Jump to content

Startmotor kobles ikke inn - AQAD 40B


ElDart

Recommended Posts

Det kan også være releet som kortslutter så starter slår inn som er gåent. Min starter klikket også (uten å slå inn). Releet heter 846762 (Volvo) men det er erstattet med nytt varenummer. De finner det nye om du har dette nummeret. LaSa har dette ! Men du må jorde den nederste, til konstant jord. Jeg jorda rett på blokka.

Du kan sjekke om det er releet om du kobler fra ledningene før, og holder disse mot hverandre. Det var slik jeg fant det ut. Releet er det første du møter på om du følger plussen fra starteren (den som ikke går rett på batteri)

 

dsc00545.jpg

 

Koble av 3 og 4 og hold de mot hverandre. Funker det er det releet som er defekt.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Vel...

Jeg har jordet den andre polen på starteren. Og nå klikker det i den. Skikkelig tikk-tikk-tikk når jeg vrir om nøkkelen. Men starteren tar åpenbart ikke tak i svinghjulet (eller hva det nå heter). Motoren har ikke vært staret siden slutten av mai, og siden den hadde fått en del vann på seg er jeg litt bekymret for at problemene sitter dypere inn. Jeg har forsøkt å sjekke om svinghjulet sitter fast, og jeg klarer iallfall å rikke på det med en kraftig skrutrekker, så helt stuck er det ikke ...

 

Jeg hadde bare en 16 mm² kabel til å jorde med, og denne ble ordentlig varm da jeg prøvde å starte.

 

Jeg skal selvsagt skaffe en tjukkere kabel til jordinga, men det er vel ikke dette som er problemet siden den åpenbart får nok strøm?

Link to post
  Sitat
ElDart : Jeg hadde bare en 16 mm² kabel til å jorde med, og denne ble ordentlig varm da jeg prøvde å starte.

 

Jeg skal selvsagt skaffe en tjukkere kabel til jordinga, men det er vel ikke dette som er problemet siden den åpenbart får nok strøm?

Joda, det er nok det som er problemet ja. Hvorfor tror du det benyttes 70mm. Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
  ElDart skrev On 2.10.2011 at 18.33:

 

 

Jeg hadde bare en 16 mm² kabel til å jorde med, og denne ble ordentlig varm da jeg prøvde å starte.

 

Jeg skal selvsagt skaffe en tjukkere kabel til jordinga, men det er vel ikke dette som er problemet siden den åpenbart får nok strøm?

 

Du bør nok ha et kraftigere tverrsnitt en 16mm2 for å dra rundt denne starteren. mener den er på 2,2 kW. dvs en startstrøm på nærmere 200A. hvis du bare har 16mm2 tilgjengelig, kan du legge den dobbelt. men for en permanent løsning bør du ha minst 50mm2.

 

Timex

Link to post

Jeg er ikke så sikker på at det er kablingen som er problemet her. Dere ser av bildet til ElDart at han har feit kabel som går til pluss på batteri og så er jo starteren jordet rett i blokka (bare ved å være skrudd rett på). Det han trenger er en ekstra jording fra nederste tilkobling på starter i tillegg (4-6mm2). Denne kan også jordes rett på blokka ! De kablene dere mener må være tykkere er jo bare plussen og minusen som skal lage kortsluttningen slik at starter slår inn og går, men strømmen som gjør jobben kommer jo ikke via disse kablene. Sjekk relleet som nevt tidligere, eller få en fagmann til å feilsøke så du ikke gjør en masse ting som er bortkastet. Det er mitt råd !

Link to post
  Sitat
Worry II : De kablene dere mener må være tykkere er jo bare plussen og minusen som skal lage kortsluttningen slik at starter slår inn og går, men strømmen som gjør jobben kommer jo ikke via disse kablene.
Det jeg mener er at kabel fra batteri minus og til minus på starter skal være like feit som + kabelen du nevner, enten den går til blokka eller egen minuskontakt på selve starter hvis denne er topolet.

Jeg for min del tviler på det er noe galt med releet du nevner fordi minuskabelen ElDart brukte ble varm. Den hadde vel neppe blitt særlig varm hvis releet ikke virket. Jeg tror kabelen er for tynn til å føre all strømmen som starter trenger, eller som ElDart selv sier, nemlig at selve motoren sitter fast.

Skal ikke påstå at releet er ok, men det er dumt å kjøpe seg fattig på deler man kanskje ikke trenger. Her er det kanskje kjøpt en starter, mens det kan vise seg at det er selve motoren som sitter fast, men det er jo å håpe at det er bare skikkelig kabling som skal til. Hjelper ikke det så er det releet eller selve motoren som er neste post mener nå jeg. :smiley:

 

Tror jeg ville først av alt funnet ut hva det nedre feste egentlig er.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Nytt forsøk ...

Jeg var innom Båtsupern for å få en stump med tjukkere kabel. Da fikk istedet råd om å bruke jordkabel som alt gikk mellom batteri og motorblokk. Dette gjorde jeg. Da var det helt stille - så den av dere som påpekte at det var andre enpolete koblinger som da ikke ville virke hadde nok rett. Men da jeg satte på servicebatteriet også (som vel også er jordet til motoren) ble kretsen sluttet.

Men det ble ikke annet enn tikking nå heller.

Jeg har ikke fått sjekket noe med releet, men som hegra skriver så ble jo kabelen varm i forrige forsøk, så strømmen går åpenbart gjennom kabelen når jeg forsøker å starte.

Jeg forsøkte også å tørne motoren i framkant, jeg kom bare til via drivreimen til vannpumpa. Klarte ikke å rikke denne.

 

Årsaken til alle mine motorproblemer var at jeg ved utsettet av båten i våres fikk masse vann i motorrommet etter at røret fra sjøvannspumpa løsnet. Jeg fikk lenset ut umiddelbart, og fikk senere startet motoren igjen. Dum som jeg var så gjorde jeg ikke noe mer. Pga husprosjekt har båten ligget ubrukt så godt som hele sommeren. Da jeg senere skulle starte opp igjen ville altså ikke starteren mer heller. Og da denne ble demontert var det åpenbart at denne også måtte byttes.

 

Derfor frykter jeg altså at selve motoren står fast. Men jeg skal prøve igjen å se om jeg klarer å tørne motoren ved svingningdemperen, som Joda3300 foreslår.

Link to post
  ElDart skrev On 4.10.2011 at 18.03:

Et spørsmål om starteren: Alle koblingene er på den "lille" delen av startmotoren. Men på den "store" delen er det også et koblingspunkt (helt til venstre på bildet). Her er ingenting koblet til. Hva er den til?

 

Det var den bolten jeg mente du skulle jorde. hvis du har jordet den bolten som sitter under bolten til pluss, får du kortslutning hver gang du prøver å starte. koble ifra straks. håper du ikke har brent innslagsreleet.

 

lykke til.

Link to post
  ElDart skrev On 4.10.2011 at 17.57:

 

Årsaken til alle mine motorproblemer var at jeg ved utsettet av båten i våres fikk masse vann i motorrommet etter at røret fra sjøvannspumpa løsnet.

 

Da har du ganske sikkert fått vann inn i veivhuset (det er "rommet" der veiva er, som starter skal dra rundt). Problemet da er at om starter drar veiva rund,

spruter vannet rett inn i starteren ! Det er åpent rett inn der ! Jeg tviler litt på at motoren har "satt" seg på grunn av dette, men vannet må ut !

Jeg vil råde deg til følgende: Demonter starteren igjen, bruk en liten håndpumpe til å tømme veivhuset for vann via hullet til starter. Så ville jeg ha spylt ferskvann nedi der og lensa ut igjen (bli kvitt saltvannet!) Det burde vært gjort med en gang, men siden "skjeden er skadd" :-).. er verdt et forsøk !

Ta gjerne en runde med CRC 6-66 (maritim 5-56) inni der også. Men få ut vannet, ellers vil du fylle den nye starteren med vann også !

Så kan du jo prøve å sette maskinen i fri å se om du får dreid den..

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Her er det noen som roter fælt er jo ikke åpen forbindelse mellom svinghjulshuset og bunntroa/veivhuset :eek:

Er nok feilkobling på starteren som er problemet

Jeg har en 40a motor og eneste veien inn i veivhuset er via røret til å skifte oljen :smash:

 

Prøv å suge opp olje og se om det er vann der før et eventuelt startforsøk eller få med deg en som har peiling han kan se det på peilepinnen

 

Og til Worry du har tydligvis ikke peiling på maskiner så ikke bælær andre det blir bare tull ...skjønner du prøver å hjelpe men å synse med store verdier kan fort bli kostbart for den stakkaren som har problemer

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
  LALUNA II skrev On 5.10.2011 at 7.22:

er jo ikke åpen forbindelse mellom svinghjulshuset og bunntroa/veivhuset

 

Nei, men svinghjulshuset har fått saltvann i seg. Her er det ikke olje ! Helt åpen der, med lufting. Og vannet som havner her ender rett i starteren.

 

Laluna, se hva jeg spurte om i innlegg 12 ! Og jeg kommenterer ikke fjas !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...