Jump to content

Hvilket bunnstoff bruker Dere/ Erfaring

Viknes 6BY

Recommended Posts

Er det 031 eler 033 på boksene til Maritim?

Egentlig ikke store forskjellen. Har forstått at eneste forskjellen er at det er mer fargepigmenter i 033, slik at fargen ikke blir så fort blass. Mulig jeg er forfengelig :giggle:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har vekslet mellom Seajet 033, Hempel Mille og Jotun NonStop. Alle i svart. Synes egentlig ikke det er så store forskjeller, mulig det gror litt mer på Jotun sin? Skal bli spennende å se neste gang jeg tar opp, den har ligget i nesten to år nå og ble sist sjøsatt i 14 minus, så det ble bare flekking av det aller mest nødvendige da. Bunnstoffet er ikke veldig greit å jobbe med i slike temperaturer...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Seajet 033, hvit/grå. Smørte ikke på noe nytt i år i det hele tatt. Ved opptak nå var det noe groe/rur i vannlinjen, men helt glatt under :yesnod: . Båten har i perioder ligget lenge mellom hver gangs bruk. Har ikke sett noen grunn til å bytte bunnstoff for min del, har brukt det de fire sesongene jeg har hatt båten, og tidligere eier brukte det samme....

Hei

Er det egentlig noe fasit svar på dette her, bunnstoff og groe ?

Jeg har båter som stort sett ligger ute hele året, de brukes i perioder mye og andre ganger mindre.

Har prøvd det meste av bunnstoff- biltema, seajett Hempels, selvpolerende/vanlig, men blir uansett ikke klokere.

Noen år eller perioder gror det mye andre ganger lite.

Har hatt flere båter i årenes løp, men har enda ikke kommet frem til hva som er best eller ikke når det gjelder bunnstoff, er det bare meg dette gjelder ?

Lars s

:confused:

Noen liker datteren, andre mora. De fleste har sine preferanser, men som mange andre har jeg prøvd det meste av bunnstoffer uten å finne det jeg bør holde meg til. Har brukt Jotun non stop de senere år og det er forsåvidt greit til ut på sommeren når kransen av grønske kommer og trimflapsene blomstrer.

Vi bruker båten forholdsvis mye, men farten er ikke så stor, så her tror jeg noe av problemet ligger.

Selvpoleringen er for svak i lavere fartsområder. Dette er vel gjort for at bunnstoffet skal sitte lenger på båter som har fartspotensiale. Tilbake til tiden da vi hadde bunnstoffer med tinnforbindelser, da var det ikke mye groe, men disse bunnstoffene er nå bare for kommersielt bruk. Jeg syntes også at selvpolerende bunnstoff dengang smittet mere av slik at det stadig var friskt oppløst bunnstoff på båten.

Kom du bort i båten under bading så ble du farget av bunnstoffet, gjør ikke dette nå.

Derfor skulle jeg prøvd et selvpolerende bunnstoff som polerte/løste seg bedre, så fikk jeg heller legge på et nytt lag til våren til erstatning for det som var slipt av i løpet av sessongen.

Noen som har tips ?

Redigert av Haba (see edit history)

Jeg bruker mørkeblått hempel selvpolerende og det smitter av ved minste berøring. Spylte min og en annen i dag og det har ikke grodd noe. Drevene er det værre med, men de var lette å spyle reine for skjell og rur. Jeg har stålpropellere (DP-SM) og de har vært fryktelig fulle av rur på sensommeren, kompis med NiBrAl (DP-H) var dønn reine.

Har brukt International selvpolerende blått bunnstoff på båten i 3 sesonger. I skrivende stund er jeg usikker på om det het micron extra, men det får jeg komme tilbake til. Før sjøsetting denne sesongen gikk jeg over skroget og flekkmalte 6 små plasser hvor løftestroppene hadde dratt av litt maling og vannlinja fikk to strøk.

Slik så det ut da jeg tok opp båten i går:

26.10.2011_035.jpg

Det finnes ikke en døyt med groe eller noe annet hvor det er bunnstoff. Sjøsatt tidlig i mai, og brukt minimum en gang i uken, bortsett fra de siste 4 ukene hvor den har ligge helt stille.

..i 3 sesonger. I skrivende stund er jeg usikker på om det het micron extra,

Jeg tror International sin selvpolerende gikk over til å hete Micron Extra i år. Jeg har alltid brukt International sin, men i år skiftet den navn til Micron.

Jeg merket ingen forskjell i år, samme resultat som tidligere. Godt fornøyd med International sin selvpolerende. Jeg bruker sort !

Redigert av Worry II (see edit history)

-og det at jeg ikke la på nytt bunnstoff under hele båten, så ikke ut til å være noe problem heller. Så da sparte jeg både arbeid, tid og penger ( og sikkert miljøet) Tenkte også at det var "lurt" å ikke bygge flere lag med bunnstoff siden det så tykt, tett og fint ut fra forrige sesong. Dersom det ila sesongen så ut til at det skulle begynne å bli for lite bunnstoff, var planen å ta den opp på slipp og gi den et strøk.

i løpet av en uke skal jeg hente opp en tråd jeg hadde fra i vår om vårpussen. "Etterbilder" fra sesongen hvor en ser hvor gode eller mindre gode ulike produkter har vært.

Må bare poste bildet av min båt som jeg tok opp i går. Regnet med at det hadde grodd litt, siden jeg syns det har gått litt trått i det siste :) Fikk en grei bekreftelse på dette da båten kom opp av vannet. Dette er en VC17 kopi jeg ble anbefalt i en båtbutikk. Skulle være like glatt og bra som VC17, men noe rimeligere. Er ikke så stor sjanse for at det bunnstoffet blir lagt på neste år for å si det sånn. Båten har vært på vannet fra påske til nå og allerede i sommer dykket jeg med kost for å få fjernet ruer.

376481_10150338642952203_556262202_8602252_1168881080_n.jpg

• 2 uker senere...

Må si at jeg ble positivt overrasker over Hempels bunnstoff.

Var vel racing eller den harde type jeg brukte av mørk Blå farge.

På sliteskinna under kjølen brukte jeg bunstoff for aluminium da sliteskinna er av aluminium.

Denne ser det ut som har en tedens til å gro litt mere.

Har tidligere brukt Jotuns? racing, og den harde bunnstoff typen.

• 4 måneder senere...

Hempel Hard Racing xtra. Både i år og sidste år var der stort set ingen ruer eller begroning. Der går nogle flager af der hvor skroget møder vandoverfladen under planing. Ellers er det så pænt at jeg overvejede kun at pletmale. Under alle omstændigheder rækker det fint med et lag.

På drevene derimod er der fest for ruer :headbang: Her bruger jeg spray fra International. Men skal nok til at se mig om efter et andet mærke nu, tror jeg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...