Berge Vanga Startet 4.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 4.Oktober.2011 Hei! Har satt på plass en nyinnkjøpt Fjordling 17 HT 1967 med den store motorbrønnen. Jeg, som mange andre konstaterer vann i skummet i bunnen, og like mange tar stor-jobben med å skjære ut bunnen, fjerne alt skum, bygge nye spant osv. Jeg tenker og tenker og lurer litt på om det kan være en god idé å erstatte nye spant med tilskjært isopor i egnet tykkelse? Eventuelt hvorfor ikke dette er egnet? Må jo være mange timer og kroner spart? Blir det like hardt å trå på, like solid? Må jo uansett bake inn en vannfast kryssfinér på toppen. Takknenmlig for en tilbakemelding :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Det vil aldri bli like sterkt, siden det ikke henger fast. Og isopor trekker også vann over tid, så løsningen er ikke bedre enn det originale skummet. Hvorfor ikke gjøre jobben skikkelig når du først holder på? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Berge Vanga Svart 4.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Ja, leser argumentasjonen, og den er rimelig. Burde imidlertid ikke være noe problem å lime isoporen fast til underlaget. Når det gjelder fukt og vann, så må en forsikre seg om at skruene fra vanntunellen blir skikkelig forseglet fra innsiden før en legger inn isopor - det er etter det jeg kjenner til her vannet kommer inn, med mindre det er foretatt gjennomhullinger annet sted. Ellers er jeg skjønt enig i at en skal gjøre det ordentlig. Vi får se hvor vi lander, kanskje jeg kommer opp med flere løsninger... Helt topp med et forum som en kan lufte og bryne litt tanker på! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Du kan ikke bruke isopor. Isopor forsvinner når det kommer i kontakt med polyester/vinylester. Bruk et egnet kjernemateriale slik som Divinycell e.l. Lim det fast i båten med limsparkel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Vi hadde en stygg ulykke med lignende båt, hvor gutta hadde utelatt flere spant. I krapp sjø og noe fart, brakk båten.... Mitt råd: Sett inn nye spant og sørg for at du gjør jobben skikkelig. Spant ER der av en grunn! Lykke til Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
G-sabb Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Søk på Fjordling.se,her finner du mye info fra sverige med bla.helrenovering med detaljerte bilder av jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 4.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Jeg hadde samme båt å gjorde den jobben du nå lurer på, kappet ut dørken å fjernet gammelt skum, tilpasset en 15mm finerplate som jeg behandlet å deretter støpte fast. Bakpå denne båten hadde jeg en 135hk V6 i, lange luftige svev i 50 knop var bare en fryd men den gamle benken bak fikset ikke helt landingen med folk på så den ble og støpt. Fantastisk båt, min var uten hardtop å akterspeilet var forsterket for V6 montering opptil 275 hk kunne Herman Linge fortelle, den hadde gått som løpsbåt som nybygd. Vet ikke om det finnes forskjeller på fjordlingene , min var vel fra slutten av 60 tallet tror jeg, boltene til bunnen var ikke gjennomgående å spantene blir ikke berørt av denne jobben. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Berge Vanga Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Ja, jeg begynner jobben med å skjære i neste uke. Har vært inne på sidene i Sverige og det var mye bra info å finne der. "Free" skriver at ..."spantene ikke ble berørt av denne jobben..."? Betyr det at du fjernet skummet og kun limte på en finér oppå som ny dørk uten å legge inn spant som erstatning for skummet? Så lurte jeg på om det er slik at Fjordling med stor brønn (nesten i hele bredden) egentlig er bygget for twin/ to stk påhengs? Trenger ny styrekabel, hvilken lengde bør jeg velge? Ser at "Maritim" i Arendal selger styrekable for under tusenlappen, mens Westermoen skal ha nesten 3000 kroner? Er det mulig det er en betydelig forskjell her et eller annet sted? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 5.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Har sett bilder av Fjordling med twinmontasje av yamaha 55hk. det var stor prisforskjell på styrekablene ja... Ikke hørt om Multiflex merket , kan være at det er endel billigere enn TFX/Morse/Ultraflex... Hva slags motor skal du ha på? Pass på at du ikke har den minste styringa , den er godkjent for maks 55hk og blir fort slarkete dersom det overstiges Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_K Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 (redigert) Se her hvordan jeg bygget ny bunn i min Halco... Enkel måte samt at bunnen kan flekse litt i bølgene. Når skummet er der så forplanter slagene fra bølgene seg opp gjennom skummet og tilslutt sprekker det rundt dobbelbunnen men påfølgende vannintrenging... Forresten, når du begynner på jobben, lag en prosjekttråd så vi kan følge framgangen din Gamle Lingebåter blir aldri feil Redigert 6.Oktober.2011 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post Share on other sites More sharing options...
Porsche Svart 6.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2011 Fjordling med twinmontasje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 26.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2011 Betyr det at du fjernet skummet og kun limte på en finér oppå som ny dørk uten å legge inn spant som erstatning for skummet? Ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Auskar Svart 13.November.2011 Del på Facebook Svart 13.November.2011 Jeg skar opp bunnen i en Kavaler 444 da denne hadde fått vann i skummet i bunnen. Bygde nye tvergående støtter av aluprofiler som jeg støpte fast. Støpte også fast ett sort plastrør i hele kjølens lengderetning. La ned bunnen og støpte så denne fast, etter å ha rengjort både den ytterste bunn og innerbunn, for så å smøre disse med noen lag toppcoat der skummet hadde ligget mot. Får da luft mellom disse to bunner, tørker raskere opp osv. Så senere da jeg skiftet fenderlister at jeg kunne muligens ha løftet ut hele de innvendige skrog. Var også skum i sidene, noe jeg ikke har fjernet. Disse trekker ikke vann, da de er over alt som er av vann, men er noen bulker etc i innerskrog på sidene etter at vann i skummet har frosset og sprengt ut noen små buler histen og pisten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sofa Svart 13.November.2011 Del på Facebook Svart 13.November.2011 Hei Da jeg byttet kabler for gass-gir benyttet jeg susuki sine kabler. veldig glatte og utrolig bøyelige, eneste abret er at de kunn hadde sprang på 60cm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 13.November.2011 Del på Facebook Svart 13.November.2011 Jeg har fått blandet sammen to tråder så jeg tillater meg å sitere hele innlegget fra den andre tråden slik at jeg får rettet opp i en feil i mitt innlegg lenger opp i denne tråden. Jeg husker ikke så godt som jeg trodde for i dag fant jeg frem bildene å ser jo at jeg støpte inn forsterkninger. Dette gav meg en fin anledning til å få scannet inn disse bildene som jeg har utsatt en 12-13 år, hyggelige minner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Porsche Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 Free, er dette virkelig bilder av en Fjordling? Jeg må inrømme at jeg aldri har sett bilder av en fjordling uten hardtop... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 28.November.2011 Del på Facebook Svart 28.November.2011 Dette er naturligvis en Fjordling 17, mulig det ble laget ganske få uten HT, Herman Linge identifiserte båten svært raskt i alle fall når jeg kontaktet ham for råd og vink. Den gikk jo som løpsbåt så det er mulig det er derfor den ikke har HT men jeg tror faktisk denne båten kom som hhv Fjordling 17 og Fjordling 17 HT. Mye glede i en Fjordling! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 http://www.maritim.no/interior-eksterior/byggematerialer/plastplater/king-s-b-hvit-244x122-6-35mm hva med dette matrialet det må vel være perfekt for jobben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.