beauty of aqua Startet 10.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2011 Hei. Fant i fjor noen små blærer på atalnticen min. Tenkte jeg skulle gjøre noe med dette i vinter,men er lite lysten på og høvle ned hele bunnen ned til glassfiber. Har følgende slagplan: -Slipe/skrape vekk alt gammelt bunnstoff. -stikke hull på blærer -skylle ofte og mye med rent vann. -la tørke skikkelig ut.bruker fuktighetsmåler for og være sikker -sparkle i sår med epoksysparkel -prime x antall ganger -bunnstoff. Burde dette være greit,eller må mann påp død og liv høvle av bunnen for og få dette skikkelig? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
REM Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Problemet med å fylle slike kaviteter med sparkel er at det er tilnærmet umulig å unngå at du får luft mellom "fyllinga" og skroget. På sommeren når temperaturen i vannet stiger, vil lufta utvide seg å presse ut/sprekke opp fyllinga slik at vann igjen kommer til. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
beauty of aqua Svart 10.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 ikke helt umulig altså . det var ikke svaret jeg ønsket og høre.så du mener det MÅ høvles eller tilsvarende? Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
ray Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 Jeg ville ha slipt ut pløsene latt det tørke opp, for så å sparklet med epoxy og antipest behandlet det, Ikke store jobben eller kostnaden. Om det holder ser du til høsten igjen. Eventuelt ta ett parti som en test over sommeren, Har ingen faglig begrunnelse for mitt svar, men kun hvordan jeg ville gjort det Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
jernkjøl Svart 10.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2011 (redigert) Beste er å sanblåse. Da får du fjernet området som er dårlig rundt blemmene, og skroget blir enkelt å sparkle på etter tørking. Vil anbefale deg at du får noen med god kjennskap til problematikken til å inspisere. Kanskje er problemet ditt så lite at kun små lokale utbedringer er nok. I verste fall må hele skroget under vannlinja behandles og da bør du følge en del retningslinjer får å få det skikkelig. Spesielt viktig at skroget er skikkelig tørt før du begynner med sparkling og tokomp. Ellers vil etterarbeidet ditt være bortkastet. Et annet poeng er verdien på båten din. Ved evnt. senere videresalg kan det hende det ikke lønner seg å behandle selv, men å sette det bort og få garanti på arbeidet. Er båten billig og gammel spiller det mindre rolle. Personlig tar jeg dette med plastbest helt med ro. Har i ettertid funnet ut mine siste tre seilbåter har hatt det i varierende grad, og ved en runde i marinaene ligger det mange flere med eiere som mest sannsynlig ikke vet noe. Beste tiden å oppdage det på er å ta båten opp midt i den varmeste delen av sommeren hvor vanntemperaturen ligger opp mot 20 grader eller mer. Da synes blemmer som ellers vil forsvinne helt ved opptak om høsten. Skraper du av bunnstoff og finner små sprekker i gelcoaten kan dette også være pga. Osmose, men må ikke forveksles med krakilering. Vet om noen som har behandlet blemmer lokalt med hell, men disse har ikke båten liggende ute mer enn tre fire mnd. Tror bruken av båten din også bør bestemme litt i valg av løsning. Regner med det er den Scand Atlinticen du refererer til, da ville jeg anbefale deg å få besiktigelse av en proff før du gjør noe. Redigert 10.Oktober.2011 av jernkjøl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Hvis du har båten ute 4 mnd. i året og resten til tørk ville jeg gjørt akkurat som du har planlagt. Pirke vekk alt løst og tørket. Prime med vanntett epoksy. Da skulle jeg mene denne båten skulle gå sin forventede levetid.En høvling av båten må vel koste halvparten av båtens verdi, om det er gjort av fagfolk mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Jeg tviler på det er plastpest du har fått, med mindre det vesker og lukter eddik. Jeg slipte ned min baltic i 2003 og fant da en del slike bobler. Slipte hull på dem og fant at det var helt tørt og litt umettet glass. Dette er støpebobler og er ikke uvanlig på eldre båter og faktisk også på nye. Tok da kontakt med Scand-fabrikken med bilder og forklaring og de kunne da bekrefte at det ikke var plastpest men støpebobler. Her er svaret jeg fikk: Jeg har snakket med vår spesialist på gelcoat-reparasjoner, og han sier at det er luftbobler og ikke osmose. Det eneste rette er som du sier i slipe ned, og sparkle dette opp igjen, pusse og sparkle til du får en jevn og fin overflate. Dette er dessverre slikt som kan skje på plastbåter, men du trenger ikke være redd for at det er osmose. Gjorde som beskrevet og det er like fint i dag 8 år etter. Brukte West Epoxy som jeg først mettet skadestedet med for så å tilsette pulver 406 til en passende sparkelmasse. Siden var det sliping og så primer og bunnstoff. Min båt har normalt vært i bruk hele året, kun landsettin for nødvendig vedlikehold. Lykke til med arbeidet Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Hvordan, og med hvilket instrument har du tenkt å måle fuktinnholdet i glassfiberen? Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
taunus Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Det måler man med Tramex skipper fuktmåler. Men man må slipe ned til glassfiberen for å måle. Sitér dette innlegget Link to post
jo--and Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Hei. Har vært med på denne behandlingen en gang, på, (eller rettere sagt under) en Fairline 36 Sedan. Det vi gjorde var å kalkblåse hele bunnen, for så å prime noen lag, for så å stoffe båten igjen. En formidabel jobb. Dette fikk vi høre skulle være veldig bra. Jeg er ikke fagmann, og tvilte litt på behandling, men de proffe sa at dette skulle være veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Det måler man med Tramex skipper fuktmåler. Men man må slipe ned til glassfiberen for å måle. Joda, flotte greier. Jeg velger å tro at dette produktet er en fuktindikator. Det er vesentlig forskjell på en fukt indikator og en fuktmåler. En indikator påviser fukt. Det skal mye til for ikke å påvise fuktighet i et båtskrog. Helt meningsløst å søke etter fukt i et produkt som er ment for å være vann. Her vil resultatet alltid være likt. Bruker man derimot en fuktmåler skal man være brennsikker på at instrumentet man bruker er egnet for måling i materialet målingen tas. Av erfaring kan jeg nevne at flesteparten av fuktmålere på markedet er beregnet for måling i TRE, da gjerne kalibrert for FURU. Disse målerne måler kun vektprosent i tre..... og ingenting annet. Målinger over 26 vektprosent i tre er jeg veldig skeptisk til, da vekttall over dette ikke skal være mulig å påvise, Redigert 12.Oktober.2011 av simon_a (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Ingar Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Hei. Fant i fjor noen små blærer Hvis det bare er snakk om noen små blærer ville jeg gjort slik du beskriver. Har du noe bilde/bilder av boblene og omfanget? Bruk drill med raspekule til å fjerne boblene, slik at du får med deg alt løst, å bare stikke hull er ikke nok. Og bruk polyestersparkel. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 13.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2011 Dette instrumentet, hevder selv at det kan måle i glassfiber. Dette er hentet ut fra en lærebok som heter båtbygging-en innføring. Skrevet av Thomas Anmarkrud. Han har brukt denne på sitt tidligere verksted i mange år. Han mener at instrumentet er et flott redskap ved reperasjoner. Det sies at glassfiber laminatet i en tradisjonell støp, kun kan trekke til seg 2% vann. Og dette instrumentet skal visstnok kunne skille mellom dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.