Jump to content

Spjærøykrysser - er det brukt saum eller spiker i skrog?


ut mot havet

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ein Spjærøykrysser for bruk til hobbifiske, har ikkje vert å sett på denne enno men ser av bileter at det er eit spesielt skrog der nedre del er kravell og øvre del er sua.

Er set nokon på forumet som kan fortelle noko om byggemåte? er dette gode skrog? er det furu som er brukt? kan ikkje utifrå bileta sjå synleg saum i skrog, er desse skjulte med treplugger?

 

Er takksam for hurtig svar

Redigert av ut mot havet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Byggemåten med Kravell under vannlinjen og klinker over er typisk for gamle Østfoldbåter.

 

Vi er plaget med is, og jeg vil tro at byggemåten kommer av at det er bedre å slå ishud på ett kravell-skrog. Samtidig er det arbeidsbesparende å ta alt over vannlinjen i klinker. Dog bare mine private betraktninger... mulig det finnes en annen/bedre forklaring.

 

Spjærøy-krysserne er flotte ja :cool:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spjærøykrysseren er spikret mot stevner og kjøl. Det er også brukt einernagler gjennom alle spant også det som er kravell/ under vannlinja. Den jeg holder på å pusse opp sitter det en spiker i hvert bord som er kravell i tillegg til einernaglen. Svakheten hos meg er at spikrene som er brukt mot kjøl og stevner er tæret opp og bordene har sleppi. Bare "gulerøtter igjen av de spikrene som jeg har plukket ut.. men det er vel ikke spesiellt for spjærøykryssere. De spikrene som sitter i spantene er helt ok. Det er vel syra i eika som gjør at de tærer opp... Mitt tips er derfor å sjekke spikere der hvor det er eik (stevner, kjøl og dollbord)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...