Gew77 Svart 21.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Takk for tips og innspill:) Sleipner: Hva skal du gjøre med Nidelven din? Enig med deg om at plassen ombord er meget godt utnyttet. Fikk ikke brukt båten noe annet enn på prøveturen, da jeg overtok den samme dagen som den ble tatt opp, men gleder meg vilt til våren:)) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Hafrsfjord Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 ............. Jeg har hørt at flere har god erfaring med å montere en 25x25mm aluminiumsvinklel under festeknappene til kalesjen, slik at du får en kant ut under kalesjekanten som stopper vannet som kommer oppover vindskjermen. Kanskje verdt et forsøk? Jeg har også hørt nevnt en slik sak.... Det er vel ikke tilfeldigvis noen som har ett bilde av "patenten"? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Sleipner: Hva skal du gjøre med Nidelven din? Enig med deg om at plassen ombord er meget godt utnyttet. Fikk ikke brukt båten noe annet enn på prøveturen, da jeg overtok den samme dagen som den ble tatt opp, men gleder meg vilt til våren:)) Skal vel forsåvidt renoverere den, det meste av treverk ved uteplassen lager jeg nytt i meranti finer var planen, ny dørk med nautolex, legge opp elektrisk, skifte alle gjennomføringer, flikke litt på fenderlist, tette gjennomføringer i dollbord/dekk, nytt trekk på alle puter og muligens montere inn ekstra diesel tank + dieselbrenner. Dette er noe av planen blir ei laang liste å rams opp alt men det kommer tråd i vår når jeg får satt igang :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 21.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Gleder meg til å følge den tråden - har sett tråden om "Kira II" og er imponert over ungdom med sånn entusiasme Jeg har planer og å få gjort følgende før sjøsetting til våren: -Skifte skroggjennomføringer til og fra toalett og septik -Bytte ut endel på elanlegget - til forbrukerne -Skifte dekksluken -Pusse ned utvendig treverk - bytte instrumentpanel - beise og lakke. ++++ Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Da er våren endelig her, eller ihvertfall på høy tid å få kommet ordentlig igang med båten Har så vidt begynt å skrape teakfiner ved hjelp av varmluftspistol og malingsskrape. Jeg har lenge tenkt på å bruke Herdins Lakkbeis (mørk mahogny), men så ser jeg at flere her inne også har brukt vanlig Trebitt fra Jotun (f eks mahogny el teakfarge) I forhold til pris kommer Trebitt bedre ut enn Herdins. Skal uansett ha X antall lag med lakk over. Vil Trebitt gjøre samme jobben? Dekker den like bra - altså blir bleket treverk mørkt også med denne? Synpunkter?? Til helgen skal jeg i båten og ta et skippertak - bilder og sikkert nye spm og funderinger dukker opp etter det Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
index Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Jeg ville brukt Herdins, eventuelt Jotuns Mahognybeis. Disse er såpass åpne at olje eller lakk som påføres etterpå trekker delvis inn i treverket. Trebitt er en utendørs beis, som vil legge seg som en halvtørr hinne over treverket og gjøre videre behandling vanskeligere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gew77 Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Ok, har begynt å skrape litt avc gammel lakk, ser jo at det likevel blir noen fargeforskjeller i treet, vil Herdins kunne skjule dette slik at det blir en jevn farge i treverket? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Erik Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Kjøpte meg selv Nidelv 24 i sommergreit. Ellers noe som jeg syns var en ulempe med båten, gikk hjem fra en tur i sommer i rimelig kvass sjø, ved sjøsprut fosset det sjøvann inn ved kalesjen ved frontvinduene imellom knappene, er det noen som har gode løsninger på dette? Gratulerer med nybåten din (Bedre sent osv..) Hadde selv Nidelv 24 tidligere, og hadde ikke problemer med dette, men det var relativt ny og stram kalesje. På en tidligere båt jeg hadde derimot, var dette ett stort problem. Da jeg skulle få sydd ny kalesje ba jeg derfor om en løsning på dette, alla ett tøystykke som dekket området eller noe. Da sa sydamen at neida, det skulle jeg ikke tenke på. Med ny stram kalesje ville ikke dette være ett problem lengre mente hun. Og damen hadde rett, tørt og fint etterpå. Så trikset er stram kalesje, så får du vurdere hvordan du skal få strammet det opp da... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
svalerød Svart 10.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Har så vidt begynt å skrape teakfiner ved hjelp av varmluftspistol og malingsskrape. Har du prøvd deg med malingsfjerner? Jeg brukte Duxola når jeg gikk løs på interiøret i min Nidelv. Sitér dette innlegget Prosjekt: Nidelv 24 Link to post
Gew77 Svart 10.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2012 Virker Duxola bra? Løsner lakken lett og det er greit å skrape den vekk etterpå? Hvem selger den? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Endelig ble det en dag i båten Hovedoppgaven i dag var å demontere de gamle skroggjennomføringene til/fra toalett og septik. Jeg lånte med med Fein-sag fra jobben, det gjorde jobben lett da jeg skjærte av mansjetten på utsiden av skroget med denne. Da var det bare å trekke resten av gjennomføringen inn i båten Tok desverre ingen bilder av denne jobben.. Neste oppgave var å begynne å rydde opp i ledningskaoset: Dette ble en krevende jobb.. men fikk gjort endel. mange av forbrukerne er koblet til denne skinnen: Til høyre er det en "minus/jord del" Denne ser grei ut og har mange ledige spor, men er litt usikker på hvordan denne fungerer og hvordan jeg skal koble med denne? Noen som vet dette? Eller vil dere anbefale meg og fjerne også denne og bruke separate pluss og minusskinner? Fikk også testet wallasen med positivt resultat Fikk god varme av den:) Til slutt noen spm: Hvilken type pakkboks har jeg, ser den er fettsmurt, men er det med talgpakning el simringer: Og hvordan smører jeg denne, er det en smørenippel på siden der? Det var alt for idag:) Godt å være igang Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 18.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Ble en tur i garasjen igår for å prøve meg på litt treverk. Har brukt lakkfjerner, litt varmepistol og div skraper. Bestemte meg for å prøve Jotun Trebitt oljebeis med fargen dyp mahogny: Før: Matrosen i arbeid : Etter: (fikk ikke bilde av motorkassen, men resultatet ser likt ut på denne også) Spør om pakkboksen igjen, er dette en med talgpakning Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
succes 42 1980 Svart 19.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 Ja denne pakkboksen har talgpakning :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 19.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 Takk for svar:) Har du "oppskrift på hvordan jeg bytter pakninger på den? Hvor skrur jeg opp? Det ser ut som det kommer fett ut på akslingen er dette fordi det er skrudd for mye på lokket el pga lekkasje? Pakkbokser er et helt nytt område for meg:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
succes 42 1980 Svart 19.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 Det er en hylsemutter der hvor du ser fette kommer ut. Den skal skrues innover med hjevne mellom rom ,men ikke for stramt er hylse mutteren helt inne må det leges inn ny talgpakning. Sleipner har den. Den skal 3 runder rundt akselen. Googler du finner du fremgangs måten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 20.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Da skal jeg prøve å stramme først, for lekkasjen er ikke stor. Tror jeg har litt å stramme på:) Takk for tipset:) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Gew77 Svart 20.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 (redigert) Har også bestemt meg for å lage nytt instrumentpanel. Litt bredere utgave, som gjør at jeg får plass til to bryterpaneler sammen med instrumentene. Da lurer jeg på å blende av "hanskerommet" på styrbord side og sette gass/gir hendel der (hvis kablene er lange nok) - noen som har gjort dette? Det baller på seg med nye planer:) Redigert 20.Januar.2012 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
blycher Svart 21.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2012 Da skal jeg prøve å stramme først, for lekkasjen er ikke stor. Tror jeg har litt å stramme på:) Takk for tipset:) Husk at disse pakkboksene skal dryppe litt under gange. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 21.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2012 Hei,du bør skru av roret å trekke ut akslingen.Hylserøret er sikkert fullt ev gammel grease,det var det iallefall på min Nidelv.Dette gjør at akslingen snurrer i gammel grease og for mye av dette i hylserøret kan også hindre vanntilførsel til den vannkjølte pakkboksen.Trekk en gammel fille gjennom røret noen ganger til du får allt ut.Lykke til med kjempebra båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 25.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2012 Imponerende at du holder på allerede nå med puss og stell, jeg syns det er alt for kaldt til å holde på nå Men noen måneder til nå så setter jeg inn alle seil og er klar til første lørdag i mai for sjøsetting Så blir det å hive i motoren å satse på at den er OK fortsatt! Fant ihvertfall ut at jeg har litt lekkasjer i dollbord evt. en god del kondens ved skroget, hadde lagt igjenn 3 selvoppblåsende vester i benken i framkabinen, du kan selv gjette hva som hadde skjedd der Av skade blir man klok... Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Har endel som skal gjøres og begrenset med tid, derfor må jeg jobbe med båten når jeg har tid Får gjort endel i garasjen hvor jeg har litt varme og i båten har jeg vifteovn og Wallas, så det blir godt og varmt der også:) Så også at det var endel kondens så det var litt fukt noen steder, takluka (som skal byttes) er ikke helt tett, tenkte å gå over innsiden av "skjøten mellom skrog og overbygg med Tec-7 etterhvert også. Tenker at de vestene var klare for sjøsetting, ja... Regner med sjøsetting første helgen i mai jeg også Hvilke planer har du før du sjøsetter? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Sleipner93 Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Ja de vestene var sjøsatt Takluka mi må også skiftes da den har sprekk. Interessert i å høre mer om denne skjøten mellom overbygg og skrog, dette er altså ikke helstøpt? Merkelig måte å ikke lage det slik? Har en haug av planer for båten, men før sjøsetting blir det mest boning, skifte skrogventiler, trekke ut aksling til ror og propell for inspeksjon/ompakking, fikse fenderlist og få fugt alle gjennomføringer i dollbord på nytt. Og vask og maling av kjølsvin, resten har jeg tenkt å gjøre når den kommer på sjøen grunnet at motoren skal monteres da :-) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 fint prosjekt - detta blir bra nidelv er kjempebåt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Gew77 Svart 27.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 (redigert) Takk for det Jarle B:) Sleipner93: Tror skroget og overbygget er støpt hver for seg og poppet sammen og (forhåpentligvis) tettet med et eller annet - på utsiden dekker da fenderlisten overgangen mellom skrog og overbygg. Det er i denne "skjøten" jeg tenkte å legge litt Tec-7 fra innsiden. På søndag (dersom helsen tillater det etter ) skal jeg en tur i båten. Planlegger å renske opp resten av det gamle el anlegget, merke kabler og kanskje begynne å pusse litt treverk. Skal også ta med meg "sideveggene" til instrumentpanelet for å bruke disse som maler for det nye. Skal prøve å dokumentere med bilder Neste uke skal jeg begynne med prosjekt instrumentpanel:) Redigert 27.Januar.2012 av Gew77 (see edit history) Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
idars Svart 19.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2012 Ville jo være en umulig oppgave å støpe båten i et helt stykke. ville jo ikke fått den ut av forma Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.