Jump to content

Bygge batteribank til forbruk, er det Gel eller AGM som er best?


overoe

Recommended Posts

Det er vel ikke noe problem? Han skal vel ha en flåte på 3x3 meter og vel så det til å montere dette enorme panelet på. Mine to panel på hver 68 watt dekker allerede mesteparten av fordekket på min Saga27 og gir rundt 5-6 ampere. Så paneler som kan gi 90 ampere, trenger nok litt plass! :wflag:

 

Lars H. :giggle: :giggle:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg vet at flere prøvde å integrere solceller i seil,

men jeg visste ikke at noe klarte å lage sånt slik at det også holder lenge.

 

Interessant, har du litt mer input og bilde?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Nå skal jeg ikke fleipe mer om watt og ampere. For mange år siden hadde jeg så vidt litt e-mail med en canadier som bodde i båt i Caribien. Båten var nok av litt størrelse, men han hadde all lading fra 500 watt solcellepanel! Og da har en strøm til det meste. Et slikt panel med en smart regulator med solen høyt på himmelen burde kunne gi rundt 35A! :thumbsup:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har også 2x 68W som "skal-kan" gi 225/450 WhD.

Men hvis den ikke rettes mot solen (mine ble limt på tak den gangen) da ser man skjelden mer enn 1 til 4A.

Og da ligger problemet fordi vinklen stjeler det meste av effektiviteten i så fall.

 

I grunn gjaldt det samme også alle forsøk med å integrere solarceller på seil.

Bortsett av verste mekaniske problemer ang. handling og vibrasjon

vært det i grunn skjelden forsvarlig mht. prisen/levetid i forhold til effekt.

Så ble det flest brukt på båt som ikke har noe annen mulighet for å integrere solceller i det hele tatt,

rene racere f.eks.

 

Men så beskjeftigte jeg meg ikke så mye med det og er derfor lite oppdatert.

Ting blir jo vidreutviklet, kanskje det ha skjedd mer i det siste?

Gleder meg på input.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

 

1.) Eksakt type batteri?

2.) Hvilke spenninger står på databladet til batteriet?

 

Dette er litt interessant og spesielt med tanke på bittelitens batteriproblemer.

 

Mastervolt batteriene er faktisk merket rett på batteriet med 14,4V/13,6V bulk/float mens mastervoltladerne gir en høyere floatspenning om man bruker dipsvitsjene og setter de over i Gel/agm modus, noe Staubo sier man skal gjøre. Bittelitens uttalelse om 14V er ikke helt feil.

De mener altså at deres ladere er tilpasset batteriene de selger men skal man følge batterienes data så kjører man permanent med for høy spenning om man skal følge batteridataene.

 

Jeg ble forresten bedt om å ta en batteriutladetest her om dagen, ta ut såså mye over tid til spenningen viste 11V , dette gjorde jeg og fikk ut 411ah på 18,5time før banken viste 11V.

Banken er på 538ah C20.

Dette sier meg ikke mye og dataene er overlevert Staubo sammen med laderen min, aner ikke om det er som det skal være eller ikke med tanke på den utladetesten eller om det er laderen det er feil på, ting er ihvertfall ikke 100% her ombord. Men med et såpass kjent merke så bør det vel bli i orden uten noen problemer skulle man tro.

Link to post

Mastervolt batteriene er faktisk merket rett på batteriet med 14,4V/13,6V bulk/float mens mastervoltladerne gir en høyere floatspenning om man bruker dipsvitsjene og setter de over i Gel/agm modus, noe Staubo sier man skal gjøre.

Spenningene, ved hvilken temperatur?

 

Ellers finnes det mange ladere som faktisk ikke er forberedt for AGM og Gel er ofte anbefalt med ca. 13,8x Volt ved 20°C.

Er det 5°C kaldere på sensoren da kan det bli kompensert med bare litt under ca. 0,1V

men holder allerede at det blir "nesten" 14V.

14V på AGM i flere måneder er ikke bra.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Greit nok at syrebatteri er rimeligest men så har de desidert kortest levetid også.

?? Javel? Mine åpne bly/syrebatterier som jeg innstallerte da jeg kjøpte EscadaI i 2003, lever enda i beste velgående ifølge den nye eieren. Hemmeligheten tror jeg er at de aldrig har vært utladet under 60%, at de alltid er blitt ladet opp umiddelbart etter utlading og at jeg har passet på å etterfylle med vann for ikke at cellene skal gå tørre.

Hva mener du er forventet levetiden på gel/AGM da?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Et batteris levetid er i all hovedsak avhengig av lading vs temperatur. Vanlige blybatterier med riktig lading og etterfylling av vann kan godt holde i 20 år.

 

Gel varianter finnes det mange av og selv med riktig lading varierer levetiden enormt. (2.5 til 15 år) Panasonic har lansert et nytt batteri som de garanterer 15 års levetid på og der i leiren betyr det normalt at det holder mye lenger.

 

Yuasa har et batteri som er oppgitt til 12-15 (UXL). Dette har vist seg å stemme i praksis under meget utsatte forhold.

 

Ingen av de nevnte batterier er designet for båt og er nokså kostbare men har vist seg svært godt egnet til alle typer båtbruk samt at levetiden langt har overgått specen.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Hva er riktig lading av AGM?

"Trenger" AGM en PDAR like mye som ordinære batterier?

...din erfaring med desulfators?

1) Riktiug lading finnes ikke, du vil jo også bruke båten og da finnes det ikke noen laborbetingelser.

Ellers:

- Topplading mellom verdiene av anbefalt ladesluttspenning (datablad)

- Strømbegrensning hvis det er "billige" batterier (datablad)

- Conditioning / utjevningslading med faktor 8

- Vedlikeholdslading (langtids) med maks 13,65V ved 20°C, helst tydelig laver, uansett om "Mastervolt" eller en annen sine spec.

- Bruk etter topplading (landlading):

Normal dynamospenning med lavere enn 14,3V bekymrer ikke meg, så lenge vi

snakker om "normal" kjøring 1 - 2 timer hver dag / 3 - 4 timer annenhvewr dag

Det ville tilsvare normalt mellomlading og kommer ikke inn i regnestykket.

 

2)

a)

Hovedvekten for bruk av en ekstern regulator er å øke ladeeffektiviteten.

Dvs. å sørge for at en 1000W dynamo også leverer 1000W men ikke bare 150W.

 

b)

En sånn regulator er tenkt for å øke ladesluttspenningen på nivå som passer til batteriet.

Og da går man opprinnelig ut i fra at en normal dynamo leverer "normal" for lav spenning.

Men i sin fortvilelse øker produsentene på systemspenninger siden de ellers ikke ville klare å forsyne alle hjørner av => en bil.

Båt-dynamoer har ikke så høy forsyningsspenning fordi det trengs ikke ved lange økter.

Omvent igjen, ved korte turer med mellomligging på øyene og høy forbruk resulterer at man omsider har behov for effektlading,

som jo også er ekstremt mye raskere og effektivere.

 

AGM er ikke noe annet enn andre bly-batterier, bare at den har andre egenskaper.

Eneste og med det hovedfordelen er muligheten for laaaang utlading, som ingen andre blybatterier klarer uten å ta varig skade.

Lading: som jeg skrev ovenfor, som betyr at det også er bedre med en ekstern regulator.

 

For å sette det klar en gang til:

Digitale regulatorer glenser hovedsakelig med høy reguleringshastighet som tvinger dynamoets muskler til å jobbe ordentlig.

Alle andre fordeler som mulighet for flertrinnslading, sikkerhetstiltak etc. kommer først i andre rekken.

 

Så er svaret: JA Det spiller ingen rolle hvilken batteritype det er, også AGM trenger rask og effektiv topplading.

 

Men folkens: Prøv gjerne å få en ting inn i hudet, fordi det "glemmer" de fleste.

Det er bare veldig få tilfelle som dreper batteriene sine ved hjelp av dynamoet.

 

De fleste dreper sine batterier målrettet med feil landstrømlader over lengre tid.

Og det bare fordi alle vill ha "suuuperbatterier", men bare få er villig å bruke penger for en lader som virkelig passer.

 

Det hjelper ikke å se på et merke, det er bare spenninger og tid som bestemmer saken.

Vi snakker om fysiske grenser som er beskrivet på tekniske manualer.

 

Menneskelige ønsker som er styrt av uforståelse eller uakseptans fører da til batteriets død.

Ende.

 

Jeg tror at de som fikk beskjed av leverandørene dems om at det er greit med så høy spenning

nå får en lader tilbake som er omjustert.

Så sant softwaren tillater det. :-)

 

c)

Dagens "desulfatorer" virker som den skal og har som langtidsjobb "saktegåene desulfatering",

noe lungerens altså.

En slik apparat kan brukes på alle bly-batterier siden den verken danner varme eller gjør en annen fysisk belastning.

 

25grader

Men da blir det også bare maks 13,65V til 13,7V ved 20°C.

Dere ser: Som alle andre, det finnes ingen forskjell.

 

Så er det spørs for meg hvorfor man kan får informasjon at 14V kan være o.k.

...mh, kanskje de brukte feil tabell? Det tilsvarer vintertemperaturen om natten på Svalbard eller sånt.

:wflag:

 

Ingen av de nevnte batterier er designet for båt og er nokså kostbare men har vist seg svært godt egnet til alle typer båtbruk samt at levetiden langt har overgått specen.

Det finnes også fysiske egenskaper som bestemmer om et batteri duger for båt.

Mange faktisk.

Slike "vidunderbatterier" må vanligvis behandles som et rå egg uten skall.

Jeg aner heller ikke hvorfor folk kommer på ideen å spare penger med slik ved -bruk- på båt.

 

Vel, man kan jo regne alt enten "fin" eller "borte-vekk".

Jeg ser bare at de fleste ble fristet av "høy" levetid, mens de ikke vet et pip om det som skal til.

...a waste of time... også allerede mht. gjennomsnittlig tid en både eier og bruker båten sin.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Takk for raske gode svar JB :thumbsup:

 

Vi kan da si at alle blybatterier, både åpne, gel og agm har samme EMS og skal ha samme ladespenning?

Digitale laderegulatorer utnytter dynamoenes potensiale og sørger for rask lading og god batterilevetid, uten å tørrkoke ved lang ladetid.

Desulfatorer er bra.

AGM er best mot sulfatering og tåler både dyputlading, klattlading og høy startstøm.

Hva med gel? Er de utdatert?

 

Nå finnes det mange merker og typer, men jeg har lært at det er flere faktorer som gjør et batteri bra. Det er ting som mengde bly, avstand mellom plater og bunn av kassa, Mekanisk oppbygging m.m.

Min påstand er at batteriprodusentene ønsker å tilby batterier som har høye ytelser, men ikke "for lang" levetid. Forståelig nok.

Link to post

Batteriene jeg omtaler er gel batterier og er MEGET tolerante og i enkelte tilfeller har de vært utsatt for overlading i 60°C i lengre tid uten målbar degradering. som et eksperiment har jeg gitt bort brukte batterier av disse typer til bruk for bla solceller og båt etter at de har endt levetid ihht specen og da har de vart i 10 år til. Selvutlading er tilnærmet 0.

 

Forøvrig er en av test kriteriene til Panasonic at de skal tåle fall fra 1m uten at skade oppstår på batteri. De har og tålt 10 års bruk som solcelle eller båtbatterier (både start og forbruk) - etter endt liv som backupbatteri (etter foreskrevet spec levetid) ogmed middelmådig lading fra nå gammeldags solcelle/regulator.

 

Per Smith som noen på forumet kjente til målte en gang de brukte batteriene som var rutinemessig bytte tetter specen og da holdt de fortsatt 120% prosent kapasitet - om det sier dere noe.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Jeg pratet med Mastervolt i Sverige og de sa at 14v float var rett.

Samme sier Staubo når jeg sa jeg hadde 14V ved var det 19-20grader på banken

 

Men da blir det også bare maks 13,65V til 13,7V ved 20°C.

Dere ser: Som alle andre, det finnes ingen forskjell.

Så er det spørs for meg hvorfor man kan får informasjon at 14V kan være o.k.

...mh, kanskje de brukte feil tabell? Det tilsvarer vintertemperaturen om natten på Svalbard eller sånt.

Jeg kan ikke svare på dette, det jeg kan si er at Staubo sier at man skal bruke dipsvitsj på laderen og sette den i gel/agm og da vil den ligge så høyt som dette i float.

 

 

Her er forresten et bilde av et av batteriene mine.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12206/bilde5556.jpg

bilde5556.jpg

Link to post

Nå er det sånt at man ikke kommer på 120% hvis man regner med nådagens basis.

Men jeg er enig i at det finnes fortsatt batterier med maasssse bly. Men den koster også tilsvarende.

Se f.eks. Haze, de tilbyr også gode Gel, bare at den koster.

 

Bra at du hadde så gode erfaringer men ellers har du et problem i regnestykket ditt, Bay_liner.

Du snakker her om batterier som er 10 år gamle.

For 10 år siden kunne man t.o.m. kjøpe Sønnac uten at man fikk bitter smak på tungen.

Så tror jeg at du enten må lete lenge eller bruke penge for å komme på det samme resultat i dag.

 

60°C er hart på kanten, men det er litt igjen.

Men målt på platene eller i lufta?

 

Lite selvutlading kan også være sant, men tilnærmt 0 er litt veldig subjektiv.

 

Det kan diskuteres endløs og ang. Gel finnes det likevel mange meninger.

Det viktigste er bruksmåten, og da finnes det ikke lengre så mange variabler.

Vill du måle Gel med AGM?

 

Kjøper man ordentlige AGM (ikke "til kr. 499,-") da er det ende med sammenlikningen før du bare har begynnt.

Og hvor mye dyrere er AGM virkelig i forhold til en Gel som faktisk kan måle seg mht. til verdiene?

Til slutten er det enten Wh eller antall ladezykler som teller, så kommer vi tilbake til bruksverdien i enkle tilfelle.

 

Som de fleste her vet har jeg vært en av de dypeste fanser av vanlig åpne bly-syre,

men nå er det dessverre så at det finnes noe bedre og vi har også ladeteknik som både passer og virker.

Da blir det vanskelig med å anbefale noe annet så sant en har behov for strøm.

Men Gel hadde uansett vært det siste som jeg ville ønsket meg,

ellers er allt etter smak og behag.

Heldigvis. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Joerg - jeg er nå også begynt å bli en stor fan av skikkelige bly batterier. HR setter inn batterier fra Rolls tror jeg. Jeg har lest om langseilere som har gode erfaringer med de. Dog må de vedlikeholdes - dvs at man må følge med på vannstanden på den. Det løses enkelt med det vannpåfyllingssystemet de har. Dog må man jo ha litt batterivann ombord da

Link to post

Er ikke det egentlig en fordel? At vedlikehold er mulig mener jeg :smiley:

Helt enig. Såkalte vedlikeholdsfrie batterier betyr for meg bare at vedlikehold ikke er mulig. "Alle mine skjorter er stykefrie" :giggle: For å utjevne cellene i et ordinært batteri skal det lades så det gasser. Da må cellene ventileres, ellers blir det trykk. Noe vann fordamper og dette må etterfylles.

Min påstand er at hvis du har gode gamle åpne batterier med stor klaring i bånn av kassa, har en god vedlikeholdslader tilkoblet med en gang etter bruk, passer på vannivået og har en kraftig desulfator vil du ha batteriene leeenge og dette er den billigste måten å oppnå et velfungerende elektrisk anlegg. Som Jörg skriver: det er skjelden batterier ødelegges av for mye lading, problemet da er bare at du mister vann. Med en PDAR begrenses tiden batteriene gasser og behovet for etterfylling blir minimalt. Batterier blir defekte pga. sulfatering og AGM er bedre mot dette, men med en desulfator tilkoblet og nok lading holder de lenge.

[citation needed] :smiley:

Link to post

HR setter inn batterier fra Rolls tror jeg. Jeg har lest om langseilere som har gode erfaringer med de.

HR bruker Trojan 6 volt batterier som har noe tynnere plater enn Rolls Surrette traksjon. Dette er gode batterier, men en del HR eiere klager på kapasiteten.

Dette kommer hovedsakelig av at toppladningen tar vesentlig lenger tid for denne typen batterier, og at man av den grunn bør øke kapasiteten i batteribanken med 30 %. Rolls har enda tykkere plater (7,2 millimeter), og da er det en fordel å øke kapasiteten enda mer av praktiske grunner.

 

Dessverre har HR prestert å sette opp ladesystemene om bord feil i forhold til disse batteriene også.

Link to post

Din nest siste setning var halve årsaken til at jeg skaffet meg PDAR, men den klarer ikke å senke spenningen fordi dynamoens interne regulator holder den igjen oppe på 14,4V..

Litt avsporing, men jeg klarte ikke å dy meg.

Ingen regulator senker spenningen av en annen regulator.

Men man kan modifisere alle dynamoer på en måte at spenningen kommer ned på noe brukbart.

Det er bare spørs om hva som må til og ikke minst om man virkelig trenger.

 

Dessuten snakker vi jo ikke bare om eksterne regulatorer, men t.o.m om unntaksløs -alle- vanlige standard-W-regulatorer

siden det ikke engang finnes én stykke av dem som er beregnet for vedlikeholdslading av AGM.

 

Det finnes flere mulige tiltak for å tilpasse høye grunnspenninger, som rekker fra manuell eller automatisk de-/og aktivering,

å lure eksterne sanser/senseledninger, å fjerne originalregulatorer, å montere en vanlig diodeblock i rekke med dynamoen, etc.

Og en med PDAR kan bruke de fleste siden PDAR kan kombineres med det meste.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...