Jump to content

Kan jeg bruke Biltema gearolje på en 1999 Tohatsu 25hk?


Donuc

Recommended Posts

Ja, hvorfor ikke?

 

Jeg ville ikke brukt den på undervannshus der produsent anbefaler en EP-olje.

 

Og i tillegg mener jeg at undervannshus, med nærliggende fare for vannlekkasje, bør ha en emulsjonsolje, dvs at evt vann blander seg med oljen og fortsetter å smøre. Den rene giroljen det spørres om her, er antakeligvis ikke en emulsjonsolje. Ved vannlekkasje vil vannet ikke blande seg i oljen, og når det blir nok vann, har du ikke lenger smøring. Altså ikke smøring i det hele tatt, kun vannkjøling...

 

Just my 5 cents.

 

Edit:

Jeg ser i manualen på feks Honda BF150 at produsent foreskriver:

 

API standard (GL-4) SAE 90 outboard motor gear oil

 

Jeg ville vært meget forsiktig med å si at man bare kan bruke hvilken som helst ikke-maritim olje, nettopp med tanke på emulgerings-egenskapene.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Legg samtidig merke til at API GL-4 altså ikke bare anbefales, men altså er spesifisert smøremiddel, i undervannshus på Honda BF150.

 

Ikke usannsynlig at andre produsenter også anbefaler GL-4. Produsentene har veldig ofte bedre peiling på hva som bør brukes, enn anonyme forumdebattanter... Men manualen for Evinrude 25hk har jeg desverre ikke liggende for hånden.

 

Til Honda påhengsmotorer ville jeg uten å nøle anbefalt de to giroljene Biltema markedsfører som girolje for utenbordsmotor.

 

Denne eller denne.

 

Jeg foreslår at folk laster ned og leser manual på egen motor, fremfor å høre på direkte misvisende forumråd. Samme hvor velmente disse rådene kan være.

 

:thumbsup:

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

 

Jeg foreslår at folk laster ned og leser manual på egen motor, fremfor å høre på direkte misvisende forumråd. Samme hvor velmente disse rådene kan være.

 

:thumbsup:

Helt enig. Og påhengere har ofte ikke bruk for GL-5 selv om den overgår GL-4. Det med emulsjonsegenskapene er omdiskutert. Men jeg er fortsatt enig, følg bruksanvisningen.

Link to post
Share on other sites

Honda bf 150 skal ha api GL 4/5 sae 90, altså kan man bruke begge kvaliteter. Eller en olje som dekker begge.

Moderat Tore. Før du kaller råd for uheldig osv. bør du kunne noe om det du mener noe om. Ta derfor til å begynne med en olje for outboard og en annen standard gearolje med lik APi klaassifisering og fyll opp like beholdere tilsett så litt vann og pisk opp oljen. Emolusjon meg hit og dit. De to oljene vil blande seg akkurat like godt med vann og holde like godt på vannet. Forskjellen er at outboartdolja koster 3ganger så mye fordi den er tilsatt et fargestoff og har egen benevnelse, nemlig outboard. Å ikke motsi meg før du har testet dette selv.

Link to post
Share on other sites

Honda bf 150 skal ha api GL 4/5 sae 90

 

Nei, produsenten har spesifisert girolje for Honda BF150 til API GL-4, SAE 90, tiltenkt maritimt bruk med outboard benevning. IKKE GL-5, IKKE uten outboard benevning. Punktum.

 

Og en olje som passer spot-on finnes altså på Biltema, til kr 59,90 pr halvliter.

Den ikke-emulgerende oljen du foreslår koster kr 59,90 for en liter, altså halv pris.

Til nevnte motor trengs en knapp liter girolje. Aldri i livet om jeg ville gamblet med undervannshuset på en motor til 160 000kr for å spare 60 kr i året. Men jeg skjønner at det finnes folk som faktisk gjør nettopp det.

 

Det er veldig enkelt å råde noen til å "spare penger" på dårlige råd, siden du sannsynligvis ikke har tenkt å betale for overhaling av andres undervannshus når den tiden kommer.

 

Jeg har lest noen av "Hater Biltema"-trådene rundtforbi, og veldig ofte er det åpenlys uforstand fra kjøpers side som er årsaken til hele problemet. Og det kunne det fort blitt her også...

 

Å ikke motsi meg før du har testet dette selv.

 

Patetisk, men veldig betegnende.

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ok Modera Tore..

 

Manualene som Honda har ute på nett er altså feilaktige. :headbang:

 

http://marine.honda.com/Products/modeldetail/BF150

 

Du vet det sikkert best :lipseal:

 

PS. Jeg tittet bare i den øverste manualen..

 

 

"Den ikke-emulgerende oljen du foreslår ." Hvor har du det fra at vanlig gearolje ikke er emulgerende. Har du noen gang gått kurs eller lært noe om oljer?

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PS. Jeg tittet bare i den øverste manualen..

 

 

Om du ser i de senere manualene, er GL-5 tatt bort. I tillegg har en annen her vist til at original Yamaha-girolje også er GL-4, så hvem som tar feil her er nok allerede avgjort.

 

Men siden du later som du er spesialutdannet på smøremidler, kan du kanskje fortelle meg hvorfor man ikke kan tilsette vanlig smøreolje i bensin som totakts-olje? Eller kanskje girolje kan brukes som totaktsolje, den er jo emulgerende den også?

 

I følge din emulsjonsfilosofi burde ikke dette være noe problem?

 

:confused:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

For det første så svarte jeg i utgangspunktet på hva man kan bruke på en Tohatsu-motor og det har jeg svar korrekt på API GL5 iflg. Tohatsu selv. Så har du dratt inn påstander om at dette er feil fordi du mener Honda ikke skal bruke det, det er irrelevant for trådstarter hva Honda skal bruke. På tross av dette så har jeg forklart og vist til at selv Honda oppgir GL5 olje i flere av sine brukermanualer, uten at det har praktisk betydning for en Tohatsu eier.

 

Så er du bombastisk på at man må bruke olje for outboard uten å kunne dokumentere hvorfor uten å vise til dine tanker rundt blanbarhet med fukt/vann. Har jo anbefalt deg å ta en praktisk test uten at det ser ut til å hjelpe stort. Du fortsetter din påstand.

 

Nå vil du at jeg skal utrede videre hvorfor man ikke kan blande vanlig olje i bensinen istedet for totaksolje. Har ingen interesse av å utrede dette for deg utover at du bør tenke på at totaksolje foruten å skulle blande seg godt også må forbrenne på riktig temperaturområde uten for mye sotavleiring osv.

 

PS: Hvor mye fukt tror du det dannes i en gearbox eller differensial på bil og maskiner som startes i 15-20 kuldegrader om vinteren, for så å varmkjøres på korte turer før de igjen nedkjøles til 20 kuldegrader. Hvordan tror du det ville godt med disse kjøretøyene om ikke olja opptrådte fornuftig i forhold til kondensen?

 

Nå påstår du at jeg later som jeg er spesialutdannet, men hvem er det som påstår bombastisk. Jeg sa innledningsvis hva jeg ville brukt på trådstartes gear. ref. innlegg 23

 

 

PS:Vann og olje er to væsker som aldri vil blande seg. Tilsettes en emulgator til disse væskene når de er samlet, vil de holde sammen ved at den væsken det er mindre av, vil fordele seg som dråper i den andre. Dette kan bare skje hvis emulgatoren inneholder en polar og en upolar del. Den polare delen (f.eks. OH-gruppe eller oksygenatom) i emulgatormolekylene vil da trekke mot de polare vannmolekylene, mens den upolare delen (hydrokarbonkjede i organiske molekyler) vil trekke mot de upolare oljemolekylene. F.eks. kan etanol brukes som emulgator for en blanding av vann og olje.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt mer info: Sakset fra Mobil..

 

API-klassifikasjon av gir- og transmisjonsoljer

Symbolbokstavene til API-klassifikasjon for gir- og drivverkoljer er GL. Nummeret etter symbolbokstaver viser til hvilken bruk oljen passer. Numrene viser altså egentlig ikke oljens kvalitet, men oljens evne til å tåle overflatetrykk og glidehastighet. Derfor skal man alltid ved bytte av gir- og drivverksolje sjekke kravet til GL-klasse, viskositet og andre mulige krav.

 

I dag bruker man tre API GL-klasser som spesifiseres på følgende måte:

API GL-1: Girolje uten høytrykk- eller EP-tilsetningsstoffer. Oljen inneholder imidlertid blant annet midler som motvirker oksidasjon og rustdannelse samt tilsetningsstoffer som forbedrer stivnepunkt.

API GL-2 ja GL-3: Oljer med lavt innhold av EP-tillsetningsstoffer.

API GL-4: Olje med høyt innhold av EP-tilsetningsstoffer, som brukes typisk i manuelle girsystemer.

API GL-5: Olje med svært høyt innhold av EP-tilsetningsstoffer (omtrent dobbelt så høyt innhold som GL-4).

 

Brukes i girsystemer med hard belastning og i hypoiddrivverk. Ved valg av gir- og drivverkoljer bør man bruke olje i henhold til den anbefalte GL-klassen. For eksempel kan bruk av olje av GL-5-klasse i girsystemet, med en anbefaling på API GL-4, føre til en forsinkelse i synkroniseringen.

Link to post
Share on other sites

kan du kanskje fortelle meg hvorfor man ikke kan tilsette vanlig smøreolje i bensin som totakts-olje?

 

Men det kan man jo? Ikke ideelt, men på de eldre Vespa scooterne spesifiserte man faktisk SAE 30 motorolje blandet i bensinen! Minuset er at den soter og kokser ned, og ryker gjerne litt ekstra. Men utover det så tåler faktisk eldre totaktere motorolje "greit nok"...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er verdt å merke seg at GL-5 tåler høyere belastning enn GL-4, men:

-

It is important that purchasers check the oil against the vehicle manufacturer's specification to ensure it does not contain any aggressive chemicals that may attack yellow metal gear components, such as phosphor bronze.

Noen, men ikke alle hypoidoljer inneholder additiver som vil tære opp gulmetall som bl.a. brukes i de fleste syncro-ringer i manuelle girkasser.

Wikipedia

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...