ut mot havet Startet 11.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2011 (redigert) Vurderer å kjøpe ein Spjærøykrysser for bruk til hobbifiske, har ikkje vert å sett på denne enno men ser av bileter at det er eit spesielt skrog der nedre del er kravell og øvre del er sua. Er set nokon på forumet som kan fortelle noko om byggemåte? er dette gode skrog? er det furu som er brukt? kan ikkje utifrå bileta sjå synleg saum i skrog, er desse skjulte med treplugger? Er takksam for hurtig svar Redigert 11.Oktober.2011 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 spjærøyen er kryssærnes dronning sier vi her i oslofjorden sjøegenskaper som får deg til å smile! Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 11.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2011 Har to kompiser som har denne båttypen. Der er bordgangene festet til spantene med gjennomgående einerplugger som er kileformet og slått i en flatkile igjen på innsiden av spantet. Disse båtene er bygget med furu på furuspant. Solide og flotte båter. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 spjærøyen er kjent for sin solidhet flere jeg kjenner som har sånne har reist til skagen med dem i 20 sekm vind Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Flotte båter dette. Lurer på om den bare har einernagler på de 5 øverste bordgangene som er klinket. Der hvor båten er kravellbygget er det kanskje galvanisert spiker. Den er nok spikret til stevner og kjøl i alle fall Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
ut mot havet Svart 12.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Dersom det er brukt eineplugger i øvre bordganger er vel det å rekne som evigvarande. Er det svakheiter med desse skroga ein bør sjå etter? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 (redigert) Byggemåten med Kravell under vannlinjen og klinker over er typisk for gamle Østfoldbåter. Vi er plaget med is, og jeg vil tro at byggemåten kommer av at det er bedre å slå ishud på ett kravell-skrog. Samtidig er det arbeidsbesparende å ta alt over vannlinjen i klinker. Dog bare mine private betraktninger... mulig det finnes en annen/bedre forklaring. Spjærøy-krysserne er flotte ja Redigert 12.Oktober.2011 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
optimax 150 Svart 12.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2011 Spjærøykrysseren er spikret mot stevner og kjøl. Det er også brukt einernagler gjennom alle spant også det som er kravell/ under vannlinja. Den jeg holder på å pusse opp sitter det en spiker i hvert bord som er kravell i tillegg til einernaglen. Svakheten hos meg er at spikrene som er brukt mot kjøl og stevner er tæret opp og bordene har sleppi. Bare "gulerøtter igjen av de spikrene som jeg har plukket ut.. men det er vel ikke spesiellt for spjærøykryssere. De spikrene som sitter i spantene er helt ok. Det er vel syra i eika som gjør at de tærer opp... Mitt tips er derfor å sjekke spikere der hvor det er eik (stevner, kjøl og dollbord) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.