Jump to content

behandling av plastpest. er metoden min for lettvint?


beauty of aqua

Recommended Posts

Hei.

Fant i fjor noen små blærer på atalnticen min.

Tenkte jeg skulle gjøre noe med dette i vinter,men er lite lysten på og høvle ned hele bunnen ned til glassfiber.

 

Har følgende slagplan:

-Slipe/skrape vekk alt gammelt bunnstoff.

-stikke hull på blærer

-skylle ofte og mye med rent vann.

-la tørke skikkelig ut.bruker fuktighetsmåler for og være sikker

-sparkle i sår med epoksysparkel

-prime x antall ganger

-bunnstoff.

 

Burde dette være greit,eller må mann påp død og liv høvle av bunnen for og få dette skikkelig?

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Problemet med å fylle slike kaviteter med sparkel er at det er tilnærmet umulig å unngå at du får luft mellom "fyllinga" og skroget. På sommeren når temperaturen i vannet stiger, vil lufta utvide seg å presse ut/sprekke opp fyllinga slik at vann igjen kommer til.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Beste er å sanblåse. Da får du fjernet området som er dårlig rundt blemmene, og skroget blir enkelt å sparkle på etter tørking.

Vil anbefale deg at du får noen med god kjennskap til problematikken til å inspisere. Kanskje er problemet ditt så lite at kun små lokale utbedringer er nok. I verste fall må hele skroget under vannlinja behandles og da bør du følge en del retningslinjer får å få det skikkelig. Spesielt viktig at skroget er skikkelig tørt før du begynner med sparkling og tokomp. Ellers vil etterarbeidet ditt være bortkastet.

Et annet poeng er verdien på båten din. Ved evnt. senere videresalg kan det hende det ikke lønner seg å behandle selv, men å sette det bort og få garanti på arbeidet. Er båten billig og gammel spiller det mindre rolle.

Personlig tar jeg dette med plastbest helt med ro. Har i ettertid funnet ut mine siste tre seilbåter har hatt det i varierende grad, og ved en runde i marinaene ligger det mange flere med eiere som mest sannsynlig ikke vet noe. Beste tiden å oppdage det på er å ta båten opp midt i den varmeste delen av sommeren hvor vanntemperaturen ligger opp mot 20 grader eller mer. Da synes blemmer som ellers vil forsvinne helt ved opptak om høsten. Skraper du av bunnstoff og finner små sprekker i gelcoaten kan dette også være pga. Osmose, men må ikke forveksles med krakilering.

 

Vet om noen som har behandlet blemmer lokalt med hell, men disse har ikke båten liggende ute mer enn tre fire mnd. Tror bruken av båten din også bør bestemme litt i valg av løsning.

 

Regner med det er den Scand Atlinticen du refererer til, da ville jeg anbefale deg å få besiktigelse av en proff før du gjør noe.

Redigert av jernkjøl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du har båten ute 4 mnd. i året og resten til tørk ville jeg gjørt akkurat som du har planlagt. Pirke vekk alt løst og tørket. Prime med vanntett epoksy. Da skulle jeg mene denne båten skulle gå sin forventede levetid.En høvling av båten må vel koste halvparten av båtens verdi, om det er gjort av fagfolk mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på det er plastpest du har fått, med mindre det vesker og lukter eddik.

Jeg slipte ned min baltic i 2003 og fant da en del slike bobler. Slipte hull på dem og fant at det var helt tørt og litt umettet glass. Dette er støpebobler og er ikke uvanlig på eldre båter og faktisk også på nye. Tok da kontakt med Scand-fabrikken med bilder og forklaring og de kunne da bekrefte at det ikke var plastpest men støpebobler. Her er svaret jeg fikk:

 

Jeg har snakket med vår spesialist på gelcoat-reparasjoner, og han sier at det er luftbobler og ikke osmose. Det eneste rette er som du sier i slipe ned, og sparkle dette opp igjen, pusse og sparkle til du får en jevn og fin overflate. Dette er dessverre slikt som kan skje på plastbåter, men du trenger ikke være redd for at det er osmose.

 

Gjorde som beskrevet og det er like fint i dag 8 år etter. Brukte West Epoxy som jeg først mettet skadestedet med for så å tilsette pulver 406 til en passende sparkelmasse. Siden var det sliping og så primer og bunnstoff.

Min båt har normalt vært i bruk hele året, kun landsettin for nødvendig vedlikehold.

 

Lykke til med arbeidet :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hei. Har vært med på denne behandlingen en gang, på, (eller rettere sagt under) en Fairline 36 Sedan. Det vi gjorde var å kalkblåse hele bunnen, for så å prime noen lag, for så å stoffe båten igjen. En formidabel jobb. Dette fikk vi høre skulle være veldig bra. Jeg er ikke fagmann, og tvilte litt på behandling, men de proffe sa at dette skulle være veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Det måler man med Tramex skipper fuktmåler. Men man må slipe ned til glassfiberen for å måle.

Joda, flotte greier. Jeg velger å tro at dette produktet er en fuktindikator. Det er vesentlig forskjell på en fukt indikator og en fuktmåler. En indikator påviser fukt. Det skal mye til for ikke å påvise fuktighet i et båtskrog. Helt meningsløst å søke etter fukt i et produkt som er ment for å være vann. Her vil resultatet alltid være likt. Bruker man derimot en fuktmåler skal man være brennsikker på at instrumentet man bruker er egnet for måling i materialet målingen tas. Av erfaring kan jeg nevne at flesteparten av fuktmålere på markedet er beregnet for måling i TRE, da gjerne kalibrert for FURU. Disse målerne måler kun vektprosent i tre..... og ingenting annet. Målinger over 26 vektprosent i tre er jeg veldig skeptisk til, da vekttall over dette ikke skal være mulig å påvise,

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Hei.

Fant i fjor noen små blærer

Hvis det bare er snakk om noen små blærer ville jeg gjort slik du beskriver.

Har du noe bilde/bilder av boblene og omfanget?

Bruk drill med raspekule til å fjerne boblene, slik at du får med deg alt løst, å bare stikke hull er ikke nok. Og bruk polyestersparkel.

Link to post
Share on other sites

Dette instrumentet, hevder selv at det kan måle i glassfiber. Dette er hentet ut fra en lærebok som heter båtbygging-en innføring. Skrevet av Thomas Anmarkrud. Han har brukt denne på sitt tidligere verksted i mange år.

Han mener at instrumentet er et flott redskap ved reperasjoner.

Det sies at glassfiber laminatet i en tradisjonell støp, kun kan trekke til seg 2% vann. Og dette instrumentet skal visstnok kunne skille mellom dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...