Jump to content

Ansvar: Hva dekker/dekker den ikke? (Skriv egne erfaringer.)


Jan E.

Recommended Posts

Har lest en del forsikringtråder.

Det ser ut til at det finnes ganske mange eksempler der ansvar dekker/ikke dekker avhengig/uavhengig om det er uhell, uoppmerksomhet, uaktsomhet, grov uaktsomhet, hendelig uhell, eller annet.

Syntes det er vanskelig å se når ansvarsforsikringen til andre skal dekke skader de har forvoldt på mine verdier. Slik at jeg eventuelt slipper å bruke egen kaskoforsikring.

 

Kan vi prøve å skrive egne erfaringer her. Ikke det vi har hørt, eller mener å ha hørt. Kun kalde fakta. Og helst ingen diskusjon som gjør meningen med tråden uoversiktelig.

 

Hva var årsaken? Hva ble skadet? Hva ble oppgitt til selskapet? Og hva av skader som ble dekt/ikke dekt på ansvarbiten av forsikringen?

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Er konklusjonen at de manglende svar viser at ingen har egen erfaring med bruk av ansvarsforsikring?

 

Er vel forsåvidt i samsvar med opplysninger fra selskapene selv, at der er svært små utbetalinger på denne forsikringen.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Er det jeg også konkluderte med.

 

Men kan kanskje komme med en situasjon jeg var i. Skipper worse eller andre kvalifiserte kan kanskje komme med en kalkulert antagelse?

 

Har fått tildelt båtplass helt innerst, som i tillegg har en murmolo stikkende ut mot seg. I tillegg ligger flytebryggene tett, så det er ikke mange meterne ekstra når båten ligger på tvers under manuvreringen for å bakke inn i båsen.

Har så smått forhørt meg om jeg kan bytte plass. Siden jeg er uerfaren, og ikke har baugpropell. Men foreløpig har jeg plassen jeg er tildelt.

 

Strømmen i elven går i retningen - ut av båsen min. En dag jeg kom inn var det ekstra stor vannføring i elva, i tillegg til vind som jobbet samme vei som strømmen. Etter å kjørt innerst mot plassen min var det å prøve å rotere båten rundt for å sette opp for bakking inn i båsen.

Vind og strøm var mye større en jeg hadde beregnet. Og i uforutsett fart ble jeg skjøvet mot båtene som lå på flytebryggen rett ut for min bås.

Med et nødskrik klarte jeg akkurat å hive båten i revers og bakke klar. Jeg vil si at hadde ikke drevene mine stått i akkurat perfekt posisjon hadde jeg revet med meg x baugankere fra en del milionbåter. Jeg vil anslå at det var nærmere en kollisjon, en en redning. Heldigvis ble det en redning.

 

 

Slik jeg ser det var det ikke båten, men været som skapte den farlige situasjonen. Jeg feilvurderte helt klart. Men før jeg startet vurderte jeg det som bra nok forhold. Hvis ikke hadde jeg aldri påbegynt innfarten.

Jeg tolker det slik at jeg ikke vil bli vurdert til å ha utøvet grov uaktsomhet i den situasjonen? Og at eier av skadede båter måtte dekket egne tap?

 

I så fall vil jeg gå på enda hardere for å bytte plass. For vil ikke havne i samme situasjon der jeg påfører andre skader som ikke min forsikring dekker.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg har beskrevet et tilfelle her. Som jeg skrev så anser jeg det ikke som usannsynlig at årsaken til at selskapet erkjente ansvar lå i at 'motparten' var stamkunde i samme selskap.

Dette fordi de snudde fra et abs. nei til ja uten at det var kommet nye momenter. Og at motparten sannsynligvis hadde uttrykt misnøye, han gav iallfall meg klar beskjed på telefonen om at jeg bare hadde 'å gjøre opp for meg'....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...