mike123 Startet 27.September.2011 Del på Facebook Startet 27.September.2011 Hei!! Jeg har en Yamarin 68dc, med 2 stk 115Ah sønnak nautilus batterier. Begge va nye for 2 år siden.. Nå er begge kaputte.. Samme skjedde med min forrige båt også, en Yamarin 64dc me 115Ah sønnak nautilus batteri. Dette batteriet varte også bare 2 år.. Tenkte å prøve ett annet merke nå?? Noen som kan fåreslå en go erstatter for sønnak nautilus?? Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 (redigert) Ehh.... må være en grunn til at de blir kaputte så kjapt,får de riktig lading? Velkommen på forumet foresten! Redigert 27.September.2011 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Jeg hadde også 2 stk Sønnak nautilus 115 ah. De varte i to år de også Jeg byttet disse med to Biltemabatterier på 110 ah. Disse biltemabatteriene var veldig billige og har også vært veldig gode. To ganger har de vært helt "døde", men ladet opp igjen og virker like bra som før. Disse batteriene har virket fint siden jeg kjøpte dem våren 2006. For ordens skyld: Disse Sønnak nautilus batteriene var aldri helt utladet/døde slik Biltemabatteriene har vært. Ja, forsøk et annet merke enn Sønnak nautilus. Tror disse batteriene er veldig billige, men de er ikke verdt stort heller. Sitér dette innlegget Link to post
mike123 Svart 27.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.September.2011 Riktig lading:).. Tja, båten lader ca 14 volt.. Ellers bruker jeg å lade ca i ett døgn når jeg tar båten opp på høsten, og ca ett døgn før jeg sjøsetter på våren:) Sitér dette innlegget Link to post
Yavel Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Batterier burde vedlikeholds-lades, samt at viss du har for høy ladespenning, så vil de koke. Er batteriene beregnet for ditt type bruk, noen er laget for mange og korte opp og utladninger, noen er laget for lange intervaller. Sitér dette innlegget Eier av både Sjekte og Wesling 16HT Jobber som elektriker i Kystverket Link to post
Arild81 Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 (redigert) Hatt samme problemet selv. Men tror muligens mine var 3 år. Klaget til Sønnak om dette, og at jeg hadde hørt mange andre som hadde hatt dårlig erfaring med nautilus batteriene. Fikk 2 nye, nesten levert på døra. Så jeg ville kontaktet Sønnak i ditt distrikt. Om du skal kjøpe nye tror jeg at jeg ville valgt biltema sine. Grei pris og god holdbarhet. Tidligere tråder Link Redigert 27.September.2011 av Arild81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Har også dårlig erfaring med sønnak nautilus, men med mindre ah. Husker ikke hvor store de var(80-90 ah tror jeg). Det tålte ikke mye nei.... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 (redigert) Som sagt ovenfor så har jeg også tro på Biltemabatterier, men siden det er så mange sørlendinger på her så vil jeg anbefale Bema i Grimstad. Bema har folk som har peiling på batterier, og de er kanskje størst i Norge på batterier. Forresten imponerende service du fikk Arild Til dere som bor andre steder i landet så ville jeg ha ringt eller mailet med Bema om hvilke batterier de anbefaler og spurt dem hvor du får kjøpt disse lokalt der du bor. Redigert 27.September.2011 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Du store, dere må jo gjøre noe gæert dere som har så dårlig erfaring. Byttet mitt 115Ah startbatt. i fjor (7 år gammelt) men vurderer å vente enda en sesong med å bytte ut mine 2 forbruksbatterier av samme merke og str. Da blir de altså 9 år! Jeg vedlikeholdslader ofte, men lar aldri ladingen stå på kontinuerlig mer enn over natten. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Jeg kjøpte Sønnak SHD åpne syrebatterier til forbruk og HDX til start. De har fungert upåklagelig de to sesongene de har vært i bruk. Jeg er forøvrig nøye med å aldri tappe dem langt ned (inbiller meg at det er viktig). Tror aldri det har vært under 12,2V på forbruksbatteriene Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Executive Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Får du byttet Nautilus batteriene er jo det et godt alternativ. Jeg har for lenge siden standardisert på Biltema i mine redskaper I båten står det 3 stk SMF (tror jeg). Tette batterier iallefall. 3 sesonger med varierende bruk og vedlikeholds lading en eller to ganger i året. Batteriene bor permanent ombord også gjennom vinterkulden. Topp batterier som spinner igang alle åtte sylindrene i en rasende fart uansett. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Lars H. Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 En ting er hvordan batteriene lades, men en annen og like viktig ting er hvordan de utlades. Jeg tapper ALDRI batteriene mine under 50%, og svært sjelden i nærheten av det heller. Mine Nautilus-batterier er ikke mer enn 4 år nå og selvfølgelig gode som nye. De forrige av samme type holdt i 9 år. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 (redigert) Riktig lading:).. Tja, båten lader ca 14 volt.. Ja, velkommen på Båtplassen. Nå diskuterte vi Sønnak ofte allerede og min mening ble også sagt, men likevel bidrar man veldig med akkurat den måten "lading" at batterier går tidelig i stykker. Det er en sake å bruke et batteri som startbatteri, da får den ikke utlasing med mer enn 2%, men ved bruk som servicebatteri blir det zyklisk drift. I så fall trengs det enten meget langvarig etterlading med lav spenning, eller tilpasset lading med både riktig spenning og tid. Gjør man ikke det da blir det sulfatering, og det dreper alle batterier uansett type og produsent. Svar til trådens spørsmål skulle da helst være at du kanskje trenger nye batterier, men at du bør undersøke både ladesituasjonen og batteribruk også. Gjør du ikke det da kommer problemet tilbake, uansett hvilken type batteri du kjøper. Lykke til! Jørg Jøss så rask dere er med å svare. Nå sa jeg det samme men så la jeg det bare stå. Redigert 27.September.2011 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
FinnC Svart 27.September.2011 Del på Facebook Svart 27.September.2011 Må si det er merkelig at disse batteriene bare holder et par år. Her tror jeg at ladespenningen målt på batteriene sjekkes nøye og bør klart være 14,4 volt ved passe sommertemperatur og noe høyere vinterstid. Viktig også å sjekke syrevekten. Hadde samme batteriene (2x115 Ah) som forbruk i min båt (Scand Baltic). Disse sto i båten da jeg kjøpte den for 10 år siden, men ble skiftet for 2 år siden. Startbatteriet (110 Ah) er enda ikke skiftet og er fortsatt friskt. Min båt var utstyrt med Ladac 1204 (eller var det 1205) og 2x25A lader. Gjennomsnittlig ladestrøm fra dynamoen er bare en brøkdel (kansje 10-20%) av max strøm, så motorkjøring i 1-2 timer gir da ikke mye til et batteri som har vært brukt en helg. Nå er båten solgt og ny eier sier han koser seg fortsatt med friske batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Det er det vi diskuterte oftere allerede, FinnC. For 10 år siden ha batteriverden vært o.k. I dag går det omvent veien. Produsentene prøver å spare ved å beregne nøyaktig på materiell, batterier belastes med så mye mer enn tidligere, mens både hele bly-konseptet og det nye bruksmønstret av menneskene ikke passer til det. Beregninger og mennesker kan feile fort hvis man ikke gir nok margin. Og det er det som mange produsenter må se nå, Sønnak er da ikke alene. Men merkenavnet Sønnak er litt enestående likevel. Svikt av det som kalles Nautilus skjer jo siden mer enn 4 år, man diskuterer det mange steder, men likevel ser det ut som at Sønnak selger det samme type batteri uten noe forandring. Kanskje at -produsenten- hadde mange flere rådeler på lager enn Dere kunne både kjøpe og reklamere på ennå? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jori Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Jeg opplevde det samme med mitt Sønnak batteri i våres, Hadde ett 115ah nautilius to år gammelt og ett Biltema batteri også to år gammelt. De har levd like forhold i båten. Jeg har vedlikeholdslader, og båten lader helt greit ca, 14V. I våres var den ene cellen ryket på nautilus batteriet og Biltema holder koken og har gjort det hele sesongen. Jeg erstattet Sønnak med Biltema denne gangen.Blir ikke mer overprisede Sønnak batterier på meg hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Men jeg tror ikke akkurat at disse Sønnak nautilus er overpriset. Jeg mener å huske at de var veldig billige. Det er vel derfor så mange har kjøpt dem også skulle jeg tro. Kjent merke og veldig billig virker forlokkende på de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Det er som Jörg Becker skriver egentlig ikke mulig å gi batteriene god levetid uten at de lades av en svært bra lader. Selve bruken er en ting: mange monterer såkalte "fritidsbatterier" og bruker de både til start og forbruk, mens andre har ett startbatteri og en forbruksbank. Deep-cycling av blybatterier er forsåvidt greit, det er tiden de står uten å være fulladet som gir sulfatering. En god vedlikeholdslader som er tilkoblet mens båten ligger er til største hjelp, har du ikke landstrøm ved brygga er det lurt med solcellepanel. Så er det dette med ladinga fra dynamoen, her trengs også en laderegulator som er noe mer enn en spenningsregulator. Dynamoen har originalt bare en spenningsregulator, den gir allt for lite ladestrøm når du kunne ha ladet hurtig, og gir for lav spenning når batteriene er nesten fulladet, noe de da aldri blir. Etter en tid med denne "misshandlingen" blir det forskjellig lading på cellene, og prosessen med koking og sulfatering forsterkes. En god laderegulator kan faktisk "reparere skadede batterier". Så mitt råd er: Uavhengig av hvilke batterier du kjøper trenger du en vedlikeholdslader som er tilkoblet meste av tiden. Kanskje en annen type batterier er bedre egnet, f.eks. Maxima. De har jeg god erfaring med at tåler slik bruk. Spør Jörg Becker eller andre eksperter på området om å tilpasse ladesystemet i båten til din bruk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Jeg har samme Nautilus batterier i min båt, både tils start og forbruk. Startbatteriet har holdt seg veldig bra, det er nå seks år og fremdeles i god stand. Forbruksbatteriene derimot er en annen historie. De er nå fire og et halvt år gamle, og allerede andre sesongen begynte de å bli slappe. Jeg har grei ladespenning på dynamo og bruker alltid vedlikeholdslader (Waeco 25A) etter overnattingsturer og ellers ca en gang i måneden for å holde spenningen oppe. Men spenningen på forbruksbanken synker likevel fort uten bruk, uten at det er lekkasjer av noe slag i nettet. Batterikapasiteten holder heller ikke lenge ved forbruk. Så ved neste korsvei blir det noe helt annet enn Sønnak i min forbruksbank, det er sikkert! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
baatsman Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Ifjor skiftet jeg til 4 ny Nautilus batt. De forrige Nautilus var 4 år gamle. Har nå ny båt med 4 nye Nautilus igjen. 2 ladesystemer a 50 A ladere. Mulig overkill. En på start og en på forbruk. Blir etter det jeg leser her nye om noen få år igjen da Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
index Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 50A lader på startbatteri? Definitivt overkill ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Så ved neste korsvei blir det noe helt annet enn Sønnak i min forbruksbank, det er sikkert! Er det ikke en litt kjapp konklusjon å slakte Sønnak fordi du ikke er tilfreds med Nautilus batteriene? Ettersom jeg har forstått er Nautilus "Rema-varianten" fra Sønnak? Jeg er i alle fall godt fornøyd med mine Sønnak SHD batterier så langt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Jeg har hatt mange forskjellige batterier i båter, biler, mc'er, traktorer, lastebiler, racerbiler m.m. og både dyre og billige batterier kan ha kort levetid, det ser ikke ut som at ett merke er noe bedre enn noe annet, jeg kan skylde på meg selv og vedlikeholdet hvis de går istykker. Riktignok hadde nok endel batterier mye lenger levetid i gamle dager, men bransjen er flinkere til å tjene penger nå Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Er det ikke en litt kjapp konklusjon å slakte Sønnak fordi du ikke er tilfreds med Nautilus batteriene? Jo det er sant. Men når man er skikkelig misfornøyd med en produsent og også ser at mange andre er like misfornøyde uten at denne produsenten gjør noe for å ordne opp i problemene, da mister man litt troen på at det vil bli bedre med et annet produkt fra samme produsent. Er ikke det helt naturlig da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.