overoe Startet 7.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2011 Jeg skal bytte ut / utvide batterikappasitet i vinter og lurer på følgende. Er det Gel eller AGM som er best å bygge batteribank til forbruks strømm av? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 7.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2011 http://sonnak.com.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2011/06/Exide_Nyhetsbrev_marin_NO1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2011 AGM er vel det beste. Og åpne bly/syrebatterier en nesten like bra, men til en tredjedel av prisen. Gel egner seg etter hva jeg forstår heller dårlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
overoe Svart 9.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Blir itt forundret / frusteret? I følge Sønnak (Hvis jeg leser riktig i linken i første innlegg) så er gel det absolutt best, gel nr 2 og vanlig syrebatterier egner seg stort sett som startbatteri. her får jeg en melding om at det motsatte er best? Greit nok at syrebatteri er rimeligest men så har de desidert kortest levetid også. så totaløkonomi over tid tror jeg man kan diskutere. I tillegg så tar de skade av for sterk utlading gjentatte ganger så etter mitt syn er ikke tradisjonelle batterier noe alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Skeptisk til agm. Ine er døde etter tre år. Aldri vært utladet under 50 %. Jegtror mer på skikkelige blybatterier type Rolls sine deep cycle celler på 6 V Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Du kan bruke billige vanlige blybatterier og holde de friske med en battery desulfator Jeg har ikke prøvd det selv, men det er vanlig på truckbatterier bl.a. og prinsippet er velkjent. Det finnes firmaer som lever av å gi nytt liv til batterier.... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Skeptisk til agm. Ine er døde etter tre år. Aldri vært utladet under 50 % Er det iht batt.meteret? Jeg minns du skrev i en annen tråd at du stusset på at polspenningen var påtagelig lav i forhold til statusen på battmeteret. Husker jeg riktig? I tilfelle ville jeg vel kanskje stille et spørsmålstegn ved hvor langt ned banken egentlig var tappet i forhold til reell kapasitet. Særlig tatt i betraktning til at banken din allerede har avgått med døden... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 (redigert) Batt mine døde nok sist vinter. De holder ikke på strømmen noen timer engang. Mastervolt agm vedlikeholdsladet med mastervolt lader. Blir en interessant diskusjon om reklamasjon med mastervolt. Batteriene har overhode ikke levert det antall sykluser de lover etter det jeg kan se. Jeg har en mistanke om at float ladespenningen er satt for høyt. Den er på 14 v på laderen, i hht spekk fra mastervolt... Mastervolt skal lese av batterihistorikken når båten tas i opplag Det jeg stusset på i sommer var at remaining ah sa 80% mems spenningen var under 12v. Redigert 9.Oktober.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Jeg kjøpte 4 helt like 110 Ah Varta heavy duty 3 til forbruk, 1 til start. Har virket helt perfekt til nå, 3 år. Skjekker væskenivå 2-3 ganger i året. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 Jeg har en mistanke om at float ladespenningen er satt for høyt. Det jeg stusset på i sommer var at remaining ah sa 80% mems spenningen var under 12v. Ok, så hvis du har tatt livet av batteriene med feil lading så har battmeteret ditt egentlig ikke vist deg reell gjenværende kapasitet. Da blir det vel litt på kanten å si at du aldri har tappet banken under 50%? Poenget mitt er at dette i tilfelle ikke sier noe om AGM er bra eller dårlig, bare om Mastervolt har anbefalt deg en riktige verdier for ladingen. Det vi imidlertid kan sette to streker under er vel at AGM som andre lukkede batterier må lades riktig om de skal ha et langt liv. Det var nettopp det som var årsaken til at jeg kjøpte åpne syrebatterier sist jeg byttet batterier i båten vår. Jeg hadde egentlig mest lyst på AGM batterier, men jeg var redd for å lade dem i hjel med for høy spenning fra dynamoen. De åpne batteriene kan man jo bare etterfylle litt Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Servicemannen Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Nå har jeg kjørt mine AGM batterier i 7 år med tilpasset ladespenn fra landstrøm og motor og dem er like fine som dem var nye. Når båten ikke er i bruk står dem til vedlikeholdsladinga året rundt, de verste man kan gjøre med batterier. Noterer status på dyputladinga og kan ikke se noen endring på dem. Har installert batterier fra den produsenten i mange båter siste 5 årene og ikke fått en melding om at batteribank har havarert uansett at mange av dem er i hektisk bruk. Forskjell på AGM batterier er stor og vanlig følger pris per kg kvalitet dem har. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Krimart Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Skal du ha AGM bør du ha en skikkelig 4-trinns regulator som er mulig å programmere for AGM, helst med temperatursensor. Hvis du ikke har (eller skaffer det) vil jeg helelr satse på vanlige åpne blybatterier. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Greit nok at syrebatteri er rimeligest men så har de desidert kortest levetid også. OK? Vanlige bly/syrebatterier holder 8-10 år med riktig stell, hvor lenge tror du AGM/Gel holder? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
logget av Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Mastervolt skal lese av batterihistorikken når båten tas i opplag Det jeg stusset på i sommer var at remaining ah sa 80% mems spenningen var under 12v. Det er dessverre en god del båteiere som får ødelagt sine GEL og AGM batterier under betalt vinterlagring, og da spesielt i teknisk avanserte båter. Hvis batterimonitoren din viser 80 % og spenningen er under 12 volt så tipper jeg at batteriene dine har blitt totalt utladet under vinterlagring fordi mastervolt utstyret ikke har blitt satt i vinterlagringsmodus. Før du henter båten så kobles landstrømmen til igjen (Det er jo ikke tillatt å lade innendørs under vinterlagring innendørs). Du merker da ikke at de som har tatt vare på båten din ikke har greie på hva som kreves for å forebygge mot en slik feil under lagring, men du merket trolig at batteriene ikke er så spreke lenger når du tar båten i bruk. Batteriene dør da jevnt og trutt i løpet av sesongen. Det som da skjer i batteriene er at cellene blir skjevladet, og etter hvert som du bruker båten så tørker noen av cellene ut. En gammel kollega av meg hadde begynt å jobbe for et båtfirma, og han ba meg da om et lite kurs i marine elektro for sine kollegaer på vinterstid. Vi brukte da båtene i opplag under praksisdelen, og når vi målte på disse båtene så var vel 50% av batteriene i båtene de hadde i hallen var under den kritiske grensen. Hvis man da ser på de overlegne egenskapene til GEL og AGM batterier så vil disse egenskapene jobbe mot deg når batteriene blir behandlet feil, og den indre motstanden spiller her en vesentlig rolle både på godt og vondt. Hvis du fremdeles har de gamle batteriene tilgjengelig så skal du dunke litt med et hammerskaft på langsiden. Jeg tipper du vil finne ut at 50 % av cellene er relativt tørre, noe du hører på lyden. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Hvis en trenger kappasitet da er man nødt å ha en stor tank. Men trenger man masse energi da hjelper det fint lite med en tank som tar seg rom for 100 liter mens den rommer bare 30 liter. En AGM-Tank rommer nå bare mer brukbar energi og den tanken kan brukes oftere enn vanlig bly-syre, fordi batterier er slitedeler. Alle batterier er avhengig tid og antall ladezykluser, som er begrenset. Utlader man en vanlig bly-syre med over 30% da kommer den senest der på neste zyklus. Det gjelder også de allerfleste Gelbatterier. Et -bra- AGM er da ikke en gang i nærheten av en ny zyklus og takler i tillegg mange flere zykluser enn vanlig bly-syre. Det er det man betaler for, i tillegg at AGM vanligvis tilbyr en bedre spenningsforløp. Så er ikke spørsmålet om hvor lenge man kan -utsette- bruken av et batteri, men om man trenger AGM fordi en annen batteri slites for fort ellers. Trenger man ikke da kan man jo redusere utladingen til 20% og da holder også bly-syre lenge. Men med det dykker spørsmålet opp om man har behov for tilsvarende ladesystemer. AGM -lades- helst med normale (men gode) flertrinnsladere, men riktig gode AGM kan også lades med andre så lenge spenningen stemmer. AGM -trenger- derimot redusert vedlikeholdsspenning. Punkt, ende, og gjør man det da kan man nyte alle fordeler av AGM. Trenger man ikke så mye energi, eller er man ikke villig for å gi batteriet det den trenger, da burde man velge en annen type batteri. Eller som jeg sa så ofte allerede: Man trenger ikke batterier i det hele tatt hvis man likevel bare ligger med landstrøm, da holder det med en bra transformator. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
eivindch Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Jeg kjøpte 4 identiske AGM-batterier av kjent fabrikat for 4 år siden. Jeg har vært veldig fornøyd med dem og aldri brukt mer enn 25% av kapasiteten. 12,5 V var den laveste spenningen jeg målte etter en vinter med frakoblede batterier. Batteriene fylte seg fortere opp enn mine gamle åpne batterier. Så dette syntes jeg var lovende. Men, plutselig for noen uker siden begynte LED-lysene å blinke svakt og kjøleaggregatet stoppet. Jeg målte ca. 10,5 V på batteribanken (alle 4 var sammenkoblet). Jeg forsøkte å isolere eventuelt sykt batteri, men det så dårlig ut for alle 4. Jeg tok dem med meg hjem og testet dem enkeltvis ved å full-lade (virket normalt) og tappe med 60 Watt bilpære. Etter ca. 2 timer var spenningen ca. 10,5 V (da skulle det være tappet for ca. 10 Ah). Spenningen steg litt når pæren ble frakoblet. Jeg snakket om mine opplevelser med forhandleren som ba med ta dem med slik at importøren skulle sjekke dem. Jeg er spent på å høre hva de konkluderer med. Jeg tror nok jeg kommer til å gå tilbake til gammeldagse, åpne batterer. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Jag hadde samme utfordring før denne sessongen. Er ingen ekspert, men kom med følgende enkle konklusjon ved bl.a. å se på Sønnak sin beskrivelse (kjøpte ikke Sønnak): Batteriene brukes til forbruk som kjøleskap, start og ankervinsj samt trøstere og da måtte jeg ha batterier som kunne tappes mye på kort tid samt holde lenge ved "vanlig" forbruk. Batteribanken er skilt i to (start og forbruk via dioder). Har alltid vært tilhenger av å ha samme batterier hele veien for å kunne innstille riktig lading til alle batteriene. Min løsning ble derfor AGM og de holder en mye høyere spenning an hva de gamle gjorde. Redigert 12.Oktober.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Joerg Becker Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Det er noe "klassisk" forløp, Eivindch, men dessverre hører man så skjelden noe om omstendighetene. 1.) Eksakt type batteri? 2.) Hvilke spenninger står på databladet til batteriet? Finnes det ikke noe presis ladehistorikk da må litt noe til for å "gjette" seg fram til feilkilden: 3.) Hvilken lader brukes? 4.) Hvilke spenninger leverer laderen og hvor lenge? 5.) Blir det brukt andre ladekilder også, i så fall spenninger og tid? Ellers kan man også hevde at det er dårlig med standard-bly hvis den ikke får både ordentlig lading og desulfatering. Det er nemlig, på tross av at "vi" diskuterte spenningsproblemer allerede tre ganger lengre enn det finnes AGM, den både fortsatt og med lang avstand neststørrste feilkilde på batterier. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
DieselDahl Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Batteribanken er skilt i to (start og forbruk via dioder). Har alltid vært tilhenger av å ha samme batterier hele veien for å kunne innstille riktig lading til alle batteriene. Min løsning ble derfor AGM og de holder en mye høyere spenning an hva de gamle gjorde. Hvis du kun har én ladekrets som kun er regulert av dynamoenes spenningsregulator, får du neppe valuta for pengene med ditt batterivalg. Du skiller bankene med dioder ved nedtapping, men allt lades med samme spenningsregulator. Jeg ville installert en laderegulator som lader hver bank uavhengig. Da kan du ha ett åpent bly-syre startbatteri, og en bank med forbruksbatterier (fritidsbatterier). Om denne bør ha agm, gel eller åpne bly blir da spørsmålet. Som Jörg Becker skriver, (slik jeg forstår ham) hvis du bruker og lader batteriene riktig og har stor nok bank, får du åpne bly-syre batterier til å holde lenge, det finnes det maaange eksempler på. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Hvordan skille diode løsningen mellom start og forbruk er bygd opp er jeg usikker på, men spenningsnivået ser bra ut på begge kurser. Har en ekstern regulator til dynamoen og en landstrømlader som er stilt inn for AGM. Har forøvrig hatt noen som daglig jobber med lading til å se på løsningen og når spenningen ser bra ut for både forbruk og start samt at spenningen aldri har vært under 12,6 så anser jeg løsningen som ok. Er selv tilhenger av lukket batteri så jeg ser derfor på AGM som et fornuftig valg for meg. Er også opptatt av å ikke ha mere duppeditter enn nødvendig (vel skjermer og annen elektronikk blir noe annet ) Når trådstarter spør om batterivalg så foretrakk jeg AGM. Redigert 12.Oktober.2011 av Sit (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
DieselDahl Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Ok, eksterne regulatorer finnes med utgang til flere banker, da behøver du ikke å kjøpe "kompromissbatterier". Avhengig av din bruk (ladetid, deep-cykles, hvordan forbruk osv) kan ditt anlegg fungere godt. Da er det to ting som kommer opp: hvor lenge går det mellom hver gang du må kjøpe nye og hva koster herligheten. Ett viktig poeng er at mange "trenger" dyre AGM batterier fordi ladesystemet er utilstrekkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 ...mmh, der er problemet igjen. Ikke noe tall mens det bare er terskel Volt som skiller mellom lang liv og "rask" død. Uten klare tall og teknisk datablad for å kunne sammenlikne noe med blir det dessverre ikke mye mer enn noe hyggelig småprat. Jørg ps: DieselDahl. Ikke for å snakke klok, men litt "prek" slik at dette ikke gjør med enda flere enn meg. Regulatorer har vanligvis ikke noe utgang, oppgaven dems er å styre noe, på temaområdet her vanligvis dynamospenninger/-strøm. Siden du sier uttak mener du kanskje ladestrømfordelere (med en/to inntak og flere uttak). Men også slik pleier -vanligvis- ikke å regulere noe. Den fordeler bare, selv om noen fordelere (som f.eks. VSR´s)reagerer på min.- eller min./maks.-spenninger. Og hvis siste setningen din er av sorten "litt ironisk" da fant du noen som ikke skjønnte det med en gang. Meg, nemlig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Roger jo Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Vanlige bly/syrebatterier holder 8-10 år med riktig stell, Bare 8-10 år, mine har holdt i 10 - 12 år Sønnak holdt i 10 år. Skiftet til FULMEN SHD 140AH(140482 og de holdt i 12 år. har fortsatt FULMEN SHD 140AH(140482 Har to separate forbruksbanker på 280 AH hver, starter på den ene forbruksbanken, har ikke hatt separat startbatteri på 25 år. Batterilader Greenline (Art.nr.111512x2IX )når jeg har landstrøm, ligger normalt i bøye. Dynamo standard 100A lader begge bankene. Er spent på om et 95 A solsellepanel vil ha noe og si på levetiden på den ene banken. 85l kjøleskap står på hele tide fra denne banken 24V trøster som tapper begge bankene . Redigert 12.Oktober.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Joerg Becker Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Er spent på om et 95 A solsellepanel ...men da er det kanskje ikke båten på bildet her? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Roger jo Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) ...men da er det kanskje ikke båten på bildet her? Jørg Jo denne Redigert 12.Oktober.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.