Jump to content

Ikke alle trenger baugpropell.


paxo

Recommended Posts

Flotte filmer:) :cheers_wine: Ser det har gått til diskusjon for eller imot Laksevifte:)

Selv om eg aldri har hatt baugpropell på mine båter, er dette høgt på ønskelisten. Er ingen tvil om at det gir større trygghet ved tillegging. Er stor forskjell på en lav tung båt og et eggeskall ved manurering i vind.Men med litt trening(og mot) er det utrolig hva en kan gjøre. Når eg har overtatt "nye" båter, har eg altid trent litt mot ein plankebit i vannet, eller ein godt fendret kai. for å venne meg til hvordan båten reagerer.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

yesnod.gifyesnod.gifyesnod.gif

Elementær "back and fill". Kan ikke kjøre båt uten å forstå det. (Å "kunne" det kommer med tiden!).

"back and fill"? ikke forstår jeg hva det er og da kan jeg det sikkert ikke heller antar jeg. Hva er det?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det hele handler vel omm og gjøre seg onklig kjent med båten og vite hvordan den oppfører seg i vind og straum,og hvor mange porr såmm må til for og sette båten i bevegelse og hvor stor styrefart man må ha.

Jeg syns det er helt fantastisk med omkastbart gear og reverserbar propell,da kan man styre hekken hvilken vei man vil i fra kai,men det kreves mye trening,og ikke minst at man forholder seg helt rolig,da har man full oversikt over hva man holder på med.

 

Jeg holder på med å lære opp en persjon såmm 4H skal bruke såmm båtfører på sjarken etter pappa,det er en ombygd 34fots viksund fra 75-76 og den har omkastbart gear og reverserbar propell,og den styrer lett til kai og er veldig lett og ha med og gjøre,bare man tar det hele med knusende ro og tenker før man handler.

Jeg hadde hatt den nye styrmann i opplering i 2 timer og vist han di enkle knep og han la båten til kai såmm en prest etter fire-fem forsøk,det er bare man forholder seg rolig og ikke tar noen snarveier,det ender såmm oftest med klabb og babb..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...