Jump to content

Volvo penta md1b - ikke til å rikke


rein

Recommended Posts

Jeg har en énsylindret 40 år gammel volvo dieselmotor som er helt fastlåst.

Jeg har en dynastarter som ikke klarer å dra motoren rundt, og heller ikke med sveiv er det mulig å bevege svinghjulet

så mye som en centimeter. Gearet er forøvrig i fri, og akselen roterer greit når jeg tar tak i propellen.

Båten hadde ligget ubrukt i høstkulda i en snau måned - og det ble trist sesongavslutning med ødelagt motor og padling over til opplagshengeren.

 

Hva bør jeg anta at har skjedd?

Er det noen som har erfaring med tilsvarende problem, og en løsning i ermet?

Motoren har ikke vært åpnet i hele sin levetid, og jeg er redd den har "grodd sammen" - og at jeg aldri få den remontert, om jeg tar den fra hverandre.

 

https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/default/rolleyes.gif

Link to post

Ta ut dysen og hell nedi litt diesel. La stå over natten. Ta bort reimene til dynastart. Fest en stor nøkkel i bolten på svinghjulet ( evt en stor ventilnøkkel til rattventiler e.l. i svinghjulet)og start og rugge frem og tilbake.

Motoren pleier ikke å ruste helt fast på så kort tid.

 

Motoren setter seg heller ikke uten grunn. du har antakeligvis et tæringsproblem i topp, eksosmainfoil e.l.

 

Hadde forøvrig ikke lagt så mye penger i å repare denne.

Link to post

Hei rein

 

Her er det vel bare opp til deg selv hvor mye du vil gjøre ut av det.

Som du skriver er motoren 40 år, så er vel lite sansynlig at den er værd så mye, hverken i deler eller en tur innom ett verksted.

Og siden motoren er saltvannskjølt er det stor sansynlighet for at kjølekappe og topp har endel tæring, dette kommer igjen an på hvordan motoren er blitt behandlet i årenes løp. Det at den sitter fast etter frosten kan jo tyde på srukket topp/foring og vanninntrengning på stempel topp.

Om du skrur av dysen og så tørner på motor vil du fort se akkurat det.

 

Om du kan skru litt selv er er det kanskje en ide å åpne opp motoren og sette opp ei liste på hva du trenger av deler og så inhente pris på dette (om du i det hele tatt får deler?), og deretter ta en vurdering på hva som blir veien videre.

 

Som tips vil jeg si at det er fort å gå skoene av seg på gamle båt motorer, det blir fort dyrt og det ene drar det andre med seg og før en hvet ordet av det er en oppe i en prislapp der en nesten kunne vurdert en ny motor eller en brukt byttemotor.

 

Lykke til.

 

Mvh Lars s

Link to post

Takk for tips,

motoren har nok blitt behandlet temmelig stemoderlig, kun med impeller- og oljeskift sånn fjerde hvert år - i beste fall.

Den har vært fantastisk driftsikker, om enn litt tung å starte på kalde dager. Prøvde løsne dysen i går - men den satt dønn fast,

sprayet på litt crc - og så får jeg prøve igjen i dag. kjærringråd på løsning av dysa tas altså også imot med takk.

Link to post

Er det en spak for å løfte ventilene ved start på denne motoren? I så fall kan en skvett diesel i innsuget med åpne ventiler kanskje være til hjelp. La den stå et par dager etterpå, og prøv å bevege svinghjulet med en lang arm på nøkkelen. Om du er heldig så slipper den kanskje...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

helt på litt motorolje og litt diesel både fra oljepåfyllingspunktet på toppen av maskinen, og

inn i innsuget - med åpen ventil - i går og latt stå over natten (dysen gav jeg opp på å ta ut).

 

Så i dag festet jeg et spett(!) utenpå svinghjulet med noen jekkstropper, og uten all verdens kraft løsnet herligheten.

Men helt i mål er jeg nok likevel ikke, for ved hver rotasjon (nøyaktig) er det nå et punkt med motstand,

en "Terskel" som det krever litt moment å komme seg over, og som er tilstrekkelig friksjon til å hindre meg i å

få nok fart på herligheten for hånd til å få start.

Om jeg lar dynastarteren gjøre jobben får jeg nok startet motoren, men ville gjerne få noen kvalifiserte

råd før jeg tok kjangsen på at vondt ble verre....

 

Hva bør jeg regne med at er problemet?

Er det noen vei utenom å åpne hele beistet - med fare for å aldri få skrudd den sammen igjen?

Link to post
  • 2 uker senere...

Ved ett punkt inne i sylinderen din har stempelringene rustet fast. Nå har det jo løsnet igjen, men det er fremdeles en ring med rust inne i sylinderen som er igjenn etter fastrustingen. Hver gang stempelet når dette punktet vil det derfor støte på mye mer friksjon.

 

Du har to alternativer:

 

1. Ha oppi litt olje over stempelet, fyre opp svineriet og håpe at det går seg til :smash: Da er det viktig å bytte olje gjevnlig en periode.

 

2. Skru av toppen, sylinderen og hone sylinderveggen. Det er ikke sikkert du trenger å bytte stempelringene, jeg gjorde det samme en gang og det gikk veldig bra. Det du trenger å kjøpe inn er et enkelt honeverktøy til drill (f.eks. et billig fra Biltema) og en ny toppakning/sylinderpakning. Dette er ikke en avansert motor å reparere, men dusj alt av skruer og muttere godt inn med 5-65 et par dager før du begynner.

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post

Start den opp du, og la den gå en halvtime eller så! Om problemet er borte etterpå så er det "case closed"! Videre fremover bør du følge med på om det ryker mye av motoren, ting kan tyde på vann i sylinderen siden den satt seg etter bare en måned. Men jeg ville ikke begynt å skru på den før eventuelle nye symptomer måtte dukke opp.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...