Jump to content

Viktige detaljer i forbindelse med vinteropplag


BingoBonzo

Recommended Posts

Skal for første gang legge min Nordic OceanCraft 28 ute for vinterlagring + gjøre mye av jobben selv.

I den forbindelse søker jeg tips/råd for at vedlikeholdet skal bli bra!

 

Dette er en 28 fots sportscruiser med VP 260 og DPH drev.

 

Jeg ser for meg følgende rytme og trenger trenger derfor tips kommentarer til produkter/metode!

 

Det som har skjedd er at båten er på land og klar for vedlikehold:

 

1. Vaske dekk og alt over fenderlist med XXXYYY?

2. Vaske alt mellom fenderlist og vannlinje 2 ganger med henholdsvis

a) Alkalisk vaskemiddel XX

b) Surt vaskemiddel YY

3.. Polish med XX

4. Voks med YY

5. Vaske under vannlinje med XX

6. Jeg vet at det er benyttet Seajet som bunnstoff, da kan det kanskje være greit å fortsette med det?

 

Når alt dette er gjort tror jeg faktisk at jeg er ferdig :-)

 

Setter da pris på at alle x'r og y'er er fylt ut.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo svare selv hva jeg har valgt (men ikke testet ut ennå)

 

1. Vaske dekk og alt over fenderlist med Biltema Båtshampo

2. Vaske alt mellom fenderlist og vannlinje 2 ganger med henholdsvis

a) Alkalisk vaskemiddel Zalo/eventuelt Biltema avfetting

b) Surt vaskemiddel Har ikke valgt noe her, men har kjøpt vannlinjerens (husker ikke merke) og får se om det rekker

3.. Polish med Biltema Polish

4. Voks med Biltema Voks

5. Vaske under vannlinje med Trykkspyler og evt. Biltema avfetting/Zalo ved behov

6. Jeg vet at det er benyttet Seajet som bunnstoff, da kan det kanskje være greit å fortsette med det? Og det gjør jeg (033)

7. Kjøpte også Biltema "Svarte streker fjerner"

Da blir det spennende å se resultatet neste helg!

 

PS: Tenker høyt - kunne det vært en ide å lage et eget forum (eller å lime et tema eller Wiki) hvor man har for eksempel en slik liste som over (dog med flere alternativer produkter)?

Dette kan jo suppleres med en sjekkliste ved vinterlagring (en for motor og en for seil), sjekkliste for utsetting, sjekkliste for motorservice, osv osv.

 

Dette er jo noe som gjelder alle medlemmer i en større eller mindre grad og er jo noe som mange etterspør. Dette vil være veldig brukervennlig og enklere enn å lese igjennom

100-vis av treff på vinteropplag (og hvor mange av treffene er irrelevante)

 

Kommentarer?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Hva med motor og drev, ferskvannsystem og toalett, septik osv., har du satt bort dette?

 

Se der ja, enda flere gode ting som bør inn i en slik guide!

 

Ja, jeg har satt bort motor/drev i år, men må ta septik/toalett og ferskvann (varmt/kaldt).

 

Andre ting som er viktig vil jo være det elektriske, spesielt batteriene (Skal de tas ut eller kan de stå ute i løpet av vinteren? Hvor ofte bør de vedlikeholdslades? Rutiner for AGM, bly og evt. andre batterityper?)

Hva med kjøleskap? Andre ting?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Du finner flere slike guider både her å i div båtblader.

 

Har du en link til guiden som ligger her på båtplassen? Som inneholder enkelt og konsist info om de tingene som vi nå har snakket om? Med enkle sjekklister, tips og forslag til produkter/produkttyper?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

a) Alkalisk vaskemiddel Zalo/eventuelt Biltema avfetting

b) Surt vaskemiddel Har ikke valgt noe her, men har kjøpt vannlinjerens (husker ikke merke) og får se om det rekker

 

Alkalisk vaskemiddel ville jeg ikke brukt dersom du har en hvit båt. Gjentatt bruk av slike vaskemidler kan får gelcoat til å gulne. Men Zalo er OK. Den er hverken sur eller basisk. Har selv målt Zalo til å ha en pH-verdi på 7 som er nøytralt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Lars H!

 

Har hvit båt med blått felt under fenderlist. Jeg kommer til å forsøke med Zalo og trykkspyler i første omgang og så får vi se hvordan det går. Den er ikke veldig skitten så antar at det vil gjøre susen.

 

Under vannlinjen tenker jeg trykkspyler i første omgang, hvis ikke alt slimet/osv går av forsøker jeg videre med avfetting der for å få det klart før påføring av nytt bunnstoff.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Har selv forsøkt å søke litt. Det er faktisk litt vanskelig å å det store bildet. Mye oppdelt og bruddstykker.

 

Som så mye annet så virket jo dette med vinterkonserveting veldig " skummelt" når man ikke har gjort det, men etter første gang vil jeg tro det er rimelig grei skuring.

 

Jeg har søkt både på forumet her og litt på youtube i håp om å finne en guide or dummies, uten å finne en idiotsikker guide. Men begynner å få oversikt. Men mye er vel forgsatt "skummelt" :-)

 

(om noen skal vintetkonservere i oslo omr stiller jeg gjerne med penn og kamera:-) )

 

Hva er denne foggingen forresten? Ikke kjent med det?

Link to post
Share on other sites

Ikke vær redd for å bruke søkefunksjonene her på egenhånd, det fungerer utmerket.

Her har du et eksempel på funn etter et søk.

 

Neida, er ikke redd for å bruke søkefunksjonen, men for å lette jobben, bedre kvaliteten på rådene og ikke minst gi rask og god informasjon til brukerne av Båtplassen

tror jeg at en Wiki eller tilsvarende vil være veldig verdifullt for mange. Den bygges opp og veldikeholdes i fellesskap og kan fort bli et oppkomme av gode råd og tips.

 

Dermed har vi et kjent og unikt sted med denne type info, folk slipper å bruke timesvis på å søke/lese/skumme/kopiere til egne lister/stille spørsmål. Som fersking vil jeg

veldig gjerne vite at når jeg har gått igjennom sjekklisten så vil sannsynligheten for at noe går galt i løpet av vinteren reduseres. Ingen garanti, men du vet at du i det minste

har funnet den beste kilden for kunnskap om dette (og evt. andre temaer).

 

Jeg tar gjerne på meg jobben med å sette opp et første utkast til struktur og med litt av den infoen jeg har funnet. Trenger vel egentlig bare en til gang til en WIKI?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Er litt enig med BingoBonzo..

 

Båtplassen et supert forum for oss nybegynnere ihvertfall, men savner sticky`S eller guider som ligger samlet et sted.

 

Har søkt en del på forumet og det meste kan finnes, men etter noen timer med søking og 10 forskjellige svar blir man fort lei..

 

Har lest en del tråder om lading, septik, og trykkvann ++ disse burde vært mye enklere og finne som alltid er øverst i forumet eller no...

 

Som eks. en egen tråd med første katogori "STRØM OMBORD" under her de 10 beste trådene på forumet som omhandler dette.

 

Det samme med alle andre ting..

Link to post
Share on other sites

 

tror jeg at en Wiki eller tilsvarende vil være veldig verdifullt for mange. Den bygges opp og veldikeholdes i fellesskap og kan fort bli et oppkomme av gode råd og tips.

 

 

Jeg tar gjerne på meg jobben med å sette opp et første utkast til struktur og med litt av den infoen jeg har funnet. Trenger vel egentlig bare en til gang til en WIKI?

 

Disse trådene om vinteropplag er jo på en måte bygget opp å vedlikeholdt av fellesskapet her på båtplassen, de trådene kan gi et fullgodt grunnlag for arbeidet du ønsker å sette i gang med.

 

I dokumentarkivet vil du og finne modellspesifikke brukerveiledninger og vedlikeholdsmanualer for mange av de tingene som finnes ombord i en båt å som bør ettersees i forbindelse med vinterkonservering.

 

Jeg vil anbefale deg å ta et emne av gangen å så vurdere om dette er egnet til å slå sammen med andre alt etter hvor mye i detalj du ønsker å gå. Spesifikke spørsmål på båtplassen får gjerne spesifikke svar, det kan være greit å ha i tankene.

 

I dokumentarkivet finnes en egen rubrikk for gruppeprosjekter.

Link to post
Share on other sites

Disse trådene om vinteropplag er jo på en måte bygget opp å vedlikeholdt av fellesskapet her på båtplassen, de trådene kan gi et fullgodt grunnlag for arbeidet du ønsker å sette i gang med.

 

I dokumentarkivet vil du og finne modellspesifikke brukerveiledninger og vedlikeholdsmanualer for mange av de tingene som finnes ombord i en båt å som bør ettersees i forbindelse med vinterkonservering.

 

Jeg vil anbefale deg å ta et emne av gangen å så vurdere om dette er egnet til å slå sammen med andre alt etter hvor mye i detalj du ønsker å gå. Spesifikke spørsmål på båtplassen får gjerne spesifikke svar, det kan være greit å ha i tankene.

 

I dokumentarkivet finnes en egen rubrikk for gruppeprosjekter.

 

Ja, meningen er å jo samle alle gullkornene som ligger rundt på båtplassen og få de strukturert ned på et enklere format. Jeg hadde tenkt å begynne med å få opp en første struktur og så begynner alle som har

lyst å legge inn informasjon innenfor de enkelte områdene. Hadde dog tenkt å lage en liten mal først slik at vi sikrer at sidene får nogelunde likt utseende.

 

 

Det eneste jeg egentlig savner nå få sette i gang er en liten wiki-seksjon her på baatplassen (hvis det finnes og administrator/webmaster synes det er greit) hvor vi kan begynne å legge inn ting.

 

Alternativt kan jeg opprette en ekstern Wiki som vi kan linke til fra BP.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Dette ligner no ja. kan jo bli genialt enkelt å finne frem i en wiki som dette!

 

Flott, da kan det virke som om jeg har startet på et nogenlunde rett spor! Og jeg har jobbet litt i kveld med å fylle inn mer!

 

For at denne Wikien skal bli bra er vi avhengig at andre også er med og legger inn sin kunnskap og erfaringer!

 

Det er ikke vanskelig, det er bare litt anderledes enn det vi er vant med når vi skriver innlegg her på BP.

 

* Du er nødt til å registrere deg på http://www.wikidot.com/ for¨å få lov til å editere på http://bonzoguide.wikidot.com/

Etter at du har registrert deg kan du legge inn, redigere og justere guiden som du vil; dette er det som gjør Wiki så kraftfullt!

* Selve editoren er hakket mer tungvinn, men hvis du tar utgangspunkt i hva jeg allerede har gjort så er det ganske enkelt

* Spør meg hvis du lurer på noe!

 

PS. Mye av grunnen til at jeg jobber med denne guiden er for egen læring, for at den skal bli en fantastisk kilde med lett tilgjengelig viten må det nok flere bidragsytere til :smiley:

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Lørdagen ble benyttet til polish og voksing av båten og det hele begynner å se bra ut!

 

Har lagt ut mer info, bilder og erfaring med midler for vask/polish/voks på wikien Guide til vinteropplag.

På søndag satser jeg på å ferdigstille voksing av dekk (hvis været vil) + vintersikre septik og ferskvannssystem.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Ble ferdig med voksingen 15 sekunder før regnet satte inn på søndag. Det betyr at skrog over vannlinje og dekket er både polert og vokset :yesnod:

 

Fikk samtidig tid til å rense litt på drevinnfestingen samt åpne opp alle kraner og koble fra slanger i ferskvannsanlegget (der jeg kom til).

Septiken er fylt med Glykol slik at nå nærmer vi oss!

 

Mer detaljer og produkterfaring har jeg notert i Guide til vinteropplag.

 

Assistanse (korreksjoner, nye punkter, struktur, osv osv) på Guiden ønskes fortsatt velkommen :smiley:

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

1.01 kalesjen bløtlegges i biotex for håndvask, gjerne i badekaret i lunkent vann, ikke for varmt. ref, div tråder båtplassen.no

 

Jeg har benyttet biotex selv å ble fornøyd, noen velger å vaske kalesjen med grønnsåpe mens den står på båten, da vil det i såfall være heldig å gjøre dette før en vasker/polerer/vokser skuta.

Jeg har aldri impregnert kalesjen, den er bare noen år gammel, når den begynner å lekke får jeg ta den jobben.

 

1.04 pusse vinduer??, jeg synes dette punktet strengt tatt er unødvendig, skal guiden gå såpass i detalj bør og behandling av kalesjens vinduer, glidelåser og strikker omtales under 1.01

 

Jeg kan legge til at jeg aldri har hørt eller sett at noen bruker vaskemidler under vannlinjen, en god høytrykksspyling, kanskje ei skape hvis det er noe rur som sitter, så er det på med nytt bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

1.01 kalesjen bløtlegges i biotex for håndvask, gjerne i badekaret i lunkent vann, ikke for varmt. ref, div tråder båtplassen.no

Jeg har benyttet biotex selv å ble fornøyd, noen velger å vaske kalesjen med grønnsåpe mens den står på båten, da vil det i såfall være heldig å gjøre dette før en vasker/polerer/vokser skuta.

Jeg har aldri impregnert kalesjen, den er bare noen år gammel, når den begynner å lekke får jeg ta den jobben.

 

Takker for tips, har lagt det inn i guiden!

 

1.04 pusse vinduer??, jeg synes dette punktet strengt tatt er unødvendig, skal guiden gå såpass i detalj bør og behandling av kalesjens vinduer, glidelåser og strikker omtales under 1.01

 

Ok, jeg lar det stå inntil videre. Men er klar for tips for vedlikehold av de enkelte kalesjedeler! Guiden skal (synes jeg) gå så mye i detalj som mulig (uten å bli helt uoversiktig) slik at så mange som mulig føler at det gir en verdi og trygghet for at de ivaretar båten sin på best mulig måte.

 

Jeg kan legge til at jeg aldri har hørt eller sett at noen bruker vaskemidler under vannlinjen, en god høytrykksspyling, kanskje ei skape hvis det er noe rur som sitter, så er det på med nytt bunnstoff.

 

Ok, jeg fikk et tips fra en båtbutikk om at avfetting kunne brukes hvis det satt mye slim og fett på bunnstoffet. Ser at det jeg har skrevet er litt misvisende og er herved korrigert. Takk!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vært borte en stund, men følger opp med et spørsmål rundt vinterlagring av varmeanlegget (som vel typisk er Webasto og Eber).

 

Er det noen ting som vi bør tenke på eller gjøre for å sikre at det ikke skjer noe med disse i løpet av vinteren?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...