Jump to content

Fra Byssa: Hvordan bake uten komfyr?


Trude III

Recommended Posts

:seeya:

 

Hei,

 

Jeg har en båt som kun er utstyrt med Optimus parafinbluss (P155? 2 bluss!).

 

Jeg har ikke plass til komfyr (Nidelv26). I alle fall ikke uten å måtte bygge om mer en jeg liker.

 

Allikevel er jeg selvfølgelig litt missunelig på dem som kan varme halvstekte rundstykker m.m.

Finnes det noen tips for hvordan man evt. kan få til dette ved hjelp av bluss? En eller annen type stålkjele med rist i bunn eller noe lignende?

 

Håper noen i dette kreative forum kan hjelpe meg.

 

Hilsen Harald

Trude III

Link to post
Share on other sites

MAn får kjøpt en slags kjele til å sette oppå bluss for å steike i. Har null erfaring med om dette gir et ok resultat, men det har kanskje andre?

 

Vil du man kan få kjøpt noe slikt i en friluftsbutikk, campingutstyrsbutikk, på loppemarked, auksjon eller lignende?

Link to post
Share on other sites

En vanlig enkel gasskomfyr har også bare undervarme. For småting skulle det derfor være enkelt å rigge til noe som man setter oppe på gassblusset på komfyren. Hva med et rustfritt serveringsfat, av den litt høye typen med et enda høyere lokk? Med å legge inn en rist i midten burde det kunne gå bra....?

 

Forøvrig er en ekte komfyr langt å foretrekke. Det har vi hatt også i de mindre båtene, og det er bare herlig når man kan sette seg rundt langbordet med helstekt lammelår rett fra komfyren, med plenty usunnt fett og den litt sprø hinnen som smaker så himmelsk godt!

 

Varmen smørkringler til kaffen er heller ikke å forakte.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Primus lager ei grei lita kasse som du parkerer oppe på blusset. Vi har den på gassblusset på tredje sesongen nå. Mor er helfrelst. Kassa er ca 25x25x25cm og har invendig to steikeformer. Håndtak på to sider og topp og et lite termometer på siden. Den er såre enkel og er et greit alternativ til installering av steikeovn. Pris: tipper 750 - 1000kr nå.

 

mvh Sigurd

Link to post
Share on other sites

For en ca. 15-20 år siden var det i handelen en ringformet form med lokk som man kunne "bake/steke" brød i over et bluss. Denne var tiltenkt nettopp lystbåtmarkedet. Formen var i aluminium. De som har stått bak disken en del år i båtbutikkene kjenner kanskje til denne.

 

Men ellers, en tanke fra en komplett udugelig båtkokk: Hva med en stekepanne med lokk for varming av halvstekte bakevarer? Det finnes jo slike som har en viss høyde??

Link to post
Share on other sites

Hei.

De første årene vi hadde Trudelutt hadde vi vanlig Optimus. Vi stekte ikke brød, men vafler! Det er sikkert noen som husker de gamle vaffeljernene som en hadde oppå kokeplaten på komfyren. Med Wallas Safeflame keramisk kokeapparat som vi har nå blir det for lite varme til slikt, men det fungerte utmerket med Optimusen.

 

En gang vi lå i Dragsund ble det nærmest kø ved rekken av vaffelsultne folk fra nabobåtene da duften bredde seg! Så ta en tur i kjeller og loft hos mor eller svigermor, kanskje det ligger en slik jernklump der?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Pjolter: Eller hvis du har landstrøm ombord, et hvilket som helst vaffeljern..  Vi sprer vaffellukt ofte  :seeya:...

.....kremt.... selv har jeg nok veeeeeldig lang ledning en gang i blandt, men ikke av den elektriske typen.  :lol:

 

Hører til samme klubb som Lars H., oss som har svigermors gamle jernklump ombord. Du verden hvor godt det kan være med gammeldags stekte vaffler på utsiden av Koster!

Link to post
Share on other sites

Vi har en liten gassgrill.  Selges på Statoilstasjoner. Setter man på lokket går det greit å steke halvstekte rundstykker på svak varme . Har også forsøkt halvstekt brød. Det ble ingen suksess.

Den er jo ikk til bruk i byssa, men ett alternativ er det.

 

Har lurt på å få klippet til ei gammal grillrist. Slik at den passer inni den største kjelen.

Tror det skulle gå greit på blusset i båten.

 

Er  også sugen på en stekeovn, men så er det det med skapplass som forsvinner  da.

 

Per

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og hvordan piske krem uten mixmaster?

 

På denne måten?

 

Bilde

 

 

 

 

Eller på denne måten??

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: Hei.

 

Og hvordan piske krem uten mixmaster?

 

 

 

 

Eller på denne måten??

 

Bilde

 

Lars H.


 

Hei

Den ideen lanserte jeg i Sandspollen for 7-8 år siden. Var du der, eller er ideen så åpenbar??

 

Mvh. Bjørn

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites


BEG: Hei

Den ideen lanserte jeg i Sandspollen for 7-8 år siden. Var du der, eller er ideen så åpenbar??


Nei, jeg fant bildet i siste nummer av Praktisk Båtliv. Men jeg husker at en kamerat av meg i skoletiden satte en visp fra en mixmaster rett i chucksen på en vanlig drill. Og så nedi fløten og full speed. Etter to sekunder var bollen tom og Tor hvit!  :seeya:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja. hva skulle vi gjort uten bestemors gamle kjøkkenutstyr. Tror forøvrig de håndmixerene selge fremdeles.  Men den vi har ombord hos oss er av fiin gammel aargang.

 

Imponerer nesten mer med ei nylagd bløtekake. enn vafler.

 

Lå for noen år siden på Skrata ved jomfruland.

Hørte tillfeldig at Madammen i nabobåten hadde bursdag. Heldigvis hadde vi en kakebunn, så jeg gikk ombord å lagde ei bløtekake. Ansiktsutrykket hennes når jeg kom på land med kaka, kommer jeg aldri til å glemme :lol:. DET ble suksess.

 

Største problemet er å huske kakebunn. Har ikke forsøkt. Men å grille ett sukkerbrød tviler jeg veldig på om går.

 

Per :seeya:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har du en litt høy gryte og rist, går det fint med halvstekte rundstykker på

bluss. Du må bare huske å snu dem etter halve steketiden.

Men det som virkelig funker bra, er å finne en passende stein til gryta.

Ned i gryta med steinen, og rundstykkene oppå. Men vil nå likevel ha

komfyr. Begrenset hvor mange rundstykker du får plass til i ei lita gryte.

Link to post
Share on other sites


Harald L: :yesnod:

 

 

Allikevel er jeg selvfølgelig litt missunelig på dem som kan varme halvstekte rundstykker m.m.

Finnes det noen tips for hvordan man evt. kan få til dette ved hjelp av bluss? En eller annen type stålkjele med rist i bunn eller noe lignende?

 

 

 

Hilsen Harald


 

Har selv denne 12 volts ovnen http://www.baat.aller.no/waeco/ MOBITHERM Car Oven. Bruker no j**l.. med strøm men duger til ostesmørbrød og småretter.

 

Kanskje et alternativ i nøden?. Ellers har vi prøvd rustfrie gryteskrubbekluter i bunnen på en kjele og frosne baguetter ovenpå. Fungerte meget bra men styr unna varianten med hvitløkssmør da dette drypper ned i kjelebunnen og skaper noe (veldig mye :seeya:) røyk.

 

Jolla

Link to post
Share on other sites


Sigurd: Hei

 

Primus lager ei grei lita kasse som du parkerer oppe på blusset. Den er såre enkel og er et greit alternativ til installering av steikeovn. Pris: tipper 750 - 1000kr nå.

 

mvh Sigurd


 

Kjøpte slik i fjor og er meget godt fornøyd. Halvstekte rundstykker puttes i til frokost. Lasagne til middag er vel ikke vondt!!

 

Jeg ga ganske nøyaktig 1.000 NOK for "ovnen".  (egentlig en uhørt pris, produktet tatt i betraktning.)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kan fortelle meg hvor jeg kan få kjøpt en slik Primus kasse?

Jeg bor i Oslo.

Primus har eget utsalg i Oslo, her er opplysningene

 

PRIMUS AS

Postboks 77 Bogerud

0621 Oslo

 

Besøksadresse: Johan Scharffenbergsvei 91

 

Tlf.: 2338 4320

Fax: 2338 4340

 

Ordrekontor: 2338 4350

Butikk: 2338 4330

 

E-mail: post@primus.no

Internet: www.primus.no

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tok opp en gammel tråd. Lars H. hadde et forslag om å demontere sveiven på en håndmikser for så å sette på en drill. Enda enklere er det å bruke vispen fra en stavmikser i drillen. Det gjør det mulig å bruke små boller til pisking. Supert hvis man bare skal ha krem til Irish Cofee.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du trenger å gjøre det så avansert. I den forrige båten vår (maken til Trudelutt) brukte vi jerngryte med lokk til halvstekte rundstykker. Må bare passe på å snu dem ofte ved å riste på gryta. Det fungerte, men hadde sikkert fungert ennå bedre med en rist oppi gryta.

Link to post
Share on other sites

Hei Lasse.

 

Hvordan får du pisket krem til Irish Coffe fra en jerngryte med rundstykker? :smiley:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Potensiale for at man IKKE trenger fler IRISH COFEE da, når man tilbereder de

sammen med rundstykker over blusset i byssa ?   :smiley:

 

 

Fra spøk til alvor, ingen som har et bilde / skisse av en slik kasse.

Hvis den koster 1000 spenn, må en blikkenslager kunne lage den billigere av noen syrefaste plater elns. Noen som er interessert ?

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...