Jump to content

Mariner 4t 50hk 2003 modell, har jeg vann i giroljen?


larsen2000

Recommended Posts

Jeg har skiftet girolje på min Mariner 4t 50hk 2003 modell. Er det hvite i spilloljen her vann? Har båten på henger så jeg vet ihvertfall at ikke olje lekker ut. Motoren var på service ifjor og hadde ikke problemer med dette da (ihvertfall har ikke forhandleren sagt noe). Hvor må jeg eventuelt feilsøke? Har byttet alle tre pakninger til skruer nå for å være sikker.

 

olje.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut som vann som har kommet i ettertid. Kanskje det var litt vann i karet fra før av, eller at det har dryppet nedi vann etter du har ferskvannskjørt motoren.

Hvis du har vann i girolja pleier det å bli blandet ut slik at hele blandingen blir missfarget.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

Vil vel si meg enig md "Double Weber" at dette ser mer ut som noe vann som har kommet oppi karet i ettertid. Har nylig sett en motor i båthavna som hadde vann i gear-olja på en outboard, og den var helt melkehvit. Så det kan heller se ut som, etter bildet, at noe vann har dryppet ned i karet, ellers hadde vel olje og vann vært mere pisket sammen.

Link to post
Share on other sites

Vann og olje skiller lag ved lang stillstand. Det kan hende at motoren hadde stått en stund før olje ble tappet - og da kommer vannet ut separat. Men vannet skal da legge seg under oljen.....

 

Muffens....

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Det er no 13 som er simmerringen som skal skiftes, med riktig verktøy kan det la seg gjøre å skifte den uten å ta ut akselen, men den korrekte måten å gjøre det på er å demontere akselen (34). Da må først tab-washer (49) rettes ut og spesialmutteren (50) skrues ut, sikkert med spesialnøkkel. Da kan "bearing carrier", lagerhuset trekkes ut. Den sitter kanskje godt i en o-ring (11). Du får vurdere selv om dette er noe du vil gjøre selv.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være hinnsides med skruing for å skifte simmeringer, så jeg tror jeg tester litt neste sesong først. Er jeg riktig heldig kom vannet fra et annet sted da jeg tappet oljen. Selv om den kan ha skilt seg burde jo vannet kommet først og deretter oljen, men her var det jo motsatt.

Link to post
Share on other sites

Hmmm... Båten hadde stått noen uker på land før jeg tappet ut oljen. Kan jo hende at det har dryppet vann fra motoren, men etter hva jeg husker kom det først helt ren olje og deretter dette hvite.

Hvis motoren hadde stått ubrukt i flere uker og det kom ren olje da du begynte å tappe i fra gearet, så kan det jo umulig ha stått vann på gear-kassen, da jo vannet ville komme først ut? Det ligner veldig mye på det samme synet som jeg hadde for noen år siden etter at jeg hadde tappet gearet for olje. Jeg hadde vasket og spylt motoren noe tid før olje-skiftet, og dermed rant/dryppet det litt vann i fra motorstammen ned i karet. Det så nøyaktig likt ut som ditt bilde viser.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke vet hva en simmerring er og aldri har byttet noe slikt er det nok større sjangs for at du "reparer i stykker" motoren din enn at du blir kvitt dette mulige problemet. Gjør som en lenger opp rådet deg til, bytt olje og kontroller etter å kjørt noen timer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...