Jump to content

Min yamaha ble en smule våt


yamaha15hk

Recommended Posts

Hei!

Hadde et lite uhell med båten min her for noen dager siden, da jeg kom for å dra utpå elva en tur, lå bakenden av båten delvis under vann, og motoren så ut som lå sånn helt i grenseland. det var vann opp til toppdekselet.

 

Når jeg åpnet dekselet så det tørt og greir ut inni, men motoren starter ikke. Det virker ikke som det er tenning i det hele tatt. Er mulig vannet har stått høyere før jeg kom, så mitt spørsmål er, Hvor bør jeg begynne og sjekke?

Jeg har sjekket pluggene, og de så tørre ut.

Link to post
Share on other sites

Husk å holde pluggen med en godt isolert tang så slipper du å få støt når du holder på ;)

 

Bare å holde i plugghetta det. Jeg har aldri fått støt før av å holde i plugghetta

 

 

 

Om det er en yamaha ifra 1998 eller nyere(om jeg ikke husker helt feil), så hadde de luftinntaket i nivå med det dekselet begynner. Mulig du har sugd vann inn i forgasser og sylinder.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Bare å holde i plugghetta det. Jeg har aldri fått støt før av å holde i plugghetta

 

Da har du noe i vente... Jeg har fått støt fra plugghetta flere ganger, og holder nå fingrene klokelig borte når jeg tester!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når jeg var mindre så fikk jeg ikke stoppet en påhenger. Tok så godt tak i plugghetta for å dra den ut. i et par sekunder så stivnet jeg helt og så blått. Vet ikke hvor mange volt jeg fikk i meg da, men det sises at det er mange.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Plugghetta et isolert og er av gummi på yamahaen, så ikke noe problem.

 

Vel, du vil fort nok lære.

 

Utrolig hvor godt man lærer og hvor lenge man husker når man får en virkelig smertefull karamell i fingrene.

----------

 

Men for all del, det er gjennomførbart, bare jævlig vondt og såvidt jeg vet temmelig ufarlig (?).

Link to post
Share on other sites

Er ganske ufarligt ja. Går fint og holde i plugghetta så lenge du er sikker på at pluggen er jorda. Da går strømmen dit motstanden er minst.

 

MEN om du får pluggen bort fra jord et lite øyeblikk, får du en pang start på karrieren som jordingskabel :thumbsup:

 

Eg foretrekker en issolert tang, da eg har prøvd meg som jordingskabel, og likte det svært dårlig.

 

Alle som mekker litt har følt på kroppen kordan 20-30.000 volt kjennes ut.

-eller kommer til og kjenne dette:)

(lurer på om dette er en del av ohms-lov faktisk)

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du har prøvd å starte har du ikke sylinderne fulle av vann lenger hvis det har vært vann der. Du kan ha fått vann inn i luftinntaket og forgasseren, det bør sjekkes og evt tørkes. Kan du ha fått vann i bensintanken? Da fyller du flottørkammeret med vann, det må isf. dreneres fra begge steder. Sjekk/bytt bensinfilter. Sjekk for fuktighet i ALLT elektrisk, høyspentsiden på tenningsanlegget er mest følsomt, gnisten kan slå over andre steder enn på tennpluggene. Så kan du sjekke om du har gnist.

Link to post
Share on other sites

Tok så godt tak i plugghetta for å dra den ut.

 

Har gjort det en gang selv. den gangen hadde jeg gummihanske men motoren stoppa ikke av den grunn men gikk på samme høye turtallet :giggle:

 

Jeg kan også si at det gjør vondt å ta på en plughette!!!!!

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

høyspentsiden på tenningsanlegget er mest følsomt, gnisten kan slå over andre steder enn på tennpluggene. Så kan du sjekke om du har gnist.

 

Coilene ligger på toppen av motoren, og motoren har ikke vært helt under vann. Jeg mener å huske at CDI enheten også er ganske høyt montert.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...