Donuc Startet 18.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2011 hei. lurer på om jeg kan bruke biltema girolje på utenbordsmotoren min? det står at den er for oljesmurte undervannsgir, er alle utenbordsmotorer oljesmurte på undervannsgirene? (er en tohatsu 25 hk 1999 mod) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Ja, så lenge den er av denne eller denne typen (kun forskjell i mengde, samme olje). Sitér dette innlegget Link to post
Donuc Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 hei. lurer på om jeg kan bruke biltema girolje på utenbordsmotoren min? det står at den er for oljesmurte undervannsgir, er alle utenbordsmotorer oljesmurte på undervannsgirene? (er en tohatsu 25 hk 1999 mod) Kommentar fra moderator: Slått sammen nystartet emne "girolje på oljesmurte undervannsgir, hjelp?" med tidligere emne om samme tema.Moderator forventer at man leser reglene før man poster på nytt..... Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Ja, Du kan bruke gear/diff olje med spec. api GL5. EP olje. Trenger ikke være for outboard engang. Sitér dette innlegget Link to post
Donuc Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 så det betyr at jeg kan bruke denne giroljen fra biltema? http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-901/ Sitér dette innlegget Link to post
Donuc Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 ok, takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Tipper det står i brukerhåndboken din at den skal ha API GL-5. Da skal du ikke bruke GL-4 Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 HMM, Blir litt vis her. API GL-4 er da vel ikke EP olje, eller husker jeg feil. Sitér dette innlegget Link to post
Donuc Svart 18.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 vet ikke noe om dette :p derfor jeg spør ;) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 (redigert) HMM, Blir litt vis her. API GL-4 er da vel ikke EP olje, eller husker jeg feil. Både GL-4 og GL-5 kan ha EP-tilsetting (extreme pressure). Det er nemlig det det er, en tilsetning som gjør at oljen tåler høyere flatetrykk før oljfilmen kollapser. En annen vanlig tilsetning er LS (limited slip) for differensialer med lamellsperre. GL-5 er (gear lubricant) for hypoide tannhjulsoverføringer. SAE 90 er viskositeten. En SAE 75 er tynnere. Det har med smøresystemets konstruksjon å gjøre. Redigert 18.Oktober.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 GL-5 er (gear lubricant) for hypoide tannhjulsoverføringer. Betyr det at GL-4 ikke er for hypoid gear? Lurer også på hva slags olje som skal være på Evinrude E-tec 40 hk 2005 mod. Noen som vet? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 (redigert) Vet ikke hva som står i boka di, men i boka til 115-200hk står det HPF XR hva nå det er. In high performance or commercial applications use HPF Pro Tipper du finner manualen på Outboard-engine.com Det er nok GL-5. Volvo Penta brukte motorolje på drevene før det kom duoprop, da ble det GL-5. Det er aldri feil å bruke GL-5 EP på drev og utenbords. Redigert 18.Oktober.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 På vår gamle mariner 60 hk på hytta har vi brukt denne så lenge jeg husker.. Den motoren har gått som en klokke siden 1984. Så den må være bra! http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90/ Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Komodo Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Ok, jeg får gå for GL-5 heretter. Hva som er på nå er jeg ikke helt sikker på. Boka på motoren har jeg imidlertid ikke, men jeg stoler på deg Men hva med det første spm i mitt forrige innlegg? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 GL-4 er ikke for hypoide drev nei. Kort fortalt skal GL-5 brukes i alle vinkelgir. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Finnes det påhengere uten hypoid gear? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
DieselDahl Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 På vår gamle mariner 60 hk på hytta har vi brukt denne så lenge jeg husker.. Den motoren har gått som en klokke siden 1984. Så den må være bra! http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90/ Å ja, DA må den virkelig være bra! Sikkert 30% vann og full av spon og slam, sur som eddik.... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Hvor brukes da den jeg linket til? (gl4) Med tanke på bilde på tuben av et undervanshus, og at det står girolje på den er det jo ganske innlysende hvor den skal brukes? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Hehe.. vi bytter den hvert år da.!;) men aldri vært vann i olja nei;) Men den motoren er fantastisk;) aldri vært på verksted:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
DieselDahl Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Finnes det påhengere uten hypoid gear? Tviler på det gitt. De gutta her tipper jeg kan bruke GL-4. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Hvor brukes da den jeg linket til? (gl4) Med tanke på bilde på tuben av et undervanshus, og at det står girolje på den er det jo ganske innlysende hvor den skal brukes? Det reagerte jeg på også. Står det GL-4 på flaska også? Det er ikke bare feil i katalogen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 De gutta her tipper jeg kan bruke GL-4. Ja der er det vel ikke rare kravene de stiller Men de gearene er vel i alle fall ikke hypoide. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
motor Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Jeg ville brukt denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Transmisjonsolje-SAE-80W901/ Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Nettopp, og er girkassene riktig konstruert blir ikke nødvendigvis kravene til oljen så høy. Jeg har mekka endel rallybiler og der kan girkassa på en firehjulstrekker med 550hk/ 900Nm ha så lite som 1,5 liter olje. Kassene fra X-TRAC kan gå år etter år uten problemer. Det viktige er å ha olja på de riktige stedene, og at den holder riktig temperatur. (har forresten lest at en F1 motor har ca. 0,8 liter olje......) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2011 Jeg ville brukt denne: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Transmisjonsolje-SAE-80W901/ Ja, hvorfor ikke? Den er jo GL-5 og nøyaktig halve prisen Noen med motforestillinger til å bruke den på en E-tec motor? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.