Jump to content

Hvordan reparere denne (bilde) glassfiberskaden?

nordan family 27

Recommended Posts

Jeg har helt siden jeg overtok båten irritert meg litt over en skade på badeplattformen. Lurer på om jeg skal få ånden over meg når jeg går på land til helgen, og gjøre noen med den.

Jeg har aldri foretatt noe glassfiberarbeid - så jeg er veldig glad for te-skje metoden på råd. Hva skal jeg handle, hvilke utstyr trenger jeg, hvordan går jeg i det hele tatt frem:

skade1.jpg

skade_2.jpg

skade_3.jpg

Det ser ut som den er hel bak fenderlisten, så jeg tror (håper) jeg kan gjøre det uten å ta av den.

Jeg er ikke ekspert, men kan komme med noen innspill før ekspertene kommer på banen :flag_bp:

Skaden er gammel, dvs du må slipe inn til du kommer til ny frisk glassfiber, nytter ikke bare å kline på noe gelcoatsparkel på dette...

Skal det gjøres noelunde ordentlig (utfra dine forutsettninger, skal "mye" til for at dette blir som nytt, men lite til for at det blir MYE bedre) må fenderlist løses, slik at du kommer til hele skaden, den er jo sprukket ned under fenderlist.

Når du har slipt til strekkeligt, er det vel å begynne å bygge opp igjen lag for lag med glassfiber og polyester/epoxy, til slutt gelcoatsparkel, sliping og sliping, rubbing og polering. For å få det antsklimønsteret, må du vel ha en eller annen form for rulle. Men nå har jeg for lengst uttalt meg over egne evner.

Vent til ekspertene er på banen, men min beskrivelse er hvordan jeg selv ville gjort det uten å lage for mye styr og pressisjon utav det.

Lykke til :thumbsup:

Vet ikke hva skaden kommer av. Vil gjette på jolle som ramler ned når daviterstropp ryker, eller kollisjon med brygge. Det ser ut som fenderlista har vært der hele tiden uten skade, så jeg gjetter litt på det første. Fenderlista er poppet fast, så det er littegranne større jobb å ta den av. Men det er mulig jeg må det for å få det bra.

Sparkle skaden og puss ned og lakker. Lag deretter en form av skadeområdet +litt til. Bruk formen til å produsere en ny del som er litt større enn skadeområdet. Skjær så bort alt det skadde og pass inn den nyproduserte delen. Puss ned gode lange skøteområder både på ny del og badeplattformen. Bygg opp igjen skøteområdet lag for lag slik at det blir pent og solid. Forsterk gjerne på undersiden. Lakker.

Hilsen "ekspert" ;-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jeg er heller ingen ekspert på omrædet, men noen glassfiberreparasjoner har det jo blitt opp gjennom tiden. I mine øyne er den såpass sprukken og krakkelert at jeg ville nok fjernet fenderlista, og tatt vinkel sliperen og skjært hele det skadede området vekk. samt fjernet gelcoaten med flapdisk på vinkelsliper ca 10-15 cm inn på uskadet område. Om du ser sprekker i glassfiberen ,skjæar bort alt som er sprukket, og slip tilsvarende inn. Legg på nye matte og glassfiber. sprekker i glassfiber er det etter min erfaring vanskelig å få reparert skikkelig uten at det sprekker opp igjen, ofte det ekleste å skjære det helt vekk og legge inn ny matte og polyester.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

For meg ser det ut som du må ha av fenderlista. Tenk igjennom hvordan du kan få den på igjen. Er det overhodet mulig å komme inn i badeplattformen? Og antisklimønsteret kan du bare glemme å få fint med mindre du er proff. Men ta det med ro du kan bare pusse dem ned i området og gjøre det blankt. Da gjør du det samme på andre siden av plattformen , og ingen vil noengang ane det.Jeg ser for meg hva jeg ville gjort. Jeg ville kuttet ut det skadde området med en karroserisag.(en slags mini tigersag). Så ville jeg laget en forskaling nedi plattformen. Av papp eller noe som bare kan ligge igjen hvis ikke du kan fjerne det fra innsiden. Så ville jeg sparklet dette fast med relofix glassfibersparkel.20 min senere kan du begynne å støpe opp igjen samme tykkelse som er originalt. 6-8 lag tipper jeg. Når du støper er det VIKTIG at du har slipt en meget slak skråvinkel på skadestedet i båten. Overgangen fra 0mm til orginal tykkelse må slipes ut over et område på minst 3cm.

Så støper du med vanlig glassfibermatte og polyester. Mattene legges med overlapping slik at ikke alle skjøtene kommer på samme sted. Det er også viktig med riktig temperatur 18-23 grader. Dette må du prøve og få til med en varmelampe eller an kraftig arbeidslampe.når dette er herdet smører du på gelcoat i samme farge(det er ikke lett).

Du maskerer rundt skadestedet på forhånd av støpingen.Gelcoat smøres på fem strøk så pent man kan.Stryk lagene hver sin vei 90grader. Dette for å unngå penselstrøk . Dette må så herde et døgn. med god temp. Man kan varme litt forsiktig med en varmepistol, men ikke for mye. Det ytterste laget vil alltid være klissete. Men dette vasker du vekk med aceton. Til slutt er det vannsliping med kloss. Ikke bruk fingrene , da er det fort gjort å pusse små groper. begynn med 320 korning. Så 600 eller 800. tilslutt 1500. Dette er en tålmodighets prøve. kanskje du må smøre på mere gelcoat. Men fall ikke for fristelsen å pusse for lenge med grovt papir. Da blir du ikke kvitt ripene når du har den rette formen. Tilslutt rubber du med vanlig båt rubbing. Dette må du også gjøre lenge. polering helt til slutt.

PS. vær nøye med riktig mengde herder i celcoaten. feil menge gir fargeforandringer. Etter min erfaring grønnskjær i hvitfargen.

Bare spør hvis det er noe du lurer på. Du kan kjøpe alt du trenger på biltema. Polyesteren der kommer fra samme fabrikk som til alle norske båtfabrikker.

Lykke til...........

takk for svar. Båten går opp i morgen, så da starter vurderingene. Mange peker på at fenderlista må av. Metallet i fenderlista er poppet fast, og badeplattformen består kun av glassfiber som er buet ned i ytterkant. Med andre ord kommer jeg veldig lett til fra undersiden.

Jeg får får vurdere en handletur på Biltema i kveld eller i morgen så jeg har noe å arbeide med på søndag. På den annen side så tar vel nedmontering av list og filing/sliping såpass lang tid at jeg vel ikke rekker mer enn tilrettelegging / utskjæring.

Ad skråflaten / sliping av skadekanten til riktig høyde: jeg vil vel her kun slipe skrått på oversiden og ikke fra begge sider? Hvis jeg "forskaler" fra undersiden må det vel nesten kun være skrått fra oversiden? Skal det første laget med glassfiber fylle hele skrå-flaten? Ved å skråskjære så vil nedre del av hullet være mindre enn øvre del - og begynner jeg med stort overlapp eller med lite overlapp når jeg legger de første mattene?

Så kan jeg vel også slenge på noen matter fra undersiden til slutt for styrken sin del - den vil ikke være synlig eller sjenerende på noen som helst måte.

På Biltema trenger jeg altså - til første runde før gelcoat:

- glassfibermatter

- polyesterblanding

- rulle?

Annet?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
  • 2 år senere...

Jeg opdagede en skade i glasfiberen i bunden idag,

Fik båden op i lørdags og i dag så jeg at gelcoaten havde løsnet sig et par steder hvor skroget knækker og går over fra fribord til underside.

Det er i alt tre områder hvor der ligesom er luft mellem gelcoat og glasfiberen. Har ikke set noget de tidligere år, hvilket jeg synes er mærkeligt.

Hvad gør en newbie? Og hvad kan skaden skyldes?

Lægger lige lidt billeder ved:

bilde

Jeg har løsnet gelcoaten med en skruetrækker:

]Selve skaderne er kun 3-5 cm lange og hele stykket er måske 35-40 cm.

bilde

bilde

bilde

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Så kan jeg vel også slenge på noen matter fra undersiden til slutt for styrken sin del - den vil ikke være synlig eller sjenerende på noen som helst måte.

På Biltema trenger jeg altså - til første runde før gelcoat:

- glassfibermatter

- polyesterblanding

- rulle?

Annet?

Kjør innom en bensinstasjon og få med deg noen tomme spylervæskekanner. De er geniale å skjære toppen av og blande polyester i :thumbsup: Pass på å kjøpe deg en alu-rulle som ikke er for stor til slike reparasjoner. Sett rulla i en spylervæskekanne med aceton når du ikke bruker den hvis du ikke gjør alt på en dag.

Jeg opdagede en skade i glasfiberen i bunden idag,

Hvad gør en newbie? Og hvad kan skaden skyldes?

bilde

Det der er vel rett og slett dårlig utrulling av polyesteren under produksjon av skroget. Hvis den er produsert med håndopplegg og rulle kan det jo også være at de har brukt polyester som har begynt å "gele" på dette området. Deretter har du (som jeg også har gjort mange ganger...) "knakket" borti fjellet og knust det tynne laget med gelcoat som har ligget over.

Det eneste riktige er vel å slipe bort hele partiet med luftblærer til du er inne på friskt, mettet laminat og bygge opp på nytt med matter :smiley:

Redigert av Komodo (see edit history)

Det er nok støypefeil.Slip forsiktig til du har rein polyester.Bruk epoksy tilsatt fiber.Legg innpaknings tape på den vannrette flaten bygg så opp skaden,så kan du forme området med å brette tapen oppover.Bruk ein liten rettholt til å forme med.Etter det er herda kan du finpusse fasongen.Kan vere smart å legge eit lag med tynn duk med epoksy over skadeområdet,denne finpusses og du har ein god reprasjon,Epoksy limer og skal vere tett

hanto1 skrev On 15.10.2013 at 13.14:

Ser heller ut som støpefeil & coaten har sprukket opp og ramlet av

Var det ikke akkurat det jeg sa da?

Dårlig utrulling av polyester = støpefeil.

Jakob T skrev On 15.10.2013 at 14.36:

Bruk epoksy

Hvorfor epoxy?

Regner med at båten er bygget av glassfiberarmert polyester, så polyester bør vel være helt kurant å reparere med også?

Siden støpefeilen ser litt dyp ut ville jeg gått for å laminere opp noen nye lag med polyester og duk.

Enig med Hanto1 i at dette ikke er noe å miste nattesøvnen over, men det er jo greit å få utbedret det. Slip rent med vinkelsliper med lamellskive til skaden er borte. avslutt med denne skiva for å raspe opp overflaten for bedre vedheft: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Ovrig/Rasprondell-16350/

Deretter bruker du en grovrengjører på drillen eller vinkelsliperen http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Stalborste/Grovrengjorer-20234/ og tar bort bunnstoffet 20 cm fra skadeområdet. Da blir det litt mer renslig å holde på. Så er det klart for å laminere opp. Bygg opp med polyester og duk til det er ca like høyt som resten. Slip av toppene med en lang pussekloss med 40 papir og sparkle opp ugjevnhetene med langtrådet glassfibersparkel. Til slutt maler du over med tre strøk epoxyprimer og bunnstoff. Epoxyprimeren er tett, så ny gelcoat trenger du ikke.

Lykke til :smiley:

Ps: Jeg ser at mange hevder at temperaturen må være mellom 15 og 20 grader. Jeg gjorde en tilsvarende rep. på vår båt i 5 grader, og resultatet ble helt utmerket. Gjorde først et prøvestøp i garasjen i samme temp. som jeg testet mekanisk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...