Jump to content

Kan jeg bruke Biltema gearolje på en 1999 Tohatsu 25hk?


Donuc

Recommended Posts

hei. lurer på om jeg kan bruke biltema girolje på utenbordsmotoren min? det står at den er for oljesmurte undervannsgir, er alle utenbordsmotorer oljesmurte på undervannsgirene? (er en tohatsu 25 hk 1999 mod)

 

Kommentar fra moderator: Slått sammen nystartet emne "girolje på oljesmurte undervannsgir, hjelp?" med tidligere emne om samme tema.

Moderator forventer at man leser reglene før man poster på nytt.....

Link to post
Share on other sites

HMM, Blir litt vis her. API GL-4 er da vel ikke EP olje, eller husker jeg feil.

Både GL-4 og GL-5 kan ha EP-tilsetting (extreme pressure). Det er nemlig det det er, en tilsetning som gjør at oljen tåler høyere flatetrykk før oljfilmen kollapser. En annen vanlig tilsetning er LS (limited slip) for differensialer med lamellsperre. GL-5 er (gear lubricant) for hypoide tannhjulsoverføringer. SAE 90 er viskositeten. En SAE 75 er tynnere. Det har med smøresystemets konstruksjon å gjøre.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva som står i boka di, men i boka til 115-200hk står det HPF XR hva nå det er. In high performance or commercial applications use HPF Pro

Tipper du finner manualen på Outboard-engine.com

Det er nok GL-5. Volvo Penta brukte motorolje på drevene før det kom duoprop, da ble det GL-5. Det er aldri feil å bruke GL-5 EP på drev og utenbords.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nettopp, og er girkassene riktig konstruert blir ikke nødvendigvis kravene til oljen så høy. Jeg har mekka endel rallybiler og der kan girkassa på en firehjulstrekker med 550hk/ 900Nm ha så lite som 1,5 liter olje. Kassene fra X-TRAC kan gå år etter år uten problemer. Det viktige er å ha olja på de riktige stedene, og at den holder riktig temperatur. (har forresten lest at en F1 motor har ca. 0,8 liter olje......)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...