Jump to content

seile molde-rørvik,tips for turen


m/s draugen

Recommended Posts

Ok. Da kan du IKKE gå Langøysundet for å unngå 2 timer på Hustadvika, desverre (Langøybru=16m) - eller kanskje det går på lavvann? Kan anbefale gjestehavna i Vågen i Kr.sund om været blir ekstremt, men det vet du vel. Kongensvoll er også en lun plass for uvær.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Gå på innsiden av Hestskjæret fyr og ut gjennom Sveggsundet (retning nord) kanskje? Vakkert iallefall, men sjekk høyder/dybder, jeg er ikke kjent med seilbåtfart. Er det dårlig vær forbi Kristiansund så kan man gå innaskjærs for Edøyfjorden, f.eks via Omsundet (like sør for KSU) og til Aursundet, så ut Lesundet evt Vihals. Da bypasser man Edøyfjordens elendighet. Samme som hurtigbåten til Trondheim gjør i dårlig vær. Lesundet er spesielt vakkert. Men OBS! sjekk dybder/høyder; jeg kan ikke svare for slikt med seilbåt.

Redigert av Vidar P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gå på innsiden av Hestskjæret fyr og ut gjennom Sveggsundet (retning nord) kanskje? Vakkert iallefall, men sjekk høyder/dybder, jeg er ikke kjent med seilbåtfart. Er det dårlig vær forbi Kristiansund så kan man gå innaskjærs for Edøyfjorden, f.eks via Omsundet (like sør for KSU) og til Aursundet, så ut Lesundet evt Vihals. Da bypasser man Edøyfjordens elendighet. Samme som hurtigbåten til Trondheim gjør i dårlig vær. Lesundet er spesielt vakkert. Men OBS! sjekk dybder/høyder; jeg kan ikke svare for slikt med seilbåt.

 

INNSIDEN av Hestskjær fyr er urent farvann! Da er det bedre å slite seg gjennom Hustadvika utaskjærs!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Sveggsundet bru og Langøysundet bru er like høye, 16m - og går trådstarter gjennom sundene på lavvann sparer han 2 timer med Hustadvika-vær. Anbefales.....men sjekk seilingshøyden din for sikkerhets skyld!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Kongensvold er ei god og trygg havn, som kan være naturlig om dere starter fra Kr.sund samme dagen. Videre på Trøndelagskysten er Lysøysund og Kuringvågen greie havner. Kuringvågen ligger øst for Stokkøya. Bessaker har fått ei ny havn, rett nord for tettstedet, men jeg kjenner ikke til forholdene. Sætervika er ei naturlig havn å ligge og vente på været for å krysse Folda.

 

Når dere har ei mast på 16 m, så kan dere seile under alle broer med seilingshøyde oppgitt til 16 m. Dette uansett om det er flo eller ikke. Det må være ekstremvær med uvanlig lavt trykk og springflo for at dere ikke skal gå under.

 

Det er meget vanskelig å bedømme høyden på broen og om båten går under, når en står på dekk. Vi skulle gjennom en bro, som vi ikke visste høyden på, da den ikke stod i kartet, eller merket på broen. På avstand, mente jeg at broen hadde tilstrekkelig seilingshøyde. Vi må ha 18 m. Dess nærmere vi kom broen, dess mere usikker ble vi. Vi stoppet opp rett før vi skulle gå under, da vi var i tvil om det ville gå bra. Brukte VHF for å rope på andre båter, for å få vite seilingshøyden. Den var på 24 m, 6 m høyre enn hva vi trengte, men det var håpløst å bedømme dette fra dekket!

Link to post
Share on other sites

Er fullmåne en utfordring mht seilingshøyden? Da står vel solen og månen minst 90 grader ift hverandre, og dermed får du neppe utfordringer med tidevannet under broen.

Det er fullmåne ca to-tre dager før springflo. Det er også springflo, når det ikke er noen måne å se.

 

Du må sende en mail til Bavaria og spørre om mastehøyden over vann.

Link to post
Share on other sites

Ser det er meldt stiv til strek kuling på tirsdagen.

Dersom du har erfaring i å seile på havstrekninger i slikt vær? går det nok bra.

Det blir noen voldsomme bølger der ute når den dreier på vest eller nordvest.

Hustavika er grunn på noen plasser, når storhavet treffer grunnene, blir det store bølger.

Du må streke opp på plotteren før du legger utpå, det er et must.

Trondhjemsleia er lang, men med vinden i ryggen går det vel unna der.

God tur.

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I 2007 hentet jeg seilbåt i Molde og skulle ta den rundt H.vika til KSU. Vi startet i Molde kl. 0445 i stille og måneskinn. Ved Hollingholmen så jeg at været endret seg. Ved Nyhavna på Aukra ble det kulig fra SV. Og det ble værre og værre. Vurderte om vi virkelig skulle gå ut og rundt. Vi måtte krysse mot og med vinden for å unngå at alt kom rett på siden. Da vi var på høyde med Bud besluttet vi å gå inn der for å vente på bedre vær. Det var så vidt vi traff innseilingen mellom moloene der. Det var så mye vind at vi fortøyde båten med 6 tau hvorav 2 var røket da vi kom og hentet båten 2 dager etter. Hadde vi gått rundt på første forsøket hadde vi forlist - helt sikket.

 

Vi gikk mellomleia 2 dager senere i store dønninger og mye "gammel-sjø". Kartplotteren sviktet, men HELDIGVIS hadde vi tegnet inn turen på papirkart. Hadde aldri gått H.vika før.

 

Bare en liten seilehistorie som endte godt.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Hei Hustavika må man ha respekt for. Vet ikke hvilken relevant seilerfaring han kompisen din har? Jeg kommer aldrig til å legge over der for egen skute om ikke værprognosene er veldig bra. Jeg har passert der flere ganger med MTB både utaskjærs og indre leia i 30knop på dagtid. tar man det med ro og forholdene er bra er det veldig fint å gå indre leia

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...