Jump to content

Hvilken dieselvarmer ville du valgt til Tresfjord 28?


Pettern1972

Recommended Posts

Har nettopp gått til innkjøp av en 77 modell Tresfjord 28. Som seg hør og bør i en gammel skute er det litt mangler her og der som skal utbedres i løpet av en kald og mørk årstid, så den er klar til mange koselige turer neste sesong. Blandt annet skal jeg ha inn en dreggvinsj og en dieselvarmer. Det har tidligere stått dieselvarmer i båten, så alt av slanger og slikt er fortsatt intakt, bortsett fra selve varmeren. Den hadde det rustet hull i, og er følgelig havnet på de evige jaktmarker. Er da på utkikk etter en annen varmer til kjølige kvelder, og lurer på hva jeg bør velge. Det er 2 utløp ute i cockpit og 2 utløp inne i cabin som ligger klart allerede, samt eksos. Tidligere eier trodde det var Eberspächer som hadde sitti i tidligere. Hvor stor varmer bør jeg velge til denne båten? Om noen evt har en brukt en liggende er jeg selvfølgelig alltid ute etter å spare noen kroner....

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Viss du skal bruke båten når det er ordentlig kaldt ville eg gått for D4 Husk å montere støydemping på inngangslufta. Sjekk dimensjonen på lslanger og kanaler du har i båten, kansje dei er i minste laget, det er sjølvsagt en fordel viss dei er isolert. Husk at en slik varmer må ha et utløp so ikke kan stenges.

Link to post
Share on other sites

Eber D4 eller Webasto AT 3900.

Hvem av dem egentlig ett fett.

 

Du har mest sannsynlig 75 eller 80mm på de gamle luftslangene. Disse kan benyttes, fåes overgang 90-75mm. Men du vil da få mer luftstøy. Beste er å bytte til 90mm, men som sagt går greit med overgang. selv har jeg ikke brydd meg med å bytte til 90mm.

 

Eksoslange bør du absolutt bytte. Etter noen år blir de sprø og kan også tette seg.

Resultat når den blir sprø: Fare for lekasje og DET vil du ikke ha inn i båten.

Resultat når den tetter seg: Nedsdoting av ny varmer og drifts problemer.

 

Om dieselpumpe fra den gamle varmeren står i båten, må den byttes. Ny følger med varmeren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

takker for svar, kommer ikke til å bruke båten mye i kulda, men kan være greit på noen kjølige sommerkvelder tidlig eller sent på sesongen å få en liten lunk på fisketurer, så det er ikke nødvendig med det råeste av det råe til mitt bruk. Da får vi se hva man kan trylle fram av gode tilbud i løpet av vinteren.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Det har tidligere stått dieselvarmer i båten, så alt av slanger og slikt er fortsatt intakt, bortsett fra selve varmeren. .....Er da på utkikk etter en annen varmer til kjølige kvelder, og lurer på hva jeg bør velge. Det er 2 utløp ute i cockpit og 2 utløp inne i cabin som ligger klart allerede, samt eksos. Tidligere eier trodde det var Eberspächer som hadde sitti i tidligere. ..

Sålenge du ikke skal bruke båten på svarteste vinteren og i strengeste kulde tror jeg at Eberspaecher D2 vil klare seg. Det er nevnt en D3? Det må være :thumbsup: en utgått modell. Det D2 og D4 som er gangbare nå. Antakelig vil du kunne benytte eksisterende luftslanger, men jeg anbefaler at du isolerer disse om mulig ved å tre over armaflexstrømpe. Kan eventuelt splittes og samles med tape og strips om det er vanskelig å komme til. Lykke til med båt og varmer.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Tresfjord 28 for endel år siden. Skikkelig flott båt :thumbsup: I den jeg hadde var det en en Eberspaecher. Jeg tror den het D3L og var på 3,2 kw. Den modellen er nok gått ut ja.

 

Det som er helt sikkert er at denne på 3,2 kw sjeldent kunne gå lenge av gangen. Da ble det rett og slett for varmt.

 

Dersom du skulle ha noen deler igjen av den gamle varmeren, f eks denne "aluminiumsboksen", så kan jeg være veldig interessert i å kjøpe denne.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket litt med forrige eier i stad, og han fortalte det har sitti en Wallas 1800 i båten tidligere, noe han mente var mere enn nok til denne båten. Denne gikk vel på lampeparafin om jeg ikke tar feil. Det er kun originale slanger som er igjen av denne installasjonen, alt annet er fjernet. Vi får se hva vinteren bringer av gode tilbud. Står også å en gammel Wallas Safeflame 1000 kokeapparat i båten, usikker på om denne fungerer som den skal også, men det får de kommende dager vise. takker for hjelpen så langt.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Tråkker muligens noen få på tærne, men vil absolutt IKKE anbefale Wallas.

At en 1800 holdt i en Tresfjord 28? Syns nå det høres lite ut. Hadde en 1800 i en lukket 29 foter. Var selfølgelig ikke alltid den fungerte, men selv når jeg fikk greiene i gang syns jeg den ikke ga nok varme.

Strekte muligens sesongen lenger enn hva du har planer om, men dog.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

tror nok ikke det blir wallas i den igjen, for å si det sånn. og 1800 er nok litt i minste laget, selv om jeg ikke trekker ut sesongen veldig mye. Vil heller ha dieselvarmer en lampeoljebrenner også. pleier å ha båt ute fra 1 mai til midten av september. Det holder i mine øyne. har mest lyst til å bytte ut kokeapparatet også, er ikke helt gira på den safeflamen. Etter hva jeg har fprstått av den (uten å ha studert bruksanvisningen ennå) bruker den en del strøm, samtidig som den varmer opp begge platene samtidig. har planer om å bytte ut den med en Origo 3000.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde vel en wallas 2200 i en 27 foter. Det holdt IKKE. Tresfjorden er jo også en kalesjebåt, så jeg ville sterkt vurdert D4, eventuelt D4 Pluss dersom det er litt små slanger eller mye svinger på dem. Har en D4 Pluss i nåværende båt (36 fot lukket). Det var 2 grader inne når jeg kom i dag, og den sto på maks i flere timer før det var 18 grader inne- Og da med en stor andel resirkulering av inneluft.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...