larsen2000 Startet 20.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2011 Jeg har skiftet girolje på min Mariner 4t 50hk 2003 modell. Er det hvite i spilloljen her vann? Har båten på henger så jeg vet ihvertfall at ikke olje lekker ut. Motoren var på service ifjor og hadde ikke problemer med dette da (ihvertfall har ikke forhandleren sagt noe). Hvor må jeg eventuelt feilsøke? Har byttet alle tre pakninger til skruer nå for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baatlaus Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Oljen blir melkehvit om du har vann i oljen... Dette er noe annen. Bare skum? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Det kan se ut som du har vann i oljen ja, Jeg ville byttet simmerringer på propellakslingen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsen2000 Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Hva er simmeringer? Sitter det lett tilgjengelig bak propellen, eller krever det mye demontering? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Double Weber Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Dette ser ut som vann som har kommet i ettertid. Kanskje det var litt vann i karet fra før av, eller at det har dryppet nedi vann etter du har ferskvannskjørt motoren. Hvis du har vann i girolja pleier det å bli blandet ut slik at hele blandingen blir missfarget. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Hmmm, det varierer med hvor mye vann det er og hvilken olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ollebolle2 Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Dette var svært lite.. Jeg ville nok gjort som du allerede har gjort, byttet pakninger og fylt ny olje. Kjørt et par timer og sjekket på nytt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Jeg ville byttet simmerringer på propellakslingen. Om du er i tvil bytt simmerring på propellaksel i tillegg til pakning på skruene for lufting og påfyll. Da burde alt være i orden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsen2000 Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Tror jeg bytter simmering for å være helt sikker. Noen som vet hva simmering heter på engelsk så jeg kan søke på det i motormanualen? Har aldri byttet det før så vet ikke hvordan det ser ut en gang :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Vil vel si meg enig md "Double Weber" at dette ser mer ut som noe vann som har kommet oppi karet i ettertid. Har nylig sett en motor i båthavna som hadde vann i gear-olja på en outboard, og den var helt melkehvit. Så det kan heller se ut som, etter bildet, at noe vann har dryppet ned i karet, ellers hadde vel olje og vann vært mere pisket sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Vann og olje skiller lag ved lang stillstand. Det kan hende at motoren hadde stått en stund før olje ble tappet - og da kommer vannet ut separat. Men vannet skal da legge seg under oljen..... Muffens.... Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Tror jeg bytter simmering for å være helt sikker. Noen som vet hva simmering heter på engelsk så jeg kan søke på det i motormanualen? Har aldri byttet det før så vet ikke hvordan det ser ut en gang :-) Propeller shaft seal er vel en god oversettelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsen2000 Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Hmmm... Båten hadde stått noen uker på land før jeg tappet ut oljen. Kan jo hende at det har dryppet vann fra motoren, men etter hva jeg husker kom det først helt ren olje og deretter dette hvite. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsen2000 Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Ikke enkelt å finne simmeringer i manualen. Ligger dette rett på baksiden av propellen, eller må man ut med hele propellakslingen? Da ser det i tilfelle ut som om man trenger spesialverktøy.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
terron Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Følgende link bør kunne hjelpe deg med skisse/deleoversikt - ser forøvrig at betegnelsen "oil seal" brukes flere steder. http://www.sterndrive.info/mercury-outboard-parts/component_parts_drawings.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 (redigert) Slenger på en link her for oversikt over undervannshus. Ellers kan du se her. Redigert 20.Oktober.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Det er no 13 som er simmerringen som skal skiftes, med riktig verktøy kan det la seg gjøre å skifte den uten å ta ut akselen, men den korrekte måten å gjøre det på er å demontere akselen (34). Da må først tab-washer (49) rettes ut og spesialmutteren (50) skrues ut, sikkert med spesialnøkkel. Da kan "bearing carrier", lagerhuset trekkes ut. Den sitter kanskje godt i en o-ring (11). Du får vurdere selv om dette er noe du vil gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsen2000 Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Ser ut til å være hinnsides med skruing for å skifte simmeringer, så jeg tror jeg tester litt neste sesong først. Er jeg riktig heldig kom vannet fra et annet sted da jeg tappet oljen. Selv om den kan ha skilt seg burde jo vannet kommet først og deretter oljen, men her var det jo motsatt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Hmmm... Båten hadde stått noen uker på land før jeg tappet ut oljen. Kan jo hende at det har dryppet vann fra motoren, men etter hva jeg husker kom det først helt ren olje og deretter dette hvite. Hvis motoren hadde stått ubrukt i flere uker og det kom ren olje da du begynte å tappe i fra gearet, så kan det jo umulig ha stått vann på gear-kassen, da jo vannet ville komme først ut? Det ligner veldig mye på det samme synet som jeg hadde for noen år siden etter at jeg hadde tappet gearet for olje. Jeg hadde vasket og spylt motoren noe tid før olje-skiftet, og dermed rant/dryppet det litt vann i fra motorstammen ned i karet. Det så nøyaktig likt ut som ditt bilde viser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsen2000 Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Høres veldig likt ut ja! Tusen takk for gode tips alle mann! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Hvis du ikke vet hva en simmerring er og aldri har byttet noe slikt er det nok større sjangs for at du "reparer i stykker" motoren din enn at du blir kvitt dette mulige problemet. Gjør som en lenger opp rådet deg til, bytt olje og kontroller etter å kjørt noen timer Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.