Hafrsfjord Startet 20.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2011 (redigert) Noen som har brukt/sett AutoMooring fortøyningsystem i praksis? Fortøyningstauene må vel tilpasses lengde på ett eller annet vis? Se artikkel/video: http://www.h-avis.no/nyheter/lanserer-lokal-oppfinnelse-internasjonalt-1.6561055 Redigert 20.Oktober.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 skjønner ikke vitsen jeg.. Groe på tauet? Hva med å legge det på brygga? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Har ikke sett dette systemet i bruk, men jeg lurer litt på om det er enkelt å justere spennet slik at båten ligger i ro i båsen. Uansett vind.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 (redigert) det så hvertfall ut som det var mye som måtte gjøres om på brygga for å få installert det? Hvordan blir dette med frost? Redigert 20.Oktober.2011 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Etter som jeg har hørt skal det være greit å ettermontere dette på utriggere.. Men jeg vet ikke?? Er det noen som har sendt link om denne tråden til Wee? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Nå har jeg bare gangbar utrigger på den ene side. Hva med å montere det på den 10x10cm utriggeren på den andre siden? Nei, det får da være måte på lure/pengeslukende duppeditter!! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Jeg har og bare smal utrigger på den ene siden. Og det tauet jeg har festet her ramler alltid i vannet når jeg er på tur. Og når det skal festes til krysholt bak, er det fullt av groe... så det hadde jo vært snedig med en måte å rulle inn dette tauet så det ikke havner i vannet hver bidige gang. Men er noe enig med Lars H.. er det dyrt... er det ikke verd pengene.. båten kan vaskes.. og tauet kan ristes før det festes.. Men så var det det med å kjøpe div duppeditter til båt da.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 (redigert) Jeg har og bare smal utrigger på den ene siden. Og det tauet jeg har festet her ramler alltid i vannet når jeg er på tur. Og når det skal festes til krysholt bak, er det fullt av groe... så det hadde jo vært snedig med en måte å rulle inn dette tauet så det ikke havner i vannet hver bidige gang. ......... En alternativ løsning er en Neptun-gaffel ala Mr. Mooring. Enkel og relativ billig måte å holde tauverket unna vannet, samt enkelt å gripe med hånda eller båtshaka når man legger til ! Redigert 20.Oktober.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 (redigert) Første tanken som slo meg... tauet må da slites fort i overgangen der det kommer opp av hullet på utriggeren ? Der vil det jo ligge å gnage...... Geir Redigert 20.Oktober.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
KAT Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 (redigert) Synes dette virket både interessant og spennende. Men du som har funnet på dette here, du må for all del ikke finne på å tjene penger, da har du bare sett fornavnet på mishagsytringene og klagingen.... Hadde du derimot sparka til en fotball, ja da snakker vi!!! Redigert 20.Oktober.2011 av KAT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 For meg så det ut som man like godt kan fortøye med fire kraftige strikker... Men nå har jeg bare sett den reklamefilmen. Jeg fortøyer med passe stramme tau slik at båten ikke slår i utriggerne og ligger midt i båsen. Her så det for meg ut som båten vil legge seg mot utriggerne eller banke med baugen i brygga når man får litt vind og bølger. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 ........Er det noen som har sendt link om denne tråden til Wee? Bedriften er varslet via e-post Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Skjønner ikke hva som skal være fordelen med dette systemet? når man ligger på flytebrygge med utliggere så justerer man tauene en gang! når man er ute av båsen så legger man tauene på brygga, har også bare festeutligger på den ene siden men det er det bare å legge forsiktig nedpå så ligger den der stødig. (Ørsta Sål) tror aldrig jeg har opplevd at den har falt uti sjøen! Alle mine fortøyningstøy er passe stramme har rykkavlaster og ligger ikke nedi sjøen! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
ElenaWee Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Hei alle sammen ! AutoMooring er en veldig enkelt og rimelig måte å holde tauene tilgjengelig og rene, samtidig som de holder båten din på plass. Tauene ligger inne i uteriggeren og er "stillt inn" i uteriggeren etter lengde på tauet. Dette vil si at tauet ikke vil bli dratt ut hvis det blåser osv. Tauene er veldig slitesterke, og vil ikke gnages eller rykes på lang tid, og hvis dette skulle skje er det utrolig enkelt å bytte tau. Med AutoMooring slipper du grønske på tauene, og det er heller ikke noe problem med tau som ligger i sjøen, eller på uteriggeren. De ligger nemlig inni ! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Hvis du har sikret alle dine rettigheter osv, er det mulig å legge ut en sprenskisse e.l som viser litt mer av virkemåten, hvordan man stiller inn riktig lengde osv. Den reklamefilmen var ikke så veldig god, da den ikke viser at tauene er justert på lengde osv. Derfor min kommentar om "strikk"... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
ElenaWee Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Åge Wee har tatt patent på dette produktet, så hvis du besøker wwww.wee-marine.no er det mulig at tegninger blir lagt ut der etterhvert. Jeg må innrømme at det er vanskelig for meg å forklare virkemåte, men i hovedsak er det en gummistopp der du kan feste og justere lengde på tauet. Du kan også kontakte Åge Wee om du har spørsmål vedrørende produktet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 (redigert) ............... Tauene ligger inne i uteriggeren og er "stillt inn" i uteriggeren etter lengde på tauet. Dette vil si at tauet ikke vil bli dratt ut hvis det blåser osv. Tauene er veldig slitesterke, og vil ikke gnages eller rykes på lang tid, og hvis dette skulle skje er det utrolig enkelt å bytte tau. Med AutoMooring slipper du grønske på tauene, og det er heller ikke noe problem med tau som ligger i sjøen, eller på uteriggeren. De ligger nemlig inni ! :) I et allerede eksisterende anlegg; Betyr det at man må skifte ut uteriggerne, eller kan dette systemet enkelt ettermonteres på eksisterende?? Er inntreknings-mekansimen bestandsdyktig for maritimt miljø og for evt.frost ? (kjedelig om mekanismen fryser slk at funksjonen forsvinner vinters tid!!) Edit: Kikka på den filmen! Syntes selve trekket virket noe slakt slik at båten vil kunne "vandre" litt for mye inni båsen !? Bjørn Redigert 21.Oktober.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
ElenaWee Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Jeg ønsker å sitere fra http://www.h-avis.no/nyheter/lanserer-lokal-oppfinnelse-internasjonalt-1.6561055 : ”AutoMooring” kan tilpasses alle bryggesystemer, noe som gjør den attraktiv for bransjeaktører i andre deler av verden. Vi velger å gå internasjonalt fordi systemet passer bra uansett klima, maritime forhold og båtkultur, sier Åge Wee. ”AutoMooring” er et system der fortøyningslinene er montert fast i utriggeren med fjærbelastning, og sklir inn i rammeverket når de ikke er i bruk – mye i likhet med en støvsugerledning. Dermed ligger alt tauverk godt beskyttet etter at man har sluppet fortøyningen ved avgang. Når du returnerer til båtbrygga er det bare å trekke de fire tauene ut igjen, og båten fortøyes raskt og enkelt i båsen. Fordelen med dette systemet er at du faktisk kan ettermontere på eksisterende, slik at man også kan velge å kjøpe tau nå eller senere. Mekanismen er tilpasset maritimt miljø, og spesiellt det nordiske med frost og regn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 (redigert) Jeg synes produktet virker fornuftig på flere måter, men om forretningsideen er like god som løsningen gjenstår å se. Jeg ser at firmaet leverer masse forskjellig til båthavner og man kan jo da konkludere med at dette har oppfinneren en del kunnskap og erfaring med fra før. Tommelen opp fra meg for man skal ikke snuble så mye rundt i marinaene for å se at båtfolk ofte har problemer å holde styr på både tauverk og strømledninger. Men jeg har et spørsmål som er hvor enkelt det er å visuelt kontrollere at mekanismen og tauverket innvendig er up to date slitasjemessig. En annen sak som man må ta stilling til er vel hvem som har ansvaret for mekanismen og tauverket, for det er vel slik at det som står fast på bryggeanlegget er marinaeierens ansvar. Redigert 21.Oktober.2011 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ElenaWee Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Veldig fint innlegg Ole Petter, og jeg må si meg enig. Jeg vil også melde fra at vi driver testanlegg på alle produkter, også dette. Det er testanlegget vårt som er filmet i reklamefilmen. Ved å dra ut tauet ser du enkelt om det er slitt eller ikke. Dette har med tauets levetid å gjøre, og tauene som blir levert er gode tau som er veldig dyktige mot denne type slitasje. Om du vil bytte tau er dette mulig, men som sagt er det tauene som kan bli slitt og ikke mekanismen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Personlig så er jeg skeptisk til "alt jeg ikke ser", og jeg tenker da spesielt på festeanordningen i selve uteriggeren og slitasjetilstand på den skjulte delen av tauverket ! I tillegg så er det dette med den gjennomføringen og evt. gnageskader som måtte oppstå på tauverket! Det kan være snakk om store verdier som skal fortøyes og sikres mot vær og vind! Er systemet begrenset mhp båtstørrelse Finnes utgaver i forskjellige tau-dimmensjoner? Er systemet FG godkjent ?? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Det kan være snakk om store verdier som skal fortøyes og sikres mot vær og vind! Fortøying av båt er ikke en medfødt egenskap, så jeg ser jo at denne patenten er et skritt i retning av å forebygge mot menneskelige feil. For noen år siden hadde jeg et oppdrag i en utleiebåt, og personen som hadde leid båten hadde fortøyd helt feil og med dette påført båten for flere titusen kroner i reparasjoner. I og med at jeg skulle flytte båten for å gjøre oppdraget måtte jeg ta kontakt med eier for å fjerne alle mulige tvil om at det var jeg som hadde skadet båten. En god ide etter min mening, men jeg kunne også tenke meg muligheten for å montere en automatisk spring eller to på hver side i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Jeg så denne løsningen på messen i Bergen nå i høst. Jeg fikk inntrykk av at tauet gikk frem og tilbake inne i utrigger med en fjær eller noe som holdt igjen, muligens ett hjul i enden på fjøren som tauet går gjennom. Hvis kvaliteten på disse hjulene og fjærene er god skulle vel systemet holde. Hva slags materiale er brukt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Dette var sikkert en kjekk oppfinnelse for folk i båt, men absolutt et produkt jeg ikke ser noe som helst behov for. Båtfolk flest vet hvordan de bør fortøye båten sin og det finnes allerede kjekke løsninger for de som ikke klarer å legge fra seg tauet på utstikkeren uten at det faller ned i vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hafrsfjord Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 For meg minner det litt om en sikkerhetssele i en bil, men der stopper jo selen ved brå rykk. I en bås blir det vel somregel bare "fine bevegelser", så det hadde jo vert fint å få en forklaring på hvordan tauet holder båten på plass i båsen, både forover/akterover og sideveis. Ellers så synes jeg det ser "kjekt ut", spesiellt for tauet på bommen uten gangbru. Sjøl om en legger tauet på bommen, så havner tauet ofte i sjøen når nabobåten går ut. Skal en ha spring på båten i båsen går det vel kanskje an å montere en ekstra "rulle" med lenger tau? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.