Jump to content

valg av batterilader på ca 50A?


Sjøga

Recommended Posts

Til Mix:

nå syntes jeg du kan sende det du skriver her i mail til importør, vi har fått med oss hva du mener nå. og det som blir skrevet nå har vel egentlig ikke noe med spørsmåle mitt å gjøre lenger?

 

Den der støtter jeg. Dette blir ikke en informativ tråd, men en krangletråd. Og det trenger vi ikke.

 

Mitt forhold til en batterilader er at den innen rimelig tid skal lade opp batteriene mine. Dessuten skal laderene vedlikeholde batteriene. Når jeg måler syrevekten, så ligger den høyt i det grønne feltet. Baugbatteriet mitt, 180 Ah, ble kjøpt fra Biltema oktober 2003. Det har siden kjøpet ligget foran i baugen og får en skvett vann år om annet. Det har kapasitet til å dra inn ankerkjettingen uten at motoren går og opererer baugpropellen uten at motoren går. Etter en slik test, så blir det satt på lading, og har syrevekt godt inne på det grønne feltet etter noen timer. Et ladesystem som fikser det, er godt nok for meg. Jeg skjønner egentlig ikke hva mer jeg skal forlange. Nå har jeg to ladere. Hvilken absorbsjonstid de leverer, eller hva batterien har, vet jeg ikke. Jeg vet egentlig ikke hva absorbsjonstid er for noe. Motoren min har en avansert styring som lader flatt 14,7 volt, beregnet for buss som bruker mye lys. Denne 'hesteladingen' her ser det også ut til at batteriene mine tåler helt utmerket. Ref. til alderen på dem. Jeg har ikke oppdaget at jeg sannsynligvis har et problem enda.

Link to post
Share on other sites

Krangling ?

Egentlig var jeg bare interessert i en lader som gjør jobben med batteriene mine.

Intet mer, intet mindre.

 

Laderen er avskrevet som bomkjøp for lenge siden.

 

Jeg ville gi leverandør en grei utgang på saken, og betale for bytte.

Alt jeg nå ber om er et prisforslag. Gjerne pr IM.

Intet mer, intet mindre.

 

Skal man ikke kunne tørre å formidle sine erfaringer med produkter her på BP er man ille ute.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå har det seg vel slik at trådstarter stilte et konkret spørsmål. Dette spørsmålet var av teknisk art som ikke omhandlet Mix sitt mulige reklamasjonsforhold til et produkt fra Sterling. Det ville vel kanskje vært en fordel om dette mulige reklamasjonsforholdet ble en sak mellom Mix og leverandøren av produktet. Det virker som om trådstarter er av samme oppfatning.

Link to post
Share on other sites

Jeg er faktisk interessert i det som skrives, og jeg kan godt leve med det språket som brukes. Jeg tviler på at jeg er alene. Kanskje er det slik at Mix har rett, at dette produktet som jeg forstår har blitt erstattet av et nytt ikke holder hva det lover, at ikke alle opplever problemer med det fordi det er forskjell på bruk og anlegg. Jeg vil bare tipse Jörg Becker om at det virker sterkt tillitssvekkende med noen av de svarene som han skriver. Greit nok at Norsken hans ikke er helt lett å forstå iblandt, jeg runder av litt for det, men lange svar og en noe arrogant tone passer seg dårlig for en forhandler. Slik jeg forstår er mange storfornøyd både med produkter og service :thumbsup: Bra! Jeg har allikevel endret litt syn etter å ha fulgt med her, takk for det.

Link to post
Share on other sites

Før noen enten tror eller sier at jeg er arrogant skulle man heller tenke litt.

Som jeg har prøvd å si finnes det tvert i mot av disse to meninger ovenfor også mange titusen mennesker som er absolutt fornøyd med CED-ladere.

 

Hvem som ikke vill stole på det skulle ganske enkelt kreve at det blir svar på mine spørsmål i innlegg nr. 50

Deretter kan vi diskutere om det lønner seg med noe fortsettelse av denne diskusjonen.

 

Frem til at Ole Petter og Mix svarer på det, og igjen passende til spørsmålet av trådstarteren,

finnes det ikke noe andre fakta enn at Sterling bygger ladere som ikke kan betegnes med annet enn "glimrende, både på teknik og pris".

Det ville heller ikke forandre seg hvis det dykker opp noen andre reklamasjoner en gang i fremtiden.

 

Dessuten spiller det teknisk sett ikke noe rolle om en kjøper hos meg eller andre steder på kloden.

Produkter fra Sterling blir derfor verken bedre eller verre, bare at det er sagt skulle noen ikke liker meg lengre fra nå.

 

Men nå er CED-laderen likevel blitt historie fordi den ble erstattet av en enda bedre lader, og den heter Pro Charge U.

Og skal vi vedde om at den blir minst like suksessrik som CED? :smiley:

 

Da tror jeg at det meste er sagt.

Bortsett av tekniske spørsmål og svar mht. Sterling PCU avslutter jeg denne diskusjonen her nå.

 

===================================================================

Bare til slutt et åpent svar til Mix siden du liker det øffentlig.

Etter litt drøfting mht. det du gir fra deg her og siden du likevel ikke setter pris på produkter fra Sterling

kan vi like greit avslutte det nå og går over til vanlig reklamasjonsbehandling.

Ønsker du det blir du bedt om å sende omtalt CED-laderen for ordentlig reklamasjonsbehandling enten til meg eller alternativ til produsenten i England.

Obs: Husk ordentlig embalasje i så fall.

Vedlagt skal det medfølge både kopi av fakturaen, helst nøyaktig feilbeskrivelse, informasjon om type batterier og samlet Ah, antall batterier og måten tilkobling på laderen.

Videre spørsmål følger så sant teknikkerne anser det som nødvendig.

 

Mvh

Jørg

===================================================================

 

Ha en fin helg alle sammen !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bortsett av tekniske spørsmål

Jeg har ett teknisk spørsmål som jeg egentlig aldri har fått svar på.

Hvordan virker, eller hvordan skal den adaptive ladingen virke på CED1250 ?

Og da spesiellt absorsjonsladingen.

Er den strømstyrt i det hele tatt ?

 

En annen leverandør forklarer det enkelt slik:

 

The absorption time of the charger will adapt itself as follows:

after each period of bulk charge (= the charger has reached its maximum

current) an absorption period of 5 times the the bulk charge period will follow,

with a maximum set at, for example, 4 hours.

- A bulk charge of 5 minutes (battery was nearly fully charged) will result in an

absorption charge of 5 x 5 = 25 minutes.

- A bulk charge of 30 minutes will result in an absorption charge of

30 x 5 = 150 minutes, or 2,5 hours.

- A bulk charge of 2 hours will result in the maximum absorption charge time of 4 hours.

- When connected to a fully charged battery and switched on, no absorption

charge will occur because the charge current will almost immediately drop off to a low level.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt spurt om tidligere, men da ble det bare til at programlinjene var hemmelige. Utrolig frustrerende når noe skal kontrolleres i felten for eierens regning.

Jeg regner med det er Viktron eller Mastervolt du har funnet dette hos, for det er de som opplyser om slikt for der virker det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett teknisk spørsmål som jeg egentlig aldri har fått svar på.

Hvordan virker, eller hvordan skal den adaptive ladingen virke på CED1250 ?

Og da spesiellt absorsjonsladingen.

Er den strømstyrt i det hele tatt ?

 

Og da Mix, er det ikke lenger krangling om en eller annen form for reklamasjon/klaging over et produkt. Nå er det er rent teknisk spørsmål. Og slik jeg har brukt et kvarters tid til å lese om 1250 CED, så er den spenningsstyrt. Men dette vet du langt mer om en meg. Jeg har bare satt dip switchene til der jeg mener at det passer best for meg. Ingen automatikk så vidt jeg kan skjønne. Regner med at Jörg er enig?

Link to post
Share on other sites

CED er spenningsstyrt, ja.

I tillegg timerstyrt, dvs. minste og maksimal tid etter innstilling av dipswitchene som også bestemmer om ladeslutt- og floatspenning.

Ganske enkelt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nå gir jeg meg over.

 

Sterling oppgir jo både grafisk og med tekst hvordan laderen er tiltenkt å virke med variabel absorberingstid. Ikke nok med det, han beskriver jo også fordelen det er å ikke ha timerstyrt reguleringsteknikk.

 

Det er jo ikke rart man ikke når frem i diskusjonen når forhandleren ikke vet hvordan dette virker og at produktene han selger markedsføres med denne egenskapen.

 

Problemet som jeg og Mix omtaler er jo at vi ikke får denne funksjonen til å virke, og jeg kan jo fortelle hva Paul Rosenquist (Ladac) sa:

Det er en lang vei å gå fra man har noe på arbeidsbenken som virker og få det til å virke i felten.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/nordic-power-lader-3-steg-50a-12v

 

Denne er min anbefaling, eg har sjølv 50A versjonen, men det er kun fordi det var tomt for 30A når eg skulle bestille. Ikkje kjøp de røde Nordic-laderene hos maritim. Der ryker vifta fort.

 

Det var ein test av batteriladere i eit tysk magasin,(nevnt tidligere her) som var linket her på BP tidligere.

http://www.victronenergy.com/upload/documents/Ladegeraete%20im%20Test%20bei%20segeln.pdf

Denne testen blei vunnet av en phoenix lader.

Men "anbefalt kjøp" blei den som eg linka til fra maritime. Ein lader som ein kan finne under mange navn, i testen heiter den yahttronic.

Maritim sin heiter Manson, eller Nordic.

 

Det er utelukkende prisen som gjer at eg anbefaler denne. Eg hadde ikkje mulighet å kjøpe ladesystem for 8-10.000.-kr

 

Eg har hatt min lader eit år og den fungerer utmerket.

 

Dersom eg hadde hatt over snittet god kompetanse, og tid til å analysere batterier og lader i fillebiter, så hadde eg sikkert funnet ein svakhet med den laderen. Men eg er bare ein båtglad mann :thumbsup:

Og om batteriene skulle ryke etter bare 5 år, så vil de ha kosta meg 65kr mnd. Skal tåle det.

 

red: måtte legge inn nye linker

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/nordic-power-lader-3-steg-50a-12vDenne er min anbefaling, eg har sjølv 50A versjonen, men det er kun fordi det var tomt for 30A når eg skulle bestille. Ikkje kjøp de røde Nordic-laderene hos maritim. Der ryker vifta fort.Det var ein test av batteriladere i eit tysk magasin,(nevnt tidligere her) som var linket her på BP tidligere. http://www.victronenergy.com/upload/documents/Ladegeraete%20im%20Test%20bei%20segeln.pdfDenne testen blei vunnet av en phoenix lader.Men "anbefalt kjøp" blei den som eg linka til fra maritime. Ein lader som ein kan finne under mange navn, i testen heiter den yahttronic. Maritim sin heiter Manson, eller Nordic.Det er utelukkende prisen som gjer at eg anbefaler denne. Eg hadde ikkje mulighet å kjøpe ladesystem for 8-10.000.-krEg har hatt min lader eit år og den fungerer utmerket. Dersom eg hadde hatt over snittet god kompetanse, og tid til å analysere batterier og lader i fillebiter, så hadde eg sikkert funnet ein svakhet med den laderen. Men eg er bare ein båtglad mann :thumbsup: Og om batteriene skulle ryke etter bare 5 år, så vil de ha kosta meg 65kr mnd. Skal tåle det.red: måtte legge inn nye linker

 

Vil bare føye meg inn i rekken. Vurderte mange ladere selv når jeg handlet, bla Sterling. Men etter og ha lest flere postive tester av Nordic Power sine ladere produsert av Manson så falgt valget på 50 A laderen som har fungert meget bra. Sjekk også moderselskapets sider: Manson

Her er også direkte link til 30, 40 og 50 A laderne: SBC-21xx serien

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Nå gir jeg meg over.

 

Sterling oppgir jo både grafisk og med tekst hvordan laderen er tiltenkt å virke med variabel absorberingstid. Ikke nok med det, han beskriver jo også fordelen det er å ikke ha timerstyrt reguleringsteknikk.

Da selger Sterling disse ladere siden 13 år i alle verdens land og ingen har en problem med beskrivelsen, men du.

T.o.m. når serien ikke lengre produseres.

 

Alle disse ladere er spenningsstyrt.

Stortsett forklaring:

Bulk til innstillt spenning, måling av tid som batteriene trenger for å oppnå innstillt spenning;

så ganges den tiden med faktor X som gjelder for innstillt type batteri = absobsjonstid som kan variere.

Reaktivering til IUo når det enten startes av programmet for vedlikehold, eller når batteriene trekkes ned til ca. 11,5V.

 

Strømstyring gjør bare noe mening hvis det enten ikke finnes parallelt forbruk,

eller når laderen eier en egen shunt rett foran batteriene.

Ingen av delene gjør mening hvis man har mange forbrukere i parallel.

 

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Software kan ikke byttes av brukere.

Hvis man vet hva batteriene trenger kan man variere med innstillinger som overlapper i det vesentlige.

Poenget er at vi først og fremst snakker om Ladesluttpenningen, dvs. maksimalt spenningen som batteriene utsettes for.

Først deretter ser vi på absorpsjonstider.

 

Ser vi det praktisk da pusher laderen jo likevel først så lenge på batteriene at den ha oppnådd ca. 90% allerede.

En lader som er riktig dimensjonert til batteribankens størrelse (og parallelt forbruk) klarer alltid å lade dem.

Og det gjør den akkurat pga. spenningstyringen, men tvert i mot strømstyringen,

fordi den gir seg ikke tidligere enn at spenningen ble oppnådd.

Og først deretter følger det absorbsjonstiden.

CED er da enkelt å forklare fordi den er ikke så avansert at man får skallebrudd.

Har jeg AGM som f.eks. skal maks 14,6V da er det -maks- men ikke viktig med akkurat 14,6V.

Så skifter man CED på AGM = maks 6 timer på absorbsjon og ser hva som skjer, vanlig er AGM da knallfull og ferdig.

Men skulle nå en ha et problem med det fordi batteriene trenger endløs lenge da kunne man skifte på innstilling Gel.

Da er det også 14,4V på CED men utjevningsladingen rekker til opp til 24 timer.

 

Men ærlig talt, en som har problemer med 6 timer på AGM skulle helst begynne å tenke om sine batterier.

Bare min mening.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Bare forebyggende hvis noen ønsker å spørre om tekniske detalj på Pro Charge U, jeg har lite tid i dag,

Her er linken til bruksanvisningen

Helt nederst på side 2 finnes det alle automatinnstillnger, tider spenninger etc.

Jeg tror ikke at det finnes mye igjen som den ikke dekker.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

hvis batteribanken er stor og utladingen liten før ladingen starter så blir ladetiden kort?

Bulkfasen blir da kort.

Absorpsjonen skjer uansett, men da med minste tider / ca 60 minutter +/- litt.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har selv kjøpt diverse produkter fra Sterling og Joerg, og har ALDRI opplevd maken til service :cheers_wine:

Kjøpte i våres en 50 amp lader som jeg fikk feil på (DOA), og Joerg sendte en ny asap. Det at jeg fikk erstattet laderen var som forventet, men servicen han gir, er langt mer enn man kan forvente. Jeg har pt aldri fått tak i en Maritim selger pr tlf på kveldstid, søndager som har giddet å lære opp en person, som ikke er vel bevandret med batterier og lading. Ja, en Sterling lader koster en del, men det å yte service til alle mulige tidspunkt koster det også... Kunne kjøpt laderen i USA, men valget var enkelt, kjøpte jeg av Joerg så viste jeg at hjelpen alltid var nært og det er viktig for oss dødelige som ikke er EL ingeniører.

 

Ooooog, laderen har fungert prikkfritt siden installasjon, også som forventet :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...