Jump to content

Noen som har testet AutoMooring - fortøyningssystem?


Hafrsfjord

Recommended Posts

Nå har jeg bare gangbar utrigger på den ene side. Hva med å montere det på den 10x10cm utriggeren på den andre siden? Nei, det får da være måte på lure/pengeslukende duppeditter!!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har og bare smal utrigger på den ene siden. Og det tauet jeg har festet her ramler alltid i vannet når jeg er på tur. Og når det skal festes til krysholt bak, er det fullt av groe... så det hadde jo vært snedig med en måte å rulle inn dette tauet så det ikke havner i vannet hver bidige gang.

Men er noe enig med Lars H.. er det dyrt... er det ikke verd pengene.. båten kan vaskes.. og tauet kan ristes før det festes..

Men så var det det med å kjøpe div duppeditter til båt da.. :rolleyes:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg har og bare smal utrigger på den ene siden. Og det tauet jeg har festet her ramler alltid i vannet når jeg er på tur. Og når det skal festes til krysholt bak, er det fullt av groe... så det hadde jo vært snedig med en måte å rulle inn dette tauet så det ikke havner i vannet hver bidige gang.

.........

 

 

En alternativ løsning er en Neptun-gaffel ala Mr. Mooring. Enkel og relativ billig måte å holde tauverket unna vannet, samt enkelt å gripe med hånda eller båtshaka når man legger til !

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

For meg så det ut som man like godt kan fortøye med fire kraftige strikker... Men nå har jeg bare sett den reklamefilmen.

 

Jeg fortøyer med passe stramme tau slik at båten ikke slår i utriggerne og ligger midt i båsen. Her så det for meg ut som båten vil legge seg mot utriggerne eller banke med baugen i brygga når man får litt vind og bølger.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hva som skal være fordelen med dette systemet? når man ligger på flytebrygge med utliggere så justerer man tauene en gang! når man er ute av båsen så legger man tauene på brygga, har også bare festeutligger på den ene siden men det er det bare å legge forsiktig nedpå så ligger den der stødig. (Ørsta Sål) tror aldrig jeg har opplevd at den har falt uti sjøen! Alle mine fortøyningstøy er passe stramme har rykkavlaster og ligger ikke nedi sjøen!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen ! AutoMooring er en veldig enkelt og rimelig måte å holde tauene tilgjengelig og rene, samtidig som de holder båten din på plass. Tauene ligger inne i uteriggeren og er "stillt inn" i uteriggeren etter lengde på tauet. Dette vil si at tauet ikke vil bli dratt ut hvis det blåser osv. Tauene er veldig slitesterke, og vil ikke gnages eller rykes på lang tid, og hvis dette skulle skje er det utrolig enkelt å bytte tau. Med AutoMooring slipper du grønske på tauene, og det er heller ikke noe problem med tau som ligger i sjøen, eller på uteriggeren. De ligger nemlig inni ! :)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har sikret alle dine rettigheter osv, er det mulig å legge ut en sprenskisse e.l som viser litt mer av virkemåten, hvordan man stiller inn riktig lengde osv. Den reklamefilmen var ikke så veldig god, da den ikke viser at tauene er justert på lengde osv. Derfor min kommentar om "strikk"...

Link to post
Share on other sites

Åge Wee har tatt patent på dette produktet, så hvis du besøker wwww.wee-marine.no er det mulig at tegninger blir lagt ut der etterhvert. Jeg må innrømme at det er vanskelig for meg å forklare virkemåte, men i hovedsak er det en gummistopp der du kan feste og justere lengde på tauet.

Du kan også kontakte Åge Wee om du har spørsmål vedrørende produktet.

Link to post
Share on other sites

............... Tauene ligger inne i uteriggeren og er "stillt inn" i uteriggeren etter lengde på tauet. Dette vil si at tauet ikke vil bli dratt ut hvis det blåser osv. Tauene er veldig slitesterke, og vil ikke gnages eller rykes på lang tid, og hvis dette skulle skje er det utrolig enkelt å bytte tau. Med AutoMooring slipper du grønske på tauene, og det er heller ikke noe problem med tau som ligger i sjøen, eller på uteriggeren. De ligger nemlig inni ! :)

 

I et allerede eksisterende anlegg;

Betyr det at man må skifte ut uteriggerne, eller kan dette systemet enkelt ettermonteres på eksisterende??

 

Er inntreknings-mekansimen bestandsdyktig for maritimt miljø og for evt.frost ? (kjedelig om mekanismen fryser slk at funksjonen forsvinner vinters tid!!)

 

Edit: Kikka på den filmen! Syntes selve trekket virket noe slakt slik at båten vil kunne "vandre" litt for mye inni båsen !?

 

:sailing:

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker å sitere fra http://www.h-avis.no/nyheter/lanserer-lokal-oppfinnelse-internasjonalt-1.6561055 :

 

”AutoMooring” kan tilpasses alle bryggesystemer, noe som gjør den attraktiv for bransjeaktører i andre deler av verden. Vi velger å gå internasjonalt fordi systemet passer bra uansett klima, maritime forhold og båtkultur, sier Åge Wee.

”AutoMooring” er et system der fortøyningslinene er montert fast i utriggeren med fjærbelastning, og sklir inn i rammeverket når de ikke er i bruk – mye i likhet med en støvsugerledning. Dermed ligger alt tauverk godt beskyttet etter at man har sluppet fortøyningen ved avgang. Når du returnerer til båtbrygga er det bare å trekke de fire tauene ut igjen, og båten fortøyes raskt og enkelt i båsen.

 

Fordelen med dette systemet er at du faktisk kan ettermontere på eksisterende, slik at man også kan velge å kjøpe tau nå eller senere.

Mekanismen er tilpasset maritimt miljø, og spesiellt det nordiske med frost og regn.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes produktet virker fornuftig på flere måter, men om forretningsideen er like god som løsningen gjenstår å se.

Jeg ser at firmaet leverer masse forskjellig til båthavner og man kan jo da konkludere med at dette har oppfinneren en del kunnskap og erfaring med fra før.

Tommelen opp fra meg for man skal ikke snuble så mye rundt i marinaene for å se at båtfolk ofte har problemer å holde styr på både tauverk og strømledninger.

 

Men jeg har et spørsmål som er hvor enkelt det er å visuelt kontrollere at mekanismen og tauverket innvendig er up to date slitasjemessig.

 

En annen sak som man må ta stilling til er vel hvem som har ansvaret for mekanismen og tauverket, for det er vel slik at det som står fast på bryggeanlegget er marinaeierens ansvar.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Veldig fint innlegg Ole Petter, og jeg må si meg enig. Jeg vil også melde fra at vi driver testanlegg på alle produkter, også dette. Det er testanlegget vårt som er filmet i reklamefilmen.

Ved å dra ut tauet ser du enkelt om det er slitt eller ikke. Dette har med tauets levetid å gjøre, og tauene som blir levert er gode tau som er veldig dyktige mot denne type slitasje.

Om du vil bytte tau er dette mulig, men som sagt er det tauene som kan bli slitt og ikke mekanismen.

Link to post
Share on other sites

Personlig så er jeg skeptisk til "alt jeg ikke ser", og jeg tenker da spesielt på festeanordningen i selve uteriggeren og slitasjetilstand på den skjulte delen av tauverket !

I tillegg så er det dette med den gjennomføringen og evt. gnageskader som måtte oppstå på tauverket!

 

Det kan være snakk om store verdier som skal fortøyes og sikres mot vær og vind!

Er systemet begrenset mhp båtstørrelse Finnes utgaver i forskjellige tau-dimmensjoner? Er systemet FG godkjent ??

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

 

Det kan være snakk om store verdier som skal fortøyes og sikres mot vær og vind!

 

Fortøying av båt er ikke en medfødt egenskap, så jeg ser jo at denne patenten er et skritt i retning av å forebygge mot menneskelige feil.

 

For noen år siden hadde jeg et oppdrag i en utleiebåt, og personen som hadde leid båten hadde fortøyd helt feil og med dette påført båten for flere titusen kroner i reparasjoner.

I og med at jeg skulle flytte båten for å gjøre oppdraget måtte jeg ta kontakt med eier for å fjerne alle mulige tvil om at det var jeg som hadde skadet båten.

 

En god ide etter min mening, men jeg kunne også tenke meg muligheten for å montere en automatisk spring eller to på hver side i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Jeg så denne løsningen på messen i Bergen nå i høst. Jeg fikk inntrykk av at tauet gikk frem og tilbake inne i utrigger med en fjær eller noe som holdt igjen, muligens ett hjul i enden på fjøren som tauet går gjennom. Hvis kvaliteten på disse hjulene og fjærene er god skulle vel systemet holde. Hva slags materiale er brukt?

Link to post
Share on other sites

Dette var sikkert en kjekk oppfinnelse for folk i båt, men absolutt et produkt jeg ikke ser noe som helst behov for. Båtfolk flest vet hvordan de bør fortøye båten sin og det finnes allerede kjekke løsninger for de som ikke klarer å legge fra seg tauet på utstikkeren uten at det faller ned i vannet.

Link to post
Share on other sites

For meg minner det litt om en sikkerhetssele i en bil, men der stopper jo selen ved brå rykk. I en bås blir det vel somregel bare "fine bevegelser", så det hadde jo vert fint å få en forklaring på hvordan tauet holder båten på plass i båsen, både forover/akterover og sideveis.

Ellers så synes jeg det ser "kjekt ut", spesiellt for tauet på bommen uten gangbru. Sjøl om en legger tauet på bommen, så havner tauet ofte i sjøen når nabobåten går ut.

Skal en ha spring på båten i båsen går det vel kanskje an å montere en ekstra "rulle" med lenger tau?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...