Jump to content

valg av batterilader på ca 50A?


Sjøga

Recommended Posts

Ja det er vel den servicen du betaler for når du kjøper slike produkter. For det er ikkje elektronikken eller kostbare programmer innvendig. Så det skulle da bare mangle :thumbsup:

 

Forøvrig så har maritim en mann innpå her, som har gitt meget god respons i flere saker, også på kveldstid. Men det begrenser jo hva han kan orke å rekke over med tanke på markedet maritim har :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For det er ikkje elektronikken eller kostbare programmer innvendig.

..mh.., jeg ville anbefale briller i så fall.

Jeg ser med en gang ganske kraftige forskjell mellom "PCU" og det som f.eks. Maritim tilbyr,

forresten i hele produktrekken.

Men det er vel igjen spørsmål om både behov og synsvinkel.

 

Og du glemmer også å fortelle om andre ladere i prisrekken oppover i forhold til "Manson".

De er enda dyrere, tilbyr i grunn i forhold til PCU ikke særlig mer enn at den også kan justeres manuelt på to parametere, men tilbyr i hvert fall også like mye "mer" enn mange andre merker og igjen inkl. "Manson".

 

Du skulle kanskje lese litt mer, hvis jeg forteller da oppfåttes det bare som reklame.

 

Men din sammenlikning av det du kaller service, det er litt fælt må jeg si.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja klart du synest det :smiley:

Eg glemmer ikkje å fortelle noko? Eg henviste til ein test av båtladere. Alle som ønsker kan lese den og selv gjøre opp sin mening.

Eg har ingen foretningsmessig interesse av å gjøre ting inviklet.

 

Og som sagt tidligere:

Dersom eg hadde hatt over snittet god kompetanse, og tid til å analysere batterier og lader i fillebiter, så hadde eg sikkert funnet ein svakhet med den laderen. Men eg er bare ein båtglad mann

Og om batteriene skulle ryke etter bare 5 år, så vil de ha kosta meg 65kr mnd. Skal tåle det

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Og om batteriene skulle ryke etter bare 5 år, ...Skal tåle det

Det er kanskje forskjellen, og det du sier hører man flest av folk som ikke har behov for hele pakken.

 

Vi prøver å forhindre at batteriene ryker så tidelig i det hele tatt,

en bra lader fortjener penger også etter hvert.

 

Samtidig prøver vi å holde kapasiteten oppe så lenge det bare går,

batterier ryker jo ikke per "knapptrykk" men i løpet av livstiden.

 

Hvis batteriene altså ryker da begynnte den allerede minst i et år tidligere.

Hva er vitsen med å tillate at en batteri er død etter 4 år?

Og hvordan skal en klare å komme inn i femte året?

Jo, i så fall bare med enda mer kapasitet, som også kastes etter 5 år.

 

Alternativ kan man bruke 1/3 del av kapasiteten du trenger, og et bra ladesystem.

Det sparer vekt, drivstoff, i tillegg energi, og ikke minst bekymringer.

 

Sorry, jeg har en annen mening om batteriets levetid så sant den ikke brukes opp pga. zykliske belastninger.

Og akkurat disse skulle man som fritidsbåteier egentlig ikke oppnå i det hele tatt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

At et kostbart og meget intelligent ladesystem er bra, skal eg for all del vær enig med. Missforstå meg riktig :smiley:

 

Normallevetid på batterier er foresten 7 år har eg hørt og lest. Så 5 år var tatt som eksempel for å ikkje legge ekstra forhåpninger til billige ladere.

Eg kjenner ikkje deltaljerte priser i sterlingserien, så eg har kanskje vert litt urettferdig. Om mine 2x115Ah batterier og ladere koster meg 8000 på 14år. Hva ville sterling kostet ?

Men når du skriver at man kan redusere fra feks 3x110ah til 1x110ah med skikkelig ladersystem fra deg, da er det bare å legge seg flat. Min familie har for stort forbruk en helg til at eg har tro på at det ville fungert i uthavn. Men bra ladesystem krever sikkert meget lange skjøteledninger?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For mye intelligens er kanskje også skadelig.

Ofte blir det så mye teori at man mister all tid som man ellers trenger for å kunne bruke det man vet også praktisk.

 

Jeg har "ikke noe" forbruk i det hele tatt, men likevel forsvinner det 60Ah per 24 timer.

Det er derfor allerede en gåte for meg hvordan du kan klare deg med 115 Ah i en helg.

 

Med familie i tillegg kan jeg bare tenke meg spontan at enten familien din både :fishing: i hele døgn og :sleep: så snart det blir mørk,

eller at du spøker litt om det du kaller "stor strømforbruk".

 

Uansett hvilken løsning det er: Jeg gratulerer. :thumbsup:

 

:wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå skriver vel Sæbø at han har 2x115Ah batterier, og det er jo slett ikke uvanlig, samt fullt mulig å klare seg med en helg. Selv gikk jeg for Victron 90A på nybåten -sikkert overkill, men den er helt suveren og jeg var lei mekking og usikkerhet rundt lading ( hadde CED 30A i gamlebåten). Slipper nå også å bekymre meg for om den tar vare på batteriene eller ikke.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Alternativ kan man bruke 1/3 del av kapasiteten du trenger, og et bra ladesystem.

Det sparer vekt, drivstoff, i tillegg energi, og ikke minst bekymringer.

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

Med familie i tillegg kan jeg bare tenke meg spontan at enten familien din både :fishing: i hele døgn og :sleep: så snart det blir mørk,

eller at du spøker litt om det du kaller "stor strømforbruk".

 

Uansett hvilken løsning det er: Jeg gratulerer. :thumbsup:

 

:wink:

 

:seeya:

Jørg

 

Nå var det din påstod, at med ditt ladesystem så kunne vi redusere batteribank til 1/3 av dagens behov. Og da ser eg ingen annen løsning en å ligge i båten tilkoblet skjøteledning.

Så det er din løsning og du stod fritt til å kommentere det. Men valgte å fleipe det over på meg ?

Og fortsatt lurer eg på prisanslag på en 2x115ah batteribank med ladesysten over 14 år.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Beklager, Sæbø, det var ikke meningen å fleipe med deg.

Jeg var bare i god humør og tok det ikke så døds alvorlig, og gjør det heller ikke nå.

 

Din strømsituasjon kan selvfølgelig variere i alle rettninger.

Det finnes også mange med bare litt over 20Ah på døgnforbruk, faktisk inkl. kjøleskap,

da klarer man seg også med 115Ah som du har til rådighet uten å havne på neste zyklus.

 

Men er det ikke så da ser jeg gjerne på resultater etter kapasitetsmålingen,

a) uten en bra lader som regelmessig fikser litt på sulfateringsforholdene og b) etter allerede 3 år.

 

Det blir det kanskje ikke hos deg, men de fleste finner ut at de trenger

enten mer slitekapasitet eller mer brukbar kapasitet.

Og et bra ladesystem slik at det ene eller det andre også virker.

 

:seeya:

Jørg

 

Håper at det ble lagt merke til at jeg skrev helt reklamefritt,

dvs. uten å peke på CED, PDAR eller PCU. :saint:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Selv gikk jeg for Victron 90A på nybåten -sikkert overkill, men den er helt suveren og jeg var lei mekking og usikkerhet rundt lading ( hadde CED 30A i gamlebåten). Slipper nå også å bekymre meg for om den tar vare på batteriene eller ikke.

Bare merkenavn er ikke noe garanti for at du slipper unna bekymringer.

Fikk man dårlige batterier, feil råd, eller bruker man batteriene ikke riktig, da finnes det en ordentlig sjanse for at også det går galt.

Tvert imot er de "som tenker mens de bruker" vanligvis akkurat de som har ferrest bekymringer.

 

Overkill, hvorfor?

Det som kan være overkill er en lader som er alt for stor for batteriene,

dvs. hvis batteriprodusenten krever strømbegrenset lading.

 

Ellers, glemmer man priser, er jo Victron vanligvis ikke noe dårlig valg?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Droddler litt :rolleyes:

Jeg har 450 AH batteribank. 1 batteri med høy CCA til start, resten åpne billige blybatteri.

Alt sammenkoblet ved landligge; OG start. Forbruksbanken har ikke så høy CCA, derfor synker spenningen litt fra dem i startøyeblikket, men de bidrar litt til den totale CCA. Etter start kobler jeg ut startbatteriet til neste start.

Bruker båten mest nesten hver helg, 1 - 2 dager, da med endel uttak av strøm til elektronikk og fiskeutstyr.

Dette inkluderer også PC-navigator, styremaskin og litt bruk av flaps.

I havna står jeg alltid tilkoblet strøm, lader via en ctec lader på 10 amp.

5 dager etter ser jeg at hele banken ladet opp (Grønn kontrollampe).

Burde kanskje ha hatt en lader på 40 - 50 amp, men klarer meg godt med den på 10 amp, fordi jeg tar tiden til hjelp.

Er vi enige SÅ langt Jörg? :rolleyes::pray:

 

(Tillegg:

Å ja, jeg har en liten Honda 4T hjelpemotor som lader 7 amp, HVIS noe skulle skje :thumbsup:

Dette emnet blir visst aldri utdebattert !!! ) :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

5 dager etter ser jeg at hele banken ladet opp (Grønn kontrollampe).

Burde kanskje ha hatt en lader på 40 - 50 amp, men klarer meg godt med den på 10 amp, fordi jeg tar tiden til hjelp.

Er vi enige SÅ langt Jörg? :rolleyes::pray:

 

Gjelder hos deg med åpne bly-syre, noen batterier trenger mer strøm.

 

Men ellers kan jeg vise meg enig så sant du ikke snakker om en grønn kontrolllys av en CTec.

Da ville jeg helst høre fra deg at batteriene fikk topplading etter mening av en Ah-meter,

pluss tilstrekkelig tid av både deg og laderen for å kompensere.

 

Og hvis du da samtidig kunne fortelle at "de åpne" fikk litt koking,.. av og till,

da kunne jeg nesten gråte litt for lykke. ...jeg..snif...sukk... :yesnod:

 

 

:seeya:

Jørg

 

 

ps: Det finnes så mange "hvis og når" at emnet ikke -kan- bli ferdig diskutert.

...haddde jo også vært tragisk, eller.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Overkill, hvorfor?

Det som kan være overkill er en lader som er alt for stor for batteriene,

dvs. hvis batteriprodusenten krever strømbegrenset lading.

 

Beklager, ser laderen er på 70A -ikke 90. Har 330Ah AGM batteribank, så innenfor anbefalingen til laderen (av manualen ser det ut til at i standardoppsett er lading begrenset til 75% av maks, altså 52,5A). Det er en kombinert lader/inverter sak (EasyPlus), så med strømmottakelige AGM-batterier, temperaturkontroll, variabel absorbsjonstid og automatisk lagringsmodus på 13,2V regner jeg med den vil stelle godt med batteriene ombord :smiley: (håper jeg...)

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

..Har 330Ah AGM batteribank, så innenfor anbefalingen til laderen (av manualen ser det ut til at i standardoppsett er lading begrenset til 75% av maks, altså 52,5A). Det er en kombinert lader/inverter sak (EasyPlus), så med strømmottakelige AGM-batterier, ..

Håper at jeg ble forstått.

 

Jeg er ikke bekymret for laderen, men for batteriens skyld.

Selv om AGM flest er mottakelig betyr det ikke at den -skal- få så mye strøm som den klarer å svelge.

 

Nå rammer det kanskje ikke deg men det finnes mange nok batterier som skal lades strømbegrenset,

og det dreier seg ofte om verdier mellom 30 og 12 (!) Ampere per stykke.

 

Jeg tredobbeltsjekker akkurat dette hver gang så snart jeg hører at en batteriprodusent roper noe om økt levetid.

Dette er veldig ofte et signal for redusert strøm, dvs. helst antizyklisk drift.

 

Bare som hint. :sailing:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Skal sette på en logger av spenning og strøm over tid når jeg setter ut båten igjen. :yesnod:

Har kanskje stolt vel mye på grønnlampa på Ctec-laderen.

Men digitalvoltmetret viser av og til 14,4 volt alså....

Og er nede på 13,6 av og til.

Alt dette uten forbruk og etter 4 dagers lading...

 

Ønsker å tro at jeg er på den sikre siden da :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Det kan jo alt stemme hos deg, hvem vet.

Men vi diskuterer om automatiske ladere, som alle jobber innenfor faste regler og som

ikke kan se hva man holder på med med stakkars energitankene.

 

Derfor synes jeg at det bare er Ah-måler som teller noe brukbart, selv om gode ladere ligger nærmest ved med visningene.

Et enkelt poeng for å støtte det: Hvordan skal en lader få vite om det ble tatt ut noen Ah av en f.eks. 600Ah batteribank.

Hver temperaturforskjell gir noe større utslag på Voltmeteren enn laderens beregning kan vise.

Forresten en av flere grunn for at man ikke skal lade med for små ladere.

Vanligvis er det bedre med litt mer ladestrøm og lenger kompensasjonstid enn omvent.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

men hvor mye skal en god lader overlade batteribanken (automatisk under varierte forhold)før den vipper over til å bli dårlig igjen?

Beklager, jeg har ikke noe glasskule.

Vanlig praksis er en gang hver zyklus med kanskje 103 til 110%, avhengig både temperatur, type og tilstands batteri.

 

Ellers må du først definere hvem du spør fordi du får vel forskjellige svar av både batteri- og laderprodusentene og også 4 av 5 batteriguruer så sant de leser forskjellige bøker.

 

Men du skriver jo også bok, så fortell kanskje ganske enkelt hva du mener.

 

Hilsen

Jørg

 

: Redigert.

Browseren broker...

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Det er som sagt ikke sikkert at du trenger noe annet.

Sjekk først batteriene dine, også syrevekt på alle cellene etter at batteriene ha stått et døgn uten lading.

 

Ellers 10%-tommelfingerreglen, passer nesten alltid hvis det skal være en automatisk lader.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Håper at jeg ble forstått.

 

Jeg er ikke bekymret for laderen, men for batteriens skyld.

Selv om AGM flest er mottakelig betyr det ikke at den -skal- få så mye strøm som den klarer å svelge.

 

Bare som hint. :sailing:

 

:seeya:

Jørg

 

Dette må du forklare Dynamoen lader jo med typisk 50-120 Amp. Hva er da problemet med en lader på 70 Amp?

Link to post
Share on other sites

Det finnes ikke mye å forklare.

Studerer man batteriene ordentlig, dvs. minst så mye som man må vite for å lade dem riktig,

da finner man ikke sjelden at batteriprodusenten krever strømbegrenset lading.

 

Går vi nå ut i fra at en dynamo/230V-lader yter 100A og leverer så mye strøm

på en AGM (eller også andre) som skal lades strømredusert med f.eks. maks 30A

da får man problem.

 

Når AGM er tom med sier vi 50% da suger den pga. lav indre motstand sånt ca. alt til seg som den bare kan få tak i.

Dvs. at det er ikke sjelden at en slik batteri svelger 100A.

Man ser ikke noe særlig hvis det skjer en gang, men gjør man det ofte eller lenge nok

da blir det en rekke skader på batteriet.

 

Og siden det er klar spiller det ingen rolle om man bruker en stor lader eller en dynamo.

Strøm er strøm.

 

En tommelfingerregel som er gjerne brukt for AGM er lading med C01 - C02 (10 - 20% av batteriets kapasitet)

=> Det gjelder så sant det ikke finnes begrensninger, ved minste tvil velger man >C01 da er man sikker.

 

Sats gjerne på det som produsentene skriver om produktene sine men ikke bland inn noe du hørte av "gode erfaringer".

Hvordan slike erfaringer ender opp er akkurat det som fyller problemtrådene som diskuteres verden rund.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...