Jump to content

Kan jeg bruke Biltema gearolje på en 1999 Tohatsu 25hk?


Donuc

Recommended Posts

hei. lurer på om jeg kan bruke biltema girolje på utenbordsmotoren min? det står at den er for oljesmurte undervannsgir, er alle utenbordsmotorer oljesmurte på undervannsgirene? (er en tohatsu 25 hk 1999 mod)

 

Kommentar fra moderator: Slått sammen nystartet emne "girolje på oljesmurte undervannsgir, hjelp?" med tidligere emne om samme tema.

Moderator forventer at man leser reglene før man poster på nytt.....

Link to post

HMM, Blir litt vis her. API GL-4 er da vel ikke EP olje, eller husker jeg feil.

Både GL-4 og GL-5 kan ha EP-tilsetting (extreme pressure). Det er nemlig det det er, en tilsetning som gjør at oljen tåler høyere flatetrykk før oljfilmen kollapser. En annen vanlig tilsetning er LS (limited slip) for differensialer med lamellsperre. GL-5 er (gear lubricant) for hypoide tannhjulsoverføringer. SAE 90 er viskositeten. En SAE 75 er tynnere. Det har med smøresystemets konstruksjon å gjøre.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Vet ikke hva som står i boka di, men i boka til 115-200hk står det HPF XR hva nå det er. In high performance or commercial applications use HPF Pro

Tipper du finner manualen på Outboard-engine.com

Det er nok GL-5. Volvo Penta brukte motorolje på drevene før det kom duoprop, da ble det GL-5. Det er aldri feil å bruke GL-5 EP på drev og utenbords.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Hvor brukes da den jeg linket til? (gl4)

Med tanke på bilde på tuben av et undervanshus, og at det står girolje på den er det jo ganske innlysende hvor den skal brukes?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Hvor brukes da den jeg linket til? (gl4)

Med tanke på bilde på tuben av et undervanshus, og at det står girolje på den er det jo ganske innlysende hvor den skal brukes?

Det reagerte jeg på også. Står det GL-4 på flaska også? Det er ikke bare feil i katalogen?

Link to post

Nettopp, og er girkassene riktig konstruert blir ikke nødvendigvis kravene til oljen så høy. Jeg har mekka endel rallybiler og der kan girkassa på en firehjulstrekker med 550hk/ 900Nm ha så lite som 1,5 liter olje. Kassene fra X-TRAC kan gå år etter år uten problemer. Det viktige er å ha olja på de riktige stedene, og at den holder riktig temperatur. (har forresten lest at en F1 motor har ca. 0,8 liter olje......)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...