Jump to content

valg av batterilader på ca 50A?


Sjøga

Recommended Posts

jeg har 200ah startbatteri og 400ah forbruk og ønsker en lader til forbruksbanken.

de fleste ladere har jo 2 utganger, rengner med att en lader på 50A er 2x25A som blir for liten for min forbruksbank, eller deler dem opp efekten etter hvor fulle batteriene er( så den ene utgangen leverer 0A og den andre 50A)kunne også hat en lader som leverer 20A og 40A.

noen anbefalinger her??

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Nordic Power (Manson) 50 a lader. Den har to utganger. Det er en budsjettlader som jeg tror koster under 3000,-. Jeg betalte vel omlag 2 for den hos Maritim på høstsalg for et par år siden. Har fungert greit de sesongene jeg har hatt den, men jeg synes den sklir over til hvilespenning litt raskt (lurer på om det er etter 4 timer). Men om budsjettet er begrensingen er den i alle fall rimelig. Finnes flere tråder om Nordic Power laderne. Selv har jeg den kun på forbruksbanken - har en egen ctek på startbanken, og en liten ctek på aggregatbatteriet.

Link to post
Share on other sites

Mastervolt har ladere ...... De har adskilte utganger som kan lade forskjellig på utgangene.

Tror ikke jeg noe på akkurat nå.

Også Mastervolt sine ladere leverer bare én ladekarakteristikk/dvs. spenning på alle uttak.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

men egentlig trenger jeg bare en med en utgang på 50A.

finnes det??

Nei, og det ville heller ikke gjøre noe mening eller gjøre det enda billigere.

Trenger man bare 1 eller 2 uttak da må man lage en liten bro mellom uttakene som er ledig til neste som er tilkoblet.

For det holder det med en tynn tynn tråd.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

20A til 60A er på lager, for tiden, kaffee og Monas berømte epplekake står klar hvis du vill dykke opp nnnu..

 

Du behøver bare å regne 10% av batterikapasiteten, pluss forbruk som skal forsynes i parallell mens du lader,

da passer det vanligvis veldig bra.

 

Forresten gjelder denne tommelfingerreglen også for de fleste andre ladere/produsenter.

 

:seeya:

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Trenger man bare 1 eller 2 uttak da må man lage en liten bro mellom uttakene som er ledig til neste som er tilkoblet.

For det holder det med en tynn tynn tråd.

 

:seeya:

Jørg

Ok.

gjelder det alle ladere??

i dag har jeg en lader(trur det er en Quicklader) på 25A med 2 utganger(1 til start og en til forbruk)

kan jeg bare ta av den ledningen fra lader til startbatt og over på forbrukbatt?

vil den da lade med 25A på forbruk? vil også bli forlite trur jeg.

men om jeg kjøper en 60A lader med 3 utganger kan jeg få 20 på start og 40 på forbruk ved å samkjøre 2 av utgangene til forbruksbatt?

Link to post
Share on other sites

Ok.

gjelder det alle ladere??

i dag har jeg en lader...... om jeg kjøper en 60A lader med 3 utganger kan jeg få 20 på start og 40 på forbruk ved å samkjøre 2 av utgangene til forbruksbatt?

Det gjelder alle ladere fra Sterling, ja.

 

For viva Italia uttaler jeg meg ikke, les gjerne bruksanvisningen.

Men normalt, dvs. hvis laderen ikke eier 2 ladedeler klar per definisjon,

er det slik at alle uttak blir forsynt samtidig med det som en lader vill yte med både strøm og spenning.

Saken med en "bro" mellom ledige og tilkoblete uttak har å gjøre med måten intern forbindelse, sensing og regulering.

 

Oppdeling / flere uttak betyr i grunn ikke annet at det finnes mulighet for å tilkoble flere batteribenk

som ellers skal være adskilt fra hverandre.

 

Typisk er start og forbruksbatterier.

Den kan gjerne lades sammen med en kanal, men etter ladingen skal det være skillt

slik at det ikke finnes felles utlading når laderen ikke jobber.

 

En unntak er ladere med strømbegrensning på en uttak.

Slike uttak leverer ikke full strøm (delvis også begrenset på spenningen),

men ofte bare så lite som 2 til 4A og er tenkt for vedlikeholdslading av f.eks. startbatterier

eller annet som jobber ikke eller lite zyklisk.

 

Om det er for lite med 25A kan man ikke tro men burde beregne det i henhold til laderstyringen.

Lite strøm er ikke noe problem hvis det finnes mye tid, men det gjelder ikke for alle batterier.

Ladere kommer også på sine grenser hvis automatikken tilbyr noe for kort kompensasjonslading.

fordi den beregner jo det som vanligvis er optimal i forhold til tiden den trengte for å kjøre hovedladingen.

Moderne ladere er orientert på såkalt moderne batterier, som flest har behov for litt lengre

kompensasjonstider enn det krevdes for tidligere batterier.

Tiden går videre, ingen vet hvorfor.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

intresert.

Jeg skal heller være ærlig med deg.

Da jeg vet du hadde blitt misfornøyd etter en tid.

Laderen er ubrukelig til forbruksbatteriene, den har altfor kort absorsjonslading.

Sannsynligvis styrt av elendig software.

Jeg bruker den nå bare til vedlikehold av start og baugpropell batteriene. Det bør

den kanskje klare med den såpass stive prisen.

 

Dette skulle være en super duper pro digital - jeg vet ikke hva - lader for et par år siden.

Ser nå at Sterling har kommet med nye super duper pro ett eller annet flere ganger etter

denne laderen.

Kanskje de begynner å få tak på dette etterhvert, men jeg er skeptisk.

 

Sjekk heller ut Farco og Victron produktene, de ser ut til å gjøre ting riktig med engang, og kommer ikke med

nye produkter i hytt og pine.

 

 

Link to post
Share on other sites

Har 1 50 A Quick lader ombord, samt 1 Sleipner 40Aombord. Kjøpte først 1 stk Mascot 50A. Men den "summet". I og med den blir brukt inne, så ble den byttet ut. MEN den laderen brukes av mange yrkesfiskere. Den er enten 1 x 50A eller 2x 25A. Skal etter sigende tåle veldig mye. Monteres den ute i motor-rom funker det. Men inne er det for mye "summing".

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal heller være ærlig med deg.

Da jeg vet du hadde blitt misfornøyd etter en tid.

Laderen er ubrukelig til forbruksbatteriene, den har altfor kort absorsjonslading.

Sannsynligvis styrt av elendig software.

Synd, men nå må jeg komme med sannheten. :rolleyes:

 

Sterling hadde siden 2003 i Norge så mange ikke fornøyde kunder av liknende grunn

at jeg kan tar meg tid for å fortelle om alle sammen her og nå.

 

Det er nemlig bare deg og opprinnelig en kunde fra Krågerø.

Og det betyr to tilfelle i over åtte år.

 

Han andre eier batterier som CEDen på en måte heller ikke klarte å skjønne så riktig.

Vi fikk t.o.m. byttet på en nummer større siden jeg trodde at benken var for stor for første ladern (mener det var ca. 700Ah),

men det viste seg også som saktegående, så med disse batterier gikk CED-softwaren treg.

 

Nå komm en naturlig løsning av problemet hos han.

I Krågerø og området fantes det kraftige tordenvær og lynnedslag

som drepte mye elektronik og faktisk også både den og en annen CED av en venn samtidig.

 

Siden vi pleier å hjelpe trofaste kunder fikk begge Pro Charge U til vennepriser og jeg

fikk etter hvert en telefon av en som hørtes meget forbauset ut og som fortalte hvor

kraftig nå pløtselig "denne saken" rørte på batteriene.

 

For meg er det ikke noe nytt og faktisk som forventet

fordi jeg hører det og liknene kommentarer regelmessig siden PCU er på markedet.

 

Og det er også grunn for at Sterling har rasert hele laderrekken som fantes fra før.

PCU erstatter alle andre fra før, hvorfor skal man ha hyllene full med 7 forskjellige ladere?

 

Og hvis du er ærlig med deg selv da finnes det også "fire for mange" hos de andre,

men det er salgspolitikk som alle må bestemme seg for selv.

 

 

Så per dags dato er du nå "dessverre" fortsatt alene med problemet, igjen.

 

Men, det er aldri bra når noen ikke blir fornøyd, og også jeg er jo kunde mange steder.

Derfor en foreslag, så klarer jeg kanskje å revidere "Norsk ufornøydt-skalaen" på for meg vante "0" igjen:

Bare selg din 1250CED, det kan du med god samvittighet, til en som har normal ladebehov.

Så henter jeg for deg en god pris for en PCU, du tester den i noen uker,

og hvis det heller ikke virker som det skal da tar jeg den bare tilbake.

 

Du trenger forresten ikke å bestemme deg nå, dette tilbudet står også til våren.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hulda har hatt 50A fra Sterling noen år nå. Husker ikke navnet på den. Lader 120Ah startbatteri og har broet over og lader 440Ah forbruk (vanlige startbatterier alle tre). Den står nå baki der og gjør jobben sin. Jeg seiler mye, og bruker aggeregatet for lading når det passer slik. Batteriene ligger etter nokså mange år med syrevekt som nye. Sterling'en fungerer helt utmerket hos meg. Dog støyer viftene en del når de kobler inn. Båten ligger med landstrøm og Stirling'en er konstant tilkoblet.

Link to post
Share on other sites

Bare selg din 1250CED,

Jeg vet du er en seriøs fyr Joerg, det står ikke på det, men på produktet.

Men å selge denne har jeg ikke samvittighet til, jeg er for ærlig til det,

selv om den sannsynligvis hadde funket noenlunde med gammeldagse åpne blybatterier.

 

Skal dette være aktuellt må du ta 1250CED i retur/bytte, salg er ikke aktuellt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg -kan- ikke tar inn bruktvarer her.

Privat ville jeg selge en CED også hvis den er 10 år gammel, virker den da hadde ikke jeg noe tvil.

 

Din er ikke en gang halv så gammel og hvorfor at den ikke "vill spise" akkurat dine batterier er ikke avgjort ennå.

 

Så hvis ikke det bor rotter, elg og fisk inne i laderen da kan du vel selge den videre uten å tenke på noe.

 

Alternativ, hvis det plager deg så at du ikke er sikker, kan du sende den til meg for funksjonstest.

Også det gjør jeg gratis for deg.

 

Da kan du tilby den f.eks. på BP-markedet, eller hos Finn, med "aktuell funksjonstest fra importøren",

kjøperen betaler frakt likevel, og så spiller det ingen rolle hvor den ligger og venter på en ny venn.

Da betaler du fraktlappen til meg og ferdig er det.

 

Så, da har du nå flere alternativer du kan velge mellom.

Gjelder også frem til våren.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ellers takk, jeg har kastet vekk nok tid og ressurser på dårlige Sterling produkter

til å gå inn på en slik deal.

Sterling laderen skal få stå slik den står i dag, som en meget dyr startbatteri lader.

Jeg har brukt nok penger og tid på dette dyre annenrangs produktet som det er.

At jeg er den eneste kunden i landet med dette problemet går jeg ikke med på.

AT jeg er den eneste elektroingeniør kunden som er blitt klar over problemet er nok nærmere sannheten.

Hva faglig uvitende kunder har fått erfare kan jeg bare spekulere i.

 

Ha en god kveld. :seeya:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er nok en enklere sjel enn Mix, elektromann, ja men ingeniør- nei! Var alt for glad i penger til å gå mere på skole og det kan jeg jo prise meg lykkelig for, da ville jeg sikkert analysert vettet av min CED 1250 som forøvrig gjør en svært god jobb hver gang jeg kobler til landstrømmen. Kjapp lading og for mitt vedkommende problemfri! Men som håndverker i oljebransjen tjener jeg jo uforskammet mye penger (ref annen tråd her på BP) Så jeg har satt inn skikkelig dyre kvalitetsbatterier fra Europas største produsent! 100 Ah og 38 kg pr stk! Jeg valgte ventilregulerte og de tåler juling til tusen! ikke mange 100 Ah batterier som tåler og er beregnet for å tappes med 500A i ett minutt og funke like fint etterpå! Sterlingen fungerer i allefall perfekt hos meg i allefall!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...