Jump to content

Startmotor kobles ikke inn - AQAD 40B


ElDart

Recommended Posts

Han har jo byttet den gamle starteren så den saken er historie men han mangler en kabel som skal på den ledige bolten nede til venstre på bildet

derfor vil ikke starteren gå hvis jeg ikke leste feil så klikket innslaget med selve starteren slår ikke inn og det er fordi den ene kabelen mangler litt usikker på om det er + eller - som skal inn der

Og normalt sett så drenerer svinghjulhuset seg selv mener det er hull /åpning under der :thumbsup:

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

han mangler en kabel som skal på den ledige bolten nede til venstre på bildet

 

Ja, som vi kommenterte i innlegg 3,4 og 5. Den må på Eldart ! Men jeg vi anbefale deg å sjekke at du ikke har vann i svinghjulshuset også, så du ikke ryker den nye starteren. Det er lett å sjekke ! Du har lufteriller på toppen som kan skrus av, prøv å stikke en peilepinne eller noe for å sjekke at det ikke er vann nedi der !

Det var det hos meg (har hatt samme episode som deg)

En annen ting er jo at om starteren har vært under vann, så har jo også dynamoen din vært under vann (sitter i samme høyde). Er denne sjekket ?

Det kan kanskje være greit å få fagfolk til å feilsøke og sjekke litt for deg ? Det koster jo ikke så mye !

 

Laluna, ikke drenering under på min, men det kan jo være at Eldart sin har..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Nå har jeg fått start på motoren :thumbsup: . Det ble mye enklere når jeg fikk koblet jord til riktig punkt!

Men jeg måtte bruke en kabelstump til motorblokka og ikke til batteripol, da jeg prøvde å bruke kabel fra motorblokka så gikk riktignok starteren, men det var ingen tenning. Jeg regnet derfor med at det var alle "de andre" kablene som er jordet på motorblokka som hindret dette.

 

Neste problem nå er at alarmen piper konstant. Så vidt jeg skjønner piper den bare på vanntemperatur og oljetrykk. Oljetrykket lå på rundt 5 (psi?), så det er ikke for lavt. Ot motoren var jo kald. Jeg tenker da at alarmen er falsk, og at en av følerne er gåen. Hvordan bør jeg feilsøke dette? Kan det være en sikring?

 

Når det gjelder vann i svinghjulhuset så skal jeg sjekke dette. Det kom nok helt sikkert vann inn gjennom rillene i inspeksjonsluka, men jeg kunne ikke se at det kom noenting ut nå når motoren gikk.

 

Takk for alle innspill på startmotoren. Mye kluss hadde vært unngått om det hadde fulgt med koblingsskjema i esken ..

Link to post
Share on other sites

Hei. Nå har jeg fått start på motoren :thumbsup: . Det ble mye enklere når jeg fikk koblet jord til riktig punkt!

 

Neste problem nå er at alarmen piper konstant. Så vidt jeg skjønner piper den bare på vanntemperatur og oljetrykk. Oljetrykket lå på rundt 5 (psi?), så det er ikke for lavt. Ot motoren var jo kald. Jeg tenker da at alarmen er falsk, og at en av følerne er gåen. Hvordan bør jeg feilsøke dette? Kan det være en sikring?

 

Takk for alle innspill på startmotoren. Mye kluss hadde vært unngått om det hadde fulgt med koblingsskjema i esken ..

 

Det var bra at starteren ikke tok skade. Føler litt skyld, skulle presisert tydeligere hvilken bolt jeg mente.

 

Når det gjelder alarmen, lyser noen av lampene? Og hvis ikke, lyser de på lampetest?

det kan være en av diodene i alarmpanelet som ha brent av. Det kan også være at panelet mangler minus. dette panelet får minus via kabelstokk til motoren. kan en av minusene ha brukket av på motoren?

 

lykke til.

vil gjerne ha tilbakemelding på hvordan det går...

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at det er kablingen som er problemet her. Dere ser av bildet til ElDart at han har feit kabel som går til pluss på batteri og så er jo starteren jordet rett i blokka (bare ved å være skrudd rett på). Det han trenger er en ekstra jording fra nederste tilkobling på starter i tillegg (4-6mm2). Denne kan også jordes rett på blokka ! De kablene dere mener må være tykkere er jo bare plussen og minusen som skal lage kortsluttningen slik at starter slår inn og går, men strømmen som gjør jobben kommer jo ikke via disse kablene. Sjekk relleet som nevt tidligere, eller få en fagmann til å feilsøke så du ikke gjør en masse ting som er bortkastet. Det er mitt råd !

 

 

Da har du ganske sikkert fått vann inn i veivhuset (det er "rommet" der veiva er, som starter skal dra rundt). Problemet da er at om starter drar veiva rund,

spruter vannet rett inn i starteren ! Det er åpent rett inn der !

 

Worry, du mener det sikkert godt, men du har ikke peiling på elektro, og heller ikke på motorer. Når folk har problemer, er det fryktelig vanskelig å sile ut riktig informasjon når sånne som deg peprer med inlegg der dere tror noe, men presenterer det som en sannhet.

hvis du ikke er helt stø på det du svarer på, synes jeg du skal begynne inlegg med " jeg har egentlig ikke peiling, men"

Link to post
Share on other sites

Litt usikker her men mener jeg leste det i maualen til min 40a at hvis dynamo ikke lader vil alarmen hyle ..bare en tanke hvis den og har vært i vann

 

 

Mener summeren er på temp oljetrykk og lading

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...