Jump to content

valg av batterilader på ca 50A?


Sjøga

Recommended Posts

Min umiddelbare tanke er at en importør som .... bare har to misfornøyde kunder, -uten å blunke ville tatt produktene tilbake.

Ja, jeg forstår problemet, av og til drømmer også jeg.

Men en vanlig importør er dessverre ikke noe trygdekontor, men bare en forhandler.

Og de fleste forhandlere har både krav og plikter mot grossist og produsenten.

 

Jeg antar at også en Ole Petter får et lite problem med å overbevise en produsent at han bare

"må" ta noe tilbake selv om produktet egentlig virker som den skal?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Disse sterlingladerene er montert i plasthus har jeg sett..er ikke heldig,får man feil på laderen kan i verste fall hele båten gå tapt

God morgen Vidarfra. :smiley:

Hvor har du det fra?

 

For å kunne selge utstyr må produsenten følge regler, bl.a. at også elt- og brannsikkerheten stemmer.

Og da kommer ikke bare regler men også erfaring med inn.

PCU kan f.eks. også monteres på motorrom, den er altså t.o.m. gnistsikker.

 

På nyere ladere finnes det ikke en gang lengre så mye som kan tennes enn i gamle dager,

men tvert i mot sikringer, passive sikringer og ikke minst landstrømsikringer.

 

Men ville man følge den teorien må vi kanskje flytte ikke bare PCU fra Sterling,

men også de fleste ladere av andre produsenter, luftvarmere, kaffedrakter, sikringsskap, t.o.m. kabel, brytere, m.m.

Spesiell øyemerke må vi da legge på alle 12/24V forbrukere som jobber med lav spenning men høy strøm.

Det trengs jo bare få Ampere for å sveise jernbaneskinner.

Hvis vi da sender allt utstyr fra markedet som har kunstoff i og om seg, spesiellt ladere, da har vi et problem.

 

Kort sagt, jeg er mer bekymret om brannfaren av det ene eller andre 12V annlegg på båter

enn om brannsikkerheten av ladere fra nyere generasjoner.

Og det uansett hvilken produsent det dreier seg om.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er kanskje naiv, men jeg trodde faktisk det var helt uproblematisk å ta tilbake et produkt hvis det er snakk om så få tilfeller at det uansett ikke betyr noe i det store og hele for forhandleren.

Hvordan vet du at det ikke er noe feil på laderen til Mix?

Det finnes saker og ting som du ikke vet, Ole Petter.

Diskusjonen om feil på produkt eller feil på system diskuterer vi ikke nå.

 

Men nei, du er helt sikkert ikke naiv, men heller ikke konstruktiv.

Her bare prater du atter en gang til om noe som du ikke en gang vet hvordan det gikk før.

Det gjorde du jo ofte nok allerede.

 

Du prøver også å mase fram noe tilbakestake gjennom et "appell på ære" og prøver å stille noe

i et dårligere lys enn det i virkeligheten er.

 

Problemet ditt er bare at jeg vet hva jeg selger og hvordan det virker.

Med litt rettferdighet kunne man komme selv på det, bare prøv å finne negative uttalelser på forumet

av folk som kjøper produktene fra meg.

Det finnes f.eks. siden over åtte år ikke en annen som sier noe negativt om ladere fra Sterling her på hele forumet.

Untatt både deg som ikke har erfaring med Sterling siden det ikke er bra nok for deg,

to forhandler som selger annet, og Miks som nekter å følge tilbudet mitt.

Og så har vi en som ikke var fornøyd med en PDAR, og også det ble ordnet opp i.

Så langt er altså jeg ganske så fornøyd med det.

 

Det er også vell kjent at jeg hanterer reklamasjoner, så sant det finnes, med stor fordel for kundene.

Har du prøvd å finne slike positive tilfelle, dem som fikk reklamasjonsbehandlinger,

eller er sånt ikke så populær for deg?

 

Dessuten kunne du ha reagert, men så lang funker du kanskje ikke.

Mix gjør seg litt luft fordi han er frustrert over noe som ikke virker hos han enn det ellers virker hos alle andre.

Det er forståelig, men grunnen er fortsatt ikke klar og Miks har ikke lengre lyst å bruke tid på det.

Likevel står dørene åpen, les ovenfor skulle du ha glemt det allerede.

 

Men hvis du har så lyst å engasjere deg da kan Mix jo sende den til deg

i steden for til selgeren eller produsenten.

Så tester du både laderen og software, kjører belastning, måler strøm spenninger og forløp,

akkurat som vi gjør det, og så forteller du meg om det er noe galt med det.

Det tekniske henter du da fra Sterling, ellers må du tar det som det er.

 

Ha en fin dag.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For mange en god idee, Bøljan.

Men også for det anbefales det helst meget gode regulatorer.

Aldri bruk slik uten !!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er kanskje naiv,

Mulig jeg også er naiv.

Men jeg er ikke så naiv at jeg kjøper nok ett Sterling produkt og risikerer å sitte igjen

med 2 ubrukelige Sterling produkter.

At absorsjonsladingen på min Sterling CED1250 ikke fungerer vet jeg. Det er bevist.

Den er nemlig fjernet, og ertattet, og lading av min forbruksbank er nå utmerket.

 

Nå har nok også du forstått hvorfor jeg ikke er interessert å sende denne Sterling laderen på tur til Joerg.

I såfall måtte det være kun for at den skulle få seg en tur for turens skyld.

"Produktet virker som det skal" er importørs kommentar både her i tråden og ellers i kommunikasjonen.

Da finnes det andre og kjekkere ting å kaste vekk tid og penger på.

 

Jo, jeg kunne vært interessert i å bytte inn i f.eks. PCU1250 eller 1260 og også betale noen tusenlapper i mellom.

Men da får Jørg ta møkka i retur. Det er han ikke interessert i.

 

Men jeg forbeholder meg retten til å fortelle om mine erfaringer med Sterling produkter, både her på forumet

og ellers.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det finnes saker og ting som du ikke vet, Ole Petter.

Diskusjonen om feil på produkt eller feil på system diskuterer vi ikke nå.

Jeg tviler ikke på at det er ting jeg ikke vet, men jeg har vel lov til å forholde meg til det jeg tross alt vet.

 

Når du går høyt ut og sier at det er bortkastet å betale ekstra for ladere med adaptiv lading som også kan tilpasses batteriene med manuelle justeringer, -fordi Sterling takler dette uansett, -og at billigere ladere ikke virker så godt som Sterling, -så synes jeg faktisk det er på sin plass å innvilge reklamasjon når det ikke virker.

Det er du som har skrytt Sterling opp i skyene og skapt forventningene ved å love ting som ikke stemmer.

 

 

At absorsjonsladingen på min Sterling CED1250 ikke fungerer vet jeg. Det er bevist.

 

En kjenning av meg kjøpte en båt med en slik lader. Forrige eier hadde fått batterier 50% erstattet av Sønnak. Denne Sterling laderen har også problemer med absorberingen, og i dag brukes den sammen med en generator for å booste noen batterier til et colcelleanlegg på hytta.

 

jeg er helt enig med deg i det du nevnte tidligere, for dette er en svakhet som ikke mange ville klare å avdekke.

 

Men tilbake til trådstarter og anbefaling.

Det finnes en test av ladere her på Båtplassen som forteller en del om dette problemet. Det du bør konsentrere deg er egenskapene til laderne generelt for en billig lader kan være vel så god som en dyr med samme egenskap.

 

Derfor linket jeg til denne som i tillegg til å være adaptiv også kan tilpasses batteriene manuelt.

http://www.victronenergy.com/upload/documents/Phoenix%20Charger%20-%20rev%2002.pdf

 

Skal du sammenligne pris så er det greit å sammenligne samme produktklasse.

Importøren er også medlem på Båtplassen og han vet hva han snakker om.

Link to post
Share on other sites

Men jeg er ikke så naiv at jeg kjøper nok ett Sterling produkt og risikerer å sitte igjen

med 2 ubrukelige Sterling produkter.

....

Den er nemlig fjernet, og ertattet, og lading av min forbruksbank er nå utmerket.

.................

Nå har nok også du forstått hvorfor jeg ikke er interessert å sende denne Sterling laderen på tur til Joerg.

I såfall måtte det være kun for at den skulle få seg en tur for turens skyld.

...................

Da finnes det andre og kjekkere ting å kaste vekk tid og penger på.

...................

Jo, jeg kunne vært interessert i å bytte inn i f.eks. PCU1250 eller 1260 og også betale noen tusenlapper i mellom.

Men da får Jørg ta møkka i retur.........

...............

Men jeg forbeholder meg retten til å fortelle om mine erfaringer med Sterling produkter, både her på forumet

og ellers.

Nå er det jo vel sånt at du overdriver litt.

Hvis alle som kjøpte Sterling CED, PDAR,PCU m.m.,

og som er enten strålende fornøyde,

eller som bare ikke er ufornøyde fordi de bare glemte enhetene fordi det bare virker

ville skrive et innlegg her, da kunne du blattre lenge før du finner dine egne innlegg igjen.

 

Du forteller på en måte som sannsynlig -skal- øke tyngden på det du sier,

men tross allt dreier det seg om en problem som finnes lokalt hos deg. To-punkt.

Og om du liker det eller ikke, de allerfleste er fullstendig fornøyd med valget sitt og kommer det også å være fremtidig.

 

Det gjør heller ingen forskjell om det dykker opp det ene eller andre reklamasjon heller,

så lenge det ikke går over i mange feil som tyder på dårlig kvalitet.

At det en gang kommer noen reklamasjoner er normalt, vis meg en produkt som blir produsert mange tusen ganger uten at det blir feil på en stykke i mellom.

 

At feilen forsvant er subjektiv fordi det er jo ikke fastslått hva som finnes nå.

Fakt er at den laderen viste på minst to steder at den virker som den skal,

ellers ville du ikke bruke den videre.

 

Men siden du snakker gjentatt om møkk, samtidig du viser deg interessert i å bytte,

men ikke vill fordi du allerede har en lader som er mye bedre som du sier og

derfor aldri ville bruke mer tid på noe fra Sterling

spør jeg meg hvorfor at vi diskuterer det her i det hele tatt.

Du er ikke fornøyd mens du har denne laderen siden noen år allerede.

 

Jeg sa til deg at det ikke fantes flere som deg som har problemer med CED, og at du har et lokalt problem.

Det må du nå vel akseptere som det er.

 

Og det er ikke nødvendigvis så som Ole Petter forteller.

Selvfølgelig finnes det situasjoner som kan lage vansker for variable timerstyringer siden det hele

ikke baserer på noe annet enn reaksjon på spenning og shuntmåling.

 

Men det eneste som "billigladere" har som "fordel" ved situasjoner som f.eks. hos deg er

at det vanligvis ikke finnes noe timervariasjon ved equalisasjonsfasen.

Å hevde at det skal være et bedre alternative ved zyklisk batteridrift er vel forsiktig sagt ikke veldig klok.

 

 

Jeg tviler ikke på at det er ting jeg ikke vet, men jeg har vel lov til å forholde meg til det jeg tross alt vet.............tillegg til å være adaptiv også kan tilpasses batteriene manuelt.

 

Skal du sammenligne pris så er det greit å sammenligne samme produktklasse.

Importøren er også medlem på Båtplassen og han vet hva han snakker om.

Du burde være litt forsiktig med det du sier.

Ingenting i mot en egen mening men du driver med meningsdanning på feil høyde.

Problemet ditt er at du er forutinntatt selv om det finnes over 90.000 motargumenter hvert år.

Det er også uten vits at du mener noe allminnelig fordi problemstillingen din er spesifisert og passer i en liten boks.

 

I tillegg synes jeg at det er kan være veldig dumm hvis man forsøker å sette argumenter som akkurat Sønnak sine batterier som støttepunkt.

Men siden du ikke skriver annet går jeg ut i fra at din bekjent er fornøydt med CEDen

siden den går på hytta og tilsammen med aggregat?

 

Det finnes antakeligvis ikke noen andre produsent som har i det siste så mange problemer som Excide-Sønnak,

man skulle nesten tro du får betalt av dem for at folk skal kjøpe adaptive ladere.

Det er nemlig etter min lille oppfatning siste veien for å redde en del av batterisalget dems hvis de holder på videre med å produsere problemer.

Du mener også at det er viktig å ha vanskelige batterier, og jeg spør hvorfor at resten av denne kloden trives med batterier som ikke lager bråk.

Andre batterier kan nemlig leve like lenge, leverer det samme bruksverdi og er ikke dyrere enn batterier fra Sønnak.

 

Finnes det da også noe faglig normalråd av deg, eller kan du ikke leve uten vansker?

Jeg sier bare til folk at de skal skifte til en annen batteri-merkenavn, og svups er vanligvis alle problemer borte.

 

Og til slutten et spørsmål til deg som sverger på "adaptiv lading".

Det gjør jeg og.

 

Men adaptiv lading betyr ikke noe annet enn tilpasset lading.

Tilpassing består i å levere passe ladeslutspenning, utjevningsspenning med passe tid og

hvilespenning, passe til batteriene man tilkobler.

 

Avhengig type batteri ligger vanligvis

Ladeslutspenninger ved zyklisk drift mellom 14,2V og 14,8V

Kompensasjonsladingen mellom 1 og 12timer

Floatspenninger mellom 13,3 og 14,1V

Alle gode ladere tilatter automatisk drift og klarer å holde flere dusen forskjellige type batterier i full liv

og det over 5 til 12 år og på alle kontinenter.

PCU tilbyr i tillegg en god del flere automatiske funksjoner.

Om man trenger alle er etter smak og behag.

 

Fortell du nå gjerne om gode grunn for å velge batterier som er kjent for å skape vansker

og en logisk grunn til for at noen skal kjøpe en lader akkurat for å holde vanskelige batterier i liv.

Jeg som jobber hovedsakelig innenfor 600Ah-klassen vet i vert fall ikke om en og

jeg tror ikke en gang at jeg ville bruke tid på det.

 

Ønsker en fortsatt fin dag!

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men siden du snakker gjentatt om møkk, samtidig du viser deg interessert i å bytte,

men ikke vill fordi du allerede har en lader som er mye bedre som du sier og

derfor aldri ville bruke mer tid på noe fra Sterling

spør jeg meg hvorfor at vi diskuterer det her i det hele tatt.

Tvert imot, jeg sier jo jeg ER interessert i å bytte.

Men da må du komme med en innbyttepris.

Jeg er ikke interessert i å sitte med 2 Sterling ladere.

Gi meg en fair innbyttepris til en PCU 1260 ved retur av CED1250.

 

Eller er du redd for at PCU1260 faktisk skal funke og at jeg ikke har et lokalt problem likevel ?

 

 

Link to post
Share on other sites

.(som tør å si det). Sterling produkter skal aldri i min båt igjen.

..øøøøøi..ikke bare sånn

Du må da også fortelle hvorfor, Olpi, ellers kan dette forveksles.

Sterling tilbyr jo tross alt også en haug andre produkter enn bare PDAR som du persønlig ikke likte.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

MEN det er den lokale pusher som bestemmer hva jeg kjøper. Dette pga garanti og reklamasjon.

Det er skjelden feil.

Og lokale kan jo også bestille noe som passer til kundens behov og ønske. :thumbsup:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Akk ja.

Jeg skulle ønske jeg gjorde det samme. :thumbsup:

Holdt meg til en seriøs Norsk leverandør

 

Jeg tror det kan være en fordel at både kunde og forhandler er på bølgelengde med Norsk forbrukerkjøpslov, -slik at en kontrakt mellom to profesjonelle aktører (forhandlerkontrakt) ikke til forveksling blir ansett å være en kontrakt mellom produsent og sluttbrukerne, - som oftest har helt ulike tekniske forutsetninger for å gjøre forretning sammen.

 

Likeledes er det viktig for forhandleren å sette seg inn i reklamemateriellet og de tekniske manualene som er gjort tilgjengelige for kundene, -slik at det blir enklere for forhandleren å skjønne sammenhengen mellom informasjonen og når forbrukerkjøpsloven av den grunn kommer til anvendelse.

 

Nå er det slik at tvistesaker rundt komponenter med liten økonomisk verdi aldri havner i retten for det lønner seg ikke, og dette er jo noe av årsaken til at forhandlere klarer å komme unna sitt ansvar, og det er jo også derfor en bevisst oppgiret og misledende markedsføring ofte ikke får noen konsekvens for leverandøren.

 

Jeg kan gi et praktisk eksempel:

 

Batteriprodusentene opplyser hvordan batteriene skal lades, og følgelig bør laderen man velger være i stand til å oppfylle disse generelle kravene.

Når en produsent av en lader opplyser om hvordan laderen fungerer, så vil denne informasjonen være viktig å forholde seg til når man skal finne ut hvor godt systemet virker, -og eller i etterforskningen for å finne ut årsaken til at det ikke virker.

 

Hvis en lader er produsert slik at absorberingstiden ligger fast på 4 timer så er dette enkelt å forholde seg til, for den tekniske informasjonen er jo helt konkret. Kjøper man med andre ord en lader med oppgitt absorberingstid på 4 timer og batteriene enten som følge av kjemisk sammensetning eller bruk krever 6 timer absorbering, -så kan man ikke uten videre fremsette et reklamasjonskrav for dette er ikke å anse som en feil på verken laderen eller batteriene.

 

Hvis man derimot har betalt noen for å sette sammen systemet så kan man reklamere hvis utstyret som er valgt ikke takler det behovet som batteriene som følge av den planlagte bruk vil kreve.

 

Så kommer noe spesielt, for når en produsent eller forhandler reklamerer med en eller flere fordeler ved et produkt, -som at for eks. laderens programvare kalkulerer batteriets behov for absorbering hver gang laderen aktiviseres, men dog innenfor en tidsramme mellom 1 og 6 timer, -ja da er det å betrakte som en reklamasjon på laderen hvis laderen ikke takler dette i praksis. (Forutsatt at det ikke er noe feil med batteriene og eller om sidebelastningen av båtens elektriske anlegg ikke overstiger det som laderen er oppgitt til å takle).

 

Så kommer et tilleggspoeng, som er hvis produsenten eller forhandleren drar inn andre produsenters produkter med det motivet å skape seg en fordel ved å sammenligne, -og spesielt når informasjonen om konkurrentenes produkter fremstilles feil, -så øker man kunden forventning samtidig som man styrker forbrukerens rett til å dra inn forbrukerkjøpsloven og klage.

 

Jeg har fått et inntrykk av at Norsk forbrukerkjøpslov kanskje ikke gjelder for Sterling produkter solgt i Norge da dette for et par år siden ble diskutert i en annen tråd. I så fall så føler siteringen under muligens forklarer hvorfor enkelte Sterling kunder aldri når frem med sin sak vedrørende feil på produktene.

 

 

Ja, jeg forstår problemet, av og til drømmer også jeg.

Men en vanlig importør er dessverre ikke noe trygdekontor, men bare en forhandler.

Og de fleste forhandlere har både krav og plikter mot grossist og produsenten.

 

:seeya:

Jørg

 

NB! jeg har satt siste setning i fet skrift for å utheve dette da det er relevant i denne sammenhengen.

 

Hvilken avtale som foreligger mellom produsent, importør og forhandler er helt urelevant når en privatperson er kunden, for da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

må komme med ett motinnlegg mot det som for meg virker som på grensen til hets.

Har hatt reklamasjon på ett produkt kjøpt av Jørg.

Nytt produkt ble sendt Kostnadsfritt til Skagen hvor jeg da lå.

 

At jeg knota det til og ikke greide å bytte det, forteller mer om mine tekniske kunnskaper en om produktet. Greide faktisk å ødlegge det.

Båten fungerte alikevell uten dette tilkoblet, var derfor ikke liv om å gjøre.

 

Etter ferien mens jeg var på jobb. kom Jørg ene og alene ned til Sandefjord og instalerte produktet for meg. Slik at alt fungerte som det skulle når jeg kom hjem og skulle bruke båten igjen.

Topp service. :flag_bp:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

må komme med ett motinnlegg mot det som for meg virker som på grensen til hets.

Har hatt reklamasjon på ett produkt kjøpt av Jørg.

Nytt produkt ble sendt Kostnadsfritt til Skagen hvor jeg da lå.

Problemet her er at produktet ikke gjør jobben, så bytte til nytt likt

produkt har ingenting for seg.

Jeg tilbyr meg også å betale for meg.

Jeg kunne vel i det minste fått et prisforslag.

Hvem hetser hvem her ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Du har sannsynligvis virkelig et problem, Ole Petter, og du får snart minst ett til.

Hvem vet du om at jeg skal har nektet noe reklamasjonsbehandling, eller em avgjørelse som ville stride med norsk lov, forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven?

Du få bare nevne 1 navn eller tilfelle som du har klare bevis for.

 

Det som jeg med sikkerhet kan konstatere er at du ikke i det hele tatt vet noe

om hverken garantibehandling, reklamasjonsbehandling, kundebehandling, eller annet her i huset.

 

Du vet heller ikke en gang detaljert noe om framgangen ang. saken med Mix, verken når det begynte, hvordan det gikk videre etc.

Du bare prater.

Tvert i mot kan jeg være veldig sikker at i hvert fall Mix er meget godt informert om laderen sin.

Ikke bare siden han fikk alle relevante informasjoner fra meg, men t.o.m. snakkte direkte med Charles Sterling for lenge siden om det.

 

AT du blåser opp en slik enkelt og faktisk enestående sak viser derfor for meg bare at du har persønlig motivasjon,

enten i mot meg eller Sterling eller begge to.

 

Ville du nemlig være neutral og dreide det seg bare om grunnleggene informasjon da måtte du jo også bruke masse tid

for å skrive slike omtaler også om andre produsenter.

Forresten t.o.m. om begge dine favoritter, men sånt gjør du jo ikke.

 

 

Så, derfor tilbake til fakta, Ole Petter, du -vet- jo mer om meg enn jeg:

 

Jeg har en liste om egne kunder som er registret bosatt i Norge.

Listen begynner med nr. 1013 og slutter akkurat nå med 11592

 

Hvor mange ubehandlete tilfelle finnes eller fantes?

Hvor mange reklamasjonstilfelle i sin helhet har ikke fått nye varer med en gang, så sant kunden ikke måtte vente at erstatning kommer på lager igjen?

Hvor mange av dem ble avvist?

Hvor mange av dem ble avvist "lovstridig", eller ble ikke avgjort fordi jeg, Sterling eller en annen av mine leverandører nekter?

Hvor mange bedriftskunder fikk avvist reklamasjonsbehandling, t.o.m. innenfor 5 år selv om vi etter kjøpsloven ikke måtte gjøre det? (obs: Jeg vet om en.)

 

Fra nå helst bare med navn, gjerne også som IM for å ta vare på kundens privatspære.

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...