Jump to content

Trenger ABC for dummies, kajakk byggeprogram.


jadal

Recommended Posts

Er fortsatt i tenkeboksen, men vil "smake litt" på åssen jobb dette er. 300 timer eller noe rundt der har jeg lest. Sånn jeg surrer rundt tar det vell fort det dobbelte:-)

 

Så det gikk sikkert 3-4timer bare å få satt malene i system og lime/teipe/klippe de ut.

Så tegnet (blåpapir) jeg noen av de over på ei plate divinycell som nå har fått et lag med glass og polyester på hver side. Siden jeg fantaserer om sandwich-konstruksjon.

 

Sånn blei det: bilde388.jpg

Link to post
Share on other sites

Lager meg en liten testbit av kajakken. Sånn bare for å se om jeg kan klare dette, og om matrialvalget kan virke.

 

bilde394.jpg

 

Tja, tjo, det var nok en plan til med denne testen. Når jeg så på hvor smal og tynn kajakk de malene var til fikk jeg litt "våte" føtter.. Så å kunne spenne på litt støtte de første turene kunne sikkert hvert lurt, noe sånn alla:

 

ady-gil.jpg

 

Men om det blir noe hjemmelagd kajakk på meg veit jeg ikke ennå..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

"Tenkehatten" har blitt ryddet bort pga utetempratur gjør det vanskelig å få støpt noe.

 

Men har sett litt på hvor mye av hva en kan trenge (Tar litt i) og hva det kan koste.

 

Divinycell (sandwich) ser jeg for meg, med avstivningsspant innvendig likt som på testen. Da går det 3/4 av ei plate på 244x122 til det som blir spant og må ha glassstøp på begge sider, ca 5kvm glass(Men regner 5m a 1.2 da jeg trenger noen rimser på drøye 30cm). Til bekledning går det litt under 2 plater.

 

Forbruket med glass blir da to ganger lengden utvendig, 12m. Med bredde på 1.2m blir da avskjær hele veien som da kan brukes mellom spantene innvendig. Blir da 17 løpemeter, ca 20kvm.

 

Så spørs det hvor mange gram pr kvadrat en skal bruke på glasset og åssen vekt kajakken skal få til slutt.

Og dette skal mettes med polyester, ca 2/3?

 

300gr blir da 6kg glass og 12kg polyester.

450gr blir da 9kg glass og 18kg poly og så videre, men ser for meg at det holder med 300gram og noen smale rimser på utsatte steder etter å ha brukt det på testen og kjent på styrken der.

 

2008 priser ifra Diab har jeg på gammel kvittering.

Så ca (Tar i litt her også):

6kg glass x 30+m = 180

3 plater 10mm H45=1200

Til sammen under 1400+moms.

Og da 12liter polyester ifra biltema ca 1000.- Med litt ++ ca tottalt 3000.- (+maling) (Kommer godt under pga litt ting og tang som jeg har liggende).

 

Mye av alt skal jo kappes vekk (svinn) og de divinycellplatene veier lite, Satse på ca 20kg kajakk da?

Men blir 300gram lite på utsiden av divinycellen? Hvor mye dyrere/sterkere blir det med carbom/kevlar og epoxy? Utgår maling da?

 

Håper de har god tid på Diab den dagen jeg kommer og skal handle, men etter de turene jeg har hatt ditt før er jeg sikker på at det blir lærerikt.

 

Så å si sikker på kajakkprosjekt til våren:-)

Redigert av jadal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Vet at det er noen måneder siden siste innlegg, men jeg tipser likevel om seildukskajakk. De er raske å bygge, lette, og overraskende robuste. Det er et firma i Vestfossen som holder byggekurs forskjellige steder i Norge. Det heter kajakkspesialisten.no. Jeg har flere venner som har bygget flotte kajakker på kurs der.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...