Gew77 Startet 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2011 Etter å ha brukt sommer og høst,og vurdert frem og tilbake gikk vi for denne skuta: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29812754 Årsaken til at det ble akkurat denne var pris, godt inntrykk av både selger og båt,den virker godt tatt vare på, samt at det følger med endel nytt umontert utstyr. Badeplattform, og ankervinsjen trakk heller ikke ned. Blir nok noen prosjekter på den - treverk, vann og elektisitet, men tror/håper vi har tatt et bra valg. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Møkkalasset Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Gratulerer med ny båt. Det fine med gamle sjekter er at de med letthet kan modifiseres og tilpasses fordi det er så mye treverk/finér i innredningen. Denne har rett sofa bak, men det kan jo evt. bygges om hvis ønskelig. Oppussingstråder er populært, så frem med kameraet underveis. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Gratulerer! Jeg tror du vil komme til å like benkeløsningen bak jeg, her har du skikkelig beinplass til forskjell fra U-løsninger der man sitter og stanger knærne mot hverandre. Jeg kjenner en som har samme båt, og hans klare oppfatning er at den rette benken er den største fordelen med de eldre modellene. Så ikke gjør noe overilt her, la det gå seg til litt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Seilaren Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Gratulerer med god båt! 1973 modell med svartlakkerte vinduslister... Her er det noe som ikke stemmer... Er vinduene byttet ut..? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
mor Amica Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Se der ja, så ble det endelig båt da! Gratulerer og velkommen inn i rederstanden. Nå får du garantert ikke fritidsproblemer i framtida og grunkene kommer ikke til å hope seg opp på kontoen Lykke til med båtlivet mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Gew77 Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Tror nok ikke det blir noen utskifting av benkeløsningen, de nyere modellene har tatt noe av "dekket" akter for bueløsningen. De svarte vinduslistene er nok "fake", de har blitt opplakkert de senere år. Samtidig med at targabøylen, som også er noe uvanlig på denne modellen, ble montert. Skal prøve å dokumentere det som blir gjort etterhvert:) Takk for det Ella, blir nok ikke noe problem å få brukt grunkene nå nei:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
M20B25 Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Hei! Ser ut som du har fått deg en kjempegrei båt til den prisen. Har en 74mod selv, men min vanntank er på kun på 50-60 liter.. Hvor er denne 150liters vanntanken plassert i din egentlig?? Om det ikke er montert flaps, anbefaler jeg deg å gjøre det. Båten blir MYE mer stabil i sidesjø, og graver seg lite ned. Du bør også sjekke for lekkasjer i vinduer i kabin, virker som disse båtene ble levert med dette som standard.. Og som andre her sier, bruk kamera mye om du skulle gjøre litt med den ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Hei! Vanntanken er under "sofaen" på babord side i kabinen. Du kan forresten trekke fra 12 lappper på oppgitt pris også, så jeg tror jeg har gjort et greit kjøp:) Skal sjekke vinduene++ Skal ta med kameraet:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
M20B25 Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Aha :-) Har bare stuvplass der jeg, men er planen at det kommer inn en relativt lang og stor tank der. Min sitter nå montert under fremste puta i baugen faktisk.. Har samme maskinen som deg i min, som toppakninga røk på. Kommer inn en overhalet BMW D50-2 maskin som jeg ettermonterer turbo på, henter ut ca 70hk. Kan bli morro.. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Blir en planende Nidelv 24 det da;) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Møkkalasset Svart 5.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2011 Blir en planende Nidelv 24 det da;) Keep on dreaming..... Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Er vel pokker ikke langt ifra.. ;-) Har hørt at båten har bikket 18 knop i noen tester hos Nidelv. Stabilt sier jeg ikke det var, men det går tydeligvis.. Jeg satser på 14 knop maks, og 10-12 marsj. Må huske på at bunnen på disse er veldig flate med dyp kjøl, så potensialet for mer enn 8-9 knop er der så absolutt! Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Gratulerer med båten! Den så jo grei og velholdt ut :) Min Nidelv 24 går 11 knop på topp med en 43 volvo(med fulle tanker og 3 voksne ombord). Så jeg ser ikke bort ifra at det er mer å hente med større motor. Båten er jo helt flat akter med et originalt planebrett. Men vi går som regel i 7 knop, behagelig støynivå da. Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 6.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2011 Båten ruller fælt i sidesjø syns jeg. Så det blir spennende å se hvordan den oppfører seg når jeg passerer 9-10 knop :-) Men som sagt, om du ikke har flaps, STØP EN! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 7.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2011 Håper jeg har gjort et greit kjøp:) I morgen er det opptak sammen med tidligere eier, og jeg har blitt lovt et kurs i vinterkonservering. Jeg skal også ta hjem alt av puter og annet løst. Har laget en "to do" liste før våren (den blir sikker utvidet etterhvert..) -Pusse over utvendig treverk - beise med mahognibeis og lakke på toppen -Restaurere byssa: få fast plass til kokeapparat under passajersetet og koble ny vask under førersetet. -Vurderer litt å fjerne vasken på toalettet da denne er stygg og tar mye plass. Må også kle inn septik tanken så det ser litt mer tiltalende ut -Ta en opprydning i det elektriske - samt bytte lanterner (nye følger med) -Sjekke skroggjennomføringer og sette på kuleventiler på disse. -Rubbe og polere alt av plast -Bytte ut motorromisolasjon: (dette vil jeg dokumentere evnt effekt av siden jeg jobber i et firma som lager utstyr for støymåling:)) Jeg liker å gjøre alt selv enten det hus eller bil, så det tenker jeg fortsette med også med båt, men her vil jeg nok trenge mange tips. Dette tas imot med stor takk!! Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 24.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Da har jeg kommet igang, ihvertfall med planleggingen.. Var noen timer i båten igår, fikk tatt hjem alt av løst inventar (puter ++++) har også tatt hjem det av treverk som var løst. Dette tenker jeg å pusse opp i garasjen. De to stor oppgavene på baten jeg håper å få tatt så fort som mulug er 1: Bytte skroggjennomføringer + sette på kuleventiler på disse. Et spm jeg har her er: Etter å ha fjernet gammel gjennomføring og rester av denne; Skal jeg klæsje på tetningsmasse på utsiden og innsiden av hullet? Eller setter jeg på gjennomføringen først for dretter å påføre tetning? På både utsiden og innsiden? 2: Fikse opp i det elektriske anlegget. Åpnet instrumentpanelet igår og så at det ikke var verre enn jeg trodde, men en del spaghetti og løse ender var det. Jobben her blir å bytte ut bryterpanel (skal ha brytere på alle forbrukere), merke ledninger og stripse og feste slik at det blir så mye orden som mulig. Skal komme med bilder etterhvert:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
index Svart 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Legg på en pølse med Sikaflex på kragen til gjennomføringen før montering. Skru fast, og tørk bort det som tyter ut. Tetting på innsiden har lite for seg, det er utenfra vannet kommer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gew77 Svart 24.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Takk for tipset! Skjønner at vannet kommer utenfra, men lønner det seg ikke å legge på rundt skruen på innsiden også - for sikkerhets skyld?? Hva pleier du å tette gjenger med mellom gjennomføring-kuleventil-slangenippel? Jeg har brukt loctite gjengetetting på toalett og vask hjemme med god erfaring. Er denne fin i båt også? Geir EMil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
index Svart 24.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2011 Du kan jo bruke litt på innsiden også, men det er noe kliss å jobbe med da! Jeg pleier bare å legge på en runde på utsiden, og så presses en del av dette inn gjennom hullet. Dette låser også mutteren rimelig effektivt. Til montering av deler bruker jeg stry og Unipak salve, evt. Permatex. Stryen har den fordelen at den lar deg justere stilling på ventilen, og om det skulle dryppe et par dråper etter mintering så trutner den og blir 100% tett etter kort tid. Loctite gjengetetning er sikkert også OK, bare pass på at den egner seg for grove gjenger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gew77 Svart 25.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2011 Har nå skjønt at båt er en helårshobby:) Abstinensen etter å få begynne med div prosjekter har allerede blitt for stor. Ble en tur i garasjen for å se litt på et av prosjektene jeg har tatt med hjem: Oppussing av motorkasse og lage plass for kokeapparat. Her kassen med bord: Under platen hvor passajersetet skal festes er idag vasken. Denne skal jeg flytte under førersetet, og bytte den ut med en rund i børstet stål. Kranen virker fin så den beholder jeg. Da er vasken borte: Og her er kokeapparatet, skal få en shining, men ser veldig bra ut: Fikk også såvidt begyntå pusse litt treverk også Men: Enten gjør jeg det på feil måte, eller så er det utrolig tidkrevende å sette inn bilder her.. Det gjør at beundringen for de lange og bilderike trådene her inne bare blir senda større. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Krevende å legge ut bilder??? Det er bare forbokstaven spør du meg, men det gjør du nok ikke . Så pantry, har du vurdert å bygge om denne til å bli lik nyere utgaver av denne båten ? Noen vil hevde at det blir mer plass/utnyttelse ved å ha som du nevner, vask under fører og under der igjen skap. Kokeapparat under sidesetet og under der igjen plass til kjøleskap/boks og en skuffe. Slik var det på den `81mod. jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 27.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2011 Da spør jeg ikke om det Synes det er mest praktisk å flytte vasken, også i forhold til røropplegget. Skal ta treverket i resten av "uteplassen" i båten også,men fant ut at det var greit å begynne med det jeg hadde i garasjen. Ser frem til flere timer i garsjen og etterhvert i båten, der bytte av to skrggjennomføringer og opprydning av spaghetti står øverst på lista:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 . Du har mye godt arbeid å se frem til, og morsomt ikke minst. Også jeg fikk for meg at oppussing var på sin plass med den Nidelven jeg hadde. Alt ble byttet, også motor. Ble skikkelig bra og dum som jeg var skulle jeg bare teste på finn hva jeg kunne få for båten og det gikk som det gikk, solgte den for 155000 og fikk så hatten passet av kjerringen Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2011 Ja, jeg merker at jeg gleder meg til å komme ordentlig igang Synes ikke utgangspunktet er så aller verst så det blir ingen totaloverhaling. Blir ikke gjort så mye under tak, da puter og treverk der er ganske bra. Er litt usikker på bordløsningen bak.. Virker som sofaen er litt langt unna bordet, hvis dette skal fungere som spiseplass. Noen synspunkter/løsningsforslag? Å bygge u-sofa er ikke aktuelt da dette tar for mye plass. God helg Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
M/S AIOLOS Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Har du sett hvordan det er løst på tilsvarende båt med sofa på tvers? Tror nok du finner en løsning der som passer ditt behov Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.