mor Amica Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Hei kjære søskenbarn! Anbefaler deg å redusere bildene litt før du laster dem opp, da går det mye raskere. Jeg åpner bildene i Microsoft Office Picture Manager, dette finner du under tillegg i Office. Der har du en fane som heter redigere bilder, gå til valget endre størrelse. Jeg pleier å redusere bildet til ca 500x700 piksler. Jeg setter bredden til 500, så kommer høyden automatisk. Da tar det bare noen sekunder å laste opp et bilde. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Gew77 Svart 31.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Takk for tipset Ella Det tok uhorvelig lang tid å laste opp bildene.. Er på kurs i Sverige nå, men regner med jeg kan få gjort litt mer mot helgen:) Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Helge Nidelv 24 Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Gratulerer med ny båt. Jeg har selv restaurert en 1975 modell og ble litt nysjerrig på toalettløsningen i din båt. Er toalettet festet direkte på septikktanken? I så fall hadde det vært supert med et foto/beskrivelse :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 3.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Hei! Det var en flott Nidelv Skal bytte skroggjennomføringene til/fra septik etter hvert så da vil jeg legge ut flere bilder. Men toalettet er festet rett på tanken, her er bildet fra annonsen: Det er jo ikke spesielt pent med tanken så synlig, så jeg kommer nok til å kle den inn i treverk på et el annet vis:) Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 13.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2011 Abstinensen etter båtjobbing melder seg hver dag. Men de siste ukene og helgene har gått med til oppussing av rom for to søte små:) Denne helgen har jeg begynt å innrede vår bittelille garasje som "verksted" - føler det er litt båtrelatert da det er her jeg har tenkt å drive med treverket++ Har planer om å få gjort litt trearbeid denne uken:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.November.2011 Link til dette innlegget Svart 14.November.2011 Klart det er viktig å få furterommet klart for mange kvelder i fred og ro Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 15.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Helt klart:) Nå er det klart for mange kvelder med furting:)) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
PR Fender Svart 15.November.2011 Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Hei! Gratulerer med N24 Hadde selv en 81 mod. med MD11 tidligere og var kjempefornøyd. God i sjøen er den og. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 15.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2011 Takk for det:) Gleder meg til å få begynt å pusse den opp litt. Båten er jo hel og grei som den er, men ser jo på dette som en hobby, og da er det moro og gjøre den til sin egen. Ser du fremdeles holder deg i Nidelvfamilien:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 16.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Da ble det litt tid i garasjen idag Pusset ned lakk på motorkassen... ...og på bord og stueromslokk. Fikk også satt litt strøm på startbatteriet:) Jeg er en en novise innen lading og batterier.. Og lurer på hvorfor ampermeteret på laderen er litt under midten av skalaen når jeg starter å lade og beveger seg mot null etterhvert som det lades. Er dette sånn det skal være?? "Verkstedet" Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
torbi Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Koselig verksted du har , koseligere enn i stua Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Salt Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Fikk også satt litt strøm på startbatteriet:) Jeg er en en novise innen lading og batterier.. Og lurer på hvorfor ampermeteret på laderen er litt under midten av skalaen når jeg starter å lade og beveger seg mot null etterhvert som det lades. Er dette sånn det skal være?? Det er sånn det skal være. Etter hvert som batteriet fylles opp, går det mindre strøm (færre A, dvs Ampère) for å fylle opp resten, helt til batteriet ikke tar imot mere, og strømmen blir nær null. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Gew77 Svart 16.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Alt til sin tid:)) Var veldig godt å komme inn i varmen i stua nå Skal dele garasjen med en presenning slik at det blir mindre å varme opp! Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
nordan family 27 Svart 16.November.2011 Link til dette innlegget Svart 16.November.2011 Båtmagasinet hadde for litt siden en artikkel om en fullstendig oppshining av en slik båt. Kanskje litt inspirasjon og hente der også Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 17.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2011 Har ikke sett artikkelen, men det hadde vært interessant Skal se om jeg kan oppdrive den. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
minkla Svart 17.November.2011 Link til dette innlegget Svart 17.November.2011 gratulera med ny båt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 17.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2011 (redigert) Det er sånn det skal være. Etter hvert som batteriet fylles opp, går det mindre strøm (færre A, dvs Ampère) for å fylle opp resten, helt til batteriet ikke tar imot mere, og strømmen blir nær null. Takk for oppklaringen på det (hadde et håp om at det skulle være sånn) gratulera med ny båt!!! Takk for det Redigert 17.November.2011 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 17.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2011 Hadde med meg multimeter hjem fra jobb idag. Målte at startbatteriet (60Ah), som jeg ladet litt igår, holdt en spenning på 12,7 volt idag. Jeg tolker det som at batteriet sålangt ser ut til å være ok? Er mer bekymret for forbruksbatteriet(110Ah). Dette målte jeg 11,6 volt på før lading. Det var da 3 uker siden sist det fikk noen minutters lading. etter ca en halvtimes lading var spenningen oppe i 12,6 volt - det var bra tenkte jeg... Men når laderen ble koblet fra, og jeg målte spenningen på nytt, så det ut som spenningen sank såpass raskt at jeg kunne følge det i displayet på multimeteret. Betyr dette at forbruksbatteriet har tatt kvelden? Eller har jeg ladet for kort tid til at jeg kan trekke noen slik konklusjon? Takknemlig for svar Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
hanto1 Svart 17.November.2011 Link til dette innlegget Svart 17.November.2011 11.6V Er for lavt og batteriet skades av så lav spenning. Hvis du får ladet det (det er ikke sikkert "smart" ladere virker hvis spenningen blir for lav) så må det lades lenge. Mål så spenningen over hver celle, det kan være en eller flere er kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 17.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2011 Det er ser ut som et lukket batteri, så jeg får ikke målt enkeltceller.. Skal prøve å la det stå på lading en tid, men ser ut som jeg bør investere.. Er det AGM som gjelder da? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 20.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Etter en helg med litt for mye kom jeg meg ut av sofaen i ettermiddag. Da dro jeg først en tur ut til båten Skrudde av treverket rund "cockpit" og der blir man møtt av dette vakre synet... Visste det var ca sånn, men lurer litt på den skinnen man kan skimte bak spaghettien. Trodde først det var en "minusskinne" men det virker som det er både pluss og minus der... Hva er det? Legger ved et bilde av en annen anretning også. Jeg tror det er ekkoloddet (ledningen kommer derfra), men hvorfor er den koppen oljefylt? Påskuddet for turen ut til båten idag var å ta hjem kjøleskapet: Hadde ikke prøvd det før så da det startet med en gang det fikk strøm og frysedelen begynte å virke var gleden stor Før jeg tok kvelden måtte jeg også teste hvordan mahognybeisen fra BT fungerer. Prøver med stueromsplatene først, siden de ikke skal være så synlige. Har først pusset ned lakken litt, og deretter vasket dem med rødsprit. For ordens skyld: Det er den øverste som er behandlet Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
index Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Batteriet ditt kan være helt OK fortsatt. Men det hjelper ingenting med kun en halvtimes lading! La det stå minst ett døgn, kople fra og vent ett døgn til før du måler på nytt. Holder det pluss/minus 12,8 volt da, ser det ikke så verst ut. Enkelte foretrekker å montere innvendig ekkoloddsvinger i et rør med olje. Det er jo lettere å skifte da enn om det er limt fast, men det blir fort søl. Jeg har limt fast de to jeg har montert med epoxylim, og har fått gode signaler på denne måten. Men så lenge boksen din holder tett ville jeg bare latt det være som det er. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
idars Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Svingeren i en sollux jeg hadde var også montert i et rør med olje i, dette ble jeg fortalt var fordi det var en hekksvinger som var montert og måtte være slik for at signalene skulle bli riktig??? Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Sleipner93 Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Kjøpte meg selv Nidelv 24 i sommer som trenger seg en skikkelig oppfriskning. Kjøpte med knekkt aksling så kjøpte ny aksling, propell og flens. Monterte isammen og bunnsmørte og sjøsatte. Brukte båten hele sommeren og hadde mange flotte turer. Veldig imponert over de smarte løsningene i båten og ikke minst hvor mye man har fått utav 24fot. Siste turen hvor jeg skulle flytte båten for å løfte ut motoren for renske opp i kjølen og ta en god service på motoren og male den mistet jeg oljetrykket og fikk ulyd i ett lager, viste seg å være peilepinnen som ikke var strammet nok og oljepumpa sugde falsk luft. Har fått oljetrykk igjenn og ikke hørt noe ulyd så håper dette gikk greit. (Volvo Penta MD11c). Ellers noe som jeg syns var en ulempe med båten, gikk hjem fra en tur i sommer i rimelig kvass sjø, ved sjøsprut fosset det sjøvann inn ved kalesjen ved frontvinduene imellom knappene, er det noen som har gode løsninger på dette? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Svingeren i en sollux jeg hadde var også montert i et rør med olje i, dette ble jeg fortalt var fordi det var en hekksvinger som var montert og måtte være slik for at signalene skulle bli riktig??? Jeg har hekksvinger montert inne i båten, limt med sakteherdende epoxylim. Fungerer fint det, ser bunn ned til 290m.. Ellers noe som jeg syns var en ulempe med båten, gikk hjem fra en tur i sommer i rimelig kvass sjø, ved sjøsprut fosset det sjøvann inn ved kalesjen ved frontvinduene imellom knappene, er det noen som har gode løsninger på dette? Jeg har hørt at flere har god erfaring med å montere en 25x25mm aluminiumsvinklel under festeknappene til kalesjen, slik at du får en kant ut under kalesjekanten som stopper vannet som kommer oppover vindskjermen. Kanskje verdt et forsøk? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.