Jump to content

Bruksanvisning til Wallas Safeflame ønskes

Pettern1972

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt ny båt og der står det montert en wallas safeflame 1000. Denne er det 2 plater på, men kun en bryter, som kan settes i posisjoneene: 0-0, 1000-400 og 600-250. Betyr dette noe så enkelt at man ikke kan varme opp bare 1 plate av gangen? Jeg føler meg rimelig stokk dum her, men er det så enkelt at man bare vrir på bryteren til ønsket temperatur så starter den? Har overhodet ingen erfaring med dette apparatet her, da jeg kun har brukt rødsprit og gass tidligere. Derfor kunne jeg godt tenkt meg en bruksanvisning til dette apparatet. (om det ikke er så enkelt som nettopp beskrevet selvfølgelig) Etter hva jeg har skjønt etter litt googling er at det ikke akkurat er verdens raskeste, men luktfritt og et veldig bra apparat, så lenge det er i orden og får nok strøm under forvarming. Iflg forrige eier har dette ruslet og gått i alle år og aldri tullet. Det er også absolutt strøkent å se på. Hvor mye strøm bruker dette under forvarming, og er det evt hensiktsmessig å erstatte det med f.eks Origo 3000?

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Det er rett som du sier. Begge platene blir slått på samtidig.

Den er ikke veldig rask, men jeg ville ikke bytte med en Origo. Den er heller ikke så veldig rask.

Er du på sjøen, så haster det vel ikke så mye.

Hvis bryteren står å blunker, får den for lav spenning. Da kan du starte maskinen, til den tenner og brenner. Da kan du slå av motoren igjen. Dette er en nødløsning. :flag_bp:

Redigert av Faxen (see edit history)

Fairline Mirage 29 er solgt.

Travelt har jeg overhodet ikke. Når jeg er på fjorden står i grunnen tiden stille for meg. Liker tanken på at det er luktfritt da, samt at det passer fint inn i innredningen. Det er jo også nærmest strøkent å se på. Vet ikke hvor gammelt det er, men tror det er fra tidlig 80tall en eller annen gang. Men da er det vel i grunnen ikke noe å mase på bruksanvisning når det er så enkelt å bruke. Har dog lastet ned en beskrivelse på åssen en gjør service på den.

Det er EN ting du skal være nøye med når det gjelder Wallas. Du må alltid starte og stoppe utstyret på full effekt. Vri aldri bryteren til halv effekt før brenneren er skikkelig i gang og den røde lampen lyser. Samme prosedyre ved avstenging. Har du kjørt brenneren på halv fart, så skal du skru opp til full effekt ett par minutter før du slår av. Gjør du dette, får du problemfri bruk. Dette forhindrer soting.

Har hatt Wallas kokere i mange år, og aldri hatt problemer.

Det sto at min keramiske 100x skulle startes på full effekt, men det er det ikke behov for på den D95'n jeg har nå som går på diesel. Her kjører den selv opp på full effekt inntil den er ferdig med selve oppstarten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 11 måneder senere...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Safeflamen bør ihvertfall ikke skremme deg fra å kjøpe båten, for å si det slik. Dette er et ettertraktet apparat som går for mange tusen på finn, selv godt brukt. Ligger et ute nå med varmelokk, ubrukt til 6500 kr.

Jeg har en safeflame 1000 med varmelokk her i seilbåten og lager mat på den nesten hver dag, -bor i båten. Funker som bare det tross at det er gammelt. Gir god ettervarme og med varmelokk blir byssebenken større.

Etter at jeg kjøpte båten i april har jeg lagt opp større mm2 på kablene og byttet veke og glødespiral, sistnevnte er et eget repsett til noen hundre kroner.

Med eksos i dekksgjennomføring blir det null lukt og ingen damp avgitt fra forbrenningen slik som med gass og origo. Dvs, du får både lukt og eksos inn i cabinen om det ikke er KONSTANT fall på returslangen til parafintanken. Da ryker det ut av platene.

Til første innlegg kan det bemerkes at høyre kokeplate varmes opp av restvarme i eksosen og brenneren står under venstre plate.

Det er ingen gasskoker mtp hurtighet. En liter vann koker på 10 til 14 minutter, alt etter hva du koker i. Når man har brukt den noen ganger, lærer man seg å kjenne den. Jeg pleier å skru den av noen minutter før maten er helt ferdig og koker på ettervarme. Da tar det kortere tid før viften tier stille.

Ihht bruksanvisningen skal man helst ikke sette noe på platene før lampen lyser rødt. Dette har nok noe med at den raskest mulig skal oppnå riktig temperatur. Den kan mao skrus på 5 minutter før du skal begynne å koke.

Lykke til med safeflamen, det er skrevet mye om den her på forumet.

Redigert av Eureka (see edit history)

egilwh: Takker, den linken fungerte fint. :)

Eureka: Godt med betryggende kommentarer, varmeren i denne båten har også varmelokk og jeg ser fram til å ta båten i bruk. Alt har stått drøye to år, så det er nok sannsynlig at jeg må blåse igjennom litt slanger og kanske ty til et repsett for å få den lytefri, men får gjøre noen forsøk først med nok strøm på batteriet og litt tålmodighet i baklomma.

-Eirik

e Alt har stått drøye to år, så det er nok sannsynlig at jeg må blåse igjennom litt slanger og kanske ty til et repsett for å få den lytefri, men får gjøre noen forsøk først med nok strøm på batteriet og litt tålmodighet i baklomma.

-Eirik

Samme hos meg Eirik. Båten vår hadde stått på land i 2 år når vi kjøpte den. Var bare å giden skikkelig kvadrat på kabelen og fylle opp tanken. Virket knirkefritt i hele sommer.

• 2 år senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg har samme Wallas'n, og har en del.

http://trudelutt.com/Wallas/95D/95D_troubleshooting_service.pdf

http://trudelutt.com/Wallas/95D/95DU_95DP_user-manual.pdf

Jeg har også bilder av åpnet brennkammer osv. Har du problemer med apparatet, eller hva?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Send en IM til Wallas Service ovenfor. Han jobber med dette og er meget dyktig. Kanskje får du et tips om hva du selv kan fikse. Du kan også sende apparatet til ham (i Ålesund).

Har hatt en hyggelig tlf.samtale med Mr.olga, og det ser dessverre ut for at kretskortet har fått seg en smell på et eller annet tidspunkt. Og det er sikkert derfor tidligere eier (eller eier før det) har montert en ekstra "hovedbryter" på strømkabelen inn til kokeapparatet. Viften starter med det samme denne bryteren slås på, og stopper ikke av seg selv når apparatet slås av med bryterpanelet. Viften må stoppes med den ekstra bryteren etter en nedkjølingstid på ca 5 min.

I første omgang mistenkte jeg T4 termostat, men siden denne nettopp er skiftet uten at problemet forsvinner, er det mest nærliggende å tro at kretskortet er defekt.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...