluss på batteri og så er jo starteren jordet rett i blokka (bare ved å være skrudd rett på). Det han trenger er en ekstra jording fra nederste tilkobling på starter i tillegg (4-6mm2). Denne kan også jordes rett på blokka ! De kablene dere mener må være tykkere er jo bare plussen og minusen som skal lage kortsluttningen slik at starter slår inn og går, men strømmen som gjør jobben kommer jo ikke via disse kablene. Sjekk relleet som nevt tidligere, eller få en fagmann til å feilsøke så du ikke gjør en masse ting som er bortkastet. Det er mitt råd ! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 (edited) Worry II : De kablene dere mener må være tykkere er jo bare plussen og minusen som skal lage kortsluttningen slik at starter slår inn og går, men strømmen som gjør jobben kommer jo ikke via disse kablene.Det jeg mener er at kabel fra batteri minus og til minus på starter skal være like feit som + kabelen du nevner, enten den går til blokka eller egen minuskontakt på selve starter hvis denne er topolet. Jeg for min del tviler på det er noe galt med releet du nevner fordi minuskabelen ElDart brukte ble varm. Den hadde vel neppe blitt særlig varm hvis releet ikke virket. Jeg tror kabelen er for tynn til å føre all strømmen som starter trenger, eller som ElDart selv sier, nemlig at selve motoren sitter fast. Skal ikke påstå at releet er ok, men det er dumt å kjøpe seg fattig på deler man kanskje ikke trenger. Her er det kanskje kjøpt en starter, mens det kan vise seg at det er selve motoren som sitter fast, men det er jo å håpe at det er bare skikkelig kabling som skal til. Hjelper ikke det så er det releet eller selve motoren som er neste post mener nå jeg. Tror jeg ville først av alt funnet ut hva det nedre feste egentlig er. Edited October 4, 2011 by hegra (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ElDart Posted October 4, 2011 Author Share Posted October 4, 2011 Nytt forsøk ... Jeg var innom Båtsupern for å få en stump med tjukkere kabel. Da fikk istedet råd om å bruke jordkabel som alt gikk mellom batteri og motorblokk. Dette gjorde jeg. Da var det helt stille - så den av dere som påpekte at det var andre enpolete koblinger som da ikke ville virke hadde nok rett. Men da jeg satte på servicebatteriet også (som vel også er jordet til motoren) ble kretsen sluttet. Men det ble ikke annet enn tikking nå heller. Jeg har ikke fått sjekket noe med releet, men som hegra skriver så ble jo kabelen varm i forrige forsøk, så strømmen går åpenbart gjennom kabelen når jeg forsøker å starte. Jeg forsøkte også å tørne motoren i framkant, jeg kom bare til via drivreimen til vannpumpa. Klarte ikke å rikke denne. Årsaken til alle mine motorproblemer var at jeg ved utsettet av båten i våres fikk masse vann i motorrommet etter at røret fra sjøvannspumpa løsnet. Jeg fikk lenset ut umiddelbart, og fikk senere startet motoren igjen. Dum som jeg var så gjorde jeg ikke noe mer. Pga husprosjekt har båten ligget ubrukt så godt som hele sommeren. Da jeg senere skulle starte opp igjen ville altså ikke starteren mer heller. Og da denne ble demontert var det åpenbart at denne også måtte byttes. Derfor frykter jeg altså at selve motoren står fast. Men jeg skal prøve igjen å se om jeg klarer å tørne motoren ved svingningdemperen, som Joda3300 foreslår. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ElDart Posted October 4, 2011 Author Share Posted October 4, 2011 Et spørsmål om starteren: Alle koblingene er på den "lille" delen av startmotoren. Men på den "store" delen er det også et koblingspunkt (helt til venstre på bildet). Her er ingenting koblet til. Hva er den til? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
peso Posted October 4, 2011 Share Posted October 4, 2011 Et spørsmål om starteren: Alle koblingene er på den "lille" delen av startmotoren. Men på den "store" delen er det også et koblingspunkt (helt til venstre på bildet). Her er ingenting koblet til. Hva er den til? Det var den bolten jeg mente du skulle jorde. hvis du har jordet den bolten som sitter under bolten til pluss, får du kortslutning hver gang du prøver å starte. koble ifra straks. håper du ikke har brent innslagsreleet. lykke til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ElDart Posted October 4, 2011 Author Share Posted October 4, 2011 Er det mulig! Krysser fingrene for at jeg ikke har ødelagt noe ... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted October 5, 2011 Share Posted October 5, 2011 (edited) Årsaken til alle mine motorproblemer var at jeg ved utsettet av båten i våres fikk masse vann i motorrommet etter at røret fra sjøvannspumpa løsnet. Da har du ganske sikkert fått vann inn i veivhuset (det er "rommet" der veiva er, som starter skal dra rundt). Problemet da er at om starter drar veiva rund, spruter vannet rett inn i starteren ! Det er åpent rett inn der ! Jeg tviler litt på at motoren har "satt" seg på grunn av dette, men vannet må ut ! Jeg vil råde deg til følgende: Demonter starteren igjen, bruk en liten håndpumpe til å tømme veivhuset for vann via hullet til starter. Så ville jeg ha spylt ferskvann nedi der og lensa ut igjen (bli kvitt saltvannet!) Det burde vært gjort med en gang, men siden "skjeden er skadd" :-).. er verdt et forsøk ! Ta gjerne en runde med CRC 6-66 (maritim 5-56) inni der også. Men få ut vannet, ellers vil du fylle den nye starteren med vann også ! Så kan du jo prøve å sette maskinen i fri å se om du får dreid den.. Edited October 5, 2011 by Worry II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Posted October 5, 2011 Share Posted October 5, 2011 Da har du ganske sikkert fått vann inn i veivhuset (det er "rommet" der veiva er, som starter skal dra rundt). Problemet da er at om starter drar veiva rund, spruter vannet rett inn i starteren ! Det er åpent rett inn der ! Nå står jo starteren montert inn i svinghjulshuset, ikke i veivhuset Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted October 5, 2011 Share Posted October 5, 2011 Hehe, ja feil hus. Har så mange hus å holde styr på ! Det sitter foran gear-hybelen og bak motor-blokka Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Posted October 5, 2011 Share Posted October 5, 2011 (edited) Her er det noen som roter fælt er jo ikke åpen forbindelse mellom svinghjulshuset og bunntroa/veivhuset Er nok feilkobling på starteren som er problemet Jeg har en 40a motor og eneste veien inn i veivhuset er via røret til å skifte oljen Prøv å suge opp olje og se om det er vann der før et eventuelt startforsøk eller få med deg en som har peiling han kan se det på peilepinnen Og til Worry du har tydligvis ikke peiling på maskiner så ikke bælær andre det blir bare tull ...skjønner du prøver å hjelpe men å synse med store verdier kan fort bli kostbart for den stakkaren som har problemer Edited October 5, 2011 by LALUNA II (see edit history) Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Posted October 5, 2011 Share Posted October 5, 2011 (edited) er jo ikke åpen forbindelse mellom svinghjulshuset og bunntroa/veivhuset Nei, men svinghjulshuset har fått saltvann i seg. Her er det ikke olje ! Helt åpen der, med lufting. Og vannet som havner her ender rett i starteren. Laluna, se hva jeg spurte om i innlegg 12 ! Og jeg kommenterer ikke fjas ! Edited October 5, 2011 by Worry II (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.