Jump to content

Ny bunn i Fjordling 17, erstatte skum og spant med isopor?


Berge Vanga

Recommended Posts

Hei!

 

Har satt på plass en nyinnkjøpt Fjordling 17 HT 1967 med den store motorbrønnen. Jeg, som mange andre konstaterer vann i skummet i bunnen, og like mange tar stor-jobben med å skjære ut bunnen, fjerne alt skum, bygge nye spant osv. Jeg tenker og tenker og lurer litt på om det kan være en god idé å erstatte nye spant med tilskjært isopor i egnet tykkelse? Eventuelt hvorfor ikke dette er egnet? Må jo være mange timer og kroner spart? Blir det like hardt å trå på, like solid? Må jo uansett bake inn en vannfast kryssfinér på toppen.

 

Takknenmlig for en tilbakemelding :-)

Link to post
Share on other sites

Det vil aldri bli like sterkt, siden det ikke henger fast. Og isopor trekker også vann over tid, så løsningen er ikke bedre enn det originale skummet. Hvorfor ikke gjøre jobben skikkelig når du først holder på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, leser argumentasjonen, og den er rimelig. Burde imidlertid ikke være noe problem å lime isoporen fast til underlaget. Når det gjelder fukt og vann, så må en forsikre seg om at skruene fra vanntunellen blir skikkelig forseglet fra innsiden før en legger inn isopor - det er etter det jeg kjenner til her vannet kommer inn, med mindre det er foretatt gjennomhullinger annet sted. Ellers er jeg skjønt enig i at en skal gjøre det ordentlig. Vi får se hvor vi lander, kanskje jeg kommer opp med flere løsninger... Helt topp med et forum som en kan lufte og bryne litt tanker på!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme båt å gjorde den jobben du nå lurer på, kappet ut dørken å fjernet gammelt skum, tilpasset en 15mm finerplate som jeg behandlet å deretter støpte fast.

Bakpå denne båten hadde jeg en 135hk V6 i, lange luftige svev i 50 knop var bare en fryd men den gamle benken bak fikset ikke helt landingen med folk på så den ble og støpt. Fantastisk båt, min var uten hardtop å akterspeilet var forsterket for V6 montering opptil 275 hk kunne Herman Linge fortelle, den hadde gått som løpsbåt som nybygd.

 

Vet ikke om det finnes forskjeller på fjordlingene , min var vel fra slutten av 60 tallet tror jeg, boltene til bunnen var ikke gjennomgående å spantene blir ikke berørt av denne jobben.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg begynner jobben med å skjære i neste uke. Har vært inne på sidene i Sverige og det var mye bra info å finne der. "Free" skriver at ..."spantene ikke ble berørt av denne jobben..."? Betyr det at du fjernet skummet og kun limte på en finér oppå som ny dørk uten å legge inn spant som erstatning for skummet?

 

Så lurte jeg på om det er slik at Fjordling med stor brønn (nesten i hele bredden) egentlig er bygget for twin/ to stk påhengs?

 

Trenger ny styrekabel, hvilken lengde bør jeg velge? Ser at "Maritim" i Arendal selger styrekable for under tusenlappen, mens Westermoen skal ha nesten 3000 kroner? Er det mulig det er en betydelig forskjell her et eller annet sted?

Link to post
Share on other sites

Har sett bilder av Fjordling med twinmontasje av yamaha 55hk.

 

det var stor prisforskjell på styrekablene ja...

 

Ikke hørt om Multiflex merket , kan være at det er endel billigere enn TFX/Morse/Ultraflex...

 

Hva slags motor skal du ha på? Pass på at du ikke har den minste styringa , den er godkjent for maks 55hk og blir fort slarkete dersom det overstiges

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Se her hvordan jeg bygget ny bunn i min Halco... Enkel måte samt at bunnen kan flekse litt i bølgene. Når skummet er der så forplanter slagene fra bølgene seg opp gjennom skummet og tilslutt sprekker det rundt dobbelbunnen men påfølgende vannintrenging...

 

Forresten, når du begynner på jobben, lag en prosjekttråd så vi kan følge framgangen din :wink:

Gamle Lingebåter blir aldri feil :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg skar opp bunnen i en Kavaler 444 da denne hadde fått vann i skummet i bunnen.

 

Bygde nye tvergående støtter av aluprofiler som jeg støpte fast.

Støpte også fast ett sort plastrør i hele kjølens lengderetning.

 

La ned bunnen og støpte så denne fast, etter å ha rengjort både den ytterste bunn og innerbunn, for så å smøre disse med noen lag toppcoat der skummet hadde ligget mot.

 

Får da luft mellom disse to bunner, tørker raskere opp osv.

 

Så senere da jeg skiftet fenderlister at jeg kunne muligens ha løftet ut hele de innvendige skrog.

Var også skum i sidene, noe jeg ikke har fjernet.

 

Disse trekker ikke vann, da de er over alt som er av vann, men er noen bulker etc i innerskrog på sidene etter at vann i skummet har frosset og sprengt ut noen små buler histen og pisten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått blandet sammen to tråder så jeg tillater meg å sitere hele innlegget fra den andre tråden slik at jeg får rettet opp i en feil i mitt innlegg lenger opp i denne tråden.

 

Jeg husker ikke så godt som jeg trodde for i dag fant jeg frem bildene å ser jo at jeg støpte inn forsterkninger.

fjordling_7.jpg

 

fjordling_doerk1.jpg

 

fjordling_doerk_2.jpg

 

fjordling_tunell_1.jpg

 

fjordling_tunell_2.jpg

 

fjordling_6.jpg

 

fjordling_5.jpg

 

Dette gav meg en fin anledning til å få scannet inn disse bildene som jeg har utsatt en 12-13 år, hyggelige minner.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dette er naturligvis en Fjordling 17, mulig det ble laget ganske få uten HT, Herman Linge identifiserte båten svært raskt i alle fall når jeg kontaktet ham for råd og vink. Den gikk jo som løpsbåt så det er mulig det er derfor den ikke har HT men jeg tror faktisk denne båten kom som hhv Fjordling 17 og Fjordling 17 HT.

 

Mye glede i en Fjordling!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...